Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten taiteilijalla voi olla pelkkiä pääomatuloja? Ei palkkatuloja ollenkaan, vaikka siis myy ihan konkreettista taidetta (tauluja ja veistoksia).

Vierailija
23.10.2019 |

Miten tällainen on mahdollista?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkahattutäti kirjoitti:

Jos tuloja on 100K vuodessa niin totta kai ne kannattaa nostaa osinkona, eikä palkkana.

Palkan veroprosentti olisi varmaan 50. Pääomatuloista vain 29.

No ei se ihan näin yksioikoista ole. Oletteko ottaneet huomioon, että jos pyörität yksinyrittäjänä osakeyhtiötä, eli laskutat itse/yksin tekemäsi työn, kuten vaikka ne taulut tai siivooja hommansa, niin jotta yritykseen jää varoja (=voittoa) josta osinkoa voi jakaa, maksetaan voitosta ensin 20% veroa?

Käytännön esimerkki:

Perustat osakeyhtiön ilman osakepääomaa mikä nykyään on mahdollista. Nostamatta yrityksestäsi lainkaan palkkaa teet ensimmäisenä tilikautena voittoa 100 000 euroa, maksat siitä veroa 20 000 euroa. Nyt yrityksesi nettovarallisuus on 80 000 euroa. 8% siitä voit nostaa osinkona kevyellä 7,5% verotuksella, eli osinko 6 400 euroa, vero 480 euroa ja sinulle jää käteen 5 920 euroa. Eli jotta saat tilillesi tuon 5 920 euroa, on tekemästäsi työstä maksettu veroja 20 480 euroa. Firmasi tilille on jäänyt 73 600 euroa, joita et saa sieltä ulos kuin maksamalla lisää veroja, palkkana nostamalla ansiotuloveroa ja lisää osinkoa nostamalla ansio- ja pääomaveroa.

Ei näistä summista puhuttaessa ole vielä verosuunnitteluun mahdollisuutta, veroaste on kokolailla sama toiminimellä tai osakeyhtiöllä.

Vierailija
22/25 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et taida olla penaalin terävin kynä...

Ei ole AP:lla kaikki akselit gallelassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tienaako kukaan taiteilija taulujensa myynnillä Suomessa 100 000€/vuosi?

Udrimmat kuvstaiteilijat eivät eivät saa elantoa tsiteellaan, vaan joutuvat tekemään muita töitä.

Sen taiteilijan haluaisin tavata. Veikkaan, että Suomessa saattaa ihan muutama noin menestynyttä.

Vierailija
24/25 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse taiteilija koulutukseltani .minulla on myös 2 muuta ammattitutkintoa . myyn tauluja ja käyn myös normaali töissä . taulun myyntitulot ilmoitan verottajal freelance lomakkeella , palkasta menee normi verot. tunnen muita taiteilijoita joilla visuaalisen alan yritys esim. mainos tms. joten varmaan yrityksen kautta menee verot. taiteilijat usein monilahjakkaita ihmisiä  joilla useita ammattitutkintoja ja osa omistaa yrityksen tunnen mm. putkifirman omistajan on myös taiteilija. kaikki tuntemani taiteilijat myös täys raittiita ja ahkeria ihmisiä. elokuvista peräisin juoppo ym. kliseet. suuri osa myös maksaa verot oikein ja rehellisesti

Vierailija
25/25 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on suomenruotsalainen perijä, joka nostaa taiteilemiseen verovapaita stipendejä kulturfondenilta, saa pot jostain perintövarallisuudesta ja myy taulunsa joko pimeesti tai lahjoittaa niitä tai tyrkyttää tai ei myy yhtään. 

Aika taitava taiteilija saa olla, että pelkällä maalamisella pystyy kanalisoimaan yrityksestään pelkkänä pääomatulona. 

Ai niin. Olen suomenruotsalainen. Käyn töissä missä en viihdy miksi roikun täällä ja maksan ansiotuloistani 28 % veroa.  POT 0 e.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan