Kuka korvaa työssä rikkoutuneet vaatteet?
Tää on sit niin älytön tarina taas.
Olen henkilökohtainen avustaja ja minulle ei kerrottu millaisia töitä siellä tehdään tällä kertaa kun olin taas , jouduin yllätyksekseni ulkotöihin jokapäiväisten kotitöiden lisäksi. En todellakaan tätä osannut olettaa. Housuihin tuli reikä kun pistettiin sahaamaan puuta kumoon huonolla sahalla mikä ei hommaan oikeasti sovi puuhommista tietävänä kun lapsena kotona nähnyt miten niitä tehdään oikeilla välineillä, ja kun saha lipesi kädestä otti housuihin kiinni repäisten, ja takkiin pysyviä naarmuja myös terävistä oksista yms.. Työnantajalla oli vaan tää yks huono saha.
Työnantaja ei edes pahoitellut kun sanoin miten epäreilua on ettei kerrota kunnolla mitä pitää tehdä sillä kertaa kun olin! Sain vaan kommenttia että enkö ennen oo sahannut - vaikka kerroin 3 kertaa että OLEN kyllä sahannut puuta, mutta ei tää saha tähän sovi, ja kerroin mitä oon nähnyt miten puutöitä tehdään!!!
Työnantaja lisäksi sanoi että olis itse pitänyt tietää että aina huonot vaatteet mukana. Kysynpä vaan että pitääkö minun tietää muitakin yllättäviä töitä mitä sopimuksessa ei ole ja alkaa pitää matkalaukkua mukana missä vaatteet myös talon maalaukseen, sisäremppaan yms.. Työsopimuksessa lukee vaan kodinhoitotyot ja asiointiapu! Sellaisilla vaatteilla oon sit töihin tullut missä noita hommia teen ilman että vaatteissa riski mennä vituix.
Voinko lähettää työnantajalle laskun näistä rikki menneistä sillä perusteella että hän ei minua tiedottanut etukäteen että mitä työtehtäviä poikkeuksellisesti on? Muissa avustajan töissä on aina kerrottu etukäteen ottaa huonot vaatteet, aina. Olen tottunut että edes sit töissä saa työnantajalta sopivat vaatteet!
Kyllähän tämä vituttaa. Oma vika vai korvattava? En tajunnut töissä sanoa että puunkaato ei oo mun työtehtävä, työnantaja sellainen että menen aina lukkoon enkä osaa pitää puoliani ja en itsekään ymmärrä miksi en vaan sanonut että Hei tää on hullun hommia.
Kommentit (20)
Miksi et kysy koko ajan, että mitä teen nyt, mitä teen nyt. Sinä teet ne asiat, jotka avustettava tekisi, jos voisi, joten hän saa luvan kertoa koko ajan, mitä teet. Minä en olisi saanut edes oksaa karsittua, koska avustettava joutuisi kertomaan kaiken vesurin terän kulmasta suhteessa puuhun aina tarvittavaan voimaan.
Kyllä se avustettava siitä vähitellen oppii, että minä teen vain juuri sen, minkä hän neuvoo, en mitään yleistä "kaada puu".
Vierailija kirjoitti:
Miksi et kysy koko ajan, että mitä teen nyt, mitä teen nyt. Sinä teet ne asiat, jotka avustettava tekisi, jos voisi, joten hän saa luvan kertoa koko ajan, mitä teet. Minä en olisi saanut edes oksaa karsittua, koska avustettava joutuisi kertomaan kaiken vesurin terän kulmasta suhteessa puuhun aina tarvittavaan voimaan.
Kyllä se avustettava siitä vähitellen oppii, että minä teen vain juuri sen, minkä hän neuvoo, en mitään yleistä "kaada puu".
Mitähän ihmettä tämä "mitä teen nyt mitä teen nyt" hokema tarkoittaa... Sanoin avustettavalle että ei tällaisella sahalla puuta kaadeta, ja väänsi siinä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän ihmettä tämä "mitä teen nyt mitä teen nyt" hokema tarkoittaa... Sanoin avustettavalle että ei tällaisella sahalla puuta kaadeta, ja väänsi siinä vaan.
Et taida tietää, mikä se tehtäväsi on. Et ole mikään yleisapupalvelu, vaan tarkoituksesi on tehdä niitä asioita, joita avustettava ei pysty itse tekemään. Mutta huom! - sinun tulee tehdä ne sillä tavalla, jolla avustettava itse ne tekisi, jos pystyisi. Vaikka miten tiedät, että ensin pitää karsia runko ja vasta sitten kaataa puu, niin tehtäväsi on kysyä, mitä tehdään. Jos avustettava sanoo, että karsitaan, niin oksa oksalta kysyt, että tämäkö seuraavaksi. Sinä siis toimit avustettavan käsinä ja jalkoina, hänen tehtävänsä on antaa ohjeet jokaiseen toimeen.
Mistä lähtien henkilökohtaisen avustajan hommiin on kuulunut puunkaato 😂
Mitä työturvallisuuskortti- koulutuksessa kerrottiin varusteista ja opastuksesta? Niinpä. Entä jos olisi pistänyt risu silmään? Oikeasti noita ei tarvitse tehdä. Ymmärrän kyllä että kun työnantaja käskee niin siitä on vaikea kieltäytyä karenssin pelossa, mutta niin se vain on. Työnantajan kuuluu korvata vaatteet mutta korvaako?
Tee työsuojeluilmoitus, puunkaatoon ei tartte suostua.
https://www.avi.fi/web/avi/tyosuojelu
Kuuluuko puidenkaato henkilökohtaisen avustajan tehtäviin? Siinäpä oiva homma entiselle metsurille, joka on menettänyt työpaikkansa.Minä luulin, että se on jotain vammaisen pukemista ja nostelua. No käyttäähän se metsurilta sekin.
Olihan sinulla asianmukaiset turvavarusteet? Ei puuta kaadeta ilman kypärää ja kuulosuokaim, viiltosuojavarusteita ym.
Ei hyvää päivää taas...mitä jos opettelisit sanomaan ei?
Vierailija kirjoitti:
Olihan sinulla asianmukaiset turvavarusteet? Ei puuta kaadeta ilman kypärää ja kuulosuokaim, viiltosuojavarusteita ym.
Kuulosuojaimet ja viiltosuojavaatteet on vähän liikaa jos käytettävissä on ruosteinen pokasaha.
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien henkilökohtaisen avustajan hommiin on kuulunut puunkaato 😂
Metsuri-avustaja.
Kuinka moni tämän palstan lukija osaa kaataa puun, vaikka olisi kuinka hyvä saha, asianmukaiset turvavarusteet ja kaadettavana pikkuinen omenapuu?
Ette ehkä edes ymmärrä, millaista työtä se on.
Työsuojeluilmoitus.
Kuvailet siihen millaista työtehtävää sinulta edellytettiin kylmiltään: ulkotöitä joka sisälsi puunkaatoa. etukäteen perehdyttämättä. Täysin epäsopivilla (vaarallisilla) työvälineillä ja ilman asiallisia työvaatteita.
Seurauksena omien vaatteiden hajoaminen (takki ja housut).
Tehkää avustajat noita ilmoituksia, muuten ammatti alkaa olla koiran virka jossa avustetaan ties missä härskimmät kehtaavat pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni tämän palstan lukija osaa kaataa puun, vaikka olisi kuinka hyvä saha, asianmukaiset turvavarusteet ja kaadettavana pikkuinen omenapuu?
Ette ehkä edes ymmärrä, millaista työtä se on.
Me emme tiedä puun kokoa. Suurin osa suomalaisista osaa kaataa joulukuusen (noin 2.5 metriä) ilman erityisiä turvavarusteita pelkällä pokasahalla ja itsekin olen saanut 12-metrisen koivun nurin ilman moottoroitua apuvälinettä. Ap:n kaadettavana on hyvinkin voinut olla 2-metrinen koivu, jonka olisi saanut nurin sahalaitaisella keittiöveitsellä.
"Voinko lähettää työnantajalle laskun näistä rikki menneistä sillä perusteella että hän ei minua tiedottanut etukäteen että mitä työtehtäviä poikkeuksellisesti on?"
Vaadi korvausta rikkimenneiden vaatteiden hankinta-arvosta, plus muut kulut jos tullut, tapahtuman aika ja lyhyt kuvaus tilanteesta.
Kunta todennäköisesti on lopullinen maksaja, mutta laskua ei heti sinne suoraan, vaan avustettavalle tai hänen edunvalvojalleen, jos sellainen on määrätty.
Tämä on joko huono provo (samantyylisiä on ollut ennenkin) tai sitten olet saanut todella huonon perehdytyksen työhösi.
Yhdenkään avustajan tehtäviin EI kuulu puiden kaatamiset tai metsäsavotat ja tiedät sen kyllä itsekin. Tuolla toiminnalla olet vaarantanut sekä oman että kaikkien lähistöllä olevien hengen. Oliko sinulla mitään suojavarusteita, onko työturvallisuuskorttia? Omalla pihallaan kukin saa kaadella puita millä tahansa keskiaikaisilla sahaviritelmillä haluaa, mutta töissä ei toimita niin.
Toivon, että tämä oli huono provo. Mikäli ei ollut, niin nyt yhteys esimieheen tai avustuspalvelut tarjoavaan tahoon (mikäli sellainen on) tai työsuojeluun. Jatkossa tiedät, että tuollaiset tehtävät eivät kuulu työnkuvaasi.
Korvaako työntekijä itse repeytyneet vaatteet, jos on esimerkiksi revitty vaatteita? On aiemmin esimerkiksi käyny niin, että oon jättänyt vaattet naulakkoon ja ne on revitty ja on pitäny ostaa uudet ja sama palkka kuin muilla. Jos tahritaan tai liataan? Entä jos joku tarraa kiinni ja repii kangasta irti? Voiko töihin ottaa mitään vakuutusta, mikä korvaa työpaikkalla tapahtuvia asioita, esimerkiksi vaatteet? Vai onko 150 euron omavastuu? Vai menettääkö vain työn, palkan ja jää vain revityt itsekorvattavat vaatteet?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on joko huono provo (samantyylisiä on ollut ennenkin) tai sitten olet saanut todella huonon perehdytyksen työhösi.
Yhdenkään avustajan tehtäviin EI kuulu puiden kaatamiset tai metsäsavotat ja tiedät sen kyllä itsekin. Tuolla toiminnalla olet vaarantanut sekä oman että kaikkien lähistöllä olevien hengen. Oliko sinulla mitään suojavarusteita, onko työturvallisuuskorttia? Omalla pihallaan kukin saa kaadella puita millä tahansa keskiaikaisilla sahaviritelmillä haluaa, mutta töissä ei toimita niin.
Toivon, että tämä oli huono provo. Mikäli ei ollut, niin nyt yhteys esimieheen tai avustuspalvelut tarjoavaan tahoon (mikäli sellainen on) tai työsuojeluun. Jatkossa tiedät, että tuollaiset tehtävät eivät kuulu työnkuvaasi.
Ikuiset "kyllä pitäisi tietää" tollot: jos joku tietää miten työ tehdään se tekee sen mukaan eikä sitä vastaan taukki! Joskus tilanteet on todella sekavia että miten hoitaa itse asia.
Menee työsuojelun piikkiin jo. Vaaralliselta kuullostaa. Tarjosiko hänbsukjavöineitä?