Narsisti ei tunnusta syyllisyyttään
Onko kyse todella siitä, ettei _koe_ toisen ihmisen tuskaa ja välitä paskaakaan (koska vain oma agenda), vai eikö oikeasti ymmärrä kohtelevansa toisia huonosti?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että ymmärtää, mutta ei välitä. Siksi sitä kutsutaan myös pahuudeksi.
Surkean itsetunnon vuoksi työntää jatkuvaa syyllisyyttään ja huonoa minäkuvaansa muiden viaksi.
Ajattelen toisin. Narsistin itsetunto on - teennäisesti - muovattu hyvinkin lujaksi. Hän on sosiaalisesti näppärä, tulee juttuun lipevissä paikoissa. Mutta sen alla, tyhjyys. Ja tyhjyys ei reagoi normaalisti.
Narsistinen peilaa itseään muista. Narsistin kanssa pärjää, kun antaa hänen ymmärtää olevan hyvä ihminen ja oikeassa. Esim. narsistiselle exälle kannattaa mielistellä, että hän on niin hyvä viikonloppuisä/-äiti, vaikka lapset olisi suorastaan heitteillä. Silloin nimittäin pystyy sopimaan muut asiat. Narsistille toinen on heikko ja tyhmä ja yhteistyö perustuu vain omaan hyötyyn.
Narsistin tarkoitus on aiheuttaa tuskaa. Jos menet vaatimaan narsistia tilille tämän tuottamasta tuskasta se on sama kuin sanoisi sille, että tämä keinosi toimii ja sillä pystyy satuttamaan minua tulevaisuudessakin, käytä sitä seuraavallakin kerralla. Kaikki narsistin toiminta on tarkoituksenmukaista ja tahallista. Tietenkään narsistille ei tule paha mieli siitä, että jokin toimii mitä hän yrittääkin. Päinvastoin, se on palkinto hänelle kun kuulee, että lopputulos oli se mitä hän tarkoittikin.
Mistä te löydätte kaikki nämä narsistit elämäänne, kun niin usealla näyttää olevan kokemusta ainakin yhdestä lähipiirissään vaikuttavasta narsistista???
Vierailija kirjoitti:
Narsistin tarkoitus on aiheuttaa tuskaa. Jos menet vaatimaan narsistia tilille tämän tuottamasta tuskasta se on sama kuin sanoisi sille, että tämä keinosi toimii ja sillä pystyy satuttamaan minua tulevaisuudessakin, käytä sitä seuraavallakin kerralla. Kaikki narsistin toiminta on tarkoituksenmukaista ja tahallista. Tietenkään narsistille ei tule paha mieli siitä, että jokin toimii mitä hän yrittääkin. Päinvastoin, se on palkinto hänelle kun kuulee, että lopputulos oli se mitä hän tarkoittikin.
Kyllä. En tiedä onko tämä osittain alitajuista, ettei henkilö sitä itsekään huomaa, mutta alistaminen, mitätöinti, ja millä tahansa sohaisu on selkeästi nautinto. Minä epäilen, että toisen ihmisen täydellinen tuhoaminen näillä konstein on päämäärä - tiedostettu tahi ei. Kyse on todellisesta pahuudesta rakennetulla mukaihmisyyden pinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole narsisti, on umpihullu. Skitsofrenia? Muistisairauden alkua? Lähinnä viittaan tuohon sohvajuttuun.
Samoilla linjoilla. Eihän narsistia kiinnosta muiden asiat, elleivät ne liity häneen.
Tuo, että keksii jotain ihme merkityksiä asioille kuten kukkien väri, haiskahtaa psykoottiselta.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Vierailija kirjoitti:
Mistä te löydätte kaikki nämä narsistit elämäänne, kun niin usealla näyttää olevan kokemusta ainakin yhdestä lähipiirissään vaikuttavasta narsistista???
Olen ihmetellyt samaa. Mä olen yli nelikymppinen, enkä tiettävästi ole tavannut yhtäkään. Olen aina tullut loistavasti kaikkien kanssa toimeen, myös erikoisten ihmisten. En ala heiluttelemaan mitään narsistikortteja heti, jos en saa tahtoani lävitse joka asiassa.
Joillain tämä menee kyllä yli. Narsisteja nähdään joka kulman takana.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun eksäni oli narsistinen, ei siis Diagnoosiin asti, mutta pelottavalla tavalla manipuloi, syyllisti ja lopulta uhkaili. Oli kiva niin kauan kuin tein mitä hän tahtoi, jos en, sitten alkoi häiriökäyttäytyminen.
Kun häntä ajattelen, niin kyllä hän tunsi empatiaa. Mutta hän teki sen, koska hänellä oli oikeus. Hänellä oli oikeus sanoa mielipiteensä, kasvattaa mm kavereitaan ja kertoa, miten pitää elää.
Toisaalta hän kyllä näki satuttavansa, mutta luulen, ettei hän ei ymmärtänyt, kuinka paljon satuttaa. Esim. Kun sanoin, että minä kyllä keskustelen, mutta en yhtään kuuntele huutoa, haukkui hän minut siitä, etten ymmärrä huutamisen olevan normaalia vuorovaikutusta. Eli syy oli jälleen minussa, jos annan huutamisen minua satuttaa.
Minulle on läheinen N kertonut, että hänellä on velvollisuus sanoa ja tehdä niitä ilkeitä asioita. Ovat hänen mielestään opettamista ja neuvomista. Selitti oikein vakavana, että jos hän ei sano tai tee niitä juttuja, niin ei niitä kukaan sano eikä tee. Siitä tuntui olevan kovin pahoillaan.
Oikein haki itselleen empatiaa siitä, että hänen on pakko "neuvoa ja opastaa" kun muut ovat niin välinpitämättömiä että eivät sitä tee. Samalla hän haukkui minut välinpitämättömäksi ja oli vihainen siitä että en välitä sukuni maineesta sen vertaa että opastaisin muita tämän läheisen neuvojen ja ohjeiden mukaisesti. Lisäksi haukkui minut hulluksi ja omituiseksi.
Hän lähestyy minua usein suvun mainetta koskevan huolen kanssa. Kerran huolta aiheutti se, että yhdellä nuorella parilla oli sohva väärällä seinustalla. Silloinkin uhkasi koko suvulla mennä maine, sen sohvan takia.
Tähän sohvakeissiin liittyen sain useita huolestuneita ja vihaisia puheluita ja paljon vaatimuksia sekaantua sohvan omistaneen nuoren parin sisustukseen.Toinen tapaus koski naapurini kukkapenkkiä, jossa oli kuulemma vääränlaisia kukkia. Kovasti vaati minua sanomaan asiasta naapurilleni. Kun kysyin, että miksi hän ei itse sano asiasta naapurilleni, oli vastaus suurinpiirtein tällainen: "Miten sinä oot noin outo? En tietenkään sano, nehän suuttuisi minulle." Itse tulkitsen tämän niin, että hän halusi naapurini suuttuvan minulle.
Tällaisia juttuja riittää vaikka kirjaksi asti. Useimmat isompia asioita kuin sohva tai kukkapenkki.
Tämä ihminen myös väittää lähes kaikkia muita narsisteiksi. Minä olen narsisti. Se naapuri jolla on vääriä kukkia, on narsisti. mainitsemani nuoripari on narsistinen. Kaikki ystäväni, jotka tämä läheinen on tavannut, ovat narsisteja, ja heitä pitää varoa. Minä olen vaan niin tyhmä, että en huomaa enkä ymmärrä kaikkea sitä narsismista ympärilläni.
Tämä suvun maine onkin kiintoisa asia.
Oma sukulaiseni joutui meitä muita kiusaavan narsistin välikappaleeksi.
N:n selkeästi sanelemissa, mutta hänen lähettämissään viesteissä vedotaan tuohon myyttiseen maineeseen.
Tämä lyömäase pelkää maineen menetystä niinkin paljon, että on valmis menemään vaikka mediaan asti sitä puolustamaan. Samalla hän ei ymmärrä vievänsä sen maineen, tai ainakin lokaaavansa sitä rajusti.
Vierailija kirjoitti:
Tietyissä yhteiskunnan kerroksissa ne on yliedustettuina, kuten muutkin vaikeat persoonallisuushäiriöt. Yleensä niitä kohtaa eniten ihmiset jotka on avoimia, sopeutuvia, helposti lähetyttäviä ja kilttejä. Narsisti etsii uhriksi ihmisiä joilla on hankala elämäntilanne esim, ero, kuolemantapaus lähipiirissä tai jokin muu suojia hetkellisesti laskeva tila ja iskee silloin kiinni tai sitten ylipäätään ihmistä jolla on heikko itsetunto ja kyvyttömyyttä asettaa rajoja. Luonnollisesti uhrilla pitää olla jotain miksi se kannattaa valita uhriksi ja siihen kelpaa mikä tahansa sillä hetkellä narsistille arvokas asia, on se asunto, status, elämäntapa, varallisuus, jokin asia millä narsisti saa nostettua oman elämänsä tasoa tai paettua edellisestä elämästä uuteen. Narsitihan pyrkii luomaan itsensä aina uusiksi jokaisessa suhteessa, mutta lopulta päätyy luonteensa vuoksi aina samaan tilanteeseen.
Jos huutaminen olisi narsismia, kaikki italialaiset olisivat narsisteja. Nyt jotain tarkkuutta näihin määritelmiin.
Kakkahattutäti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt samaa. Mä olen yli nelikymppinen, enkä tiettävästi ole tavannut yhtäkään. Olen aina tullut loistavasti kaikkien kanssa toimeen, myös erikoisten ihmisten. En ala heiluttelemaan mitään narsistikortteja heti, jos en saa tahtoani lävitse joka asiassa.
Ei ihmekään jos et näe missään narsisteja koska kommenttisi osoittaa sen että et tiedä mitään narsismista tai miten se ilmenee.
Vierailija kirjoitti:
Sen ymmärtää kun kokee, yleensä liian myöhään.
Osittain elämänhistoriani takia olen myös yli 40 -vuotiaana törmännyt moneen. Tällä hetkellä ravistelee irti varmaan karmeinta tapausta. Liittyy ihan taiteelliseen projektiin, ei muihin ihmissuhteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietyissä yhteiskunnan kerroksissa ne on yliedustettuina, kuten muutkin vaikeat persoonallisuushäiriöt. Yleensä niitä kohtaa eniten ihmiset jotka on avoimia, sopeutuvia, helposti lähetyttäviä ja kilttejä. Narsisti etsii uhriksi ihmisiä joilla on hankala elämäntilanne esim, ero, kuolemantapaus lähipiirissä tai jokin muu suojia hetkellisesti laskeva tila ja iskee silloin kiinni tai sitten ylipäätään ihmistä jolla on heikko itsetunto ja kyvyttömyyttä asettaa rajoja. Luonnollisesti uhrilla pitää olla jotain miksi se kannattaa valita uhriksi ja siihen kelpaa mikä tahansa sillä hetkellä narsistille arvokas asia, on se asunto, status, elämäntapa, varallisuus, jokin asia millä narsisti saa nostettua oman elämänsä tasoa tai paettua edellisestä elämästä uuteen. Narsitihan pyrkii luomaan itsensä aina uusiksi jokaisessa suhteessa, mutta lopulta päätyy luonteensa vuoksi aina samaan tilanteeseen.
Omasta elämästäni voin lisätä yksinäisyyden. Olin muuttanut toiselle paikkakunnalle työn perässä, eikä minulla ollut kuin pinnallisia, lyhytaikaisia ystävyyssuhteita siellä. Olin todella helppo uhri yksinäisenä naisena. Ei sen hankalan elämäntilanteen tarvitse olla sen kummempi.
Vierailija kirjoitti:
Sulla vaan ei ole mitään mikä houkuttelisi narsistia.
Ei ulkonäköä, ei menestystä, ei titteleitä, ei kuuluisuutta, ei tulevia perintöjä, ei hyvää työpaikkaa, ei edustustilaisuuksia, ei merkittävää omaisuutta hyvällä paikalla ym ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta elämästäni voin lisätä yksinäisyyden. Olin muuttanut toiselle paikkakunnalle työn perässä, eikä minulla ollut kuin pinnallisia, lyhytaikaisia ystävyyssuhteita siellä. Olin todella helppo uhri yksinäisenä naisena. Ei sen hankalan elämäntilanteen tarvitse olla sen kummempi.
Tämä aivan totta ja erinomainen etumatka narsistille, että uhri on jo valmiiksi eristetty muista. Siinä säästää aikaa ja voimiakin kun pääsee etenemään kidutuksessa nopeammin. Lisäksi mustamaalaaminen ja kiusaaminen helpottuu kun kukaan ei oikeasti tunne uhria ja kaikki on sen käsityksen varassa minkä narsisti antaa. Ideaali tilanne narsistin kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Välinpitämättömyys on ainoa ase narsua vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että ymmärtää, mutta ei välitä. Siksi sitä kutsutaan myös pahuudeksi.
Surkean itsetunnon vuoksi työntää jatkuvaa syyllisyyttään ja huonoa minäkuvaansa muiden viaksi.
Ajattelen toisin. Narsistin itsetunto on - teennäisesti - muovattu hyvinkin lujaksi. Hän on sosiaalisesti näppärä, tulee juttuun lipevissä paikoissa. Mutta sen alla, tyhjyys. Ja tyhjyys ei reagoi normaalisti.
Tunnen itse tällaisen heikon, romahtavan narsistin.
Ego on rakennettu ammatin ympärille. Pienikin epäluulo, ettei joku pidä häntä nerona, saa hänet kaatumaan kuin vanhan ladon ja kostonkierre alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillain tämä menee kyllä yli. Narsisteja nähdään joka kulman takana.Sulla vaan ei ole mitään mikä houkuttelisi narsistia.
Ei ulkonäköä, ei menestystä, ei titteleitä, ei kuuluisuutta, ei tulevia perintöjä, ei hyvää työpaikkaa, ei edustustilaisuuksia, ei merkittävää omaisuutta hyvällä paikalla ym ym.
Tämä on todellakin se porukka joka kelpaa korkeintaan hoviin. Ihmisiä joissa ei ole mitään mikä olisi kiinnostavaa tai minkä narsisti näkisi niin arvokkaana ominaisuutena että haluaisi itselleen. Näitä ihmisiä kohdellaan lämpimän etäisesti ja samantekevinä koska ovat kaiken mielenkiinnon ulkopuolella ja kuuluvat vain kasvottomaan yleisöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä aivan totta ja erinomainen etumatka narsistille, että uhri on jo valmiiksi eristetty muista. Siinä säästää aikaa ja voimiakin kun pääsee etenemään kidutuksessa nopeammin. Lisäksi mustamaalaaminen ja kiusaaminen helpottuu kun kukaan ei oikeasti tunne uhria ja kaikki on sen käsityksen varassa minkä narsisti antaa. Ideaali tilanne narsistin kannalta.
Hyvin kuvattu! Näin se nasse toimii.