Miksi ravintoloissa tungetaan melkein joka ruokaan jotain kastiketta?
Varsinkin jotain majoneeseja? Jotkut onneksi pistää ne majoneesit valmiiksi eri kippoon ja jotkut käyttävät kastiketta ihan kohtuullisen määrän. Toiset sitten lotraa sitä ja vähän tuota ja tätä niin, että esim. salaatti on täysin kastikkeessa uitettu tai hampurilainen tursuaa vetelänä. Tykkääkö joku siitä että ruoka ui paprikamajoneesissa vai miksi näin tehdään?
Olen oppinut kysymään joka kerta kuuluuko ateriaan kastikkeita ja pyytämään jättämään ylimääräiset pois. Silti usemman kerran ne on kuitenkin jätetty tai on tajuttu ottaa yksi pois, mutta toista ei.
Kommentit (5)
Koska harva asia on pahempaa kuin kuivikas ruoka. Siksi makuun sopivat kastikkeet on olennainen osa ateriaa.
Minä en niin välitä kastikkeista, ja pyydän kastikkeen erilliseen kippoon. Jokainen kerta se on myös niin tuotu. Siten voin ensin maistella pidänkö siitä ja annostella oman mielen mukaan.
Minua taas ärsyttä, kun jokaiseen annokseen (jopa pizzan päälle) ripotellaan rucolaa. Ne maistuu ihan rikkaruohoilta. Aina saa olla raapimassa niitä pois. :(
Kastike yleensä ottaen on olennainen osa annoksen makukokonaisuutta ja lisäksi parantaa sen koostumusta ja kosteutta niin, että se on mukavampi ja helpompi syödä.