Onko täällä insinööristä tradenomiksi opiskellutta?
Tekisi mieli vaihtaa alaa, niin mietin vaan, että paljonko inssin lapuilla saa hyväksiluettua tradenomin tutkinnosta?
Kommentit (38)
Miksi ihmeessä insinööri (tai kukaan muukaan) lukisi niinkin turhan "ammatin" itselleen kuin tradenomi?
Tradenomi on yleisnimitys AMK:n tutkinnoista liikepuolella. Niissä voi suuntautua eri aloille.
Heillä on siis erilaiset osaamisalueet.
AMK:sta valmistuvat myös insinöörit, sairaanhoitajat, sosinomit, kirjastoalan alemman tutkinnon ja monet muut ammatilaiset.
AMK:ssa voi suorittaa myös ylemmän tutkinnon.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä insinööri (tai kukaan muukaan) lukisi niinkin turhan "ammatin" itselleen kuin tradenomi?
Jos se haluaa vaikka vaihtaa taloushallintoon?
Tämä. Toki parempi trade kuin ei mitään koulutusta ;D
Itse olen it-tradenomi ja yritän päättää lukisiko vielä tietoliikenneinssiksi. Tuntuu että olis enemmän saumaa mielenkiintoisiin hommiin. Tällä hetkellä tuntuu hyvältä ajatukselta, ainoa mutta asiassa on, opiskelupaikan saamisen lisäksi, iso kysymys millä rahoittaa opinnot. Aikuiskoulutustuki käytetty, samoin opintotukikuukaudet.
Näin miettii humanistiselta alalta alkujaan valmistunut :DD
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ennen amk:ssa hyväksiluettavat kurssit piti tenttiä, jotta saatiin vertailukelpoinen arvosana todistukseen. Tunneilta sai olla pois luvalla. Osaamisen siis pitää olla kunnossa.
Meillä saa kyllä ilman tenttimistä hyväksiluettua, jos ne ovat amk-kelpoisia kursseja!
Entäpä vanha opistoinssitutkinto, ja tästä tradenomiksi?
Vierailija kirjoitti:
Opistoinsinööri on nimensä mukaan laajudeltaan opistotasoinen tutkinto vrt merkonomi. Luulen, että mitkääm sen suorituksista ei riitä ammattikorkeakoulussa hyväksiluettaviksi.
Insinööristä tulee tradenomi, kun lopettaa vain itsenäisen ajattelun ja tekee niin kuin käsketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opistoinsinööri on nimensä mukaan laajudeltaan opistotasoinen tutkinto vrt merkonomi. Luulen, että mitkääm sen suorituksista ei riitä ammattikorkeakoulussa hyväksiluettaviksi.
Vanha opistoinsinöörin tutkinto oli vaativampi kuin nykyinen AMK
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama mitä se oli. Se on opistotasoinen tutkinto, eikä hyväksiluettavuuksia irtoa. Kuten merkonomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama mitä se oli. Se on opistotasoinen tutkinto, eikä hyväksiluettavuuksia irtoa. Kuten merkonomi.
Joo, ei niitä vanhoja opintoja enää lasketa miksikään, vaikka olivatkin vaativampia.
AMK myötä kaupallisen puolen nimikepelleily oli kyllä oma lukunsa: merkonomi -> tradenomi ja merkantti -> merkonomi.
Opistoinssistä ei irtoa mitään koska täysin vanhentunut tutkinto.
Miksi kukaan opiskelisi noin?
Insinöörin voi ihan hyvin tehdä merkonomin töitä, kun ei siihen ole mitään koulutusvaatimusta. Insinöörejähän on pilvin pimein myyntitöissä yms. hommissa, joissa voisi olla myös merkonomi.
Uskottavan pätevyyden voisi hankki suorittamalla jotain kaupallisia opintoja ilman tutkintoa.
Vierailija kirjoitti:
Insinöörin voi ihan hyvin tehdä merkonomin töitä, kun ei siihen ole mitään koulutusvaatimusta. Insinöörejähän on pilvin pimein myyntitöissä yms. hommissa, joissa voisi olla myös merkonomi.
Uskottavan pätevyyden voisi hankki suorittamalla jotain kaupallisia opintoja ilman tutkintoa.
Haluamalleni alalle vaaditaan kauapallinen AMK-tutkinto - ei auta selittelyt.
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä väärin, koska moni joutuu vielä keski-ikäisenäkin vaihtamaan alaa tai päivittämään koulutustaan. Vanhojen koulutustten ja työkokemuksen kautta hankittua osaamista pitäisi arvostaa enemmän opinnoissa ja hyväksyä niitä osaksi opintoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei läheskään aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä väärin, koska moni joutuu vielä keski-ikäisenäkin vaihtamaan alaa tai päivittämään koulutustaan. Vanhojen koulutustten ja työkokemuksen kautta hankittua osaamista pitäisi arvostaa enemmän opinnoissa ja hyväksyä niitä osaksi opintoja.
Joo, jotakin voisi hyväksilukea, mutta ei tietnkään korkeakoulututkintoon. Vähän kuin vaatisi merkonomin papereilla kauppatieteen maisteriksi hyväksilukuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluamalleni alalle vaaditaan kauapallinen AMK-tutkinto - ei auta selittelyt.
"vaaditaan" ja vaaditaan.
Ei taida olla mitään alaa jossa pitäisi oikeasti olla lain mukaan tradenomi? Terveydenhuollossa ja esimerkiksi sähkötöissä on lakiin perustuvia koulutusvaatimuksia, mutta näitä aloja on oikeasti tosi vähän.
Minä siirryn humanistiselta alalta AMK-inssiksi. Olen saanut hyväksiluettua englannin, ruotsin ja viestinnän. Lisäksi suoritin yliopistossa jotain matematiikan kursseja huvin vuoksi, jotka sain hyväksi luettua. Saisin tungettua vapaasti valittaviin opintoihin mitä haluan humanistisista opinnoistani, mutta sanoin, että haluan vapaasti valittaviin opintoihin mieluummin jotain insinööriopintoihin liittyvää enkä jotain randomeita kirjallisuusopintoja.
Eli en kamalasti saanut hyväksiluettua, mutta minulla alanvaihto oli niin totaalinen, ettei ihmekään. Sinun kannattaa tutkailla tradenomien tutkintovaatimuksia ja kurssilistauksia, koska jo niiden perusteella pystyt vähän päättelemään hyväksilukujasi. Ja usein AMK:iden hakusivuilla löytyy joku opon sähköpostiosoite, josta voit kysyä lisää.
Saanko kysyä minkä alan insinööri olet?