Hallitus suunnittelee polttoaineiden veronkorotuksia
Suomi on pääministeri Antin hallitusohjelmassa sitoutunut puolittamaan liikennepäästönsä vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon. Hallituksen asettamat päätyivät lopulta polttoaineiden päästökauppaan, koska se kuormittaa taloutta ja kuluttajia vähiten.
Käytännössä päästökauppa toimisi niin, että polttoaineen jakelijat ostaisivat valtiolta huutokaupassa lupia polttoaineen myymiseen. Luvan hinta sidottaisiin polttoaineen sisältämään hiileen, päästöihin.
Lopputuloksena on polttoaineen kallistuminen, mikä taas muuttaa ihmisten kulutuskäyttäytymistä.
– Emme tiedä, kuinka korkea polttoaineen hinnan pitäisi olla, jotta se ohjaisi kulutuskäyttäytymistä.
https://www.ksml.fi/kotimaa/Taloustutkijat-Polttoaineiden-p%C3%A4%C3%A4…
Kommentit (34)
Hyvä. Olen tyytyväinen siihen että autoilua pyritään rajoittamaan tällaisilla keinoilla. Mieluummin bensanhinnan korotus kuin autoveron korotus, se maksaa enemmän joka enemmän autoa käyttää.
Tämä sitten vaikuttaa muuhunkin kuin autoilijoihin. Tofun ja härkiksen hinta kallistuu, kun sen kuljetus kauppaan kallistuu jne.
Assburger kirjoitti:
Länsimaat tuhoavat itsensä.
Tai ainakin minun lähiympäristööni kaavailtu politiikka vaikuttaisi tuhoisasti.
Asun maalaiskylässä, muutama kymmenen km kohtalaisen kokoisesta kaupungista.
Useimmat alat kärsivät huonosta kannattavuudesta, työntekijöitä palkataan nihkeästi usein osaksi vuotta tuntipalkat usein alle 10€/h.
Itse työllistän itseni, ostan vuodessa n. 10 000 litraa kevyttä polttoöljyä.
Toiminnastani jää palkaksi 20 000-40 000€/v, jolla elätän perheeni.
Puolisoni käy välillä palkkaröissä, vuosiansiot 5000-10000€Julkista liikennettä ei ole lukuunottamatta kylän ja lähikaupungin keskustan välistä bussiyhteyttä ja taksia.
Kuuntelin autoradiosta(vein rouvan lentokentälle, kokousmatka) aamulla kaavailtuja päästökiintiöitä, käytännössä polttoaineen hinnan rajuja korotuksia.
Muuta sieltä maalaiskylästä kasvukeskukseen, niin ei tarvitse kärvistellä. Ihan on teidän oma valinta jäädä tyhjenevään kylään kituuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä sitten vaikuttaa muuhunkin kuin autoilijoihin. Tofun ja härkiksen hinta kallistuu, kun sen kuljetus kauppaan kallistuu jne.
Ei välttämättä, jos asia hoidetaan järkevästi. Ammattiautoilijoille voi suoda verohelpotuksia/tukia ja näin tasoittaa kuluja ettei hinnat nousisi.
Vierailija kirjoitti:
Suomen kansa ihan itse valinnut nämä päättäjät päättämään.
Eipä muuten ole. Persut oli vaaleissa toiseksi suurin puolue, eikä ole tuolla päättämässä, vaan vaalien häviäjät ja vilpintekijät.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Useimmat alat kärsivät huonosta kannattavuudesta, työntekijöitä palkataan nihkeästi usein osaksi vuotta tuntipalkat usein alle 10€/h.
Puolisoni käy välillä palkkaröissä, vuosiansiot 5000-10000€Julkista liikennettä ei ole lukuunottamatta kylän ja lähikaupungin keskustan välistä bussiyhteyttä ja taksia.
Kuuntelin autoradiosta(vein rouvan lentokentälle, kokousmatka) aamulla kaavailtuja päästökiintiöitä, käytännössä polttoaineen hinnan rajuja korotuksia.
Muuta sieltä maalaiskylästä kasvukeskukseen, niin ei tarvitse kärvistellä. Ihan on teidän oma valinta jäädä tyhjenevään kylään kituuttamaan.
Joillain on työt maalaiskylissä. Pitäisikö muuttaa kaupunkiin työttömiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen kansa ihan itse valinnut nämä päättäjät päättämään.
Eipä muuten ole. Persut oli vaaleissa toiseksi suurin puolue, eikä ole tuolla päättämässä, vaan vaalien häviäjät ja vilpintekijät.
Demokratia on sinulle selvästi vieras laji. Ota selvää ja sivistä itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä, jos asia hoidetaan järkevästi. Ammattiautoilijoille voi suoda verohelpotuksia/tukia ja näin tasoittaa kuluja ettei hinnat nousisi.
Entäs viljelijät, ja entäs kaupanmyyjät, joiden palkkoja täytyy korottaa, että heillä on varaa ajaa työpaikalle yöllä hyllyttämään ja myymään ituja sulle?
Tajuatko, että tämä lamauttaa koko Suomen?
Minulle tarjoutui n. viikon mittainen työkeikka naapurikylältä, mutta en boinut ottaa sitä vastaan.
Homma oli oman toimialani ulkopuolelta, vastuukydymykset, vakuutukset jne. liian vaikeaselkoisia, että olisin voinut tehdä tällaisrn ex tempore- keikan aliurakoitsijana.
Olisin voinut tehdä sen palkattuna työntelijänä, mutta olisi pitänyt olla pino erilaisia kortteja, työturvaa tulityötä jne.
Firman kuorma-autoakaan en olisi saanut ajaa, vaikka abc- kortti löytyy.
Pykälä- ja sääntöviidakko on tappanut kaiken dynaamisuuden ja mutkattomuuden työelämästä.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Tämä oli kasvavaa seutua vuosituhannen alussa, kun tänne elämämme rakemsimme.
Yritysomaisuutenmme on huonosti realisoitavaa laatua ikää alkaa olla kohta 50, talolla ei juuri myyntoarvoa, velksakin vielä hieman....
Hallitus on linjannut että liikenteen päästöt pitää puolittaa 2030 vuoteen mennessä. Tutkijat ovat esitelleet keinot miten tavoitteeseen on mahdollista päästä. Eli kyseessä on Rinteen hallituksen mielenvikainen linjaus, jonka toteuttamiseksi ei ole mitään järkevää keinoa. Nyt esitetty malli on ainoa miten siihen päästäisiin. Eli laittakaapa viestiä sinne eduskuntaan jos esitetyt mallit eivät kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tulee lisää korotuksia 😎
Nautin vaan entistä enemmän jokaisesta kilometristä jonka ajan Venäjällä tankatusta bensasta 70senttii/litra 🖕
Ps. En ole muuttamassa venäjälle vaikka sitä kohta joku pullansyöjämamma tuleekin huutelee 😂
On niin huonoa suomea, että venäläisetkin puhuvat parempaa.
Oikeesti, oliko toi parasta mitä keksit? 😂
Syöppä vähän pullaa, niin ei harmita niin paljon 🤣
Puolisoni käy välillä palkkaröissä, vuosiansiot 5000-10000€
Julkista liikennettä ei ole lukuunottamatta kylän ja lähikaupungin keskustan välistä bussiyhteyttä ja taksia.