Kaljuuntuminen, keneltä periytyy ja kuinka varmuudella?
Poikani kuuli yläasteen biologian tunnilta ekaa kertaa periytymisasioista ja nyt hän on aivan maansa myynyt. Hän on varma että menettää paksut hiuksensa, koska minun (äidin) isän hiukset kaljuuntuivat n.20vuotiaana. Myös hänen isänsä ja veljensä kaljuuntuivat nuorina miehinä.
Tuntuu kurjalta. Poikani isällä upeat hiukset ja hänen sukunsa oikeita leijonanharjapäitä täynnä. Oikeasti minuakin surettaa tämä asia, koska tiedän että pariutumisen kannalta tuuhea tukka on valttia. Oma isäni kärsi kaljuudestaan ja hänellä oli huono itsetunto asiasta. Äitini pilkkasi häntä kaljuudesta huumorimielessä ja se varmasti söi itsetuntoa.
Kun asiaa googlettelin, löysin yhden kirjoituksen, että kaljuuntuminen periytyisi äidin äidin isältä. Muut kirjoitukset puolsivat että syyllinen kaljuuteen olisi äidin isä. Ja että kaljuuntuminen periytyisi hyvin todennäköisesti jos äidin isä olisi kaljuuntunut.
Voi kun tuohon löytyisi joku lääke missä ei olisi sivuvaikutuksia. Hiussiirrännäistenkin jälkeen lääkkeitä joutuu ilmeisesti syömään...
Yritän puhua pojalle, että kaljuus ei haittaa. Mutta eipä se paljon nuorta poikaa lohduta.
Kommentit (32)
Kokemuksesta voin sanoa, että naiset eivät juurikaan haaskaa aikaansa meihin kaljuihin miehiin. Vaikeuttaa siis kyllä tosi paljon pariutumista kuten totesit, mutta siihen yksinoloon pitää vaan tottua.
M43
Ai mitä äidin isältäkö se periytyy pojalle? :D Juhuu, mieheni isä on kalju, mutta hänen äitinsä isäpä ei ollut. Hän on nyt kolmenkympin lähestyessä alkanut kyttäilemään tuleeko kaljuja kohtia koska kuulemma "jos tukka on päässä vielä 30 v, se on koko iän". Ei ole ilmennyt kaljuutta. Myös minun isälläni on tukka pysynyt päässä harvinaisen hyvin eli meidän poikamme saattaa myös säilyttää hiuksensa? Pojalla ei tosin vielä tukkaa ole ollenkaan. :) Itseäni ei oikeastaan häiritse kaljuuntuminen ollenkaan, eikä minulta kysytty, mutta miesten muun karvoituksen katoaminen iän myötä kyllä...
Eikun mietin vielä... Mieheni on saanut x-kromosomin äidiltään, hänen äitinsä on "xx" eli jos miehen äidin isä ei ollut kalju eikä hänen äitinsäkään sattunut kantamaan kaljua x:ää niin miehestä ei varmuudella tule kalju. Mutta ainakin on 50% todennäköistä, ettei hän kaljuunnu ja 50% todennäköistä, ettemme tiedä.
Meidän poikamme kohdalla myös 50% todennäköisyys, ettei kaljuunnu ja 50% todennäköistä, ettemme tiedä varmasti. Näinkö?
/23
Eli periytyy niin kuin värisokeus? Kärjistäen. /23
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Itse kaljuunnuin jo päälle kaksikymppisenä ja yksin olen saanut olla.
M47
Luulen, että teidän naisen saantiin on vaikuttanut joku aivan muu kuin kalju. Valtaosa miehistä suomessa kaljuuntuu enemmän tai vähemmän. Nyt kun mietin lähes kaikilla kaljuilla töissä on vaimo ja parin tiedän kaljuuntuneen ennen 20 vuottaan enemmän tai vähemmän. Jos itsetunto katoaa kaljuuntumisen myötä, niin se on huono juttu.
Mikäli kaljuuntuminen kulkeutuu x-kromosomissa, kaljuuntuminen periytyy pojalle äidin isältä, äidin isän äidin isältä jne. TAI äidin äidin isältä, äidin isän äidin geeneistä TAI äidin äidin isältä. Monta vaihtoehtoa.
Ei se kaljuuntuminenkaan taida yhdestä yksittäisestä geenistä johtua. Se on monien tekijöiden summa ja vaikeaa on ennustaa. Se ei myöskään ole "off/on" eli niin että yhdet kaljuuntuvat täysin parikymppisinä ja toiset moshaavat paksua leijonanharjaansa yhdeksänkymppiseksi.
Useimmilla miehillä kai hiukset ohenevat vähitellen siinä 30 ja 60 ikävuoden välillä, mutta harva aivan roll-oniksi kaljuuntuu.
Itselläni on viisikymppisenä jo aika harva tukka päälaella ja isoveljelläni todella paksu ja tuuhea kuontalo. Mistä lie nämäkin periintyneet.
Itsekin aloin kaljuuntua 20 vuotiaana. Siksi leikkasin kaiken pois ja hommasin peruukin. Törkeän paljon maksoi aidon näköinen peruukki, mutta on kyllä ollut sen arvoista!
Bruce Willis, The Rock, Jason Statham, Vin Diesel, Sean Connery, Woody Harrelson, Zinedine Zidane, John Travolta, Andre Agassi
Näistä kaljupäiden tyylistä voi ottaa mallia, jos hiustenlähtö huolestuttaa.
Näin on. Itse kaljuunnuin jo päälle kaksikymppisenä ja yksin olen saanut olla.
M47