Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lama-ajan lapsi ja kuvittelin voivani tarjota omille lapsilleni parempaa

Vierailija
19.10.2019 |

Oma lapsuuteni oli köyhä, koska vanhemmilleni napsahti sukulaisen velat maksettavaksi. Vanhempani olivat aivan tavallisia työssäkäyviä pienituloisia ihmisiä. Minulla ei ollut harrastuksia, vaatteet rumia ja halpoja, ei viikkorahaa, ruoka oli ankeaa...

Opiskelin, sain vakituisen työn, menin naimisiin sain lapset... Tuli ero, kroppa ei enää kestänyt työtä. Nyt elelen pienillä opiskelijan tuloilla senttiä venyttäen. Valmistumisen jälkeen lankeaa opintolainat maksettavaksi ja asumistuki loppuu, joten loppujen lopuksi valmistuminen ei juuri kuukauden nettotuloja nosta. Halusin tarjota omille lapsilleni parempaa, mutta he saavatkin samaa paskaa kuin itse, joiden lisäksi he eivät tule koskaan saamaan omia huoneita eivätkä saa kasvaa ydinperheessä. Aika näyttää kuinka katkeria lapseni ovat paskasta lapsuudestaan. Olisipa ollut kristallipallo!

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista on elämä. Ei ole takuuta, että kaikki menee suunnitelmien mukaan. Ainoastaan perivillä miljoonäripenskoilla on turvattu tulevaisuus mutta ei meillä muilla. On tehtävä se, minkä käsissä olevilla korteilla saa. Jos turvaa elintasonsa rikkaan puolison varaan ja rakkauden kantamiseen kuolemaan asti, on se aika huteralla pohjalla. Katkeruuden sijaan tärkeintä on olla läsnäoleva vanhempi tässä ja nyt!

Ei elämä ole sellaista. Ei läheskään kaikkien elämään tullut mitään pakkoa maksaa jonkun toisen lainaa. Etkö tajua, miten tajuttoman epäoikeudenmukaista se on? Et ole tainnut elää 90-luvun lamaa, jos et tätä käsitä. Ei silloin 80-luvulla ollut kenelläkään mielessä, että Nl romahtaa ja käy noin. Lainoja taattiin hyvästä sydämestä toisille, jotta mahdollisimma monella oli tilaisuus ponnistella elämässä hyväosaiseksi. Ilman tätä takaamista se oli edelleen monelle sitten mahdotonta. Riskiä ei pitänyt olla, siis tietenkin se on olemassa, mutta siihen astinen maailma Suomessa ei ollut osoittanut merkkiäkään sen pelosta, että kyseinen laina ikinä erääntyisi takaajalle.

Vuodatuksesi ei auta pätkääkään aloittajan nykytilannetta eikä hän voinut vaikuttaa vanhempiensa asioihin aikoinaan. Avioero on nykyään täysin arkista ja lukuisilla ihmisillä on talousvaikeuksia eron vuoksi. Terveysongelmat ovat ikäviä. Aloittaja voi yrittää saada terveytensä ehdoilla opiskeltua ammatin, jolla voisi elättää perheensä. Joka tapauksessa hän saa kaikki Kelan mahdollistamat tuet: asumistuki, toimeentulotuki yms sekä elatusmaksu, jos ex on varaton, eikä maksa elatusmaksuja.

Totta kai se auttaa, minä sentään ymmärrän hänen henkisen lamaantumisensa juuret, ja että ne ovat vielä käsittelemättä. Oletko sinä tosiaan noin puuaivo, että kuvittelet, ettei ap:n vanhempien takausvastuu ole vaikuttanut aloittajaan??? Hänhän sanoi sen itse, että vaikutti! Onpa ”helpottavaa”, että kerrot, ettei ap ole voinit vaikuttaa vanhempien asioihin aikoinaan mitenkään, mietipä, miltä SE on tuntunut lapsesta aikoinaan???? Vanhemmilta viedään rahat, etkä sinä voi sille mitään! Mutta joo, ihan bueno, ei tunnu missään!

Se nimenomaan on tehnyt aloittajasta voimattoman, seurata vierestä, kun ei voi tehdä mitään, kun perheeltä viedään rahat. En tiedä millälailla se on aloittajalle sanottu, että olisimme halunneet laittaa nämä rahat sinuun, nyt ne menevät pankille, se on sattunut takuulla todella paljon. Uskoisin, että vanhemmat ovat vilpittömästi ajatelleet niin.

Vierailija
42/49 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Paista lettuja.

Se on luksusta ja ei ole rahasta kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, jos tuosta ap:n vanhempien kokemuksesta on aloittajalle syntynyt jopa sellainen kuva, että ei kannata tehdä mitään. Kohta tulee pankki tai joku, ja vie lapsilta kaiken. Just guessing.

Vierailija
44/49 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, jos tuosta ap:n vanhempien kokemuksesta on aloittajalle syntynyt jopa sellainen kuva, että ei kannata tehdä mitään. Kohta tulee pankki tai joku, ja vie lapsilta kaiken. Just guessing.

Meinaan mulle ainakin ois tullut.

Vierailija
45/49 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamalaa :(( Alkuperäinen vääryys oli se, että VANHEMPASI joutuivat h*lvetti soikoon maksamaan jonkun toisen ihmisen velat! Mutta tämänkään toteaminen ei auta mitään. Minä näen tämän tyyppisen murheen eräänlaisena vaihtoehtojen puutteen ankeutena. Olisiko vanhemmillasi ollut vaihtoehtoa paeta maksuvelvoitettaan? Sikäli sekava sepustaja nro 2 on oikeassa muuten sekavasta kirjoituksestaan huolimatta, että rehellinen peli ei aina tee onnelliseksi. En kannusta laittomuuksiin, mutta siis mielestäni jos vanhempasi olisivat paenneet ulkomaille velkoja niin se ei olisi ollut väärin, koska jo rahojen heiltä vaatiminen oli väärin, varsinkin sinua kohtaan. Vanhemmillasi ei ollut tietenkään tätä ulkomaille pakenemisvaihtoehtoa(?) mutta se loi ehkä asetelman toivottomuudesta ja vaihtoehtojen olemattomuudesta.

Se on aina pahinta ihmiselle, jos ei ole vaihtoehtoja.

Kukaan ei joudu maksamaan toisen ihmisen velkoja. Ap:n vanhemmat ovat ilmeisesti suostuneet tavalla tai toisella osalliseksi sukulaisen hakiessa lainaa jolloin velka on myös sovitulla tavalla myös heidän vastuullaan.

Vierailija
46/49 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista on elämä. Ei ole takuuta, että kaikki menee suunnitelmien mukaan. Ainoastaan perivillä miljoonäripenskoilla on turvattu tulevaisuus mutta ei meillä muilla. On tehtävä se, minkä käsissä olevilla korteilla saa. Jos turvaa elintasonsa rikkaan puolison varaan ja rakkauden kantamiseen kuolemaan asti, on se aika huteralla pohjalla. Katkeruuden sijaan tärkeintä on olla läsnäoleva vanhempi tässä ja nyt!

Ei elämä ole sellaista. Ei läheskään kaikkien elämään tullut mitään pakkoa maksaa jonkun toisen lainaa. Etkö tajua, miten tajuttoman epäoikeudenmukaista se on? Et ole tainnut elää 90-luvun lamaa, jos et tätä käsitä. Ei silloin 80-luvulla ollut kenelläkään mielessä, että Nl romahtaa ja käy noin. Lainoja taattiin hyvästä sydämestä toisille, jotta mahdollisimma monella oli tilaisuus ponnistella elämässä hyväosaiseksi. Ilman tätä takaamista se oli edelleen monelle sitten mahdotonta. Riskiä ei pitänyt olla, siis tietenkin se on olemassa, mutta siihen astinen maailma Suomessa ei ollut osoittanut merkkiäkään sen pelosta, että kyseinen laina ikinä erääntyisi takaajalle.

Ei ap:nkään vanhemmille velka tupsahtanut ilman omaa syytä, ihan oma valinta se oli.

Vierailija
47/49 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Osa ei ilmeisesti ymmärtänyt mitä hain takaa. En ole 90-luvulta lähtien istunut surkuttelemassa kurjaa kohtaloa, vaan opiskelin ja pärjäsin elämässä, kunnes vähitellen asia kerrallaan meni per*eelleen. Muutaman epäonnisen vuoden jälkeen olen päätynyt tilanteeseen ettei lapsillani ole edes sitäkään vähää mitä itselläni oli. Eikö kaikki vanhemmat halua tarjota lapsilleen parempaa kuin itse saivat? 

Ihmettelen näitä "oma valinta"-jankkaajia. Valintahetkellä tehdään ratkaisu SEN HETKISEN tiedon perusteella. Kellään ei ole kristallipalloa, josta voi katsoa "jos nyt valitsen näin, X vuoden päästä tapahtuu näin". Joskus valintatilanteessa on vain huonoja vaihtoehtoja. 

Mutta kiitos teille muille asiallisista vastauksista.

Ap

Vierailija
48/49 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
49/49 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota selvää siitä miten jotkut suvut ovat tuosta helvetinkierteestä aikoinaan pyristelleet irti. Kuka myynyt pirtua kieltolain aikaan, kuka tehnyt huumekauppaa, kuka avustanut jotain kuningasta satojen vuosien takaisissa sodissa ja saanut läänityksiä, titteleitä ja maa-alueita omikseen.

Työtä tekemällä harvaa sukua nostetaan "suosta". Yleensä pitää tehdä jotain poikkeuksellista, jotta saa pääoman jota voi jättää ja kasvattaa sukupolvesta toiseen. Nykyaikana töistäkään ei välttämättä edes saa kunnon palkkaa joten vielä entistäkin huonompi vaihtoehto.

Pitää tehdä jotain räväkkää, jotain poikkeuksellista, jolla saa etuoikeuksia. Oli se sitten hämärää, laillista tai laitonta. Näin ovat rikkaat tehneet tuhansia vuosia.

....siiis anteeksi mitä........????

Jos et ymmärrä niin olet juuri sellainen köyhä maaorja jollaisia valtaosa suomalaisista on ollut koko historian ajan. Ei sukusi tilanne parane sillä että kaikki tekevät jotain perustyötä ja maksavat jotain perus-asuntolainoja. Pysytte keskiluokkaisina tai alempaan keskiluokkaan kuuluvina vielä seuraavat tuhat vuotta.

Kuulepas nyt v*tun bim.bo, minä en ole mikään maaorja, mulla on yli miljoonan euron omaisuus, joka tulee perintönä viime vuosisadan vaiheessa sen luoneelta isoisoisältäni. Mutta siis mitä h*lvetin tekemistä sinun vastauksellasi on aloittajan elämäntilanteen kanssa? Ei mitään. Vtun typerys. Ja en mnäkään ole miljoonaani itse tehnyt. Enkä luonut sen tuomia VAIHTOEHTOJA itse. Niin että kehtaatkin vastata kellekään noin. Ei auta heitä pskan vertaa.

Miksi trollaat päivästä toiseen? Jatkuvasti on sinun ketjujasi ikävästä äidistä, ja nyt tulet jo varastamaan muiden ketjutkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä