Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömänä muuttaminen? (Tyhmä kysymys tiedän)

Vierailija
22.10.2019 |

Tää on varmaa tosi tyhmä kysymys... mutta miten työttömänä muuttaminen onnistuu? Haluaisin siis muuttaa takaisin etelään pohjoisesta, kun ero miesystävästä tuli eikä mulla ole täällä enää syytä olla. (Eikä tällä k.o paikkakunnalla työllistyminen onnistu ilman kunnon suhteita eli senkin takia muuttaisin.)

Mutta miten käytännössä? Ei ole ketään joka auttaisi muuttohommissa, (täällä en oikein ystävystynyt kenenkään kanssa) muuttoauto tulisi älyttömän kalliiksi (Kela ei taida korvata kuin tiettyyn rajaan asti...?) Onko ainoa keino antaa/myydä kaikki nykyiset kalusteet pois ja sitten yrittää etelässä saada uusia...?

Vai onko mun kohtalo nyt sitten jäädä jumittamaan paikkaan missä mulla ei ole enää mitään eikä työllisyysmahdollisuudet ole hyvät. (Tai koulutus, montaa linjaa ei täällä ole)

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voivoi. Mitäs läksit. Pysy nyt siellä kun kerran pohjoiseen änkesit. Minua v*tuttaa kun me rehelliset veronmaksajat maksamme veroista teidän työttömien hupimuuttamiset, kun ei jossain olekaan kiva olla.

Minun mielestäni työttömiltä pitäisi ottaa pois oikeus muuttaa soskun/Kelan kustantamana ellei oikeasti ole varmaa työ/koulutuspaikkaa tiedossa. Ja jos työtön haluaisi muuttaa muualle ihan muuten vain kuin em. syistä, ehtona pitäisi olla se, että maksaa sitten takuuvuokran itse.

Vierailija
2/38 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei varmaan yhteiskunta kustanna sun muuttoa. Ainakaan toivottavasti.. Huhuh. Mä en edes kehtaisi pyytää muuttoon apua yhteiskunnalta, jos ei olis just joku työ- tai opiskelupaikan saanti syynä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae töitä etelästä ja laskuta työkkäriä haastattelumatkoista.

Vierailija
4/38 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ap:han just kirjotti, että lähtis etelään työ- ja opiskelumahkujen perässä. Haloo nyt taas vastaajat...

Vierailija
5/38 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vain kaikki tarvittava apu vastaan kelalta voi kysyä lisätietoja.

Vierailija
6/38 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan toimeentulotukea saa muuttamiseen, tyyliin muuttoauton hinta ja kaksi kantajaa. Ensitten tiedä miten noin pitkällä matkalla maksetaan. aika lyhyillä tosi hyvin, kannattaa kysyä. 

Vierailija
7/38 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ap:han just kirjotti, että lähtis etelään työ- ja opiskelumahkujen perässä. Haloo nyt taas vastaajat...

Niinhän ne aina sanoo mutta totuus on sitten ihan muuta.. ja eikö Ap just sanonut että tahtoo takaisin etelään kun eron jälkeen ei ole mitään syytä jäädä? Mitäs läksi.

Vierailija
8/38 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myisin tai jättäisin romut pohjoseen, pakkaisin rakkaimmat ja painuisin takas etelään.

Vierailija
9/38 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin? Silloin työkkäri maksaa.

Avustusta (21 snt/km) saa, kun menee työhaastatteluun työssäkäyntialueeln ulkopuolelle. Pieni omavastuu siinä on, mutta jo 3 "työnhakumatkaa" antaa sen verran rahaa, että saa muuttoauton.

Vierailija
10/38 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin.. mahdollisuuksien perässä. Ei mitään tukia kelalta muuttamiseen ellei ole todistusta saadusta työ/opiskelupaikasta. Ei pitäisi riittää, että työtön vain sanoo Kelaan että "no, kun siellä olisi paremmat työ/koulutusmahdollisuudet..."

Vierailija
11/38 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet kunnan elätti, niin silloin Sossu mielellään antaa muuttoavistuksen toiseen kuntaan. Tämä on tosi.

Itse olen jumissa Helsingissä, koska ei ole varaa muuttaa. Onneksi on halpa vuokra. Ja täällä ei toimi tuo pikkukaupungin muuttoavustushomma.

Vierailija
12/38 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukena saa kyllä. Ihan vaan muuttoon asunnosta toiseen. Se on ihan yleistakin, eikä tarvitse olla työtä tai opiskelua tiedossa. Jos siis olet tttuen saaja, niin riittää, että sanot, ettei ole varaa auton vuokraan jne

Vierailija
13/38 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommmaa se duuni niin onnistuu paremmin perustella tai opiskelupaikka. Ja kämppä.

Myisin turhat romut ja huonekalut pois. Saat kunnon tarinalla facen annetaan ryhmissä kyllä kodin kalusteet kokoon ja liikaakin

Vierailija
14/38 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei, riippuu ihan kuka päättää. Meidän kolmen hengen perhe muutti viereiseen kuntaan, oltais saatu sossusta 70e (että saa vuokrata pakettiauton), siinä kaikki. Oltiin siis toimeentulotuella.

Vierailija
15/38 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hakisin ensin työpaikan ja sitten muuttaisin lähelle sitä. Miten alunperin sait muutettua pohjoiseen? Muuttoa varten Kelasta voi kysyä apua tai pankista lainaa, kun on se työpaikka. Jos vaan tarviit kantoapua, niin eikö joku naapuri tai eksäsi voi auttaa sen verran, että saat isoimmat huonekalut kyytiin?

Vierailija
16/38 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela voi myöntää perustoimeentulotukea muuttoon liittyviin välttämättömiin menoihin, kuten muuttokuorman kuljetukseen. Kun hoidat muuton itse, toimeentulotuessa voidaan huomioida menona 120 tai 180 euron suuruinen muuttoraha. Rahan suuruus riippuu muuttomatkan pituudesta ja perheen koosta. Erityistilanteissa, esimerkiksi terveydellisin perustein, Kela voi antaa maksusitoumuksen muuttopalvelun käyttöön. Jos olet muuttamassa, ole hyvissä ajoin ennen muuttoa yhteydessä Kelaan.

Muuttokustannuksia voidaan hyväksyä esimerkiksi seuraavista syistä:

avo- tai avioero

terveydelliset syyt

perhekoon muutos

asunnottomuus

asunnottomuuden uhka (esim. määräaikainen vuokrasopimus päättyy)

työpaikan saaminen toiselta paikkakunnalta

tutkintoon johtavan opiskelupaikan saaminen toiselta paikkakunnalta

asunnon vaihtaminen edullisempaan

Muuttokustannuksia ei voida hyväksyä, jos muuton syy on esimerkiksi

mukavuussyyt (esim. sauna, piha, kaupunginosan vaihto)

kalliimpaan asuntoon muuttaminen

paikkakunnan vaihto, jos muutto ei ole perusteltu työpaikan tai opiskelun vuoksi

muutto vanhempien luota ilman erityisiä perusteita.

Vierailija
17/38 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tämä prosessi just meneillään eli myyn tavarat pois ja asunnon pois ja muutan isommalle paikkakunnalle työtä hakemaan ja tekemään. Ainoat ongelmat on asunnon myyminen ja tavaroiden myyminen. Rahaa pitää saada sen verran että pystyy maksamaan muuttofirmalle ja takuuvuokrat. Perustavarat vain jätän ja kaiken muun myyn tai hävitän. Jos saat työpaikan ennen muuttoa, saat siihen avustusta esimerkiksi työttömyyskassaltasi.

Vierailija
18/38 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tämä prosessi just meneillään eli myyn tavarat pois ja asunnon pois ja muutan isommalle paikkakunnalle työtä hakemaan ja tekemään. Ainoat ongelmat on asunnon myyminen ja tavaroiden myyminen. Rahaa pitää saada sen verran että pystyy maksamaan muuttofirmalle ja takuuvuokrat. Perustavarat vain jätän ja kaiken muun myyn tai hävitän. Jos saat työpaikan ennen muuttoa, saat siihen avustusta esimerkiksi työttömyyskassaltasi.

Aika pska asunto sinulla jos sen myynnistä saaduista rahoista ei meinaa jäädä rahaa noihin xD

Vierailija
19/38 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpa tylyjä kommentteja. todennäköisemmin ap työllistyy etelässä kuin pohjoisessa, jos kerta verorahoista olette huolissanne. Voistko myydä tavarasi pohoisessa ja ostaa käytettyä tilalle etelässä. kela asioihin en valitettavasti osaa suoraan vastata.

Vierailija
20/38 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet kunnan elätti, niin silloin Sossu mielellään antaa muuttoavistuksen toiseen kuntaan. Tämä on tosi.

Itse olen jumissa Helsingissä, koska ei ole varaa muuttaa. Onneksi on halpa vuokra. Ja täällä ei toimi tuo pikkukaupungin muuttoavustushomma.

Se avustus ei kummonen ole. Itse sain 100€ muuttoavustusta, 50km välimatka. Onneks kaverit tuli jeesaamaan.