Miksi pesette koirianne ja kissojanne jatkuvasti
Ei eläimiä tarvitse pestä monta kertaa vuodessa, se on turhaa ja tuntuu epämiellyttävältä. Siitä on haittaa iholle ja turkille. Kissoja ei tarvitse pestä koskaan jos eivät ole itseään lianneet, koirakin pärjää ihan hyvin ilman pesuja. Turhuuksien turhuutta.
Kommentit (17)
Meillä on kaksi kissaa joista toinen on pesty kerran sen elämän aikana. Putosi raukka vessanpyttyyn pentuna. Kun tuli terveysongelmia siinä määrin, että tarvitsi syöttää ruutalla ja tarjota jotain kissanmallasta, äärimmäisen takertuvaa tahnaa, sitä oikeastaan toivoi että olisi opettanut ne kylpyyn. No, onneksi siitäkin katastrofista sitten kuitenkin selvittiin kastelemalla pyyhettä lämpimään veteen ja sillä hangattiin.
Todellakin tiheällä pesuvälillä eläimen oma ihon suojarasva voi vähentyä. Sama se on ihmisellä. Ihotautilääkäri sanoi tuttavalleni, että jos et ole hiilikaivoksessa töissä, ihoa ei tarvitse hangata saippualla joka päivä. Ei ihme, että allergiat lisääntyvät. Muistan lukeneeni vuosi pari sitten artikkelin jossa mitattiin äitien ja tyttärien ihossa olevien kemikaalien määrä. Tyttärien kohdalla.määrä oli huomattavasti korkeammalla.
Mulla on osin karvattomia koiria, ja pesen ne kun pääkarvat alkaa näyttää rasvaisilta. Usein toistuvan rapsuttelun ja silittelyn johdosta lähinnä. Niistä kyllä näkee nopeasti, jos iho on kuiva, ja sitä voi näppärästi rasvata.
Mulla on vesikoira ja se änkeää suihkuun kanssani väkisin lähes päivittäin. Jos ei ota, niin ullittaa oven takana. En minä sitä pesuaineella hinkkaa, mutta suihkuttelen kun toinen niin nauttii. Onhan se kesäisinkin järvessä 24/7 heilumassa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vesikoira ja se änkeää suihkuun kanssani väkisin lähes päivittäin. Jos ei ota, niin ullittaa oven takana. En minä sitä pesuaineella hinkkaa, mutta suihkuttelen kun toinen niin nauttii. Onhan se kesäisinkin järvessä 24/7 heilumassa.
Meillä kissa ja koira odottavat saunavuoroa nenät saunan lasiovessa kiinni kun me saunotaan. He pääsevät sitten jälkilöylyihin omalle saunavuorolleen.
Koirani on 6v. ja eka shampoopullo ei ole vieläkään lopussa. Hiekat ja kurat huuhdon pois vedellä, samoin pehvaosuuden pesu huuhtelemalla. Shampoopesu tarpeen ehkä 4-6krt vuodessa.
Jos on atooppinen iho, niin pitää pestä tulehduksen välttämiseksi säännöllisesti. Hoitava shampoo ja hoitoaine auttaa pitämään kutinan kurissa.
Tietyt koirarodut (esim. villakoira) pitää trimmata muutaman viikon- parin kk välein. Turkki pestään ja kuivataan aina ennen trimmausta, koska takkuista ja likaista turkkia ei voi kunnolla leikata. Näillä koirilla ei ole pohjavillaa, rasvaista päällysturkkia eikä karvanlähtöä vaan turkki kasvaa koko ajan, kuten hiukset ja siksi sitä täytyy myös leikata. Muuten kasvavat karvat kiertyvät ja solmuuntuvat toisiinsa ja turkki huopaantuu ihoa kiristäväksi matoksi, jonka alla iho kärsii ja bakteerit ja hiivat muhii. Eli juu, pesen koirani n. kerran kuussa. Ja koira tulee silloin myös saunaan. Haluaa olla saunassa kauemmin kuin minä itse. Menee sinne joskus jo edeltä odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin, jos koira tykkää vedestä niin silloin antaisin sen lotrata. T ap
Ei sitä koskaan tiedä jos vaikka joutuu etsimään jotain kissojen ja koirien kanssa niin ovat ainakin puhtaita silloin...
Kerta vuoteen shampoopestiin meidän koira.
Vierailija kirjoitti:
Koirani on 6v. ja eka shampoopullo ei ole vieläkään lopussa. Hiekat ja kurat huuhdon pois vedellä, samoin pehvaosuuden pesu huuhtelemalla. Shampoopesu tarpeen ehkä 4-6krt vuodessa.
Minusta toi on usein. Miksi noin usein?
Vierailija kirjoitti:
Jos on atooppinen iho, niin pitää pestä tulehduksen välttämiseksi säännöllisesti. Hoitava shampoo ja hoitoaine auttaa pitämään kutinan kurissa.
Hei, mikä shampoo teillä on käytössä koiralle? Itselläkin atoopinen koira ei pahasti mutta ajattelin jos tuosta shampoosta olisi apua, jos tulee huonompi "ihokausi". :)
1-2 kk välein pesen meidän koiran ja se tykkää siitä 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, se ei ole sylikoira. Saattaa ulkona hieroa itseään mätään sisiliskoon, rypeä ojissa ja laiturien alla, on kerran löytänyt lenkkipolulta ihmiskakkaa jota söi, mökillä putosi kerran kompostiin, kerran tonki juhannuskokon tuhkaa mistä koko koira musta-harmaana, mennyt tutkimaan veneen pilssiä jossa öljynsekaista vettä, ottanut ulkomaanpestillä yhteen kulkukoirien kanssa jne. jne. Jotain tämmöistä sattuu noin 4-6 krt vuodessa. Eikä se 1 ja ainoa shampoopullo tosiaan ole 6 vuodessa loppunut että eiköhän meininki ole ihan järkevää meillä. Ainakin pesutarpeen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, se ei ole sylikoira. Saattaa ulkona hieroa itseään mätään sisiliskoon, rypeä ojissa ja laiturien alla, on kerran löytänyt lenkkipolulta ihmiskakkaa jota söi, mökillä putosi kerran kompostiin, kerran tonki juhannuskokon tuhkaa mistä koko koira musta-harmaana, mennyt tutkimaan veneen pilssiä jossa öljynsekaista vettä, ottanut ulkomaanpestillä yhteen kulkukoirien kanssa jne. jne. Jotain tämmöistä sattuu noin 4-6 krt vuodessa. Eikä se 1 ja ainoa shampoopullo tosiaan ole 6 vuodessa loppunut että eiköhän meininki ole ihan järkevää meillä. Ainakin pesutarpeen suhteen.
Ok. Aika paljon teidän koiralle tapahtuu vuodessa.
En tunne ketään, joka pesisi kissojaan ja koiriaan ihan vaan huvin vuoksi, vaan siihen on aina ollut pätevä syy. Että voit lopettaa nillityksesi.