Miksi jotkut ihmiset kyllä sanovat "sori" tai "anteeksi" kun olen heidän tiellään, mutta
Kun en sekunnissa ehdi reagoida he alkavat tuuppia? Olin juuri siirtymässä pois kun henkilö tuuppaa minua käsivarresta. Itselleni ei tulisi mieleenkään alkaa töniä ventovieraita.
Kommentit (37)
Parempi sekin, kuin ne tyypit (joita on paljon), jotka seisoo edessä olevan takana ja ilmeilee tai huokailee, kun eivät pääse ohi, mutta mitään eivät voi sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyeenalauma taas aloittajan kimpussa. Kuka yllättyi? Jos osat olisivat olleet toisinpäin niin aloittaja olisi SILTI ollut se joka toimi väärin. Miettikää aloitus "Joku tyyppi seisoi leimauslaitteen edessä täydessä junassa ja kun pyysin sitä siirtymään edestä pois ja ei sekunnissa siirtynyt, tönäisin häntä." Olisiko saanut vauvapalstalaisten ymmärryksen? On se jännä että vaikka osat vaihtuu aloittaja on silti aina se joka toimii väärin. Olen tätä joskus testannut 😁
Ja silti täällä on ollut sadoittain aloituksia missä aloittaja saa yli tuhat yläpeukkua ja paljon kannustusta, neuvoja, tsemppiä etc.
Ja tuo esimerkkisi menisi paremminkin näin: Joku tyyppi seisoi leimauslaitteen edessä täydessä junassa ja kun pyysin häntä siirtymään ei tehnyt elettäkään siirtyäkseen, joten jouduin hieman työntämään häntä syrjään että sain leimattua korttini. Tämä henkilö sitten alkoi haukkua minua, toiminko väärin?" Vieläkö uskot että aloittaja haukuttaisiin pystyyn?
Mä en haukkunut kyseistä naista, muuten hyvä.
Ap
Jaa. Jos ihminen seisoo puhelinta katsellen keskellä käytävää ja tahdon päästä takaa ohi, niin usein saatan sanoa hänelle "anteeksi" ja samalla kevyesti työnnän häntä sivuun. Henkilö astuu sivuun yhden askeleen, minä pääsen ohi, ongelma ratkaistu. Noinhan se helpoiten sujuu? En ole tiennyt että tuossa olisi jokin ongelma.
Jos vain sanon anteeksi niin se henkilö ei välttämättä tajua mistään mitään, jää vain keskelle käytävää ihmettelemään että mitä minä oikein tahdon tai että mihinköhän sen pitäisi astua.
Mutta en sitten tiedä saattaako joku tulkita että kevyt työntämiseni onkin töykeää tuuppimista. Kai se on mahdollista. Yritän olla huomaavainen, mutta ainahan se on mahdollista että joku loukkaantuu silti.
Kiltimpi vaihtoehto tosiaan olisi että en työntäisi. Mutta saattaahan henkilö silti loukkaantua siitä jos sanon "anteeksi" hänen mielestään töykeällä äänensävyllä. Joten minun pitäisi vain seisoksia hiljaa hänen takanaan sanomatta yhtään mitään, jotta hän ei loukkaantuisi. Jos seisoksisin siellä puoli tuntia niin ehkä hän lopulta siirtyisi pois tieltä. Mutta ei, pyydän anteeksi, en ole niin kärsivällinen. Kyllä minä tahdon päästä ohi kohtuullisen nopeasti, olen ilmeisesti itsekäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyeenalauma taas aloittajan kimpussa. Kuka yllättyi? Jos osat olisivat olleet toisinpäin niin aloittaja olisi SILTI ollut se joka toimi väärin. Miettikää aloitus "Joku tyyppi seisoi leimauslaitteen edessä täydessä junassa ja kun pyysin sitä siirtymään edestä pois ja ei sekunnissa siirtynyt, tönäisin häntä." Olisiko saanut vauvapalstalaisten ymmärryksen? On se jännä että vaikka osat vaihtuu aloittaja on silti aina se joka toimii väärin. Olen tätä joskus testannut 😁
Et ole testannut.
Olen testannut. Jatka sinä vaan nenäsi kaivamista.
Laita linkit näihin testikeskusteluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että sitä pitäisi syöksyä saa ta nal li ses ti syyllistäen hyeenalauman lailla ihmisen kimppuun jonka versiota tarinasta ei ole edes esitetty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole testannut.
Olen testannut. Jatka sinä vaan nenäsi kaivamista.
Laita linkit näihin testikeskusteluihin.
Voi, niistä on jo useampi vuosi, en minä muista edes niiden aiheita saati miten ne otsikoin. Hyvä kun muistan edes eilisiä avauksiani. Harmi kyllä, itseäkin nyt olisi kiinnostanut käydä katsomassa ne ketjut läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että sitä pitäisi syöksyä saa ta nal li ses ti syyllistäen hyeenalauman lailla ihmisen kimppuun jonka versiota tarinasta ei ole edes esitetty?
Kenenkään kimppuun ei tarvitse hyökätä.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulle käy noin usein, vika on luultavasti täysin sinussa. Tiedän niin tämän tyypin. Jäädään seisomaan keskelle ruuhkaa, kävellään tien väärällä puolella. Toljotellaan kaikkea kuin lehmä uutta porttia. Kaikki tilannetaju ja tilantaju puuttuu. Se anteeksi tarkoittaa suomeksi, että etkö nyt hyvä ihminen ymmärrä, että olet toisten tiellä!
Itse on muista koskaan joutuneeni tönityksi, eikä kukaan pyytele minulta anteeksi kaupoissa ja kaupungilla. Mistähän mahtaa johtua?
Joo, tämä on outo ilmiö. Jos on vaikka kapea käytävä ja minulla käsissäni jokin iso kantamus, niin juttelevasta ihmisporukasta osa huomaa minun tulevan ja siirtyy heti hymyillen antamaan tietä. Osa siirtyy viiveellä ensin toljottaen, sen jälkeen kun olen sanonut "anteeksi." Jotkut eivät siirry sittenkään, ja sanon "anteeksi, pääsisinkö tästä", ja ihan ystävällisesti hymyillen. Tässä vaiheessa joku edelleen vaan toljottaa minua ja kantamustani, eikä tee elettäkään siirtyäkseen. Tuossa kohtaa sitten tosiaan menen vaan läpi (edelleen ystävällisesti hymyillen) ja nämä toljottajat horjahtelevat. EN TAJUA. Ja tosiaan ihan kuuluvalla äänellä puhun, enkä vihamielisesti vaan kohteliaasti.
Nuo toljottajahorjahtelijat harrastaa työpaikoilla sitä että ne menee tahallaan seisomaan toisen eteen, ihan vain kiusallaan, kun huomaa että toisella on raskas kantamus tai kiire. Useimmiten noista toljottajahorjahtajista tulee esimiehiä tai siis pikkupomoja. Siinä samassa työssä ne sitten pysyy koko ikänsä, saa 40 vuotta hidastaa alaisten työntekoa. Ja voi että ne jaksaa valittaa paljon joka kerta kun ne ei saa ylennystä vaikka ne sitä aina tilaisuuden tullen hakee. Ikinä ne ei saa ylennystä, outo juttu.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan ap niinkuin tämä kohtaamani nainen?
Minä: anteeksi?
Hän ei kuule.
M: anteeksi.
Hän vilkaisee
M: anteeksi!
Hän: ei se mitään.
Eikä siirry mihinkään. Sitten oli pakko puskea ohi, koska ei huvittanut jäädä matamin taakse seisoskelemaan.Naurattaa vieläkin.
Ehkä ensi kerralla kannattaa pelkän anteeksipyytelyn sijaan pyytää selkeästi "väistätkö vähän että mahdun tästä menemään, kiitos?". Kaikki ei ole ajatustenlukijoita vaikka moni niin kamalasti sitä toivookin ettei tarvitsisi puhua pitkillä lauseilla :D
Kiitos muuten teille parille henkilölle jotka yläpeukuttivat tätä ja kommenttejani :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hei nyt. Ap on parkkeerannut julkisissa leimauslaitteen eteen, ja loukkaantuu kun joku leimaa lippunsa hänen ohitseen ja suvaitsee vielä sanoa "anteeksi". Tuollainen "tuuppiminen" on aivan normaalia kun ihmiset ryysiksessä koettavat selvitä arjestaan.
Jos pelkää kosketusta, niin sitten voi välttää niitä seuraamalla ympäristöään tarkemmin. Kuten vaikka jos on pakko parkkeerata juuri siihe leimauslaitteen eteen, niin voi katsoa ympärilleen ja päästää leimaamaan ne jotka ovat tulossa leimaamaan.
Et sinä voi joka asiaan soveltaa "ap haukutaan aina" -sääntöäsi. Tai no, kukapa sinua estää.
Itse en oikeastaan koskaan sano sori tai anteeksi. Kysyn kuka väistää, tai pitäisi mahtua ohi. Menenkö välistä, edestä vai takaa? Jos siinä vaiheessa vain katsotaan, eikä tehdä elettäkään antaakseen tietä, menen rynnimällä. Myös töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulle käy noin usein, vika on luultavasti täysin sinussa. Tiedän niin tämän tyypin. Jäädään seisomaan keskelle ruuhkaa, kävellään tien väärällä puolella. Toljotellaan kaikkea kuin lehmä uutta porttia. Kaikki tilannetaju ja tilantaju puuttuu. Se anteeksi tarkoittaa suomeksi, että etkö nyt hyvä ihminen ymmärrä, että olet toisten tiellä!
Itse on muista koskaan joutuneeni tönityksi, eikä kukaan pyytele minulta anteeksi kaupoissa ja kaupungilla. Mistähän mahtaa johtua?
Joo, tämä on outo ilmiö. Jos on vaikka kapea käytävä ja minulla käsissäni jokin iso kantamus, niin juttelevasta ihmisporukasta osa huomaa minun tulevan ja siirtyy heti hymyillen antamaan tietä. Osa siirtyy viiveellä ensin toljottaen, sen jälkeen kun olen sanonut "anteeksi." Jotkut eivät siirry sittenkään, ja sanon "anteeksi, pääsisinkö tästä", ja ihan ystävällisesti hymyillen. Tässä vaiheessa joku edelleen vaan toljottaa minua ja kantamustani, eikä tee elettäkään siirtyäkseen. Tuossa kohtaa sitten tosiaan menen vaan läpi (edelleen ystävällisesti hymyillen) ja nämä toljottajat horjahtelevat. EN TAJUA. Ja tosiaan ihan kuuluvalla äänellä puhun, enkä vihamielisesti vaan kohteliaasti.
Yritän nyt arvailla tahallaan tiellä seisojien logiikkaa:
Mies on munaton nössö jos se antaa tietä miehelle joka ei ole ylempänä hierarkiassa. Naisille tulee antaa tietä koska pitäähän hyvät käytöstavat osata. Rumille naisille ei tarvitse antaa tietä koska kukapa niiden kanssa sänkyyn tahtoisi. Naiset eivät anna tietä koska heidän on nykyään tärkeä näyttää että he ovat äijiä eli päteviä ja että heitä ei tallota. Naisen pitää siis näyttää että hänellä on munaa.
Munien suuruus täytyy näyttää sillä kuinka paljon tilaa vie käytävällä. Tätä munataistelua tulee jatkaa koko elämän ajan, koska ei vanhuksenkaan sovi olla nynny.
Kertokaa jos keksitte lisättävää tuohon logiikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat idiootteja.
Yhden ihmisen käytös ei ole = ihmisten käytös
Ehkä ei ihan kaikkien, mutta aika suuren ihmisjoukon käytös jo tämän ketjun perusteella. Peace.
Vierailija kirjoitti:
Se on vähän kuin varoitus ennen kuin tuupitaan, ettei se tiellä seisova säikähdä tai ala ihmettelemään. Parempi sanoa "sori" ja tuuppia, kuin tuuppia sanomatta mitään.
Itse teen juuri noin että sanon sori ja tungen välistä. Jos alkaisin odottamaan että jokainen keskellä kulkuväylää seisova siirtyisi itse pois tieltä, kestäisi huomattavasti kauemmin. Esim ruuhkaisessa kaupassa kestäisi 30min 20min sijaan.
Tämä. Ihmiset on puupäitä, hitaita, pihalla, itsepäisiä - ei ne anna pyydettäessä tilaa. Pitää vain tunkea läpi. Ja siinä tunkiessa sitten sanoo jotain jotta tiellä seisovan ei tarvitse ihmetellä että miksi ihmeessä sitä tuupitaan.
Kohteliaisuudella ei pääse tässä elämässä mihinkään, ei edes eteenpäin jalkakäytävällä. Tämän olen kantapään kautta joutunut oppimaan.
Miksi jotkut ihmiset kaupan kassajonossa tönii ostoskärryillään edelläolevaa asiakasta eikä edes pahoittele sitä mitenkään? Ei se kassajono etene yhtään nopeammin vaikka kuinka tönit sitä edelläolevaa!
P.S. jokainen mun kommenttia alapeukuttava on wt.
Ja silti täällä on ollut sadoittain aloituksia missä aloittaja saa yli tuhat yläpeukkua ja paljon kannustusta, neuvoja, tsemppiä etc.
Ja tuo esimerkkisi menisi paremminkin näin: Joku tyyppi seisoi leimauslaitteen edessä täydessä junassa ja kun pyysin häntä siirtymään ei tehnyt elettäkään siirtyäkseen, joten jouduin hieman työntämään häntä syrjään että sain leimattua korttini. Tämä henkilö sitten alkoi haukkua minua, toiminko väärin?" Vieläkö uskot että aloittaja haukuttaisiin pystyyn?