Miten voit olla niin hyvä englannissa? Kävitkö kielikouluissa, kieliluokkaa jotakin tähän suuntaan?
Kommentit (4)
Olen aina kuunnellut paljon musiikkia ja halunnut tulkita sanat. Kielitaito kehittyi siinä huomaamatta. Nykyisin luen päivittäin artikkeleita ja katson youtube-videoita englanniksi, näin pysyy kielitaito yllä helposti, mutta en tee tätä kielen takia vaan siksi että tarjonta on paljon laajempi.
Olen syntynyt 1970-luvun lopulla. Katsoin paljon telkkaria lapsena/nuorena joissa puhuttiin pelkkää englantia (Sky channel ja mtv, tekstityksiä ei tietenkään ollut(. En aluksi ymmärtänyt juuri mitään mutta pikkuhiljaa sanavarasto karttui isoksi.
Olin jo kesätöissä paikassa jossa joutui välillä puhumaan englantia. Ylioppilaskirjoitusten jälkeen jatkoin samassa paikassa osa-aikaisena vakkarina ja sen avulla pääsin ulkomaille Englantiin 6kk työvaihtoon. Yliopistotutkinnossani suoritin yhden osan englanniksi. Noihin aikoihin vaihtoon en menty usein, en minäkään. Nyt kai se on hyvin yleistä.
Jokaisessa työpaikassani on puhuttu englantia, enemmän tai vähemmän. Olin 5v työpaikassa jossa pääkieli oli englanti kun suurin osa työntekijöistä oli muita kuin suomalaisia. Joskus pidettiin palaveria lähes tunti englanniksi ennen kuin tajuttiin että ”ei hemmetti, mehän ollaan nyt tosi poikkeuksellisesti kaikki suomalaisia että voitais suomeakin puhua” 😂😂😂
Olen katsonut pienestä pitäen englanninkielisiä elokuvia, sarjoja ja kuunnellut englanninkielistä musiikkia. Koulussa tuli kymppejä aina, vaikka en ikinä lukenut englannin kokeisiin ja lintsasin niiltä tunneilta usein. Kait siinä pitää olla jotain synnynnäistä kykyäkin, vähän sama kuin tanssimisessa tms.