Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perhekerhosta on tullut lasten merkkivaatenäyttely

Vierailija
23.10.2019 |

Joka kerta suuri osa ajasta menee Gugguu, minirodinin ym ihasteluun. Mitä kalliimpaa se parempaa. Söpöja sävysävyyn asuja vauvoilla ja taaperoilla! Ja viimeisen päälle laitetut äidit. Kerhon vetäjätkit osallistuvat tähän showhun.😕 Ei teen mieli enää mennä

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No äläpä sitten mene. 

Vierailija
2/26 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kurjalta. Mä asun aika pienellä paikkakunnalla, ja kun kävin perhekerhossa, ei tuollaista ollut lainkaan. Mä taisin olla yksi niistä harvoista, jotka oli jotenkin kiinnostunut lastenvaatteista, eikä munkaan kiinnostus siis sellaista ole, että ostelisin jotain hirveän kallista merkkivaatetta, kunhan nyt olen edes vähän kiinnostunut siitä, että vaatteet sopivat yhteen ja ovat kivan värisiä. Serkkuni asui Vantaan Kartanonkoskella, kun hänen vanhemmat lapsensa olivat pieniä. He muuttivat pienemmälle paikkakunnalle, ja hän sanoi, että vasta siellä huomasi, miten Kartanonkoskella oli kauheaa kilpavarustelua lasten suhteen.

Mun neuvoni on, että vähän välität toisten äitien merkkivaateintoilusta. Mun mielestä on aivan absurdia ostaa niin hintavia vaatteita pienille lapsille, jotka kohta kasvavat ulos vaatteistaan. Ei siinä mitään vikaa ole, että tykkää pukea lapsensa kivasti, mutta ei se mikään mittatikku ole, että toistenkin pitäisi ajatella ihan hirveästi lastensa ulkoista habitusta. Toisille se on luonnollisempaa, toisille ei ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneks en lisänny. Suomessa on jäätävää ilmapiiri.

Pitääkö tuota asiaa tulla joka ketjuun kuuluttamaan? Vai onko tässä nyt kyse siitä, että haluat huomiota, ja sitä pitää sitten tulla hakemaan, vaikkei ketju varsinaisesti sinua koskekaan?

Vierailija
4/26 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tuskasi. Kävin itse aikoinaan pari kertaa perhekerhossa ja jätin ne myöhemmin väliin, kun ei kiinnostanut kuulla muiden äitien materiaalikeskeistä keskustelua. Samasta syystä en jaksa "hiekkalaatikko-äitejä". Olen oppinut menemään omia polkujani. Välillä tunsin kaipuuta löytää samanhenkisiä äitejä, joita kiinnostavat syvällisemmät keskustelut, luonnossa liikkuminen tai urheilu yhdessä lapsen kanssa.

Onneksi lapset alkavat olemaan jo isoja, niin saan vihdoin olla ihan rauhassa!

Vierailija
5/26 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaa syvälliset keskustelut, urheilu (ja monet muutkin asiat) ja ihan erityisesti luonnossa liikkuminen, joka on osa työtänikin. Tähän elämäntapaan meillä kuuluu olennaisena osana myös vaatteiden kestävyyden, ekologisuuden ja eettisyyden ajattelu. Noh, mikään vaate ei ole ekologinen, mutta huonoista vaihtoehdoista voi valita vähemmän huonon. Usein tämä tarkoittaa sitä merkkivaatetta.

Itse olin pienellä paikkakunnalla niitä harvoja, jonka lasten päällä ei ollut halppisketjujen vaatteita (joitain kirppareilta ostettuja lukuunottamatta). En kyllä koskaan törmännyt kilpavarusteluun tai vaatteiden vertailuun. Vaatteet oli aika neutraali aihe. Yhden kerran eräs äiti kysyi lapseni päällä olevasta vaatteesta ja vähän ynseänä totesi, ettei itse ikinä ostaisi lapselle niin kallista. Tuo oli ainoa vaatekeskustelu jonka olen ikinä kenenkään kanssa käynyt. En kyllä silti epäile, etteikö tämä asia olisi isoissa kaupungeissa enemmän pinnalla. Tämä nyt oli ehkä vain kommentti tuohon, että merkkivaatteet ja syvälliset keskustelut sulkisi jotenkin toisensa pois. Vaatteistakin voi käydä juurikin eettisyys ja ekologisuus näkökulmasta hyvinkin syvällisiä keskusteluja.

Vierailija
6/26 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ikävältä ja varsinkin jos muita paikkoja ei ole mihin mennä. Meillä oli joskus leikkipuistossa muutama mamma jotka puhuivat perheen autosta, että on niin hieno bemariaudimikälie, saivat kaksisteen keskustella kun muita lähinnä huvitti mammojen ylpeily kulkuneuvoistaan että lapsetkin jäivät vahtimatta.

Vierailija
7/26 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin kiinnostaa syvälliset keskustelut, urheilu (ja monet muutkin asiat) ja ihan erityisesti luonnossa liikkuminen, joka on osa työtänikin. Tähän elämäntapaan meillä kuuluu olennaisena osana myös vaatteiden kestävyyden, ekologisuuden ja eettisyyden ajattelu. Noh, mikään vaate ei ole ekologinen, mutta huonoista vaihtoehdoista voi valita vähemmän huonon. Usein tämä tarkoittaa sitä merkkivaatetta.

Ihmiset ovat tuhansia vuosia liikkuneet luonnossa. Vasta ihan viime vuosina on keksitty ns. tekniset vaatteet (muovia taitavat olla) ja muu hömpötys. Meille markkinoidaan joka lifestylelle omat kalliit varusteet. Ja me ostamme, lapsemme kuluttaa niitä vuorellisen ikävuosina 0-10. Ja sen jälkeenkään tahti ei vähene, koska muoti.

Vierailija
8/26 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin pienellä paikkakunnalla niitä harvoja, jonka lasten päällä ei ollut halppisketjujen vaatteita (joitain kirppareilta ostettuja lukuunottamatta). En kyllä koskaan törmännyt kilpavarusteluun tai vaatteiden vertailuun. Vaatteet oli aika neutraali aihe. Yhden kerran eräs äiti kysyi lapseni päällä olevasta vaatteesta ja vähän ynseänä totesi, ettei itse ikinä ostaisi lapselle niin kallista. Tuo oli ainoa vaatekeskustelu jonka olen ikinä kenenkään kanssa käynyt. En kyllä silti epäile, etteikö tämä asia olisi isoissa kaupungeissa enemmän pinnalla. Tämä nyt oli ehkä vain kommentti tuohon, että merkkivaatteet ja syvälliset keskustelut sulkisi jotenkin toisensa pois. Vaatteistakin voi käydä juurikin eettisyys ja ekologisuus näkökulmasta hyvinkin syvällisiä keskusteluja.

Minä olen jo kolme pientä vaatettanut ja oman osuuteni perhekerhoissa pyörinyt, ja olen kyllä täysin toista mieltä tuosta viimeisestä lauseesta.

Vaatteista puhuminen eettisestä ja ekologisesta näkökulmasta on suunnilleen pahin virhe, mitä äitipiireissä voi tehdä, sen jälkeen että puhuu imetyksen eduista tai kestovaippojen ekologisuudesta. Siitä ei saa syvällisiä keskusteluja, vaan hyytävän hiljaisuuden.

Vierailija
9/26 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen jo kolme pientä vaatettanut ja oman osuuteni perhekerhoissa pyörinyt, ja olen kyllä täysin toista mieltä tuosta viimeisestä lauseesta.

Vaatteista puhuminen eettisestä ja ekologisesta näkökulmasta on suunnilleen pahin virhe, mitä äitipiireissä voi tehdä, sen jälkeen että puhuu imetyksen eduista tai kestovaippojen ekologisuudesta. Siitä ei saa syvällisiä keskusteluja, vaan hyytävän hiljaisuuden.

Todennäköisesti näin, itsekään en ole yhtään vaatekeskeskustelua käynyt, mutta toisen asioihin tuosta näkökulmasta perehtyneen kanssa keskustelua voisi käydä.

Vierailija
10/26 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut nauttivat tuollaisesta eikä siinä kai kummempaa. Etenkin yhden-kahden lapsen äidit jaksavat vielä vaatetuttaa lapsensa hyvin edustavasti. Itse en enää jaksa, annan lasten itse valita mistä pitävät, kunhan on puhtaat niin ok. Mulla on niin vähän aikaa itselleni, etten käytä sitä lasten pukeutumisesta stressaamiseen. Neljän lapsen äitinä panostan vain ja ainoastaan omaan ulkomuotooni koska mulla on kauneudella manipuloitava mies ja haluan pitää parisuhteen onnellisena, pääsen helpolla kun miestä motivoi nätti olemus. Lasten kanssa on vähän eri prioriteetit eli kunhan eivät järkytä ketään niin tyyli on vapaa.

Vierailija
11/26 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti näin, itsekään en ole yhtään vaatekeskeskustelua käynyt, mutta toisen asioihin tuosta näkökulmasta perehtyneen kanssa keskustelua voisi käydä.

Mä käytän eettisistä ja ekologisista syistä kuopuksellani hänen isosisaruksiensa vanhoja vaatteita, jotka ovat moneen kertaan paikattuja, väriltään haalistuneita ja tyyliltään kymmenen vuoden takaista retroa. Oikeasti tavoitteenani on, että käytän vaatteet niin loppuun että niistä on enää siivousräteiksi.

Epäilen, että joku minirodinimamma pahastuisi, jos alkaisin syvällisesti keskustella hänen kanssaan lastenvaatteiden eettisyydestä ja ekologisuudesta.

Vierailija
12/26 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat tuhansia vuosia liikkuneet luonnossa. Vasta ihan viime vuosina on keksitty ns. tekniset vaatteet (muovia taitavat olla) ja muu hömpötys. Meille markkinoidaan joka lifestylelle omat kalliit varusteet. Ja me ostamme, lapsemme kuluttaa niitä vuorellisen ikävuosina 0-10. Ja sen jälkeenkään tahti ei vähene, koska muoti.

Meillä nuo hömpötykset ovat kiertäneet kolmella sisaruksella ja vielä serkuillakin. Välillä kun on löytynyt on ostettu käytettynäkin (Facebookia en käytä, joten olen live-kirpputorien varassa ja muutenkin haluan nähdä ja haistella vaatteen ennen ostoa). Olisihan se hauska ajatus pukea lapset nahkaan ja villaan, mutta omat metsästys, teurastus, nahan/villan käsittely ja ompelutaidot eivät riitä.

Vierailija
13/26 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden äidin, jota ulkopuolinen saattaisi tosiaan luulla merkkivaatenäyttelijäksi, mutta todellisuus on jotain aivan muuta. Ostaa lastensa vaatteet pienellä rahalla käytettyinä kirppiksiltä, ja uudet halpiskaupoista ja tarjouksista, mutta yhdistää niitä kivasti ja hyvällä värisilmällä. Hän osaa jutella muistakin asioista, mutta jotenkin on nyt vastasyntyneensä kanssa sellaisissa hormonihöyryissä, ettei paljon muusta juttele kuin lapsistaan.

Vierailija
14/26 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ilmeisti joku naisten juttu? Itse kun kävin muksujen kanssa noissa, niin nämä ap:n kuvaamat naiset olisivat varmasti pyörtyneet. Kerran mentiin epähuomiossa ihan pyjamapaita päällä, mutta ei haitannut minua ja lapsellakin oli kivaa. 

Ei ihme, että uutisoidaan naisten väsymyksestä, kun lapsen vaatetuksestakin tulee kilpavarustelua.

Vierailija
15/26 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ilmeisti joku naisten juttu? Itse kun kävin muksujen kanssa noissa, niin nämä ap:n kuvaamat naiset olisivat varmasti pyörtyneet. Kerran mentiin epähuomiossa ihan pyjamapaita päällä, mutta ei haitannut minua ja lapsellakin oli kivaa. 

Ei ihme, että uutisoidaan naisten väsymyksestä, kun lapsen vaatetuksestakin tulee kilpavarustelua.

Ihan samalla tavalla tuntuu olevan naisten juttu se, että vaatteisiin ei kauheasti kiinnitetä huomiota.

Vierailija
16/26 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kunpa tämä kilpailu jäisikin vaan niihin vaatteisiin, mutta kun lapsien paremmuudella leveillään.

meidän Pekka oppi päivän ikäisenä kääntymään, ai teidän lapsi ei vielä osaa!?

meidän yksi vuotias ajaa jo ilman apurenkaita, ai teidän ei vielä osaa?

Huoh, mä kävin tasan kerran esikoisen kanssa perhekerhossa ja siihen jäi. Onneksi olen puistosta löytänyt omanlaisempia äitejä.

Vierailija
17/26 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä käytän eettisistä ja ekologisista syistä kuopuksellani hänen isosisaruksiensa vanhoja vaatteita, jotka ovat moneen kertaan paikattuja, väriltään haalistuneita ja tyyliltään kymmenen vuoden takaista retroa. Oikeasti tavoitteenani on, että käytän vaatteet niin loppuun että niistä on enää siivousräteiksi.

Epäilen, että joku minirodinimamma pahastuisi, jos alkaisin syvällisesti keskustella hänen kanssaan lastenvaatteiden eettisyydestä ja ekologisuudesta.

Sama meillä, vaatteet käytetään loppuun, lapseni vain ovat syntyneet 2010 jälkeen. Jonkin verran saatiin 0-3-vuotiaiden vaatteita 2000-luvun alussa syntyneeltä serkulta, mutta isompia kokoja ei siskoni ollut säilyttänyt.

Vierailija
18/26 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kunpa tämä kilpailu jäisikin vaan niihin vaatteisiin, mutta kun lapsien paremmuudella leveillään.

Huoh, mä kävin tasan kerran esikoisen kanssa perhekerhossa ja siihen jäi. Onneksi olen puistosta löytänyt omanlaisempia äitejä.

Mä en ymmärrä, miten nämä pitää aina ymmärtää kilpailuna. Kun nyt perhekerhossa on muitakin pienten lasten äitejä, niin sehän on varsin sovelias paikka puhua lasten kehityksestä. Mä asun paikkakunnalla, jossa asuu myös paljon lestadiolaisnaisia (vetäjäkin oli lestadiolainen), ja osalla heistä on sen verran monta lasta, että kaikenlaista yksilöä on tullut kasvatettua. Mä en tuntenut muualta muuttaneena ketään, joten lapset olivat aika luonteva puheenaihe, ja mitä pienempi lapsi, sitä enemmän siinä kehityksessä riittää ihmeteltävää. Musta oli ainakin mielenkiintoista kuulla muiden lasten kehityksestä ja siitä, miten eri iässä lapset alkavat tehdä eri asioita.

Vierailija
19/26 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä, miten nämä pitää aina ymmärtää kilpailuna. Kun nyt perhekerhossa on muitakin pienten lasten äitejä, niin sehän on varsin sovelias paikka puhua lasten kehityksestä. Mä asun paikkakunnalla, jossa asuu myös paljon lestadiolaisnaisia (vetäjäkin oli lestadiolainen), ja osalla heistä on sen verran monta lasta, että kaikenlaista yksilöä on tullut kasvatettua. Mä en tuntenut muualta muuttaneena ketään, joten lapset olivat aika luonteva puheenaihe, ja mitä pienempi lapsi, sitä enemmän siinä kehityksessä riittää ihmeteltävää. Musta oli ainakin mielenkiintoista kuulla muiden lasten kehityksestä ja siitä, miten eri iässä lapset alkavat tehdä eri asioita.

On eriasia keskustella asioista kun kuunnella litanjaa mitä toisen lapsi osasi milloinkin tehdä. Keskustelussa on ihan erisävy silloin kun se on itsensä kehumista kuin vilpitöntä kiinnostusta.

Minulla on hitaasti liikkeelle lähtenyt lapsonen ja silloin tuoreen äitinä "Joko teillä sitä ja tätä" tyyppiset kysymykset tuntuivat vaivaannuttavilta.

Vierailija
20/26 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On eriasia keskustella asioista kun kuunnella litanjaa mitä toisen lapsi osasi milloinkin tehdä. Keskustelussa on ihan erisävy silloin kun se on itsensä kehumista kuin vilpitöntä kiinnostusta.

Minulla on hitaasti liikkeelle lähtenyt lapsonen ja silloin tuoreen äitinä "Joko teillä sitä ja tätä" tyyppiset kysymykset tuntuivat vaivaannuttavilta.

Yleensä äidit ovat ylpeitä lapsistaan, olivat ne sitten millaisia tahansa. Ei kannata ottaa äitien ylpeyttä niin henkilökohtaisesti. Eivät kaikki osaa olla sosiaalisesti kovin sulavia. Myös mun esikoiseni lähti hitaasti liikkeelle ja on aina ollut kömpelö, toisten äitien lapset ovat sitten olleet toisenlaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi