Mitä tässä oikein tekisi? Ikä 51v, akateeminen tutkinto, paljon työkokemusta mutta työpaikkaa ei vain irtoa?
Siis haettu on todella aktiivisesti useita kuukausia ja Linkkari-profiilit ja CV:t on kunnolla kyllä jne. Onko teitä muita vastaavassa tilanteessa?
Asun Helsingissä. Missä "hanttihommassa" tienaisi kohtuuhyvin? Pitäisikö lähteä esim. laivalle töihin vai mitä? Lapsia ei "onneksi" ole. Olen vapaa tekemään mitä tahansa. Ansiosidonnainen pyörii jonnekin ensi vuoden lopulle mutta ennen sitä pitäisi kyllä jotain peliliikkeitä tehdä.
Joskus 2012 hain paljon pienemmällä kokemuksella töitä ja silloin pääsin vielä tosi hyvin haastatteluihin, nyt en pääse edes haastatteluihin.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuo asianajaja (viesti 9/11). Se oman yrityksen perustaja. Toteaisin vielä näin, jos et luota omaan ammattitaitoon niin paljon, että miettisit oman perustamista, miksi sen mahdollisen työnantajan pitäisi luottaa sinuun???
AaMiksi tämä saa alapeukkuja? Pakko luottaa itseensä myy sitä sitten työnantajalle tai yrittäjänä asiakkaille....
Aa
Osalla aloista on lähes mahdoton toimia yrittäjänä. Esim mun asiakkaita ovat suuret teollisuusyritykset, ja työskentelen tiimissä. Yksin en pysty tekemään käytännössä mitään. Yritykset eivät osta näitä palveluita miniyrittäjiltä, koska vaativat täyttä huoltovarmuutta. Sen kuvitteellisen yritykseni pitäisi siis saada heti palkattua kymmeniä ammattilaisia ja kasvatettua vuosien luottamussuhde näihin asiakkaisiin, jotta tulisi yhtäkään sopimusta.
Lähinnä realistista yrittäjyyttä on freelancer-pohjalta toimiminen ja tuntien myyminen näille palveluja toimittaville yrityksille, mutta siinä tulee vastaan ihan sama ikäsyrjintä kuin palkkatöitä hakiessa. Asiakkaille suoraan ei voi tällaista osaamista myydä.
Onko ap hakenut töitä vain pääkaupunkiseudulta? Mites Kainuu ja Lappi? Mikä ala?
Kakkahattutäti kirjoitti:
Mitä olet tehnyt viime vuodet? Jos sulla on cv:ssä tyhjää, se on aina huono asia.
3000€ liksoille et tule pääsemään. Unohda akateemiset ammatit, se juna meni jo.
Sinuna katselisin myyjän töitä, varastohommia tms. Niihin yleensä pääsee.
Mistä näitä ihmisiä löytyy, jotka edelleen kuvittelevat, että esim. myyjäksi pääsee kuka vain. Herätkää jo tälle vuosisadalle, kiitos.
Terv. Myyjäksi viimeksi tänä vuonna hakenut, jolta vaadittiin video-cv ja kaksiosainen haastattelukierros satojen hakijoiden joukosta enkä silti saanut paikkaa
Vierailija kirjoitti:
Syöpä14102019 kirjoitti:
Paljonko olisi riittävä palkka?
Vähintään 3000e. Siis mahdollisine lisineen ja ylitöineen. Mielellään toki enemmän.
Niin käteen vai brutto?
Unohda lavoilla työskentely sitten,ellet ole koulutukseltasi merikapteeni ja sinulla on suhteita johonkin varustamon niin ettö pääset suoraan yliperömieheksi tai päälliköksi...
Toki Suomesta lähtee päivittäin laivoja Ruotsiin, Tallinnaan ja ro-pax aluksia Travemundern ja Kappelskäriin. Ja kyllähän sinne sijaisia tarvitaan, kesällä on suorastaan pulaa. Mutta palkka ei ole sulle riittävä, käteen tulee 2200€, 2 työviikosta.
Norjaan! Myös hanttihommissa tienaa hyvin , ruotsalaisnuoret käyvät siellä tienaamassa muutaman vuoden ja lähtevät sitten niillä rahoilla opiskelemaan tai reissuun.
Jos osaat ruotsia niin kieli ei tuota kovin kauaa mitään vaikeutta.
Hanttihommat ja 3000€/kk eivät mahdu samaan lauseeseen.
Tieenkin jossain betonivalu- keikkatyössä, jossa työsikalakia rikotaan mennentullen ja palaten...
Yleensä 5- kymppusestä ei enää fyysisesti ole niihin.
Tavallisimmin ns. hanttihommien palkkaus on 1300-2000€kk/brutto
Vierailija kirjoitti:
Olen tuo asianajaja (viesti 9/11). Se oman yrityksen perustaja. Toteaisin vielä näin, jos et luota omaan ammattitaitoon niin paljon, että miettisit oman perustamista, miksi sen mahdollisen työnantajan pitäisi luottaa sinuun???
Aa
Yritystoimintaa ei mitenkään uskalla edes harkita ennen kuin ansiosidonnainen loppuu koska yrittäjä menettää sosiaaliturvan. Toki jos on paljon säästöjä tai varallisuutta niin sitten ehkä mahdollista. Ja jos ei ole valmiina mitään asiakaspohjaa niin yritystoiminnan käyntiin saattaminen vielä kestää kauan. Kaikki eivät ole työelämässä myöskään tehneet sen tyyppistä työtä, josta on helppoa siirtyä oman yrityksen pyörittämiseeen. Lakimiehille tämä on varmasti helpompaa kuin monille muille.
Vierailija kirjoitti:
Aa
No vaikkapa siksi, että kaikissa ammateissa yksin tekeminen ei ole optimaalista. Hyvän tiimin löytäminen ei myöskään ole helppoa. Sorrut tässä vähän sellaiseen ajatteluun, että "koska asia toimi minulla, sen on toimittava muillakin". Odottaisin asianajajalta hieman avarakatseisempaa näkemystä.
Ei ap
MMS85 kirjoitti:
Useita kuukausia? Haaaahahahaaaa!
Tule itkee sit vasta kun oot vuosia ollu työtön!
Itkepä sinä, elämäntapaluuseri. Ap haluaa töihin eikä vollota.
Oletko miettinyt, mihin firmaan haluaisit? Sovi sinne tapaaminen ja markkinoi itseäsi. Piilotyöpaikkoja on monissa yrityksissä, mutta eivät halua sekalaisen sakin tuhatta hakemusta vaan sen yhden motivoituneen helmen.
Mä oon nähnyt tuollaista työnhakua ja se toimii, mutta eihän nuo pitkäaikaisressukat tähän pysty.
Olen 51-vuotias ja ikäni toimistotöitä tehnyt. Vaihdoin juuri työpaikkaa (vakituisesta työsuhteesta toiseen) ihan normaalin hakuprosessin kautta (yli 50 hakijaa, haastattelut ja soveltuvuustestit). Kyllä meitä yli viisikymppisiäkin siis vielä otetaan töihin, kun vaan hakija ja haettava tehtävä natsaavat. Työnantajapuolellakin on ehkä hiljalleen alettu jo ymmärtää kokemuksen ja pitkän työuran mukanaan tuoma lisäarvo. Aloittajalle siis tsemppiä ja kärsivällisyyttä, varmasti löydät vielä hyvän työpaikan!
Vierailija kirjoitti:
Oletko miettinyt, mihin firmaan haluaisit? Sovi sinne tapaaminen ja markkinoi itseäsi. Piilotyöpaikkoja on monissa yrityksissä, mutta eivät halua sekalaisen sakin tuhatta hakemusta vaan sen yhden motivoituneen helmen.
Mä oon nähnyt tuollaista työnhakua ja se toimii, mutta eihän nuo pitkäaikaisressukat tähän pysty.
Minäkin olen saanut töitä noin. Silloin kun olin alle 30 v.
Sama ikärasismi jyllää, olipa hakutapa mikä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse aina hakenut juuri ottamalla itse yhteyttä yrityksiin joihin katson tietotaitoni soveltuvan ja joille voisin tuottaa lisäarvoa. Haastatteluihin kyllä pääsee, mutta siihen se sitten jääkin. Eli ei se aina ole kiinni siitä että ei osaisi markkinoida osaamistaan ja odottelisi passiivisena että joku tulee kotiin tarjoamaan töitä.
Ikäsyrjintä yli 50-vuotiaita kohtaan on aivan sietämätöntä, kun ajatellaan että ihmisten pitäisi käydä töissä 65-67 vuoriaaksi!
Työttömyysturva ajetaan taas juuri siihen malliin, että mitä pidempään olet työttömänä, sitä kurjrmmin sulla menee. Yritetään kepillä ja kiristämällä ajaa ihmisiä töihin, eikä edes tunnusteta sitä että keski-ikäiset hakijat torpataan jo työpaikkojen eteisessä!
Ainoastaan ne ahkerat ja aktiiviset verkostoitujat eli mielistelijöt ja pyrkyrit, pelastetaan ”kavereiden” toimesta aina jonnekin, suhteilla pärjää, muuten ei.
Jos ap:llä on suhteita ja hän on muistanut liikkua oikeissa piireissä, saat varmasti töitä. Muuten voi tulla aika hiljaiset ajat...
Vierailija kirjoitti:
Taksikurssille ja rengiksi 👍
Paljonko siinä suurinpiirtein tienaa?
Laivoille: ilmoittaudu heti STCW basic safety-kurssille, joka on pakollinen oltava.
5 päivää, näyttää nykyään maksavan 1250€.
(Silloin minä kävin sen niin se maksoi vaan 600€.)
Kun kurssi on käytynä, hanki merimieslääkärintodistus. Jos sulla on vahva likinäkö, epilepsia tai huonossa tasapainossa oleva diabetes (mm.), niin unohda koko homma.
Sitten vaan yhteyttä varustamoihin. Sairaslomia on paaaaljon, ja hyvistä sijaisista kova pula.
Liian vanha jo. Jos joskus jonkun työpätkän saa, on syytä olla kiitollinen. Palkkatoiveet voi unohtaa.
Mitä jos ei ole varaa odotella paria vuotta, että asiakaskuntaa tulee? Vai missä on tarkoitus pitää vastaanottoa, saunassa vai keittiössä?
Tilat maksavat, ja aika harvalla on sellaiset säästöt, että pari vuotta riittää raha elämiseen ja uuden yrityksen kuluihin ilman että montaa senttiä tulee sisään.
Ei tuossa ole oikein mitään tehtävissä. Olen kokenut saman kun olen yrittänyt vaihtaa työnantajaa, ja iän 45 v jälkeen se on käytännössä mahdotonta. Ei väliä kuinka paljon osaamista ja kokemusta on, paikan saa joku vastavalmistunut.