Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naiset tekevät keskimäärin tunnin ja 8 minuuttia enempi kotitöitä, kuin miehet kuinkas teidän perheessä

Vierailija
21.10.2019 |

Helsingin sanomien artikkelin https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006279527.html mukaan kun otetaan mukaan kaikki kotityöt naiset tekevät vähän yli tunnin enempi kotitöitä.
Lisäksi vastuu kotitöiden menee "Kyse ei ole pelkästään kotitöihin käytetystä ajasta. Sekä naiset että miehet kertovat, että kokonaisvastuu kotitöistä on useammin naisilla, selviää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tänä vuonna julkaisemasta tutkimuksesta."
Ratkaiseva hetki kotitöiden siirtymiselle on se aika kun äiti on kotona. Kun hän palaa töihin, niin lapsivapaiden aikainen työjärjestys ei muutu vaan naiset tekevät enempi kotitöitä.

"”Miehet tekevät enemmän huolto-, korjaus- ja pihatöitä, mutta jos tarkastellaan säännöllisesti ja usein toistuvia tehtäviä, ne kasautuvat naisille”

Mutta kun kysytään miltä, tuntuu niin miehet yliarvioivat omaa käyttämäänsä aikaa ja luulevat töidenjaon olevan tasa-arvoisempi.

Mitenkä teidän perheessä ja oletteko koskaan laskeneet kotitöihin menevää aikaa ja miten se jakautuu.

Jutussa oli pariskunta, joka oli laittanut kaikki työt exceliin ja oikeasti katsoneet paljonko kumpikin teki kotitöitä. Tuollainen seuraaminen on toki työlästä, mutta jos ajatellaan että toinen tekee noin kahden työssäkäyntikuukauden verran enempi töitä, niin ehkä se olisi aiheellista

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli parisuhteessa kotitöiden jakautuminen häiritsee, niin asiasta kannattaa jutella parisuhteen toisen osapuolen kanssa. Mikäli keskustelun jälkeen tilanne edelleen häiritsee, niin kannattaa miettiä häiritseekö asia niin paljon, että kannattaa erota. Eron jälkeen tosin kotitöistä saa tehdä 100% eli sekin voi sitten häiritä.

Ei se häiritse yhtään niin paljon kun et siivoa jonkun jälkiä joka makaa sohvalla, omasi ja mahdollisten lasten vaan.

Vierailija
62/69 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole lapsia ja molemmat käydään ihan kokoaikatyössä. Minä teen 3-vuorotyötä ja mies päivävuoroa. Aika 50/50 menee kyllä kotityöt. Ehkä tasoittuu myös siinä, että silloin, kun minä olen iltavuorossa/yövuorossa, niin mies on se, joka käy kaupassa ja hoitaa kämpän ojennukseen, kun tulee klo 16 maissa kotiin ja sitten taas vastavuoroisesti, kun minulla on arkivapaa, niin siivoan, laitan ruokaa jne. Olen myös usein viikonloput töissä, joten mies sitten duunaa mitä duunaa ja hakee esim. noutoruokaa itselleen tai menee kavereiden kanssa ulos syömään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole lapsia ja molemmat käydään ihan kokoaikatyössä. Minä teen 3-vuorotyötä ja mies päivävuoroa. Aika 50/50 menee kyllä kotityöt. Ehkä tasoittuu myös siinä, että silloin, kun minä olen iltavuorossa/yövuorossa, niin mies on se, joka käy kaupassa ja hoitaa kämpän ojennukseen, kun tulee klo 16 maissa kotiin ja sitten taas vastavuoroisesti, kun minulla on arkivapaa, niin siivoan, laitan ruokaa jne. Olen myös usein viikonloput töissä, joten mies sitten duunaa mitä duunaa ja hakee esim. noutoruokaa itselleen tai menee kavereiden kanssa ulos syömään.

Eiko sun mies osaa laittaa ruokaa, pisti silmaan tuo noutoruoka/kavereiden kanssa ulos syomaan? 

Huolehditko sina ruokahuollosta 100%? Vai laittaako kuitenkin sulle valmiiksi jos olet ilta/yovuorossa? <3 

Vierailija
64/69 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ovat tehokkaampia. Naiset höpöttävät 20 000 sanaa vuorokaudessa, miehet 18 000 sanaa vähemmän, eli miehet saavat lyhyemmässä ajassa enemmän aikaan kuin naiset. So simple it is.

Vierailija
65/69 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiko sun mies osaa laittaa ruokaa, pisti silmaan tuo noutoruoka/kavereiden kanssa ulos syomaan? 

Huolehditko sina ruokahuollosta 100%? Vai laittaako kuitenkin sulle valmiiksi jos olet ilta/yovuorossa? <3 

Kyllä osaa tehdä ja tekeekin sitä arkena, mutta monesti sellaisina viikonloppuina, kun minä olen töissä, niin rentoutuu ja syö valmisruokaa tai käy kavereiden kanssa syömässä.

Vierailija
66/69 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne naiset, jotka valittavat että miehet eivät osallistu kotitöihin, kannattaisi ehkä kiinnittää huomioita tuohon puoleen jo seurusteluvaiheessa. Esimerkiksi missä kunnossa se miehen "poikamiesboksi" on, onko hän tottunut laittamaan ruokaa ja pesemään pyykkinsä vai onko hän tottunut olemaan äitinsä passattavana. Jos miehen vanhemmat ovat jo tottuneet tasapuoliseen työnjakoon kotona mm. ruuanlaiton, kaupassakäynnin ja siivoamisen suhteen, niin kyllä se yleensä heijastuu myös heidän poikaansa. Jos näkee jo kotona isänsä pesevän astioita, niin kyllä se vaikuttaa jälkikasvuunkin. Ei siinä miehisyys kärsi.

Minä tein sen virheen, että rupesin seurustelemaan parikymppisenä ikäiseni miehen kanssa, joka asui vielä lapsuudenkodissaan. Miehen isä kyllä teki arkisin ruuat perheelle, hoiti tiskit ja siivosikin jonkin verran. Mies myös tykkäsi kokkailla sitä sun tätä ja se oli minusta valtavan hienoa. Ikävä kyllä kokkausinto on hävinnyt vuosien myötä eikä hän viitsi tehdä mitään muutakaan.

Tein myös ihan megalomaamisen virheen siinä, kun ollessani lasten kanssa kotona tein kotona ihan kaiken, mies eli täysihoidossa. Tilannetta en saanut enää korjattua mentyäni töihin toisen lapsen jälkeen.

Vierailija
67/69 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne naiset, jotka valittavat että miehet eivät osallistu kotitöihin, kannattaisi ehkä kiinnittää huomioita tuohon puoleen jo seurusteluvaiheessa. Esimerkiksi missä kunnossa se miehen "poikamiesboksi" on, onko hän tottunut laittamaan ruokaa ja pesemään pyykkinsä vai onko hän tottunut olemaan äitinsä passattavana. Jos miehen vanhemmat ovat jo tottuneet tasapuoliseen työnjakoon kotona mm. ruuanlaiton, kaupassakäynnin ja siivoamisen suhteen, niin kyllä se yleensä heijastuu myös heidän poikaansa. Jos näkee jo kotona isänsä pesevän astioita, niin kyllä se vaikuttaa jälkikasvuunkin. Ei siinä miehisyys kärsi.

Mies kyllä hoiti oman yksiönsä ja asiansa oikein mallikkaasti. Ongelmana on se, että hän edelleen luulee, että 4 hengen talous hoituu samalla tapaa kuin yksin yksiössä. Esim. 4 hengen pyykit hoituu sillä, että kerran viikossa tunkee kaiken koneeseen. Tai ruokahuolto sillä, että kerran viikossa käy vähän jotain ostamassa kaupasta. 14 vuotta oltu yhdessä, josta 11 vuotta lapsiperheenä. Asiat selvennetty moneen kertaan, mutta ei vaan mene perille. En jaksa (yliopiston käyneelle) aikuiselle miehelle jatkuvasti kertoa miten arjen asiat pitäisi hoitaa, joten hoidan itse.

Vierailija
68/69 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, eli akka käyn töissä ja hoidan kaikki, kodin ja sen juoksevat asiat. Mies käy töissä.

Ajallisesti siihen kuluu hitosti aikaa. 

Vierailija
69/69 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainahan hidas tekee kauemmin samaa työtä.

mies hoitaa metat ja muut duunit paljon tehokkaammin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi