Työllä ansaittu raha arvokkaampaa
Olen kuullut usein, että itse ansaittu raha olisi orvokkaampaa kuin vastikkeetta saatu?
Kaupan tiskillä tätä eroa ei kuitenkaan huomaa? Euro saa ihan yhtä vähän ostettua, vaikka kuinka sanoisi tehneensä oikeaa työtä sen eteen.
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin voittaisin lotossa miljoonan kuim tekisin sen eteen 100 vuotta työtä.
Itse sain perintönä n. 600k edestä kiinteistöjä ja maatilan. Kaikki myin pois.
Ostelen mitä huvittaa enkä tunne tunnontuskia. Epätoivoisten marmatuksia jotkut "otsa hiessä sinun tulee leipäsi ansaitsevan" jutut. Itselle tulee ainakin osingot tekemättä yhtään mitään.
Minusta rahaa arvostaa eri tavalla kun sen on joutunut itse ansaitsemaan. Suurin osa palstalaisista sen sijaan pitää työllään vaurastunutta nousukasmaisena wt:nä ja arvostaa kulta lusikka suussa syntynyttä. Outoa on.
Se on vaan rahaa, sanoi muuttopäiväkirjojen työtön nainenkin, kun jotain piti saada maksettua. Rahan meno ei tunnu niin pahalta, kun maksajana on kela, sossu ja veronmaksajat.
Työmyyrä kirjoitti:
Minusta rahaa arvostaa eri tavalla kun sen on joutunut itse ansaitsemaan. Suurin osa palstalaisista sen sijaan pitää työllään vaurastunutta nousukasmaisena wt:nä ja arvostaa kulta lusikka suussa syntynyttä. Outoa on.
Minä tolen huomannut että silloin kun eli tukien ja vanhempien rahan varassa, niin sitä vähän häpesi ostella heräteostoksia ja yritti elää nuukasti. Nyt kun on useamman vuoden tullut käytyä töissä, niin tulee melko pienestä palkasta törsättyä vähän mihin sattuu ja ärsyynnyn heti, jos joku arvostelee omien rahojeni käyttöäni. Vaikka tiedän itsekkin, että kaikki ostokset ei niin järkeviä tai tarpeellisisa olleetkaan.
Työmyyrä kirjoitti:
En minä ainakaan pidä työllään vaurastunutta nousukkaana, mutta en arvosta raatamista itsessään omalla kohdallani. Siis että jos voisin valita vaikka miljoona euroa yhden päivän työpäivästä vs 1300 euroa 20 työpäivästä kuten nyt saan, valitsisin ensimmäisen vaihtoehdon..
Miksi töihin painostetaan ihmisiä joilla ei ole mitään annettavaa työnantajille? Pelkästään kuluja turhista työ kokeiluista. Miksei voisi päästää varhaiseläkkeelle? Loppuisi turha työkkärissä ravaaminen ja virkamiesten/naisten ajan tuhlaaminen.
No sanotaanko näin, että kyllä niitä käytössä olevia euroja ainakin on pikkuisen enemmän nyt kuin vielä alkuvuonna, kun olin työtön...
Mitenköhän Susanna Koski tai entinen persuministeri Lindström asian kokevat? Joku toimittaja voisi kysellä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi töihin painostetaan ihmisiä joilla ei ole mitään annettavaa työnantajille? Pelkästään kuluja turhista työ kokeiluista. Miksei voisi päästää varhaiseläkkeelle? Loppuisi turha työkkärissä ravaaminen ja virkamiesten/naisten ajan tuhlaaminen.
Aina on sitten meitä, jotka käy näissä kokeiluissa ja lopulta löytääkin motivaatiota ja hankkii vihdoin sen oikean työpaikan. Jos olet vakavasti mielenterveysongelmainen, ehkä saat diagnoosin ja sitä kautta eläkkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina on sitten meitä, jotka käy näissä kokeiluissa ja lopulta löytääkin motivaatiota ja hankkii vihdoin sen oikean työpaikan. Jos olet vakavasti mielenterveysongelmainen, ehkä saat diagnoosin ja sitä kautta eläkkeen?
Elämme yksilönvapauksien aikaa ja jokaisella ihmisellä pitäisi olla vapaus valita mitä tekee tai olla tekemättä. Muillakin kuin mielenterveysongelmaisilla pitäisi olla oikeus jättäytyä työelämän ulkopuolelle ilman mitään sanktioita tai kelan painostusta.
Kaikki työttömyyskorvaukset, kuntousrahat yms. eivät todellakaan ole vastikkeettomia, vaan sen rahan eteen tehdään ihan oikeita töitä vaikkapa kuntoutuakseen tai voidakseen kokeilla uutta, tilanteeseensa sopivaa työtä ja saadakseen työkokemusta, minun tuntemani ihmiset osapäiväisesti tai muuten osa-aikaisesti. Jatkuva kokopäivätyö pelkillä tuilla ilman mahdollisuutta tulla oikeasti palkatuksi ko. paikkaan on mielestäni kohtuutonta yksilöä kohtaan ja samalla työmarkkinoita vääristävää.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työttömyyskorvaukset, kuntousrahat yms. eivät todellakaan ole vastikkeettomia, vaan sen rahan eteen tehdään ihan oikeita töitä vaikkapa kuntoutuakseen tai voidakseen kokeilla uutta, tilanteeseensa sopivaa työtä ja saadakseen työkokemusta, minun tuntemani ihmiset osapäiväisesti tai muuten osa-aikaisesti. Jatkuva kokopäivätyö pelkillä tuilla ilman mahdollisuutta tulla oikeasti palkatuksi ko. paikkaan on mielestäni kohtuutonta yksilöä kohtaan ja samalla työmarkkinoita vääristävää.
Jep, tuota kutsutaan orjuudeksi.
Mieluummin voittaisin lotossa miljoonan kuim tekisin sen eteen 100 vuotta työtä.