Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perheellinen, kertoisitko millaisia arki-iltasi ovat?

Vierailija
23.10.2019 |

Erityisesti te, joilla on pieniä lapsia. Olisi mukava saada käsitystä, kuinka paljon lapsiin menee aikaa erityisesti arki-iltaisin. Entä viikonloput? Paljonko on omaa aikaa ja miten sen käytät? Kuinka paljon saat nukuttua/ovatko tarinat vuosien univeloista vain liioiteltuja?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieniin lapsiin menee kaikki aika, mutta omaa aikaa tulee vähitellen lisää kun lapset kasvavat. Niillä kenellä on tukiverkkoja, on varmaan jo vauva-aikana mahdollisuus joskus omaan aikaan. Mutta kyllä se itsestä tinkiminen kuuluu vauva-arkeen. Sen kestää, kun tietää, että lapset kasvaa. Univaje on yksilöllistä, jotkut vauvat valvottaa, jotkut ei. Joskus isommatkin lapset valvottaa, jos esim. sairastuvat.

Mä ajattelen niin, että viikonloput perheen kanssa ovat ihanaa yhteistä kaikkien omaa aikaa, josta ei tarvitse pyrkiä pois olemaan erillisessä omassa ajassa. :)

Vierailija
2/28 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen viideltä kotiin. Illan aikana ehtii hyvin harrastaa liikuntaa. Saatan käydä joogassa, lenkillä tms. Mies katsoo lapsen perään sillä aikaa. Illemmalla tehdään yhdessä ruokaa ja syödään hyvin. Nukkumaan mennään viimeistään kymmeneltä. Joinakin iltoina on lapsen harrastuksia, jompi kumpi vanhempi käyttää lasta niissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pienten lasten vanhemmilla ole omaa aikaa.

Vierailija
4/28 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kuten yllä kirjoitettiin. Kaikki aika menee perheen arkeen. Ei siitä ole ”vapaata” joka ilta.

Kumppanin kanssa voi sopia vaikka omat harrastusillat, jolloin toinen huolehtii lapsista. Yhteistä aikaa varten sitten lastenvahti.

Lapset ovat yksilöitä. Siinä missä toinen jää mukisematta lapsenvahdin kanssa, toinen saattaa kokea sen todella pelottavana.

Itse en hennonnut juurikaan poistua kotoa ennen kuin lapsi oli siihen valmis.

Esikoisne vauva-aika meni allergioiden ja erityisherkkyyden vuoksi aikalailla lapsen kanssa. Olin kotona 2,5v ja sen jälkeen oli isä puoli vuotta. Perhepäivähoitajalle hän meni 3vuotiaana. Se oli rankkaa lapselle. En enää iltaisin raaskinut mennä juurikaan omille menoilleni, koska hän oli jo päivän ikävöinyt.

Toinen lapsi suhtautui hoitajiin huomattavasti rennommin. Mutta ei hänkään hoidossa olosta nauti. Joten edelleen vietin suurimman osan illoista kotona.

Nyt kun lapset ovat kouluikäisiä, voin mennä jo paremmin ja lapset ovat tasaveroisesti isänsä tai minun kanssani. Pienempänä ei oikein isä kelvannut.

Edelleen saa olla tärkeä meno, että haluan mennä. Arvomaailma yleensä muuttuu lasten myötä, eikä niitä omia menoja haluakaan niin paljoa. Omaa aikaa on lenkillä tai kaupassa käynti.

Vierailija
5/28 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 ruokimme hevoset ja koirat yhdessä lasten kanssa ja sitten Pikku Kakkonen. Minä teen ruokaa.

18 ruokailu kun mies tulee kotiin.

Sen jälkeen lapset tekevät mitä tekevät eli leikkivät. Yleensä miehen kanssa katsomme telkkaria ja teemme kotitöitä.

Jonain päivinä sauna.

19.30 iltavalmistelut eli iltapala, hammaspesut jne.

20.00lapset nukkumaan ja meillä miehen kanssa kahdenkeskistä aikaa. Seurustellaan, katsellaan telkkaria ja viikkaillaan pyykkiä ym.

Kesällä ihan erilaista eli olemme ulkona nukkumaanmenon asti. Yleensä omassa rannassa saunotaan ja uidaan.

Kylläpäs kuulostaa tylsältä, kun kirjoittaa ylös! Omasta mielestäni meillä on hauskaa!

Vierailija
6/28 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

17 ruokimme hevoset ja koirat yhdessä lasten kanssa ja sitten Pikku Kakkonen. Minä teen ruokaa.

Sen jälkeen lapset tekevät mitä tekevät eli leikkivät. Yleensä miehen kanssa katsomme telkkaria ja teemme kotitöitä.

Jonain päivinä sauna.

20.00lapset nukkumaan ja meillä miehen kanssa kahdenkeskistä aikaa. Seurustellaan, katsellaan telkkaria ja viikkaillaan pyykkiä ym.

Kesällä ihan erilaista eli olemme ulkona nukkumaanmenon asti. Yleensä omassa rannassa saunotaan ja uidaan.

Kylläpäs kuulostaa tylsältä, kun kirjoittaa ylös! Omasta mielestäni meillä on hauskaa!

Minusta taas kuulostaa oikein ihanalta :)

Vierailija
7/28 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa aikaa?

Mitä se on ja mihin sitä tarvitaan?

Itse vietän mielelläni illat ja viikonloput perheeni kanssa. Leikkimistä, syömistä, siivoamista, kokkaamista, ulkoilua jne.

Univelkaa ei ole, illalla menen nukkumaan lasten kanssa samaan aikaan noin ysiltä.

Vaimo herättää minut sitten yöllä panemaan, jos on sen tarve.

viimeiset 20v olen itse herännyt aamuviideltä aamuisin töihin. Kerkiää siinä sen reilu 7h nukkua.

Vierailija
8/28 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on hoidossa niin haen sen vauvan kanssa klo 15. Sitten käydään kotona syömässä vähän jotain välipalaa ja mahdolliseen harrastukseen tai sit vaan tehdään ruokaa jos ei harrastusta. Sitten lapsi leikkii itekseen tai koiran kanssa tai me yhdessä ja suihkuun mennään klo 19 jälkeen ja vauva menee nukkumaan 20.30 ja isompi 22 aikaan. Jos ei ole hoidossa niin käydään kavreiden luona tms. Illalla on vapaa-aikaa kun lapset nukkuu. Hyvin nukkuvan vauvan ansiosta itse nukun 8 h yöunet.

Vierailija
9/28 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsia on kaksi tai enemmän niin kaikki aika menee eikä riitäkään.

Vierailija
10/28 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään miehen kanssa molemmat kolmivuorotyötä, joten vaihtelevasti. Joskus töissä. Jos mies töissä tai nukkuu, mä hoidan lapsen...laitan ruokaa, siivoan, pyykkään ...leikitään tai luetaan. Saatan myös ottaa lapsen mukaan ja nähdä jotain ystävää tai ystävä tulee meille. Jos mulla pidempi vapaa ja miehellä esim pitkä yövuoroputki, saatan lähteä lapsen kanssa mökille tai sukuloimaan kauemmaksi.

Pari iltaa viikossa lapsi on isovanhemmilla. Jos ollaan miehen kanssa yhtä aikaa vapaalla, tasapainoillaan perheajan, parisuhdeajan ja kummankin oman ajan välillä.

Vierailija
11/28 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa kirjoittaa kovin kattavasti mihin aikani käytän koska en halua käyttää aikaani siihen. :D

Mutta siis meillä on kolme alle kouluikäistä lasta, yksi vielä vauva/imetän. Mies on yrittäjä ja kotona meidän kanssa 3-4 päivää viikosta. Päivisin käydään kerhoissa ja eletään melko tavallista perhe-elämää, siivotaan paljon.. :D illat sujuu niin, että kotona lapset touhuaa, piirtää, rakentelee temppuratoja jne. Laitetaan iltapala klo 19:30, 20:00-20:30 hampaidenpesu (ja pesut), iltasatu ja lapset nukkumaan 21:00. Sitten hengaillaan miehen kanssa 2-3 tuntia. Vauva on helppo ja nukahtaa 22 maissa eikä herätä kovin usein, ehkä pari kertaa viikossa aamuyöstä, otan silloin rinnalle nukkumaan niin saa nukkua pidempään. Ei valittamista. Ja omaa aikaa on aika ruhtinaallisesti pienten lasten äidiksi kun tosiaan miehen vapaapäivinä pääsen yksinkin kulkemaan - jumppaan, kirppareille jne. Yritän olla asettamatta itselleni kohtuuttomia tavoitteita ja nauttia tästä elämäntilanteesta. Helposti tuntuisi, että pitäisi opiskella äippälomalla uusi tutkinto, perustaa yritys, alkaa kiinteistösijoittajaksi, juosta ironman, tehdä soseet ja vaatteet itse.... aina voisi elää paremmin, mutta näin on ihan hyvä. :)

Vierailija
12/28 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

6-8 arjenpyöritystä

Töihin

16-22 arjenpyöritystä

Nukkumaan

6-8 arjenpyöritystä

Vierailija
13/28 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään, kun nuorempikin lapsista on yläkoulussa, kaipaan välillä sitä pikkulapsiajan intensiivistä yhdessäoloa, josta harvoin halusikaan irtiottoa. Nykyään elämässä on paljon tilaa, mutta panostan enemmän aikaa ja voimia työhön.

Vierailija
14/28 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset 5kk, 2x2v, 5v, 7v

Tällä hetkellä olen itse tosiaan pääasiassa vanhempainvapaalla, joka helpottaa paljon arki-iltoja. On kunnolla aikaa lapsille päivän aikana, niin sitten ovat illat rauhallisemmin.

Mutta tällä hetkellä illat näyttävät yleensä tältä:

n. 17-18 kotiutuminen puistosta/ ulkoilusta (tänään tultiin hoitamasta isoäidin koiraa, kun isoäiti on itse työmatkalla)

Nyt isommat leikkii (2-vuotiailla keittiöleikit menossa, 5-vuotias leikkii legoilla ja 7-vuotias täyttää tehtäväkirjojaan) ja pienin jäi nukkumaan vaunuihin.

Kohta alan valmistamaan illallista (syömme yhdistetyn päivällisen/ iltapalan aina iltaisin), joten sitten syödään se noin klo 19.

Sen jälkeen alkaakin iltapesut, vauvan vaipanvaihto, isompien hampaiden ja kasvojen pesut, pyjamat päälle ja iltasadut lapsille yhteisesti. Sen jälkeen 2-, 5- ja 7-vuotiaat käyvät nukkumaan n. 20.00-20.30. Nuorimmaisen kanssa sitten tissittelyt ja istutaan hetki sohvalla ja katsotaan ohjelmia, kunnes pienin nukahtaa.

Yleensä nuorimmaiseni mentyä nukkumaan olen itse vielä hereillä noin tunnin ajan, siivoan, valitsen seuraavan päivän vaatteet kaikille, pakkaan reppuja ja luen joko netissä juttuja tai sitten kirjoja.

Nautin todella paljon lasteni kanssa olemisesta, ja onhan heistä jo toisilleen mukavasti seuraa, että eivät koko ajan tarvitse aikuista viihdyttämään. Televisiot ja älylaitteet pidän lasten osalta minimissä, emmekä katso edes pikkukakkosta.

Vierailija
15/28 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään pienten lasten vanhemmilla oikein harrastuksia? Pystyykö esim liikunnastaan huolehtimaan pikkulapsiaikana?

Vierailija
16/28 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään pienten lasten vanhemmilla oikein harrastuksia? Pystyykö esim liikunnastaan huolehtimaan pikkulapsiaikana?

Minulla on 4v lapsi ja harrastan aktiivisesti liikuntaa. Onhan lapsella isäkin, joka voi katsoa perään.

Vierailija
17/28 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jo alakouluikäiset lapset: tulen kotiin vähän ennen klo 17. Lämmitän aiemmin tehdyn ruoan. Lapset ovat tyhjentäneet tiskikoneen ja päästäneet koiran tarpeilleen. Ruoan jälkeen pyykkihuoltoa, siivoilua, lasten läksyt ja kerran viikossa lapsen harrastus tai sitten vaan löhöilyä . Klo 19, eli ihan kohta, lenkitän koiran kunnolla ja sitten iltapalaa, telkkarin katselua, joskus sauna ja iltapesujen jälkeen nukkumaan. Tarvittaessa jossain välissä esivalmistan ruoan. Toisinaan käydään illalla uimassa.

Kauppaostokset tilaan netistä ja itse harrastan viikonloppuisin.

Vierailija
18/28 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskari-ikäisen iltatoimet alkaa siinä seitsemältä illalla. Puoli kahdeksalta luetaan ja ennen kahdeksaa hän nukahtaa. Siinä sitten sitä omaa aikaa sen jälkeen pari kolme tuntia.

Vierailija
19/28 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä mun arkirutiini kahden 4v lapsen kanssa. Olen yksinhuoltaja.

04.30 herätys, kahvit rauhassa, meikkaan ja laitan itseni työkuntoon.

06 lapset hereille ja pukeisiin

07 tarhaan

Itse töissä 07.30-15.30

Lapset tarhasta 15.45

Kotona ollaan klo 16

Ruoka klo 17

17.30-19 lasten kanssa oleskelua

19 iltatoimet

19.30 iltasatu

20-21 teen päivän askareet ja valmistan seuraavan päivän ruoat

21-23opiskelen.

Rankkaa on, mutta vain hetken enää. Viikonloppuisin rötvätään sängyssä myöhään ja pojatkin antaa mun nukkua.

Vierailija
20/28 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonain päivinä sauna.

Minusta taas kuulostaa oikein ihanalta :)

Kiitos😀