Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkäävätkö naiset kadulla enemmän kuin miehet?

Vierailija
24.10.2019 |

Hesari jatkoi viime viikonloppuna vanhaa keskustelua siitä, kuinka naiset joutuvat pelkäämään kadulla, ja kuinka jokainen mies on naisen näkökulmasta potentiaalinen raiskaaja.

Miesporukoissa moneen kertaan todettu fakta on, että naisilta puuttuu täysin kyky tarkkailla ympäristöään ja tunnistaa uhkaavan oloiset, aggressiiviset henkilöt tai ryhmät. Siinä missä mies näkee jo 100 metrin päästä, että tuo porukka täytyy kiertää kaukaa ja vaihtaa ajoissa toiselle puolelle katua, nainen kävelee suoraan keskelle porukkaa ja vielä pysähtyy siihen kaivelemaan huulipunaa käsilaukustaan.

Miehet oppivat jo pienenä tunnistamaan uhkaavat henkilöt olemuksen, vartalon asennon, katseen ja kävelytyylin perusteella, koska miehille väkivallan kohteeksi joutuminen on arkipäivää. Naisille puolestaan aggression uhka ei ole todellinen. Naiset eivät opi varomaan, koska heidän ei tarvitse varoa. Siksi tuntuu todella typerältä, että joku väittää naisten olevan kaduilla erityisessä vaarassa tai että vain naiset joutuvat pelkäämään.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainakaan ala kiertämään jotain porukkaa kaukaa vaikka he vaikuttaisivatkin "uhkaavalta". Pippurisumute on ainakin tähän asti toiminut hyvin.

Vierailija
2/39 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et voi kieltää etteikö nainen olisi huonommassa asemassa jos se aggressiivinen tyyppi/porukka päättää käydä päälle.

Itse olen nainen enkä kyllä ole ikinä pelännyt kadulla, skannaan ympäristöä ja muiden ihmisten olemusta, jos jossain ulkomailla on paikalliset sanoneet ettei yksinäisen naisen kannata enää pimeällä mennä ulos niin olen noudattanut kehotusta. Ei tarvitse olla tyhmänrohkea muttei nyt hysteerinenkään. Riskit saa helposti minimoitua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No et voi kieltää etteikö nainen olisi huonommassa asemassa jos se aggressiivinen tyyppi/porukka päättää käydä päälle.

Itse olen nainen enkä kyllä ole ikinä pelännyt kadulla, skannaan ympäristöä ja muiden ihmisten olemusta, jos jossain ulkomailla on paikalliset sanoneet ettei yksinäisen naisen kannata enää pimeällä mennä ulos niin olen noudattanut kehotusta. Ei tarvitse olla tyhmänrohkea muttei nyt hysteerinenkään. Riskit saa helposti minimoitua.

No, pelkoa sekin on, että joudut koko ajan skannailemaan ja varomaan, etkä voi liikkua pimeällä ulkona.

Vierailija
4/39 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää kaduilla, paitsi en liiku syrjäkujilla pimeään aikaan ja kierrän etäältä epäilyttävät porukat.

Vierailija
5/39 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselytutkmusten mukaan miehet eivät pelkää. 

Mutta kyselyssä voi tulla sellainen ideaaliminä vastaan, vaikka pelkäisikin, niin ei kehtaa sitä anonyyminakaan myöntää. 

Miehillä tilastollisesti on enemmän pelättävää. Puskasta tuleva raiskaus naiselle on äärimmäisen harvinaista. Sen sijaan miehet joutuvat pahoinpitelyn ja ryöstön kohteeksi yksin ollessaan huomattavasti useammin. 

Vierailija
6/39 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan suurimmassa vaarassa ovat nuoret miehet, jotka pelkäävät vähiten. Vähäisin väkivallan riski on vanhoilla naisilla, jotka pelkäävät eniten. Näin kertoo poliisin tutkimus.

Keskustelin asiasta taannoin tuttavan tyttären ja hänen kavereidensa kanssa jonkun raiskausuutisen jälkeen. Kun sanoin, ettei kannata mennä yksin yöllä pimeään puistoon, sain vihat niskaani. Se kun on loukkaamaton oikeus.

Sanoin, että niin minustakin, muttei silti välttämättä kannata. En minäkään jää kännissä nukkumaan bussipysäkille lompakko takataskussa, vaikka minulla olisi siihen täysi oikeus. Neidit eivät millään suvainneet ymmärtää oikeutta tehdä jotain verrattuna, kannattaako niin tehdä.

Vierailija
7/39 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ollessani en juurikaan pelkää ja olen kävellyt monissa paikoissa ilta-ja yöaikaan ihan yksinään, eikä ole koskaan sattunut mitään. Toki aina vähän tarkkailen ympäristöä.

Ulkomailla taas en välttämättä uskaltaisi liikkua missä tahansa yksin. Mun mielestä Suomessa vielä uskaltaa liikkua yksin öisin ja pidän Suomea turvallisena maana.

Vierailija
8/39 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet näkevät väärin. Kävelen tutun miehen kanssa huolettomammin kuin jos kävelisin yksin. Ajattelen, että mies suojelee ja tarkkailee ihan luonnostaan. Kun olen yksin, vältän riskejä.

Vierailija
9/39 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hirveä aivopieru tuo aloitus.

Niin, me naiset kierrämme kaikki miesporukat, emme pelkästään joitain.

Sinun on miehenä vaikea ymmärtää sitä, millaista on olla fyysisesti haavoittuvainen. Kuka tahansa jaloillaan pysyvä aikuinen mies päihittää minut. Ja turpiinvedon lisäksi minut voi rai.kata, mikä on pelkkää fyysistä kipua paljon pahempi juttu.

Mutta tätä ei sovi.istiselle lassukalle kannata yrittää selittää. Kaikki muut ymmärtävät kyllä asian, ap ei varmasti.

En minä ainakaan täällä Helsingissä kierrä miesporukoita. Niitähän tulee vastaan koko ajan. Aika paljon saisi kiemurrella :D En totisesti yölläkään. 

Ja mitään eroa "fyysisellä haavoittuvuudella" ei ole porukkaa vastaan oli mies tai nainen. Liikaa katsottu näitä actioin muuveja. Ihan oikeasti yksikään mies aseistamaton mies ei pärjää viidelle eikä edes kolmelle. 

Mutta leffoissahan ne tekevät kärrynpyöriä ja potkaisevat tajuttomiksi kymmenen ihmistä samalla reissulla. Nämä sankarit :D

Vierailija
10/39 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun on miehenä vaikea ymmärtää sitä, millaista on olla fyysisesti haavoittuvainen. Kuka tahansa jaloillaan pysyvä aikuinen mies päihittää minut. Ja turpiinvedon lisäksi minut voi rai.kata, mikä on pelkkää fyysistä kipua paljon pahempi juttu.

Mutta tätä ei sovi.istiselle lassukalle kannata yrittää selittää. Kaikki muut ymmärtävät kyllä asian, ap ei varmasti.

Minä ainakin isokokoisena miehenä tiedän varsin hyvin millaista on olla fyysisesti haavoittuvainen. Ei minun iso kokoni suojaa minua väkivallalta mitenkään eikä minua lyöminen satu yhtään vähempää kuin pienikokoista ihmistä. Ehkä naiskirjoittaja kuvittelee kaikkien miesten olevan luonnostaan nyrkkisankareita, jotka mittelevät fyysisiä voimiaan ja harjaantuneita pahoinpitelytaitojaan elämän taistelukentillä.

Sori, suuri osa meistä miehistä pelkää väkivaltaa eikä osaa puolustaa itseään. Väkivaltatilanteessa voin vain toivoa, ettei pahoinpitelijä lyö montaa kertaa eikä ainakaan potki jos kaadun maahan.

Vierailija
11/39 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin miehethän ei käy toistensa kimppuun. :D

Vierailija
12/39 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos porukalla päälle käydään, niin aika yhdentekevää onko kohteena mies vai nainen, niin turpaansa hän saa. Onneksi Suomessa katurikollisuus on varsin vähäistä ja harvemmin ihmiset joutuvat tuntemattoman ihmisen tekemän rikoksen uhriksi.

Vierailija
13/39 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin isokokoisena miehenä tiedän varsin hyvin millaista on olla fyysisesti haavoittuvainen. Ei minun iso kokoni suojaa minua väkivallalta mitenkään eikä minua lyöminen satu yhtään vähempää kuin pienikokoista ihmistä. Ehkä naiskirjoittaja kuvittelee kaikkien miesten olevan luonnostaan nyrkkisankareita, jotka mittelevät fyysisiä voimiaan ja harjaantuneita pahoinpitelytaitojaan elämän taistelukentillä.

Sori, suuri osa meistä miehistä pelkää väkivaltaa eikä osaa puolustaa itseään. Väkivaltatilanteessa voin vain toivoa, ettei pahoinpitelijä lyö montaa kertaa eikä ainakaan potki jos kaadun maahan.

Kun tästä on alettu puhua enemmän, olen huomannut, että miesten määrä itsepuolustuskursseilla on lisääntynyt. Ja hyvä näin. Fyysinen koskemattomuus tai kyky puolustautua ei ole vain naisten oikeus.

Vierailija
14/39 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo se pointti juuri oli. Ei voi kiertää kaikkia ihmisiä kaukaa, joten pitää oppia skannaamaan ympäristöään ja tunnistamaan uhkia. Naiset eivät siihen opi kun ei ole koskaan tarvinnut. Miehet oppivat pakon edessä.

Vierailija
15/39 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää mitään miesporukoita todellakaan. Olen nainen. En ole pelännyt 15-vuotiaana, en nyt 58-vuotiaana enkä siltä väliltä. 

Jos jokin uhka on keksittävä, niin tietysti yksittäinen hullu.  On melko kuumottavaa kohdata pimeällä metsäpolulla jokin puskissa hiippailija. 

Mitä ihmettä pelättävää suomalaisessa känniporukassa olisi naiselle? Miehelle pikemminkin. 

Vierailija
16/39 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehille on todennäköisempää joutua väkivallan uhriksi kuin naiselle. Mitä kohtaa tuosta et ymmärrä?

Vierailija
17/39 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin ennen, että en pelkää liikkua kadulla. Sitten näin jostain ajatusleikin: muuttaisiko liikkumistasi jos maailmassa ei olisi miehiä? Tajusin, miten paljon oikeasti miesten aiheuttaman väkivallan uhka sittenkin vaikuttaa liikkumiseeni, olen vain niin tottunut sen uhkaan etten enää edes tiedosta käyttäytyväni sen mukaan. 

Kaksimetrinen miesystäväni sen sijaan ei näytä kokevan minkäänlaista uhkaa. Joskus minun on ollut vaikea löytää sanoja mitä sanoa miesystävälleni, jonka mielestä öisin on turvallista oikaista pimeän metsäpolun kautta. Se on melko todennäköisesti turvallista hänelle. Hänen kuitenkin näyttää olevan vaikea samastua siihen, miltä minusta tuntuu kävellä samaisen metsäpolun kautta.

Vierailija
18/39 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sitten on pelkoa ja mikä varautumista mahdollisuuksiin? Vältän pimeällä yksin liikkumista, en juo itseäni niin humalaan että riskitasoni kasvaisi, konserttipaikalla tai hotellissa huomioin varauloskäyntien sijainnit ja kartan epäilyttäviä porukoita. Tilastollisesti ajatellen minun riski joutua katurikollisen uhriksi, onnettomuuteen tai terrori-iskuun on pieni, mutta ei se estä minua varautumasta ja huomioimasta asioita.

Vierailija
19/39 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua ainakaan pelota. En kyllä liikukaan yleensä ulkona ilta kymmenen jälkeen.

Vierailija
20/39 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pelkää mitään miesporukoita todellakaan. Olen nainen. En ole pelännyt 15-vuotiaana, en nyt 58-vuotiaana enkä siltä väliltä. 

Jos jokin uhka on keksittävä, niin tietysti yksittäinen hullu.  On melko kuumottavaa kohdata pimeällä metsäpolulla jokin puskissa hiippailija. 

Mitä ihmettä pelättävää suomalaisessa känniporukassa olisi naiselle? Miehelle pikemminkin. 

Ei ole suomalaisesta känniporukasta naisille mitään vaaraa. Yleensä ei ole miehillekään, mutta aina joku poikkeus mahtuu joukkoon. Yksittäiset tappelunhaluiset riidanhaastajat ovat suurempi vaara, ja sekin vain miehille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän