Lapsi haluaisin 1200€ kännykän. Mitä teen?
Kommentit (65)
Meillä homma menee niin: saat rahaa 150 e synttäreinä ja 150 e jouluna. Saman antaa isovanhempasi. Eli kun jätät synttärit väliin, on sinulla 600 e rahaa kännykkään. Loput maksat itse. Ai, sinulla ei sitä rahaa ole? Mitä ajattelit tehdä asian eteen?
Kahden jo täysi-ikäisen äiti
Kyllä kunnon vasemmistolainen ottaa velkaa että lapsi saa puhelimensa. Sehän on kuin rahaa laittaisi pankkiin.
Tänä vuonna 1200 eur, ensi vuonna 2000 eur.
Saako alle tonnilla edes kunnollista puhelinta? En halua opettaa lapsiani ostamaan roskaa.
Nolla pois hinnasta. 120 € on hyvä hinta puhelimesta. Muistatteko kuinka 2007 päiviteltiin ensimmäisen iPhonen naurettavaa 400$ hintaa?
Miten ennen 400 markan näppäinpuhelimella pärjäsi sitten 15 vuotta?
Pese vaikka lattiat. Nihkeä rätti, imuroi ennen pesua.
Ole hyvä, ei kestä kiitellä!
Huoh mitä vässyköitä vanhemmat, jos eivät osaa yli tonnin puhelimesta kieltäytyä. Millaisia ihmisiä lapsista tulee, jotka saa kaiken mitä haluavat? Kustannatteko heille kaiken silloinkin, kun kk-palkka on työelämään siirtymisen jälkeen vähintään muutaman vuoden sen 1500-2000e? Sanokaa jumalauta EI ja opettakaa rahan arvo työn ja ansainnan kautta.
Minusta fiksua on selittää lapselle paljonko joutuu töitä tekemään em. luurin eteen.
Moni nuori ajautuu pikavippien kierteeseen siksi kjn ei ymmärrä "mistä raha tulee", ei osata budjetoida, ostetaan mitä mieli tekee osamaksulla/pikavipeillä jne.
Lapsille pitäisi opettaa että jos vaikka tienaa 15e/h 2250e/kk) tuosta
-Verot niin käteen jää n.1550e, siitä
-Vuokra (esim. 700e)
-Kotivakuutus, vesi, sähkö, netti, puhelinlasku ym. (yht. ehkä n.100e)
-Ruoka ja hygienia (esim. 500e)
-Muut menot esim. harrastukset/salikortti, parturi, bussikortti, lääkekulut/hammaslääkärimaksut, Netflix, Spotify jne. (esim.100e)
-Vaatteet, jos ei osta kirppareilta ymv. (mennee 100e/kk ellei enemmänkin) kun laskee kaikki sukista ja kalsareista aina talvitakkiin ja kenkiin jne.
-Leffat/keikat/festarit/ulkonasyömiset ymv. (Xeuroa)
=alkaa olla jo tuo koko palkka käytetty, mistä haluaa tinkiä että saa sen 1200e puhelimen?
Julmaa sanoa lapselle ei. Sano että äiti voi ottaa lainaa ihan hyvin tuon summan ja maksaa pienissä erissä pois. Laita vain puhelin tilaukseen.
Otat vaikka pikavippiä, pitäähän lapsella puhelin olla!
Minä haaveilen 15000€ nojatuolista, kerroin tästä äidilleni, joka sanoi halveksien että ostaa minulle saman värisen kympin fleecepeiton niin voin peittää vanhan tuolin.
Totesin, että missä maailmassa haaveilu on kielletty, en halua fleecepeittoa, pidän nykyisestä tuolistani ilman sitä.
En ymmärrä ihmisiä, jotka kuvittelevat että haaveilu ja 'mun täytyy saada' on sama asia. Ilman haaveita elämä on aika tyhjää.
Sitä pointtia ei ole tuotu esiin, että mitenkäs, kun tonnikahdensadan puhelin rikkoutuu tai varastetaan melkein heti hankinnan jälkeen? Koulu on arvaamaton paikka pitää jotain kallista mukanaan.
Jos pitää tollasta kysyä täältä kun oma järki ei sen vertaa sano niin ihmettelen millä eväillä ap on vanhemmaksi ryhtynyt.
Tollasen pyynnön miettimiseen menee tasan se aika mikä kuluu kun sano muksulle että ei onnistu.
Hei haloo oikeesti, kuinka urpå sä ap olet jos täältä pitää kysyä neuvoa??
Vierailija kirjoitti:
No ostat sen kännykän tietysti. Lapset ovat sijoitus tulevaisuuteen.
Juuri näin. Jos ei ole rahaa, niin jokainen operaattori tarjoaa korottoman 36 kk:n maksuajan, 33€ /kuukausi. Ei ole paljon lapsen onnesta.
Sanot että ei käy. Käsket mennä töihin ja tienata itse ne 1200 euroa. Niin mun vanhemmat sanoi jos halusin jotain kallista. Ja mähän menin töihin jo teininä. Älä lelli lastasi. Niille on parempi antaa kaikkea vähemmän kuin enemmän. Lapsen pitää oppia rahan arvo, mielellään jo hyvin nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta kuin teet työlistan ja tuntipalkka lapsen tasolle ja sanot että kun näin kauan tällä palkalla teet töitä, sitten voit ostaa ko puhelimen. Menee viesti perille. Kerro samalla montako tuntia itse joudut omalla palkallasi tekemään että lapsonen saa mitä haluaa. Loistava tilaisuus opettaa ettei raha kasva puussa, tai jos kasvaa niin korkealla latvassa eikä tule ravistamalla alas, pitää kiivetä hakemaan ilman tikkaita, joka seteli erikseen.
Muuten hyvä ajatus, mutta tuosta pitää ensin vähentää kaikki pakolliset menot. Siis asuminen, ruoka, sähkö, vakuutukset ja muut laskut mitä nyt on. Pakollisten menojen jälkeen jäävä summa jaetaan tehtyjen tuntien määrällä, niin siitä voi laskea monenko tunnin työ tarvitaan puhelimeen aikuisen palkkatasolla.
Lapselle voi kyllä hyvin maksaa kotitöistä 5€/tunti, jos hän tekee jotain ihan oikeita hommia.
Mikä ilo on tuottaa lapselle pettymyksiä?