Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen pienikokoinen ja hyvä kuntoinen mies ja verenpaineeni alapaine 48 pitäisikö huolestua?

Vierailija
21.10.2019 |

Mittasin eilen kaverin mittarilla ja ikää 30v. Mitat 170cm|60kg. Olen fyysisesti kovassa kunnossa ja ikää 26v.
Yläpainetta en muista mutta eka alapaine näytti 58 ja toisella mittauskerralla 48.
Voin hyvin eikä mitään oireita ole.. Syytä huoleen?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/9 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole syytä huoleen. Itse olen 49 v. nainen, syön kolmea eri verenpainelääkettä, jotta paineeni pysyy suht normaalina. Perinnöllistä mun tapauksessa, tulee äitini puolelta.Syönnyt lääkkeitä 44 vuotiaasta. Toi sun paine voi hyvinkin nousta vanhemmiten.

Vierailija
4/9 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netistä: "Verenpaine voi olla jopa 75–80/50–60 mmHg tasoa ilman, että se olisi liian matala tai merkki mistään sairaudesta. Normaalin verenpaineen ylärajaksi sen sijaan on määritelty 135/85 mmHg. Arvoja voidaan pitää liian matalina, mikäli ne aiheuttavat oireita."

En siis huolestuisi, jos olo on hyvä. Matala verenpaine voi jopa ennustaa pitkää ikää, koska verisuonet eivät ole niin kovalla kuormituksella. 

Vierailija
5/9 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole syytä huoleen. Itse olen 49 v. nainen, syön kolmea eri verenpainelääkettä, jotta paineeni pysyy suht normaalina. Perinnöllistä mun tapauksessa, tulee äitini puolelta.Syönnyt lääkkeitä 44 vuotiaasta. Toi sun paine voi hyvinkin nousta vanhemmiten.

Siis minulla on liian korkea.

Vierailija
6/9 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi olla huolta.

Tuohan on hyvä paine.

Yläpainekin olisi toki hyvä tietää.

Omat paineeni ovat tyypillisesti 90-100 / 50-60. Ei niissä mitään ongelmaa ole.

Sydän-ja verisuonisairauksien riski on keskivertoa alempi näillä paineilla. En pidä sitä ongelmana.

Vierailija
7/9 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alhainen verenpaine on pelkästään hyvä asia, ellei se aiheuta sinulle huimausta, huonovointisuutta, pyörtyilyä tms. Jätit kuitenkin kertomatta yläpaineen. Jos alapaineen ja yläpaineen erotus (pulssipaine) on suuri, se saattaa kertoa iän mukana pahenevasta verisuonten kovettumisesta, mikä taas on huono asia.

Itselläni on useita verenpainelääkkeitä ja niiden takia toisinaan verenpaine menee liiankin alhaiseksi, lukemilla 95/65 ja sen alle alkaa olla huono olo, korvissa soi ja seisoessa pitää pidellä jostain kiinni. Mutta kiva jos sinulla ei sellaisia oireita ole.

Tietysti voi myös olla että kaverin mittari ei näytä ihan oikein.

Vierailija
8/9 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet pienikokoinen, niin miksi sitten hyvä_kuntoinen? Ne on kumpikin yhdyssanoja. Sinuna huolestuisin aivotoiminnan ongelmista.

Vierailija
9/9 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossakin määrin huolestuttavaa on että et tiedä ikääsi. 30 vai 26?

Minä olen 53-vuotias nainen ja hyvässä kunnossa myös. Paineeni viimeksi oli 124/62. Mietin onko ok vai sittenkin ikään liittyvää alapaineen laskua. Mittari voi myöskin näyttää mitä sattuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä