Apua, nuoriso- ja yhteistyöohjaajan näyttösuunnitelma!
Opiskelen kyseiseen ammattiin, ja minulla on ensimmäinen näyttösuunnitelma tekeillä. Minua jännittää näytön tekeminen ja olen ennustanut sen menevän päin Helvettiä, vaikka olen tässä yrittänyt ja kirjoittanut jotakin, mitä itse tiedän. Harjoittelupaikalla olen pyrkinyt olemaan omatoiminen ja vapaa-ajallani olen käynyt läpi uudestaan diaesityksiä, koska en heti kaikkea sisäistänyt koulussa ollessani johtuen lähiopetuksen määrästä. Epävarmuus painaa tämän tulevan näytön kanssa. Koitan ainakin alkuun oppia teoriaa lisää alan kiinnostaessa minua.
Opettajan puoleen käännyin ennen harjoittelun aloittamista. Hän neuvoi minua avaamaan näyttösuunnitelmassa arviointikriteerejä. Tässä siis olen koittanut vääntää teoriaa konkretiaksi.
Näissä arviointikriteereissä minulla on pähkinä purtavaksi ja epävarmuutta. Onkohan nämä oikeasti sitä, minä ajattelen. Kyllä tässä tuntee itsensä tyhmäksi. Sen kerron, että harjoittelu tapahtuu nuorisotilalla. Ideani oli avata niitä arviointikriteerejä, jotka toteutuu tai on mahdollisia käytännössä kyseisessä paikassa.
"ohjaa ohjattaviaan terveellisiin elämäntapoihin hyödyntäen tietoa monipuolisesti terveellisten elämäntapojen merkityksestä"
Itse koitan avata tätä fysiologisilla tarpeilla, joihin kuuluu uni, terveellinen ravinto ja liikunta. Nämä toimivat myös suojautuvana tekijänä oman mielenterveyden ylläpidossa. Liikunta vaikuttaa aivojen virkeyteen ja edesauttaa henkistä hyvinvointia. Vähäinen uni ja myös huono ravitsemus vaikuttaa keskittymiseen ja oppimiseen.
"huomioi toiminnassaan nuorten elämään liittyviä erityispiirteitä ja kehityshaasteita"
Erityispiirteisiin kuuluu mm. rajojen rikkominen, päihteet, ihastukset, erilaiset trendit, salliva asenne huumeita kohtaan. Kehityshaasteista tuli mieleen fyysiset muutokset ja psykologinen sopeutuminen.
Kommentit (2)
Vierailija kirjoitti:
Älä ajattele liian monimutkaisesti, oikeasti kyseessä on ihan ne samat asiat mitä sielä päivittäin teet. näyttösuunnitelmassa sitten pitää avata ja perustella se, miksi jotakin tehdään niin kuin tehdään, koska ammatillinen toiminta ei perustu mutuun tai siihen mitä isoäiti ja naapurin ritva ajattelevat, vaan todennettuun tietoon.
Jos otsikkona on "ohjaa terveellisiin elämäntapoihin", niin siinä oletettavasti pitää kertoa miten sielä arkisissa tilanteissa näitä nuoria ohjaat. Eli kerrot heille vaikka tupakoinnin ja nuuskan haitallisuudesta, kun sellaiseen ohjaukseen tulee tilaisuus. Ohjauksesi ja kaiken mitä sanot, tulee perustua faktoihin.
Jos otsikkona on että "huomioi jotakin plaaplaa" niin kerrot miten tekemäsi huomiot välittyvät siihen mitä teet ja kuinka puhut.
been there.. tsemppiä :)
Minulla on pari kertaa ollut tilanne edessä, jossa nuoret ovat puhuneet nuuskasta ja energiajuomista. Tällöin olen tuonut esille faktoja, joita olen lukenut tietoa hakiessa. Energiajuomista puhuttaessakin mainitsin, että kaupat, kioskit yms. saavat päättää haluavatko myydä energiajuomia alle 15-vuotiaille eikä sitä ole vielä lakiin kirjattu pakolliseksi. "Onhan kahvissakin kofeiinia"-kommentti tuli esille, mihin totesin, että energiajuomissa on sokeria, lisäaineita ja makeutusaineita eikä ne ole terveydelle hyväksi, vaikka kahviakaan ei tarvitsisi juoda useaa kuppia päivässä. On siis ollut mutama tällainne tilanne, jossa olen edes yrittänyt loistaa, vaikkei heti nappiin menisi.
TET-paikan hakemiseen annoin vinkkejä parille nuorelle, jotka mietiskelivät ko. asiaa. Annoin vinkkinä, että menevät paikan päälle kysymään ja annoin esimerkkejä, missä TET-voisi mahdollisesti toteutua (kaupat, kirjastot, päiväkodit, koulut).
Tosiaan vieläkin jännitän. Olen avannut "tuntee lastensuojelulain jne."-kohtaa siten, että kyseisellä lailla on tarkoitus turvata lapsen riittävä kehitys, kasvu ja hyvinvointi, jotka ovat pääasiassa vanhempien vastuulla. Samalla otin siinä esille nuorisotyöntekijän velvollisuuden tehdä lastensuojeluilmoitus, jota ei edes vaitiolovelvolisuuskaan estä. Samalla mainitsin ehkäisevän lastensuojelutyön pykälän. Nuorisolaistakin mainitsin, että se ohjaa nuorisotyötä ja -politiikkaa, ja nämä kaksi asiaa ovat kuntien vastuulla. Jopa sen pykälänkin mainitsin, missä niin lukee.
Katsotaan nyt, mitä tästä tulee, kun tämä on ensimmäinen näyttö elämässäni, jossa avaan teorioita verrattuna aiempaan ammattikoulutukseen. Jännitys tahtoo sekoittaa pakkaa. Myönsin jännitykseni suoraan työpaikkaohjaajalle samalla kertoen ideani avata arviointikriteerejä. Ei siis ollut vastaan ideaani. Katsotaan, mitä opettaja tuumaa asiaan. Saa sitten kertoa, jos jokin meni pieleen.
Älä ajattele liian monimutkaisesti, oikeasti kyseessä on ihan ne samat asiat mitä sielä päivittäin teet. näyttösuunnitelmassa sitten pitää avata ja perustella se, miksi jotakin tehdään niin kuin tehdään, koska ammatillinen toiminta ei perustu mutuun tai siihen mitä isoäiti ja naapurin ritva ajattelevat, vaan todennettuun tietoon.
Jos otsikkona on "ohjaa terveellisiin elämäntapoihin", niin siinä oletettavasti pitää kertoa miten sielä arkisissa tilanteissa näitä nuoria ohjaat. Eli kerrot heille vaikka tupakoinnin ja nuuskan haitallisuudesta, kun sellaiseen ohjaukseen tulee tilaisuus. Ohjauksesi ja kaiken mitä sanot, tulee perustua faktoihin.
Jos otsikkona on että "huomioi jotakin plaaplaa" niin kerrot miten tekemäsi huomiot välittyvät siihen mitä teet ja kuinka puhut.
been there.. tsemppiä :)