Joulu(lahja-)ahdistus
Taas on se aika vuodesta, kun ihmiset haluavat lahjoa toisiaan. Itse haluaisin jo luopua koko joululahjaperinteestä, mutta muille se ei käy. Vaikka kuinka yrität vakuutella ettet halua saatika tarvitse lahjoja, sinua ei kuunnella sillä "joulu on antamisen aikaa". Ja koska muut hankkivat inulle lahjoja, tottakai sinunkin pitää hankkia muille.
Koska tähän täytyy taas ryhtyä niin haluaisin ostaa mahdollisimman hyödyllisiä ja eettisiä lahjoja. Joten kertokaa mitkä olisivat mahdollisimman ekologisia lahjoja. Kiitos.
Kommentit (17)
Syötävä ja juotava joiden tiedät olevan saajan mieleen. Palvelulahjakortit, esim. hieronta, jalkahoito.
Entäs kestotiskirätit, niitähän voi tehdä itsekin jos osaa? +Muut kestojutut, tyyliin hammas- ja tiskiharjat, kestokassit jne.
Vierailija kirjoitti:
Entäs kestotiskirätit, niitähän voi tehdä itsekin jos osaa? +Muut kestojutut, tyyliin hammas- ja tiskiharjat, kestokassit jne.
Saisikohan näitä perus marketeista, tyyliin prismasta tms? Itse en kyllä osaa.. Eikä huvita tilata netistä, mieluummin ostan kivijalkamyymälästä..
Vierailija kirjoitti:
Syötävä ja juotava joiden tiedät olevan saajan mieleen. Palvelulahjakortit, esim. hieronta, jalkahoito.
Kerran tein yhdelle tutulle mm. makeisia joista piti kovasti. Hänelle taitaa mennä tänäkin vuonna sama lahja.
Kirpparilta vois löytyä jotain! Itse ainakin huolisin.. tässä toki täytyy tietää toisen maku ja tarve, esim. koriste-esineisiin tai vaikka astioihin...
Vierailija kirjoitti:
Nämähän on pahinta mitä voi saada lahjana. Kesto eli eivät kulu, mutta jos ei pidä juuri siitä mallista jonka sai (tai omistaa jo valmiiksi tarvitsemansa), ei jotain tiskirättiä saa oikein myytyäkään. Eli jätettä kertyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran tein yhdelle tutulle mm. makeisia joista piti kovasti. Hänelle taitaa mennä tänäkin vuonna sama lahja.
Kunpa päästäisiin tästä että tututkin täytyy lahjottaa jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämähän on pahinta mitä voi saada lahjana. Kesto eli eivät kulu, mutta jos ei pidä juuri siitä mallista jonka sai (tai omistaa jo valmiiksi tarvitsemansa), ei jotain tiskirättiä saa oikein myytyäkään. Eli jätettä kertyisi.
Väärässä olet, sillä esim puiset tiski- ja hammasharjat voi polttaa. Sitä paitsi niitä tarvitsee aina.
Päätimme lasten kanssa myydä tarpeetonta tavaraa joulukassaan. Niillä hankitaan jokaiselle pari uutta toivetta. Nyt kasassa 3 x 150 euroa. Ystäville järjestetään glögi-ilta, jonne voivat halutessaan tuoda yhteistä juotavaa ja syötävää. Paahdetaan kastanjoita ulkotulilla jne...
-viinipullo (on myös vegaanisia ja luomuja) tai alkottomalle kuusenkerkkäkuohuvaa
-artesaaniglögi (itse ostan aina tyrniglögiä kauppahallista)
-villasukat, lapaset, huivi (käsityönä tai sitten ruskovillalta jotain ihanaa)
-kirja tai lahjakortti kirjakauppaan
-luomukosmetiikkaa, esim yliopiston apteekin sarja on edullinen ja purkit nättejä, Prismassa myös kivoja vartalovoiteita, sampoita yms
-vähän parempaa teetä, kahvia, suklaata (ei niitä kamalia joulunmakuisia vaan luomua, esim keskitummapaahtoista kahvia ja Suomen luonnonsuojeluliiton teetä)
Ap, lopeta vain se lahjominen. Kyllä ne muutkin lopettavat muutamassa vuodessa, kun sinulta ei enää lahjoja tule. Ilmoita selkeästi, ettet halua lahjoja etkä niitä myöskään anna.
Kokemusta on. Meillä oli onneksi omassa suvussa tyyli, että aikuisille ei anneta joululahjoja tai jos joskus annetaan niin täysin pyyteettömästi ja vain siksi jos on löytänyt sattumalta saajalle juuri sopivan pikku lahjan. Miehen suvussa taas harrastettiin lahjoja kaikille, ja tietenkin aika krääsää suurin osa. Ilmoitin että en halua lahjoja enkä anna niitä kuin lapsille, ja muutaman vuoden ajan sain jotain typeriä hedelmäveitsiä ja konvehtirasioita, kunnes loppuivat.
Mä olen niin köyhä ihminen, että suuresti aina ilahdun lahjoista joita olen saanut. Koska itsellä on niin vähän rahaa, niin olen sitten leiponut esim. leipää, karjalanpiirakoita jne, sekä antanut mehuja muistamisiksi näille rakkaille ihmisille jotka ovat minua muistaneet ( ja muutamille muillekin toki).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärässä olet, sillä esim puiset tiski- ja hammasharjat voi polttaa. Sitä paitsi niitä tarvitsee aina.
Ei niitä määräänsä enempää tarvitse. Ainakin oma tiskiharja on ollut käytössä 5 vuotta eikä mitään merkkejä että uutta tarvitsisi. Ja on kovassa käytössä, sillä en omista tiskikonetta.
Jos nyt saisin lahjaksi puisen tiskiharjan niin harmittaisi. Varastoinko sitä vuosia että on tilaisuus ottaa se käyttöön (ja mahdollisuus saada tässä välillä muutama tiskiharja lisää lahjaksi) vai laitanko suoraan polttoon? Kuinka ekologista on valmistaa se tuote vain sitä varten että menee polttoon? Ei se pelkkä kaatopaikkajäte on syntistä vaan kyllä kaikki raaka-aineen jalostus kuluttaa vaikka kuinka olisi kierrätettävää.
En edes kommentoi mitä ajattelisin saadessani hammasharjan joululahjapaketista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aloit puhua hammasharjoista kohtaan jossa kommentoitiin KESTOtuotteita? Puinen hammasharja on ihan yhtä kertakäyttötuote kuin muovinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ekologisempi.
Miksi aloit puhua hammasharjoista kohtaan jossa kommentoitiin KESTOtuotteita? Puinen hammasharja on ihan yhtä kertakäyttötuote kuin muovinen.
Lahjojen saaminen ja antaminen on kuitenkin kivaa, vaikka onkin nykyään hankalaa.
Mun siskolle lähti viime vuonna paketti, jossa oli mm. nuo mainitut kestorätti, bambuhammasharja ja tiskiharja. Oli toivonut jotain ekolahjaa ja jälkikäteenkin vielä tykkäsi kovasti. Harmi vaan ettei kannata antaa samaa lahjaa kahtena vuonna peräkkäin....
Itse annan tutuille lapsille (ei ole omia) joulukalenterit lahjaksi. Kummilapselle hienomman, muille peruskalenterit. Ei tule turhaa romua, tyhjät kalenterit voi kierrättää ja lapset tykkää.
Aikuisille lahjoja annan ehkä 7 kpl. Tälle vuodelle suunnittelin listalle villasukkia, suklaata, kahvilaan lahjakorttia ja jotain muuta lahjakorttia.
Onko kenelläkään kokemusta geisha shaveristä? (Siis sellainen metallinen zero waste sheiveri.) Onko hyvä, pysyykö kädessä? Sehän olisi hyvä vaihtoehto kertakäyttö-sheivereille.