Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selkäydinpunktio. Rauhoittavaa?

Vierailija
24.10.2019 |

Oletteko kys. Operaatiossa käyneet saaneet rauhoittavaa? Pelottaa ihan v*tusti..

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö rauhoittava voi häiritä näytettä? En tiedä. Kyllä minua ainakin pelottaisi.

Vierailija
2/41 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua pelottaisi etten kestäisi kipua. Liikahtaisin niin että piikki osuus selkäytimeen. Elokuvien mukaan selkäydinnesteen imeminen sattuu ihan mielettömästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puudutus voidaan laittaa. Jos pistää väärin, voi halvaantua.

Vierailija
4/41 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua pelottaisi etten kestäisi kipua. Liikahtaisin niin että piikki osuus selkäytimeen. Elokuvien mukaan selkäydinnesteen imeminen sattuu ihan mielettömästi.

Jos liikahat ja piikki osuu väärään kohtaan, voit halvaantua. Kannattaako liikahtaa?

Vierailija
5/41 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on se kerran tehty en tuntenut mitään.Täytyi vaan mennä niin kippuraan kun pystyi ja pysyä paikallaan.

Vierailija
6/41 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen mitään rauhoittavia saa.

Vierailija
7/41 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaanhoitaja ja töissä neurologian vuodeosastolla. Meillä tehdään noita punktioita joka viikko.

Ensinnäkään siinä ei punktoida selkäydintä vaan otetaan näytteeksi selkäydinnestettä.

Näyte otetaan ohuella neulalla nikamien välistä kohdasta jossa ei ole selkäydintä ollenkaan vaan tyhjää tilaa sekä sitä nestettä.

Kivuliain kohta on ihon läpäiseminen neulalla, nikamien välissä ei ole kiputuntoa. Joskus saattaa hetkellisesti tuntua polttava tunne toiseen jalkaan jos lähellä oleva hermojuuren pää on lähellä neulaa.

Epämukavaa on paikallaan oleminen ja se ettei näe mitä selän takana tapahtuu. Fiksut tekijät kertovat joka hetki potilaalle missä ollaan menossa ja mitä nyt tapahtuu.

Kannattaa kertoa heti tutkimukseen mennessä että pelottaa. Esilääkettä on mahdollista saada, ainakin meillä osastolla sitä annetaan avokätisesti koska tutkimuksen tekeminen on helpompaa kun potilas on ihan rento. Jos ei onnistu muuten ja tutkimus on välttämätön niin sitä varten voidaan vaikka nukuttaa.

Jos haluat ap kysyä jotain, vastaan mielelläni.

Vierailija
8/41 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos liikahat ja piikki osuu väärään kohtaan, voit halvaantua. Kannattaako liikahtaa?

Ei voi halvaantua. Puhut soopaa. Älä pelottele jo ennestään pelokasta ihmistä.

T: sh neurolta

Vierailija
9/41 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on se kerran tehty en tuntenut mitään.Täytyi vaan mennä niin kippuraan kun pystyi ja pysyä paikallaan.

Sepä ihmmeellistä kun selkääsi pistetään iso neula ihon, selkäydinnesteen suojana olevien kalvojan tai minkä lie läpi.

Vierailija
10/41 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin kerran sternaalipunktio, eli pistettiin neula rintalastan läpi luuytimeen ja imettiin näyte. 

Se imuvaihe sattui, itse pisto ei.

Vierailija
11/41 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nestettä ei imetä vaan se tippuu vapaasti omalla paineellaan. Piikki ei osu selkäytimeen, koska näyte otetaan kohdasta jossa on tyhjää tilaa eikä selkäydintä lähimaillakaan. Kivuliain kohta on ihon läpäiseminen neulalla, sen jälkeen kipua ei juurikaan tunnu. Katsopa vastaukseni ap:lle.

12/41 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tehty noin 5 vuotiaana. En muista mitään kipua.

Vierailija
13/41 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kieltäydyin tutkimuksesta. Jos se vaikutti hoidosta päättämiseen niin, että hoito ei ole niin hyvää sen vuoksi, että tärkeää tietoa puuttuu, niin se on minun vastuullani ja hyväksyn sen.

Vierailija
14/41 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä tunne kuin vähän painetta. Myöhemmin saat ehkä elämäsi pahimman päänsäryn, jos aivo-selkäydinnestettä tihkuu ulos pistokohdasta. Silloin menet takaisin näytteenottopaikkaan ja sulle laitetaan sinne veripaikka. Särky loppuu siihen.

Voisko sh kertoa, miksei veripaikkaa laiteta heti kaikille?

Vierailija
15/41 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä pelkää, ei se satu. Ei oikeasti tuntunut missään. Pyydä rauhoittavaa, saat kyllä, jos tarvitset.

Vierailija
16/41 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sattunut yhtään, ei tuntunut missään. Makuulla piti olla muutama tunti punktion jälkeen, ettei tule kovaa päänsärkyä.

Vierailija
17/41 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohduksesi voin näin paniikkihäiriöisnä sanoa, että ei oikeasti satu. Ja lumbaalipunktioistani (2 kpl) ilman esilääkitystä on kulunut jo 25v., jolloin moisesta ei mainittukaan. Jos kuitenkin tuntuu ylivoimaiselta, kannattaa esilääkityksestä ilman muuta kysyä hoitoyksiköstä hyvissä ajoin ennen toimenpidettä. Hyvin se menee!

18/41 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tuntenut yhtään mitään, ja toimenpide oli nopea. Ei selkäydinpunktiossa ole oikeasti mitään pelottavaa.

Vierailija
19/41 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sinä tunne kuin vähän painetta. Myöhemmin saat ehkä elämäsi pahimman päänsäryn, jos aivo-selkäydinnestettä tihkuu ulos pistokohdasta. Silloin menet takaisin näytteenottopaikkaan ja sulle laitetaan sinne veripaikka. Särky loppuu siihen.

Voisko sh kertoa, miksei veripaikkaa laiteta heti kaikille?

Koska läheskään kaikki eivät saa päänsärkyä, ja puolella niistä jotka sen saavat särky menee ohi kofeiinilla. Veripaikka ei ole riskitön toimenpide. Minkä tahansa aineen laittaminen selkäydinkanavaan aiheuttaa infektioriskin. Lisäksi toimenpiteen tekee anestesialääkäri jonka palveluita ei ole kaikissa näytteitä ottavissa paikoissa saatavilla 24/7.

Vierailija
20/41 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi halvaantua. Puhut soopaa. Älä pelottele jo ennestään pelokasta ihmistä.

Miten niin ei voi kun työnnetään neula selkäydinnesteeseen. Mitä jos säpsähtäisin kivusta niin neula ei ole varmasti kovin monen sentin päässä selkäytimestä. Miksei tossa käytetä neulassa mitään topparia joka estäisi liian syvän piston jos potilas liikahtaa tai lääkäri tekee virheen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä