Selkäydinpunktio. Rauhoittavaa?
Oletteko kys. Operaatiossa käyneet saaneet rauhoittavaa? Pelottaa ihan v*tusti..
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua pelottaisi etten kestäisi kipua. Liikahtaisin niin että piikki osuus selkäytimeen. Elokuvien mukaan selkäydinnesteen imeminen sattuu ihan mielettömästi.
Jos liikahat ja piikki osuu väärään kohtaan, voit halvaantua. Kannattaako liikahtaa?
Ei voi halvaantua. Puhut soopaa. Älä pelottele jo ennestään pelokasta ihmistä.
T: sh neuroltaMiten niin ei voi kun työnnetään neula selkäydinnesteeseen. Mitä jos säpsähtäisin kivusta niin neula ei ole varmasti kovin monen sentin päässä selkäytimestä. Miksei tossa käytetä neulassa mitään topparia joka estäisi liian syvän piston jos potilas liikahtaa tai lääkäri tekee virheen?
Koska se selkäydin loppuu noin 4-5 cm sen pistokohdan yläpuolella. Se kohta johon pistetään on tyhjää tilaa jossa on ainoastaan sitä nestettä sekä mahdollisesti joku hermojuuren pää (ovat ikään kuin heiluvia ”lankoja” siellä selkäydinnesteessä). Se kivuliain kohta on edelleen ihon läpäiseminen eikä siinä vaiheessa olla vielä edes selkäydinkanavassa. Siinä kohtaa liikkuminen ei haittaa muuten kuin että lääkäri saattaa joutua etsimään pistopaikan uudelleen. Kun neula on paikallaan, liikkuminen (isot liikkeet) voisivat katkaista neulan. Mutta selkäytimeen siitä kohdasta ei pysty osumaan mitenkään kun ei sitä selkäydintä siinä kohdassa ole.
T: sh neurolta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua pelottaisi etten kestäisi kipua. Liikahtaisin niin että piikki osuus selkäytimeen. Elokuvien mukaan selkäydinnesteen imeminen sattuu ihan mielettömästi.
Jos liikahat ja piikki osuu väärään kohtaan, voit halvaantua. Kannattaako liikahtaa?
T: sh neuroltaMiten niin ei voi kun työnnetään neula selkäydinnesteeseen. Mitä jos säpsähtäisin kivusta niin neula ei ole varmasti kovin monen sentin päässä selkäytimestä. Miksei tossa käytetä neulassa mitään topparia joka estäisi liian syvän piston jos potilas liikahtaa tai lääkäri tekee virheen?
Koska se selkäydin loppuu noin 4-5 cm sen pistokohdan yläpuolella. Se kohta johon pistetään on tyhjää tilaa jossa on ainoastaan sitä nestettä sekä mahdollisesti joku hermojuuren pää (ovat ikään kuin heiluvia ”lankoja” siellä selkäydinnesteessä). Se kivuliain kohta on edelleen ihon läpäiseminen eikä siinä vaiheessa olla vielä edes selkäydinkanavassa. Siinä kohtaa liikkuminen ei haittaa muuten kuin että lääkäri saattaa joutua etsimään pistopaikan uudelleen. Kun neula on paikallaan, liikkuminen (isot liikkeet) voisivat katkaista neulan. Mutta selkäytimeen siitä kohdasta ei pysty osumaan mitenkään kun ei sitä selkäydintä siinä kohdassa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä tapauksia, joissa punktio on mennyt perseelleen, toisessa tapauksessa nuori halvaantui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lueppa sitten tämä keissi
https://yle.fi/uutiset/3-8519390
"23-vuotiaan Saara Niemen toinen jalka halvaantui keväällä.
Jalka lakkasi toimimasta selkäydinpunktion yhteydessä.
Halvausta pidettiin pitkään psyykkisen oireilun seurauksena.
Niemellä todettiin näytteenoton yhteydessä syntynyt laaja hermovaurio".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: sh neuroltaLueppa sitten tämä keissi
Niemellä todettiin näytteenoton yhteydessä syntynyt laaja hermovaurio".
Jos pistetään väärään paikkaan niin siitä toki syntyykin vaurio. Mutta nyt puhutaan oikein tehdyistä punktioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niemellä todettiin näytteenoton yhteydessä syntynyt laaja hermovaurio".Jos pistetään väärään paikkaan niin siitä toki syntyykin vaurio. Mutta nyt puhutaan oikein tehdyistä punktioista.
Ja lisäyksenä että olen ollut täällä 23v töissä eikä urallani ole kertaakaan tullut vastaan tälläistä tilannetta jossa potilas olisi saanut punktiosta halvauksen. Jos potilas valittaa jalkaan säteilevää kipua piston aikana, lääkärin on heti lopetettava, vedettävä neulaa taaksepäin ja vaihdettava suuntaa. Kaksi kertaa olen hoitanut potilasta joka on saanut tulehduksen ja halvausoireita spinaali- tai epiduraalipuudutuksen jälkeen.
Mulle tehtiin tää kun olin 14-vuotias. Laitettiin vain puuduttavaa voidetta alaselkään, muusta ei ollut puhettakaan. Muakin pelotti kamalasti, kun oli sanottu, että liikkua ei saa yhtään, ettei halvaannu... Istuin hoitopöydällä ja nojasin sylissä olevaan tyynyyn. Kaks hoitajaa seisoi edessäni ja piteli käsivarsista kiinni, etten karkais eteenpäin, kun neula pistettiin. Mähän siinä sitten lopulta kysyin, että aloitatteko jo pian. Sanottiin, että sata tippaa oli jo saatu kerättyä, toiset sata vielä odotettiin. Ainoa tuntemus mulla koko aikana oli pieni vihlaisu, kun neula vedettiin ulos.
Toimenpiteen jälkeen piti pysyä makuulla kaks tuntia. Kuitenkin kotimatkalla mulle iski migreeni, ja seuraavat kaks viikkoa kärsin elämäni hirveimmästä päänsärystä ja huimauksesta, jouduin konttaamaan vessaan ja oksentelin huonovointisuuttani. Polilta sanottiin, että olis pitänyt pötkötellä pidempään kokeen jälkeen.
Buranan saatat saada. Ei Suomessa anneta mitään mistä saattaa tuntea edes pientäkin hyvän olon tunnetta.
Morfiinia voit saada sitten kun olet saattohoidossa. Kipuihin on mielialalääkkeet, neuroleptit ja buranat.
Minusta tuo toimenpide oli vähemmän paha kuin ohutneulanäyte sisäelimestä. Mutta päänsäryn kyllä sain ja seuraavat päivät meni huiliessa ja kokista siemaillen.
Ja tuosta neulan koosta on vielä pakko kommentoida:
Neula on pitkähkö mutta ohut. Lihakseen pistetään paksummilla neuloilla kuin se millä selkäydinnestettä otetaan. Ja tarvittaessa otetaan vieläkin ohuempi neula, jos potilaan lihakset kramppaa kovasti.
Ei sattunut. Vuoroa odotellessa oli ohjeissa juoda pikkupullo coca-colaa, varmaankin sen kofeiinin takia, ettei tulisi päänsärkyä. Join kyllä, ei tullut mitään vaivoja ja tosiaan ei sattunut ollenkaan.
Kokemus oli sillä tavalla kummallinen, että toimeenpiteen teki lääkäri, jolla oli ilmeisesti jokin sairaus itsellään, vapisi ja puhe takelteli, kun kertoi toimenpiteen kulusta ennen näytteen ottoa. Alkoi pelottamaan ihan hirveästi, yritin katsella hoitajaakin saadakseni jotain viestiä, mutta hoitaja katsoi muualle hänkin. Lääkäri oli tullut sijaiseksi vain tuoksi päiväksi ja oli ilmeisesti hoitohenkilökunnallekin vieras lääkäri.
Sitten, kuin ihme olisi tapahtunut, kun näytettä alkoi ottamaan, vapina katosi aivan kokonaan. Usein mietin tätä vieläkin, niin kummallinen kokemus oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niemellä todettiin näytteenoton yhteydessä syntynyt laaja hermovaurio".Jos pistetään väärään paikkaan niin siitä toki syntyykin vaurio. Mutta nyt puhutaan oikein tehdyistä punktioista.
Ja sinäkö voit taata että jokainen punktio tehdään oikein? Aivan hyvin apn tuleva punktio voi epäonnistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinäkö voit taata että jokainen punktio tehdään oikein? Aivan hyvin apn tuleva punktio voi epäonnistua.
Lähtökohta kuitenkin on että tehdään oikein. Mulla ei ole sulle tilastoa antaa, mutta noita virheellisiä punktioita joissa potilaalle tulee vaurio, ei kyllä tapahdu vuositasolla montaa. Mahtaako tapahtua edes joka vuosi. Toki kaikissa lääketieteellisissä toimenpiteissä on riski, ihan tavallisessa luomenpoistossakin. Mutta on epäreilua pelotella muutenkin pelkäävää ihmistä riskillä joka on muutenkin hyvin pieni. Jos halvaantumisen riski olisi huomattava, ei tuollaisia näytteitä otettaisi muuten kuin äärimmäisessä hädässä.
Mä sain rauhoittavaa suoneen, kun sekoitin melko kivuttoman selkäydinpunktion kivuliaaseen luuydinnäytteen ottoon ja olin ihan paniikissa. Typerä minä... eipä se punktio mitään sattunut.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain rauhoittavaa suoneen, kun sekoitin melko kivuttoman selkäydinpunktion kivuliaaseen luuydinnäytteen ottoon ja olin ihan paniikissa. Typerä minä... eipä se punktio mitään sattunut.
Tässä ketjussa taidetaankin puhua sekaisin näistä kahdesta eri toimenpiteestä joista toinen tosiaan on helppo ja kivuton, ja toinen voi olla pahimmillaan aika kivuliaskin ja esim lapsille tehdään aina anestesiassa.
Tuossa kokeessa on kai pahin kuitenkin sen jälkeinen parin viikon kestoinen päänsärky. Mutta auttaa kun makaa ihan paikallaan niin ei särje.
Aika typerää selostaa täällä että "halvaantuu jos pistetään väärästä paikasta". Ihan sama kuin jos sanottais että vuotaa kuiviin jos kaulavaltimo katkaistaan jos piti ajaa vain parta. Sorry huono vertaus, mutta eiköhän lähtökohta ole että toimenpiteet tehdään oikealla tavalla, ja jos ei tehdä, sitten on riskejä.
Sattuu ihan hirveästi. Isälleni tehtiin se. Eipä puhettakaan että olisin synnytyksessä päästänyt ketään piikittämään puudutuksia selkään. Ja joo joo kyllä tiedän, ettei sörkitä samaan paikkaan. Riittävän lähellä kuitenkin ollaan. Ja aivan mainiosti pärjäsin ilokaasulla ja kylpyammeessa.
Yksi elämäni hirveimpiä kokemuksia, enkä liioittele. Se kipu oli jotain aivan järkyttävää. Yritin, ihan tosissani yritin pysyä paikallani, jo tökkäisy selkääni sillä jäätävällä neulalla aiheutti tahattoman nytkähdyksen pelkästä kivusta. Puudutus oli täysin hyödytön.
Lopulta kieltäydyin enää yrittämästä. Lopputuloksena selässä neljä reikää ja neljä nyrkin kokoista mustelmaa. En tiedä oliko lääkäri osaamaton vai mitä, mutta minä en moiseen kidutukseen suostu enää ikinä.