"Kiinakaupoista tilailu on epäeettistä ja pilaa ilmaston"
sanoi jeesustelija ja marssi Tokmannille, jonne se Kiina-kama ilmeisesti oli siirtynyt täysin ilman päästöjä ja pakkausmateriaaleja ja muuttunut eettisemmäksi, kun lätkäistiin moninkertainen hintalappu.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Aika lailla totta. En usko että lopulta menettäisimme kauhean paljon jos vaikka 75% Kiinan krääsästä jätettäisiin tilaamatta tai ostamatta. Aika vähän oikeasti tarpeellista sieltä tulee. Lähinnä sitä muovikrääsää joka heitetään nopeasti pois tai jää sinne kaapin pohjalle tilaa viemään.
Älä yleistä. Itse tilasin kattolampun osan, ja olen nyt nauttinut toimivasta kattolampusta monta vuotta. Ei kaikki osta turhaa krääsää.
Vierailija kirjoitti:
Se pilaa myös kansantalouden. Viime vuonna suomalaiset ostivat yksin Kiinasta romua 20 miljoonalla eurolla. Tokmannilta ostettuna se olisi ainakin työllistänyt.
Osta mielummin Halpahallista, Kärkkäiseltä tai vaikka Löytötexiltä. Ovat sentää suomalaisessa omistuksessa. Toisin kun Tokmanni.
Tokmanni tappaa kaikki suomalaiset krääsä/ pikkuliikkeet polkemalla hintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen työ on hinnoiteltu ulos maailmanlaajuisilta markkinoilta. Surullista mutta totta.
Mikään kohtuullista palkkaa maksava työvoima ei voi kilpailla halpamaiden työvoimakustannusten kanssa. Sitä ei siis kannata edes yrittää. Meidän tuotteidemme pitää olla kilpailukykyisiä jollain muulla tavalla.
Siinäpä se onkin. Meillä pidetään "kohtuullisena palkkana" sitä, mikä muualla maailmassa on korkeasti koulutettujen palkka, koska hintatasomme on niin paljon korkeampi. Ja hintaa taas nostaa työntekijöiden palkka- ja muut työllistämiskustannukset.
Ennen tämä voitiin korjata devalvaatiolla. Nyt hintoja ja palkkoja pitäisi laskea yhteisellä kattavalla sopimuksella. Ja siihenhän ei suostu sen enempää työntekijäjärjestöt kuin elinkeinoalan liitotkaan.
Lemmikit tuottavat enemmän päästöjä, elävätkin jopa 13 - 15 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää aihe on kova dilemma perussuomalaisille, koska periaatteessa pitää vastustaa kaikkea mitä ilmastovouhottajat ja viherpiiperöt ehdottaa ja myös toimia vastaan, eli tilailla kaikki Kiinasta, mutat toisaalta pitäisi kannattaa suomalaisia yrityksiä joita kiina-tuonti uhkaa.
Aika harvassa ovat ne tuotteet, jotka kotimaisina kilpailevat Kiina-tuonnin kanssa. Iso kansantaloudellinen ongelma on, että suomalainen valmistus valuu halpamaihin. Nykyään Nokia-brändillä myytävät tuotteet tehdään täysin Kiinassa.
Kiinaan on investoitu uusia moderneja tehtaita uusine koneineen. Ei täällä kotimaassa ole edes enää ehjiä ja toimivia koneita. Ne on ruostuneet ja lahonneet tai myyty Kiinaan.
Katsoin kauhistellen yhtä tubettajaa, joka oli menossa naimisiin ja tilasi häämekkoja Wishistä. Kertoi siinä videossa, että eivät nämä ole ihan hänen tyylisiään ja ostaa mekkonsa liikkeestä, mutta onhan näitä kiva kokeilla videota varten. Piti tilata samaa mekkoa eri koossa, että varmasti mahtuu. Jäin ihmettelemään, että mitä kyseinen henkilö sitten teki niillä noin kymmenellä mekolla. En katsonut häneltä enempää videoita, koska en halunnut tukea moista toimintaa.
Ongelmana eivät ole ihmiset, jotka tilaavat vaikka askartelutarvikkeita tai varaosia Kiinasta tarpeeseen. Vaan se, että usein tuntuu olevan tapana tilata jotain romua, joka voisi ehkä olla kiva, mutta ei välttämättä olekaan, koska sehän ei maksa käytännössä mitään ja ne kamat voi sitten vaan heittää roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen työ on hinnoiteltu ulos maailmanlaajuisilta markkinoilta. Surullista mutta totta.
Mikään kohtuullista palkkaa maksava työvoima ei voi kilpailla halpamaiden työvoimakustannusten kanssa. Sitä ei siis kannata edes yrittää. Meidän tuotteidemme pitää olla kilpailukykyisiä jollain muulla tavalla.
Siinäpä se onkin. Meillä pidetään "kohtuullisena palkkana" sitä, mikä muualla maailmassa on korkeasti koulutettujen palkka, koska hintatasomme on niin paljon korkeampi. Ja hintaa taas nostaa työntekijöiden palkka- ja muut työllistämiskustannukset.
Ennen tämä voitiin korjata devalvaatiolla. Nyt hintoja ja palkkoja pitäisi laskea yhteisellä kattavalla sopimuksella. Ja siihenhän ei suostu sen enempää työntekijäjärjestöt kuin elinkeinoalan liitotkaan.
Kellä on, kellä ei. Johtajilla ihan kansainvälisesti vertailukelpoiset palkat. Duunareilla esim. murto-osan Sveitsin palkoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomi ole ollut mikään halvan työvoiman maa kuin viimeksi ehkä joskus 1930-luvulla. Ne devalvaatiolla tuetut vientituotteetkaan (metsäteollisuus) eivät kilpailleet suoraan minkään halpatuotetun kanssa vaan aika lailla samanlaisissa maissa tuotettujen tuotteiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika lailla totta. En usko että lopulta menettäisimme kauhean paljon jos vaikka 75% Kiinan krääsästä jätettäisiin tilaamatta tai ostamatta. Aika vähän oikeasti tarpeellista sieltä tulee. Lähinnä sitä muovikrääsää joka heitetään nopeasti pois tai jää sinne kaapin pohjalle tilaa viemään.
Älä yleistä. Itse tilasin kattolampun osan, ja olen nyt nauttinut toimivasta kattolampusta monta vuotta. Ei kaikki osta turhaa krääsää.
Vaikka sinä tilasitkin tarpeellisen tuotteen, se ei tarkoita ettei Kiinasta tulisi paljon ihan turhaakin krääsää. Edelleen väitän että ainakin 75% on sellaista että kukaan ei lopulta jäisi kaipaamaan jos sitä ei olisi ostanutkaan.
Vastuutonta on ostaa tavaraa, jota ei tarvitse. Ihan sama mistä ja miten se tulee.
Itse olen ostanut suoraan Kiinasta mm kännykkätarvikkeita, paristoja ja kondomeja. Kaikki tarpeeseen ja laatu ollut enemmän kuin kohdallaan hinnasta puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vastuutonta on ostaa tavaraa, jota ei tarvitse. Ihan sama mistä ja miten se tulee.
Itse olen ostanut suoraan Kiinasta mm kännykkätarvikkeita, paristoja ja kondomeja. Kaikki tarpeeseen ja laatu ollut enemmän kuin kohdallaan hinnasta puhumattakaan.
Kondomeja?!
Kuka muistaa sen hiuslenkkikohun kun selvisi että ne kumiosat on käytetyistä kondomeista? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kondomeja?!
Kuka muistaa sen hiuslenkkikohun kun selvisi että ne kumiosat on käytetyistä kondomeista? :D
Sehän on vain ekologista! Kierrätys kunniaan!
Vierailija kirjoitti:
Katsoin kauhistellen yhtä tubettajaa, joka oli menossa naimisiin ja tilasi häämekkoja Wishistä. Kertoi siinä videossa, että eivät nämä ole ihan hänen tyylisiään ja ostaa mekkonsa liikkeestä, mutta onhan näitä kiva kokeilla videota varten. Piti tilata samaa mekkoa eri koossa, että varmasti mahtuu. Jäin ihmettelemään, että mitä kyseinen henkilö sitten teki niillä noin kymmenellä mekolla. En katsonut häneltä enempää videoita, koska en halunnut tukea moista toimintaa.
Ongelmana eivät ole ihmiset, jotka tilaavat vaikka askartelutarvikkeita tai varaosia Kiinasta tarpeeseen. Vaan se, että usein tuntuu olevan tapana tilata jotain romua, joka voisi ehkä olla kiva, mutta ei välttämättä olekaan, koska sehän ei maksa käytännössä mitään ja ne kamat voi sitten vaan heittää roskiin.
Tuollaista toimintaa en lainkaan käsitä. Se vaan on tyhmää ja vielä tyhmempää on tehdä sitä julkisesti.
Höpöhöpö. Menehän normaaliin kaippaan ja tutki valmistusmaita. Itse ostan ruuan, joka on tuotettu, jalostettu, pakattu jne vain suomessa ja niitä tuotteita on vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä vähemmän ostamme itse halpaa krääsää ja mitä enemmän suosimme kalliimmalla tuotettuja tuotteita, sen parempi on omakin hyvinvointimme.
On ristiriitaista että sama kansa hamstraa innoissaan halpaa kamaa suoraan Kiinasta ja valittaa kun kotimaassa ei ole töitä.
Miksi toimivaa teollisuutta ei ole jätetty suomeen?
Siksi ettei ole haluja maksaa kohtuullista palkkaa ja tulee halvemmaksi siirtää tuotteiden valmistus kiinaan ja saada tuotteista suurempi voittoprosentti.
Suomesta on kadonnut ahneuden seurauksena monia teollisuuden aloja kokonaan ja tuntuu ihmeelliseltä vinkua äärikapitalistisen yhteiskunnan armoille jääneenä, että ostaessani tarvitsemani tuotteet ulkomailta, tekisin jotakin väärin.
Haluaisin tukea suomalaista työntekoa, en kauppiaita jotka tuovat kiinasta euron härpäkkeen ja myyvät sen kuluttajille kymmenellä eurolla.
Palauttakaa takaisin suomalainen vaate-kenkä-konete-elektronikkateollisuus, maksakaan ihmisille työstä kohtuullista palkkaa, älkääkä yrittäkö saada liikaa voittoa/asiakas.
Sama ilmiö koskee myös palveluita.
Työntekijöille ei haluta maksaa kunnollista palkkaa tekemästään työstä, palkataan alihintaan kolmansien maiden ihmisiä ja samaan aikaan kohotetaan tuotettujen palveluiden hintaa.
Järjetöntä ahneutta joka tuhoaa koko maan talouden.
Pointti on varmaan se, että Tokmannilla siinä kräässä on mukana asialliset toimituskustannukset ja Suomen alv + yritykselle jäävä kate. Tällöin kuluttaja harkitsee kahdesti, että tarvitseeko sitä krääsää ostaa. Puoli-ilmainen tavara herättää monessa uinuvan sulovileenin ja sontaa tulee hankittu "kun se on niin halpaa"
Heti, kun Suomesta saa suomalaisia tuotteita yhtä halvalla kuin Kiinasta kiinalaisia, niin lopetan Kiinasta tilailun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kondomeja?!
Sehän on vain ekologista! Kierrätys kunniaan!
Mistähän ne on peräisin ne käytetyt kondomit?
Onkohan lapset keränny ne kaatopaikalta muiden jätteiden joukosta vai onko joissain bordelleissa kondomeille oma roskis josta ne sitten viedään jatkokäyttöön...
Vierailija kirjoitti:
Heti, kun Suomesta saa suomalaisia tuotteita yhtä halvalla kuin Kiinasta kiinalaisia, niin lopetan Kiinasta tilailun.
Tämä. Ihan turha vinkua, miksi sitä ostetaan mieluummin ulkomailta tavaraa kuin Suomesta, kun Suomessa hinnat korkealla ja nousevat vain, mutta palkat eivät nouse perässä. Ostovoimaa jos Suomi haluaa, niin lakkais jo perhana niiden hintojen nostamisen ja alkais palkat nousta suhteessa suuremmiksi, niin johan kansa villiintyy muutenkin kaupoille kuin ilmaisten ämpäreiden vuoksi.
Itse olen vanhemmiten tyytynyt nauttimaan luonnosta, lapsista ja lemmikeistä. Mutta nythän ne ja normielämä on tuomittu pahiksiksi, ettei tarvitsisi luopua krääsästä ja lomalennoista. :(