Miksi juuri minun elämäni on näin paskaa?
Synnyin perheeseen missä oli paha olla ja kasvaa. Muistan ensimmäisiä kertoja jo viisivuotiaana pelälleeni kotiin menemistä isän takia. Hän oli mielenterveysongelmainen ja raivohullu. Ala-asteella tämä pelko oli läsnä aina, kun tiesin isän olevan huonolla tuulella ja siksi en uskaltanut mennä kotiin. Raivokohtauksissaan paiskoi ovia, piti päivien mykkäkoulua ja näin osoitti mieltään, uhkaili myös itsemurhalla. Äiti ei eronnut, vaikka toivoin sitä koko lapsuuteni. Joskus kouluikäisenä tajusin, että muiden kaverien kodeissa ei tarvitse pelätä toista vanhempaa koko ajan. Siksi kai ajattelin, että minussa täytyy olla jotain vikaa, koska minulle toinen vanhempi vain huutaa ja raivoaa. Tai vähintään oli mieleltään muuten epävakaa.
Ysiluokalla ja lukiossa yritin puhua tästä kotitilanteesta, mutta kukaan ei oikein kuunnellut, tai ymmärtänyt. Yritin hakea huomiota lintsaamalla tunneilta, jättämällä läksyt tekemättä ja saamalla tahallani koulusta huonoja numeroita. Ei niin fiksua, tiedän nyt, mutta minulla ei ollut silloin muutakaan keinoa. Toivoin kuitenkin, että joku huomaisi ja käsittäisi pahan oloni. Toivoin, että pääsisin kotoa pois, minut otettaisiin huostaan, sijoitettaisiin jonnekin, ihan mitä tahansa. No, enpä kuitenkaan saanut silläkään tavalla huomiota. Olin ollut aina ennen se kiltti kympin tyttö, eihän minun elämässäni voinut olla mitään vikaa. Näiden asioiden seurauksena lukioaika meni kuitenkin aika huonosti. En päässyt ylioppilaaksi samaan aikaan muiden kanssa. Ei kunnon juhlia, vaikka sitten myöhemmin suoritin kurssit. Ei ylioppilaskuvia, ei mitään sellaista.
Tunsin olevani maailman epäonnistunein ihminen. Lukion jälkeen pääsin kuitenkin vihdoin pois kotoa, mikä oli kuin lottovoitto. Jokin oli kuitenkin minussa yhä rikki, en enää osannut iloita elämästä. Surin kaikkea menettämääni, hyvää lukioaikaa, kavereita ja kaikkea sitä, mitä minulla olisi voinut olla.
Aloin opiskelemaan ensimmäistä alaa mihin pääsin, yhden alanvaihdon jälkeen valmistuin seuraavasta koulusta. Tänä aikana olin kuitenkin saanut jollain tavalla elämästä kiinni. Sen jälkeen lähdin opiskelemaan sairaanhoitajaksi, koska se tuntui mieluisalta. Nyt opiskelen kolmatta vuotta. Viime vuonna kuitenkin opinnoistani jäi suorittamatta yksi juttu, mikä ei ollut omaa syytäni. Mikä nyt aiheuttaa sen, että valmistumiseni siirtyisi. En taaskaan valmistu samaan aikaan muiden kanssa. Ehkä jollekin sillä asialla ei olisi niin merkitystä, mutta minulle se tuo mieleen lukion epäonnistumisen taas jälleen.
Olen miettinyt, onko mitään järkeä jatkaa opiskelua. Lisäksi tilanteeni on se, että perin isän puolelta aika suuren perinnön. Minun ei periaatteessa tarvitsisi edes tehdä mitään töitä pitkään aikaan, voisin matkustaa ihan minne haluaisin, ostaa vaikka asunnon. Mutta tavallaan en haluaisi niitä rahoja, koska isä ei edes koskaan ole ollut minulle mikään isä. Toisaalta, sama se kai on. Olisihan se hyvä mahdollisuus matkustella ja olla taloudellisesti riippumaton. Olisi ainakin hetken sellainen helpompi elämä.
Kommentit (26)
Olet fyysisesti terve, olet juuri valmistumassa ammattiin ja lisäksi hyvässä taloudellisessa tilanteessa. Hankkiudu terapiaan, ja samalla yritä päästä työelämään kunhan ensin valmistut, niin jo viiden vuoden päästä toteat olevasi hyväosainen.
Kannattaa valmistua ihan vaikka pelkästään siksi, että voit sitten tulevaisuudessa ihmisiin tutustuessasi sanoa olevasi sairaanhoitaja eikä tarvitse aloittaa mitään selitystä että keskeytit opinnot ja elät perintörahoilla. Helpottaa niitä tilanteita kummasti. Ja esim. osa-aikainen työ ja itsensä kehittäminen luo ihan mukavaa sisältöä elämään vaikka ei rahan puolesta tarttis.
Terapiaa suosittelen minäkin, selvästi asioiden reflektointi jonkun ulkopuolisen kanssa voisi auttaa pitämään pään kasassa.
Lapsuutesi kuulostaa kyllä hirveältä, olen pahoillani puolestasi.
Omakin elämäni on pelkkää paskaa ja sen paras puoli on, että se loppuu joskus.Toivottavasti hyvin pian.
Miksiköhän minun elämäni on yhtä paskaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa jatkaa opintoja, katuisit jos jättäisit opinnot kesken. Älä katso elämässäsi taaksepäin, mennyttä et voi muuttaa, mutta tulevaisuuden voit. Sinuna hakeutuisin psykoterapeutin juttusille. Siellä voisit käsitellä menneisyyttäsi ja oppia käsittelemään lapsuuden traumojasi. Muista kuitenkin se, että harva ihminen tässä maailmassa selviää ilman vastoinkäymisiä. Toiset kohtaavat niitä elämän alkuvaiheilla, toiset loppupäässä.
TÄMÄ X 100!
Tsemppiä aplle!
Kaksi asiaa joita voisit miettiä:
1) Matteusvaikutus
2) itskkyytesi. Kuvittelet, että olen niin etuoikeutetussa asemassa, että vain sinulla on vaikeaa, vaikka todellisuudessa suurin osa kamppailee jossain vaiheessa elämäänsä kuka minkäkin asian takia. Avaa silmäsi. Juuri se SINUN elämäsi ei ole erityisen ja ainuitlaatuisen haastavaa.