Loppuuko vaihdevuodet, kun kuukautiset loppuu, ja oireet?
Eli onko kuumat aallot ohi, kun kuukatisia ei enää tule ollenkaan.
Kommentit (21)
Jep. In your dreams. Ne kestää ja kestää.
Ei lopu, voi kestää vaikka vuosia kuukautisten loppumisen jälkeen.
Huonolla tuurilla saattaapi vaivat kestää ihan hautaan asti.
Kun kuukautiset on loppuvaiheessa alkaa kuumat aallot ja niiden kestosta ei ole varmuutta. Joku lähde sanoo että 2-7 vuotta. Mun äitini sanoi, ettei ne oikein loppuneet koskaan. Hän on nyt kahdeksankymppinen.
Jossain vaiheessa kuitenkin loppuu. Minulla oli verikokeen ja gynen tutkimuksen perusteella vaihdevuodet ohi. En ollut niitä edes huomannut. Helpolla pääsin.
Vierailija kirjoitti:
Huonolla tuurilla saattaapi vaivat kestää ihan hautaan asti.
Lisäys, siis toki korvaushoidot on olemassa, ettei nyt tartte ihan tolkuttomasti kärsiä, itellä laastarit käytössä.
Vaihdevuodet johtuu estrogeenin vähenemisestä. Estrogeeni ei palaudu enään takaisin, joten vaihdevuodet kestää lopun elämän. Toiset pääsee helpommalla....toiset taas ei.
Vierailija kirjoitti:
Jossain vaiheessa kuitenkin loppuu. Minulla oli verikokeen ja gynen tutkimuksen perusteella vaihdevuodet ohi. En ollut niitä edes huomannut. Helpolla pääsin.
Tuollaista minäkin toivon. Kuukautisia ei ole kuulunut yli puoleen vuoteen, eikä oireitakaan. Alkukesästä tuli muutaman kerran aika kuuma, mutta sitä kesti vain noin minuutin.
Jotkut pääsee helpolla, toiset ei. Omat vaihdevuosioireet alkoivat ennen kuukautisten loppumista ja ovat jatkuneet edelleen niiden lakattua. Rintasyövän sairastaneena en voi käyttää hormonikorvaushoitoa. Melko kurjaa on välillä eikä esimerkiksi mistään luontaistuotteista ole apua. 76-vuotiaalla äidilläni on edelleen kuumia aaltoja. Joten sama lienee kohtalo.
Hikoilupuuskia oli saman aikaisesti kuin kuukautisvaivoja, kuumia aaltoja senkin jälkeen.
Jonkin verran apua luontaislääkkeistä, liikunnasta.
Noin 5 vuotta tosi vaikeaa aikaa, outoja kipuja joihin ei selitystä, tosin kauan kesti sekin ennen kuin hyväksyttiin ne oli näitä vv vaivoja. Ensi kerran eläissäni mielialan jyrkkiä vaihteluita.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet johtuu estrogeenin vähenemisestä. Estrogeeni ei palaudu enään takaisin, joten vaihdevuodet kestää lopun elämän. Toiset pääsee helpommalla....toiset taas ei.
Vaihdevuosien aikana munasarjojen toiminta loppuu. Kyllä postmenopaussi tarkoittaa vaihdevuosien loppumista. Joillakin voi vielä olla oireita, mutta yleensä ne loppuvat.
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä lopu. Oireet saattavat lieventyä, mutta niikuin joku tuossa mainitsikin niin se estrogeeni ei naiseen palaudu enään takaisin. Mulla oli ihan järkyttävät oireet, sain geeliä ja elämä voitti taas. Ja ilmeisesti on jotenkin periytyvää se onko oireet pahoja vai helppoja. Mun äiti on 82v ja valittaa kuumia aaltoja vieläkin.
Tuo suomenkielinen nimitys vaihdevuodet on kyllä outo. Tosin niin on nimitys menopaussikin, jos sen käsittää suomalaisista sanoista koostuvaksi (mistä menoista paussi?), jos vieraskieliseksi, niin on kyllä vaihdevuositermiä kuvaavampi.
Gyne sanoi, että joillain oireet eivät höviä koskaan vaan kestävät lopun elämää. Joillain onnellisilla taas ei tule mitään oireita koskaan. Yksilöllistä siis.
Mulla loppui kuukautiset pari vuotta sitten ja hormonilaastarit on olleet käytössä usean vuoden ajan, mutta hikoilu vaan jatkuu. Nihkeää ja nahkeaa koko ajan.
Tälleen sitä sitten nainen siirtyy tätityyliin, pakko pukeutua kerroksittain ja luonnonkuituihin.
Vaihdevuodet ovat ihme häpeän aihe vielä ja harva uskaltaa puhua vaikeista oireistaan vaikka ne voivat lähes lamauttaa koko elämän. Kuvitellaan että ne kuuluu kärsiä hiljaa vain. Monilla oudosta käytöksestä näkee että vaikeeta on mutta keksitään kaikkia muita syitä eikä puhuta suoraan mistä kenkä puristaa.
Korvaushoito itselläni vähän autta vaikeampiin vaivoihin mutta ei kokonaan vie vaivoja pois. Äidilläni ne olivat vaikeita ja valittaa vieläkin oireista. Aikalailla perinnöllistä laatua ne näyttävät olevan. Itselläni väsymys ajoittain on kamala ja saa kuin puoli unessa vaeltaa. Viilennyslaitteet makkarissa auttaa edes pätkittäiseen uneen ja lämmön laskeminen 19 asteeseen korkeintaan. Kaikki keinot pitää käyttää, hyödyntää sillä se uni on kaikkein tärkeintä että hermot kestävät oireita paremmin.
Tulevaisuudessa kyllä vielä keksitään kuinka välttyä vaihdevuosilta mutta kuinka kauan siihen menee? Jostain sitä juttua luin just.
Kyllä ne varmaankin suurimmalla osalla naisista loppuvat, ainakin helpottuvat paljon. Nimi VAIHDEvuodet juuri tarkoittaa sitä hormonitasapainon muutosta, kun munasarjojen toiminta lakkaa ja estrogeenin eritys hiipuu. Osa kärsii tuosta paljon, einakin itse olen päässyt varsin vähällä, välillä kuukautiset katosivat puoleksi vuodeksi ja tuli kuumia aaltoja, nyt kuukautiset olivat vähän aikaa eikä aaltoja, nyt taas pitempi paussi ja välillä vähän kuumottaa. Eikä oireita ollut juurikaan ennen kuukautispausseja, ja noiden paussien aikana ei se olo niin kamala ollut, muutamia kuumotuksia jotka meni ohi yöpaidan poiskiskaisulla tai neuleen poisotolla, jokunen kehnommin nukuttu yö. Meillä suvussa ei juurikaan noista ole naiset kärsineet, ehkä siksi olen onnekas
En ala missään syövän pelossa kärvistelemään kamalissa vaihdevuosi oireissa ja sitten kuollaan jos kuollaan. Estrogeenit auttavat ettei ole niitä kamalia hikipuuskia päivisin ja lehahtele punaiseksi tuolla ihmisten ilmoilla kun kulkee. Vaatteet piti kaikki vaihtaa puuvillaiseksi tai viskoosi ja polyesteriä ei siedä ollenkaan tai villaa. Päällysvaatteilla ei väliä mutta ne jotka ovat ihoa vasten. Mikään ei saa hiostaa tai kiristää. Vaatteilla on suuri merkitys että ne ovat mukavia ja hengittäviä.
Anteeksi mutta minkä ikäinen olet? Siis siitä ne vasta alkaakin, kun menkat loppuu....ja kestää muutes monta vuotta. Minulla alkoivat vaihdevuodet jo ennen menkkojen loppumista.