Naiset tekevät keskimäärin tunnin ja 8 minuuttia enempi kotitöitä, kuin miehet kuinkas teidän perheessä
Helsingin sanomien artikkelin https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006279527.html mukaan kun otetaan mukaan kaikki kotityöt naiset tekevät vähän yli tunnin enempi kotitöitä.
Lisäksi vastuu kotitöiden menee "Kyse ei ole pelkästään kotitöihin käytetystä ajasta. Sekä naiset että miehet kertovat, että kokonaisvastuu kotitöistä on useammin naisilla, selviää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tänä vuonna julkaisemasta tutkimuksesta."
Ratkaiseva hetki kotitöiden siirtymiselle on se aika kun äiti on kotona. Kun hän palaa töihin, niin lapsivapaiden aikainen työjärjestys ei muutu vaan naiset tekevät enempi kotitöitä.
"”Miehet tekevät enemmän huolto-, korjaus- ja pihatöitä, mutta jos tarkastellaan säännöllisesti ja usein toistuvia tehtäviä, ne kasautuvat naisille”
Mutta kun kysytään miltä, tuntuu niin miehet yliarvioivat omaa käyttämäänsä aikaa ja luulevat töidenjaon olevan tasa-arvoisempi.
Mitenkä teidän perheessä ja oletteko koskaan laskeneet kotitöihin menevää aikaa ja miten se jakautuu.
Jutussa oli pariskunta, joka oli laittanut kaikki työt exceliin ja oikeasti katsoneet paljonko kumpikin teki kotitöitä. Tuollainen seuraaminen on toki työlästä, mutta jos ajatellaan että toinen tekee noin kahden työssäkäyntikuukauden verran enempi töitä, niin ehkä se olisi aiheellista
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Mutta laiskotteleeko se vähemmän kotitöitä tekevä, vai tekeekö kenties pidempää päivää töissä?
Oikeastaan tälle pitää aina kysyä jatkokysymys, että tekeekö vähemmän kotitöitä mutta pidempää päivää töissä tekevä pidempää päivää töissä omasta tahdostaan ja ehkä päästäkseen v-ttumaisista inhoamistaan kotitöistä toisen kustannuksella, vai yhdessä sovitusti?
Vierailija kirjoitti:
Miten nämä naiset ketkä valittaa siitä että kotityöt kasautuu heille voi elää sinkkuna? Minä olen koko ikäni asunut yksin ja olen tehnyt itse aina kaikki kotityöt. Ja miksi niitä kotitöitä pitää edes päivittäin tehdä? Kerta kuukauteen kun vähän siivoaa kämppää niin se riittää, pyykit pesee kerran tai kaksi kuukaudessa niin se riittää, ruokailu astiat kun pesee heti ruokailun jälkeen niin kerry edes tiskiä,ruokaa saa valmiina kaupasta tai ravintoloista niin ruokaakaan ei tarvitse tehdä joka päivä.
Omakotitalossa toki niitä töitä on enemmän kun pitää pihaa hoitaa mutta ei sitäkään jatkuvasti hoideta, moni pystyy asumaan yksin myös omakotitalossa.
Asun itse omakotitalossa yksin ja pärjään vallan mainiosti.
M29
Sehän noissa ajankäyttötutkimuksissa huomataankin, että yksin asuvat naiset käyttävät kotitöihin paljon enemmän aikaa kuin yksin asuvat miehet, mikä vaikuttaa tuohon AP:n esittelemään 68 minuutin päivittäiseen eroon kotitöihin käytetyssä ajassa. En tiedä miten se sortaa naisia, että sinkku-Mika tekee kotityönsä nopeammin kuin sinkku-Ritva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee kyllä aika tasan. Mies saattaa tehdä vähän enemmän.
1h8min enemmän päivässä? No ei meistä kumpikaan tee noin kauan kotitöitä päivän aikana.
Ette siis laita ruokaa. Pelkästään siihen menee vähintään tuon verran päivässä aikaa.
Voin antaa vinkkejä ruokiin, jotka valmistuu alle puolessa tunnissa. Osa jopa lähes itsestään, että ehtii vaikka laittaa pesukoneen käymään tai täyttää sen astianpesukoneen :D
Jos ruoka laitetaan uuniin tunniksi, niin se on 60 minuuttia kotitöitä. Näin naiset uhriutuvat kotitöiden suhteen. Ja pesukoneen pyöriminen on puolitoista tuntia lisää.
Varmasti osittain näinkin. Itse lasken, että makaronilaatikon tekee 10 minuutissa, vaikka se on vasta tunnin päästä valmis.
Aa, sä siis laitat lihat, sipulit ja makaronit raakana suoraan vuokaan? Mä kokeilin kerran makaronien raakana laittoa, ja ne meni jotenkin oudosti klöntiksi siellä vuoassa, ei ollut samaa kuin erikseen keitettynä. Lihaa ne ole kokeillut raakana, enkä kokeilekaan, se ruskistaminen kun tuo niin paljon makua mukaan, puhumattakaan maidossa keitettyjen sipulien maku vs. voissa haudutettujen sipulien maku.
Sittenkin taitaa pitää kiirettä onnistua murustelemaan liha, maustamaan se, pilkkomaan sipulit ja vatkaamaan ja maustamaan munamaito, ja siivomaan leikkuulaudat, veitset ja tarvittavat kipot pois, ja sullakin ne tarvikkeet vissiin ilmestyy maagisesti sinne kaappiin sieltä kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1h8min enemmän päivässä? No ei meistä kumpikaan tee noin kauan kotitöitä päivän aikana.
Ette siis laita ruokaa. Pelkästään siihen menee vähintään tuon verran päivässä aikaa.
Voin antaa vinkkejä ruokiin, jotka valmistuu alle puolessa tunnissa. Osa jopa lähes itsestään, että ehtii vaikka laittaa pesukoneen käymään tai täyttää sen astianpesukoneen :D
Jos ruoka laitetaan uuniin tunniksi, niin se on 60 minuuttia kotitöitä. Näin naiset uhriutuvat kotitöiden suhteen. Ja pesukoneen pyöriminen on puolitoista tuntia lisää.
Mieti mitä siitä tulisi, jos lasten- ja kodinhoito oikeasti jaettaisiin käytännössä tasan? Mitä naiset sitten käyttäisi oman egon jatkeena ja millä he sitten pätisivät? #eisympatiaatyttökavereilta
Öö, eipä ole näin viisikymppisenä muistellen ikinä nosteltu egoa kotitöillä kaveripiirissä. Ihan muista asioista jutellaan kyllä. Mutta meillä onkin miehiä, joista useimmat ovat olleet vähintään kuukausia yksin pienten lasten kanssa, ja olleet muutenkin koko ajan arkikuvioissa mukana työkuvioista huolimatta. Olisko osasyynä siihen, että eroja on ollut kaveripiirissä ainakin toistaiseksi vasta yksi, ja sekin jo yli 20 vuotta sitten.
Minä olen kotona lasten kanssa ja teen kaikki kotityöt arkisin, mies auttelee sitten viikonloppuna kun töistä palaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä luetaan kotitöiksi?
https://www.stat.fi/tup/tasaarvo/ajankaytto-ja-vapaa-aika/index.html#ko…;
tuolta löytyy
Ruuan valmistus
Ostokset ja asiointi
Siivous
Lastenhoito
Pihan ja eläintenhoito
Vaatehuolto
Astianpesu
Toisen kotitalouden auttaminen
Lämmitys ja vesihuolto
korjaus - ja rakennustyöt
Kulkuneuvojen korjaus ja huolto
Nämä pääryhmät löytyi, en tiedä onko kyselyssä kyselty tarkemmin.
Työt on siinä järjestyksessä, kuin mitä naiset käyttää keskimäärin aikaa.
Ruuan valmistuksen menee keskimäärin 45 minuuttia per päivä ja toisten kotitalouksien auttamiseen noin 12-13 minuuttia
Olen kotiäiti, joten teen enemmän kotitöitä.
Yleensä en kuitenkaan tee juurikaan kotitöitä päivisin vaan olen lasten kanssa ja kun isä tulee kotiin niin hän on lasten kanssa ja mä ”lepään” hetken siivoten ja tehden ruokaa.
Eli kumpikaan ei kyllä laiskottele vaan mies on meistä se touhukkaampi yksilö ja itse olen luonteeltani aika laiska ja yritän aina päästä mahdollisimman vähällä vaivalla.
Vierailija kirjoitti:
Mutta laiskotteleeko se vähemmän kotitöitä tekevä, vai tekeekö kenties pidempää päivää töissä?
Ihan täyttä työpäivää tehdään molemmat. Mies vaan viettää työpaikallaan enemmän aikaa, töiden määrästä en osaa mitään sanoa. Mutta jonkun pitää olla lapsia kuskaamassa harrastuksiin ja se olen käytännössä aina minä. Ja ennen kuin joku alkaa itkeä, miksi lapset pitää viedä, niin siksi että julkisilla meiltä (tai koululta, ei ole suurta eroa matkassa) treenipaikalle kestää 55min. Treenit alkaa klo 16.30, koulu loppuu 15.45. Autolla matka taittuu 15 minuutissa.
Meillä toisinpäin, ikävä kyllä. Olen yrittänyt parantaa tapojani, ja jonkun verran olen onnistunutkin, mutta kyllä meillä mies tekee edelleen yli 80% kotitöistä. Minä vihaan kaikkea kodinhoitoon liittyvää, mies ei. Lisäksi miehen siisteysstandardit ovat huomattavasti korkeammalla kuin omani.
Olen kyllä aikamoinen sika, kun nyt oikein mietin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti osittain näinkin. Itse lasken, että makaronilaatikon tekee 10 minuutissa, vaikka se on vasta tunnin päästä valmis.
Aa, sä siis laitat lihat, sipulit ja makaronit raakana suoraan vuokaan? Mä kokeilin kerran makaronien raakana laittoa, ja ne meni jotenkin oudosti klöntiksi siellä vuoassa, ei ollut samaa kuin erikseen keitettynä. Lihaa ne ole kokeillut raakana, enkä kokeilekaan, se ruskistaminen kun tuo niin paljon makua mukaan, puhumattakaan maidossa keitettyjen sipulien maku vs. voissa haudutettujen sipulien maku.
Sittenkin taitaa pitää kiirettä onnistua murustelemaan liha, maustamaan se, pilkkomaan sipulit ja vatkaamaan ja maustamaan munamaito, ja siivomaan leikkuulaudat, veitset ja tarvittavat kipot pois, ja sullakin ne tarvikkeet vissiin ilmestyy maagisesti sinne kaappiin sieltä kaupasta.
Makaronit todellakin keittämättä, etteivät mene liian pehmeiksi. Joten ruskistan pikaisesti jauhelihan ja multitaskaan vuoan, munamaidon ja mausteet samalla valmiiksi. Sipulit tehdään erikseen, koska kaikki eivät niistä pidä.
Karrikoidusti: mies tekee 100% kotitoista, mina 0%.
No, joskus viikonloppuna saatan tosin laittaa ruokaa, jos sille paalle satun.
N44
Ne naiset, jotka valittavat että miehet eivät osallistu kotitöihin, kannattaisi ehkä kiinnittää huomioita tuohon puoleen jo seurusteluvaiheessa. Esimerkiksi missä kunnossa se miehen "poikamiesboksi" on, onko hän tottunut laittamaan ruokaa ja pesemään pyykkinsä vai onko hän tottunut olemaan äitinsä passattavana. Jos miehen vanhemmat ovat jo tottuneet tasapuoliseen työnjakoon kotona mm. ruuanlaiton, kaupassakäynnin ja siivoamisen suhteen, niin kyllä se yleensä heijastuu myös heidän poikaansa. Jos näkee jo kotona isänsä pesevän astioita, niin kyllä se vaikuttaa jälkikasvuunkin. Ei siinä miehisyys kärsi.
Vierailija kirjoitti:
Ne naiset, jotka valittavat että miehet eivät osallistu kotitöihin, kannattaisi ehkä kiinnittää huomioita tuohon puoleen jo seurusteluvaiheessa. Esimerkiksi missä kunnossa se miehen "poikamiesboksi" on, onko hän tottunut laittamaan ruokaa ja pesemään pyykkinsä vai onko hän tottunut olemaan äitinsä passattavana. Jos miehen vanhemmat ovat jo tottuneet tasapuoliseen työnjakoon kotona mm. ruuanlaiton, kaupassakäynnin ja siivoamisen suhteen, niin kyllä se yleensä heijastuu myös heidän poikaansa. Jos näkee jo kotona isänsä pesevän astioita, niin kyllä se vaikuttaa jälkikasvuunkin. Ei siinä miehisyys kärsi.
Tama on varmasti usein totta, onneksi ei kuitenkaan aina.
Mun miesystava tulee kulttuurista, jossa on varsin tavallista etta vaimo huolehtii kodista 100%. Niinpa, kun me muutettiin yhteen, han ei osannut tehda ruokaa eika oikein siivotakaan.
Nykyaan taikoo vaikka mita juhla-aterioita ja talo on aina siisti ja puhdas. Itse en laita tikkua ristiin kotitoiden suhteen.
Halu oppia on kuitenkin tarkeampi kuin se, mihin on pentuna ehdollistettu.
Minä teen pääsääntöisesti kaikki kotityöt, siis ne, joita en ole ulkoistanut. Ja teen ne omalla aikataulullani, mies käy töissä, minä en. Tämä järjestely toimii meillä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on osatotuus. Jos lapsuuden kotona on tottunut, että pojalta ei odoteta siivousta ja ruuanlaittoa, niin parisuhteessa on oppimisen paikka.
Mutta kuten aloituksessa on kirjoitettu lapsivapaiden aikaiset roolit jää päälle.
Kun on tutkittu kotitöiden jakautumista ennen ja jälkeen lapsivapaiden, niin lapsivapaiden jälkeen miehet tekee suhteessa vähempi kotitöitä.
Mikäli parisuhteessa kotitöiden jakautuminen häiritsee, niin asiasta kannattaa jutella parisuhteen toisen osapuolen kanssa. Mikäli keskustelun jälkeen tilanne edelleen häiritsee, niin kannattaa miettiä häiritseekö asia niin paljon, että kannattaa erota. Eron jälkeen tosin kotitöistä saa tehdä 100% eli sekin voi sitten häiritä.
Meillä mies tekee vähemmän.
Viikonloppuaamuna herään aiemmin ja alan siivota. Laitan pesukoneet pyörimään, pesen vessan tai siivoan keittiötä jne.
Kun illalla menen kukkumaan, ei mies suinkaan tee kotitöitä valvoessaan vaan katsoo telkkaria. Osallistuu kyllä perussiivoukseen, vie roskia, imuroi (kun alan vihjailla asiasta) ja laittaa pyykkejä kuivamaan, mutta ei koskaan tee ns. ekstraa jota on myös tehtävä, jotta koti ei ole likainen. Eli esim. pese jääkaappia, suihkutiloja, pyyhi pölyjä, pyyhi ovenkahvoja/ovia sormenjäljistä, avaa hajulukkoa jne.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja saa itselleen enemmän palkkaa, mitä se kotitöitä tekevä saa..?