Osaatko venäjää?
Itse osaan suht hyvin, mutta tuntuu, että unohdan kielen, kun en jaksa ylläpitää.... Osaan kyllä puhua aika hyvin, mutta jos katson venäjän kanavaa (esim uutisia) en osaa mitään (tai tuntuu siltä). Venäläiset puhuu niin nopeaa, että en pysy kärryillä.... Jos kahden kesken puhun, voin pyytää puhumaan hitaammin, mutta muutoin.... Pahus
Kommentit (14)
Osaan alkeet ja opiskelen koko ajan lisää.
Ap jatkaa:
Olen siis opiskellut venäjää yli 10 vuotta (kirjoittanut laudaturin, opiskellut yliopistossa, ja luen suht hyvin), mutta tuo puhumisen ymmärtäminen tvstä…. Tuskallista.
En osaa kuinka ihan vähän ( en kerro missä opin) joitakin sanoja, mutta tahtoisin kyllä oppia lisää.
Kyllä osaan:) Se sattuu nimittäin olemaan mun äidinkieli.
mir on rauha, sontse on aurinko, zemlja on maa, pravda on totuus, magazin on varasto, kino on elokuvateatteri, souvenir on matkamuisto, njet on ei, da on kyllä, kafe on kahvila, drastvuite on päivää, spasiba on kiitos, ruki veer on kädet ylös, stalin on teräsmies, jne.
Noilla pääsee alkuun.
Opiskelin jossain vaiheessa venäjänkieltä. Osaan kirjaimet ja ymmärrän jonkin verran puhetta. Osaan kirjoittaa (harjoiteltiin myös oikealla mustekynällä kaunokirjoittamista) ja lukea venäjäksi, mutta valitettavasti minun sanavarasto on suppea. Koska en ole käyttänyt kieltä useampaan vuoteen, harjoituksen puutteessa se unohtuu.
En valitetavasti, niin hyvin kuin haluaisin. - Jostain syystä itärajan tuntumassakin ruotsia pideään tärkeämpänä; se on pakollinen ja ohittamaton, eikä sen opiskelua voi vaihtaa esim venäjän opiskeluun.
T. Se, jolle kaikkien kielten opiskelu on haastavaa,
Osaan. Njetmies = nainen. Kummelista opin :)
venäjän keskeinen sanasto kirjoitti:
mir on rauha, sontse on aurinko, zemlja on maa, pravda on totuus, magazin on varasto, kino on elokuvateatteri, souvenir on matkamuisto, njet on ei, da on kyllä, kafe on kahvila, drastvuite on päivää, spasiba on kiitos, ruki veer on kädet ylös, stalin on teräsmies, jne.
Noilla pääsee alkuun.
Magazin on kauppa. Ei varasto. Tsot-tsot.
Vain hieman mutta aion opiskella lisää sen verran että pärjään sillä