Laihduttavatko pienet muutokset, jos ylipainoa on vain vähän?
Työttömänä ollessani söin liikaa ja tylsyyteen. Lihoin kuusi kiloa, joista kolme putosivat kun menin taas töihin. Loput kolme ovat jämähtäneet; mitään muutosta ei ole tapahtunut puoleen vuoteen vaikka olen tehnyt niitä elämäntapamuutoksessa kehuttuja pieniä muutoksia (jättänyt esim. karkit pois, vaihtanut rasvattoman maidon veteen, lisännyt kasviksia). En haluaisi ryhtyä laskemaan kaloreita, koska olen huomannut että silloin kiinnitän liikaa huomioita painoon ja stressaan asiaa. -500 kalorin vaje tuntuu epämiellyttävältä, mutta -300:lla paino laskee tosi hitaasti.
Mittani ovat nyt 168/73kg. Tiedän ennestään, että painoni pysyy helposti joko 73 kilossa tai 69 kilossa, mutta sen välin laihduttaminen on yhtä tervanjuontia. Haluaisin pudottaa painoa takaisin 69 kiloon, jotta pääsisin taas normaalipainoindeksin puolelle.
Onko muilla kokemuksia? Onnistuuko pienen kilomäärän laihdutus elämäntapamuutoksilla, vai korjaako elimistö pienen vajeen itsestään niin että painon laskeminen vaatii välttämättä ison vajeen?
Mua kiinnostaa myös samankaltainen painonpudotus kuin aloittajaa 👍