Kuinka vahvistaa vastasyntyneen vuorokausirytmiä
Meillä on viikon ikäinen vauva. Esikoisen ollessa kyseessä kiinnostaa, miten pian olette muut saaneet jonkun järkevän päivärytmin aikaiseksi tai edes yöt siedettäviksi?
Meillä vauva nukkuu aamuyöstä ja pitkin aamupäivää levollista ja syvää unta, herää välillä syömään noin puoleksi tunniksi ja nukahtaa uudelleen, saattaa vetää unta sitten parikin tuntia putkeen. Tämä olisi ideaalitilanne yöunelle.
Kuitenkin iltaisin on niin, että aloitan iltasyötöt noin kahdeksan aikaan, jolloin yritän saada vauvan viihtymään rinnalla parikin tuntia putkeen, jotta saisi mahansa täyteen. Vauva ei kuitenkaan rauhoitu, uni on levotonta, huutelee ja itkee unissaan, kitisee, venkoilee, haluaa tissin suuhun jotta voi lutkuttaa muttei kuitenkaan syö vaan hakee vain turvaa. Tätä jatkuu sinne aamun pikkutunneille, ennenkuin rauhoittuu. Ihan mahdotonta itse nukkua siinä samalla, etenkin kun imetys tekee itselleni vielä kipeää, en todellakaan pysty nukkumaan jos vauva imee samaan aikaan. Vauva ei myöskään vielä oikein osaa nukahtaa muuten kuin rinnalle, pitäisikö osata?
Eli kysymys kuuluu, mitenhän saisi käännettyä tätä rytmiä vähän aikasemmaksi - olisi ihan ok jos tämä illan levoton vaihe ajoittuisi esim alkuiltaan tai päiväsaikaan. Vai onko tämä asia, joka tulee ajan kanssa itsestään ja nyt on vaan itse yritettävä kääntää omaa rytmiään ja jaksettava valvoa sinne aamuyöhön asti?
Kaikkialla sanotaan, että pitäisi pitää perheen normaalista arkirytmistä kiinni jotta vauva pikkuhiljaa mukautuu siihen, mutta huomaan että nyt kun olen (vasta) viikonkin valvonut niin en todellakaan pääse sängystä ylös ja normaalitoimiin viimeistään yhdeksältä kuten arkena normaalisti.
T. Väsynyt ensikertalainen äiti
Kommentit (24)
Sori tuplat...
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Kysyit tätä samaa imetyksen tuki ryhmässä. Vastaukset ei miellyttäneet niin siksi tänne sama aihe?
Vierailija kirjoitti:
Kysyit tätä samaa imetyksen tuki ryhmässä. Vastaukset ei miellyttäneet niin siksi tänne sama aihe?
Älä välitä näistä saamistasi vastauksista. Etsikää oma tapanne toimia. Ei ole pakko ajelehtia vauvantahtisesti ja saa tietty jos haluaa. Vauvan on hyvä jos perheen on hyvä. Minä olisin mitä luultavimmin ahdistunut, jos olisi pitänyt ahtautua vauvantahtisen kiintymysvanhemman muottiin. Valitsin unen ja tolkullinen päivärytmin ja olemme olleet vauvan kanssa todella tyytyväisiä.
Tässä on hyviä ohjeita, vaikka ovatkin epämuodikkaita.
Nykyäänhän suorastaan kannustetaan rinnalla roikottamiseen, mutta sillä tuntuu olevan selvä yhteys myöhempiin nukkumisongelmiin.
Olen todella monen perheen kanssa jutellut näistä asioista, ja parhaiten nukutaan niissä perheissä, joissa vauva on alun alkaenkin jätetty omaan sänkyyn nukkumaan. Ei mitään roolituksia siihen nukahtamishetkeen, muuten saa olla roikottamassa yöt läpeensä.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua