Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholin kulutus on menossa överiksi, mistä apua?

Vierailija
15.10.2019 |

Käyttö on hitaasti kasvanut viime vuosien aikana. Olen sosiaalisesti todella ujo ja estoinen, epävarma. Kerran viikossa juon ehkä 7-8 0,5 l siideriä, joskus olen valvonut aamuun ja hakenut muutaman lisää kaupasta. Olen yksinhuoltaja ja lääkitsen tällä tavalla paineita ja nollaan vastuuta.

Juon yleensä aina yksin, kavereiden kanssa joskus. Jos lähden juomaan, juon järkyttäviä määriä seuraavaan aamuun asti. Viikosta menee yksi päivä pilalle kun on väsynyt juomisen jälkeen. Aloitan juomisen kun lapset ovat menneet nukkumaan. Tällä viikolla olen tavannut kavereita ja juonut kunnon perslärvit kolme kertaa. Lapset ovat olleet hoidossa.

Juon yleensä tylsyyteen tai sitten lääkitsen ujouttani. Pelkään ettei minusta pidetä jos en ole tarpeeksi hauska. Olen kärsinyt masennuksesta koko ikäni, joten juominen ei auta asiaa. Samalla tulee poltettua juomisen ohella aika monta tupakkaa. Liikun musiikkipiireissä jossa kaikki melkein juovat, kaikki ystäväni juovat. Tuntuu etten pysty olemaan ilman. Asia häiritsee kuitenkin tosi paljon, inhoan sitä etten luota itseeni yhtään vaan haen apua alkoholista. Tahdonvoima ei meinaa auttaa.

Miten te olette päässeet eroon juomisesta? Kaikki vinkit otetaan vastaan.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene hoitoon, lopeta musiikkipiireissä käyminen.

Vierailija
2/21 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene hoitoon, lopeta musiikkipiireissä käyminen.

Hoitoon minne?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä <3

Vierailija
4/21 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita terveyskeskukseen, kyllä ne ohjaa.

Vierailija
5/21 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita terkkakeskuksesta.

Vierailija
6/21 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on siinä etten halua lastensuojelua kimppuuni. Jotenkin anonyyminä tämä pitäisi tehdä.

Ap

Vierailija
7/21 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakottaako viinanhimo vai juotko pelkkään tylsyyteen? Jos jälkimmäinen niin, et vaan lähde hakemaan kaupasta siideriä. Ruokakauppaan mennessäsi muistutat itseäsi monta kertaa olemaan ottamatta vanhan kaavan mukaisesti siidereitä kärryyn.

Vierailija
8/21 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakottaako viinanhimo vai juotko pelkkään tylsyyteen? Jos jälkimmäinen niin, et vaan lähde hakemaan kaupasta siideriä. Ruokakauppaan mennessäsi muistutat itseäsi monta kertaa olemaan ottamatta vanhan kaavan mukaisesti siidereitä kärryyn.

Tylsyyteen juon, mun elämässä ei tapahdu oikein mitään.

ap

Vierailija
9/21 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi, kun pystyin juttelemaan asiasta hyvälle ystävälleni, jolle pystyn turvallisesti avautumaan. Toisen iso apu löytyi paikallisesta päihdepolista, jonka kautta ensin aloitin Antabuksen ja keskustelukäynnit päihdehoitajan kanssa. Antabus ei ketään lopullisesti raitista, mutta sillä on mahdollista katkaista juominen sillä lääke voi olla hengenvaarallinen alkoholin kanssa. Itse olen eniten hyötynyt noista keskustelukäynneisrä ja olen nyt voinut Antabuksenkin lopettaa.

Kuten edellä jo neuvottiinkin niin kannattaa vaikka aloittaa ottamalla yhteys omaan terveyskeskukseen. Itsehoitoon voi perehtyä esim. täällä:

https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito…

Tsemppiä sinulle! Ongelmat juomisen kanssa ovat todella yleisiä eikä monikaan edes halua tarkastella suhdettaan alkoholiin, mutta selvästi olet ottanut jo ison askeleen muutosta kohti. Tilanne helpottaa varmasti, kun saat ammattilaisten tukea ja työkaluja liikajuomisen syiden purkamiseen.

Vierailija
10/21 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ihanista viesteistä. Hyviä neuvoja!

ap

Vierailija
11/21 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla rahaa? Tuntemani varakas juoppo käy ilokaasuhoidossa. Sillä saa juomisen välillä hallintaan. Toki hän sitten taas vähitellen lipsuu takaisin vanhoihin tapoihinsa mutta ainakin voisit kokeilla. Sulla ei ehkä ole vielä niin vahva riippuvuus joten jo yksi kerta voisi auttaa.

Toinen juoppo meni yksityisesti jonnekin myölyhoitoon (?en tiedä klinikan nimeä). Oli kuukauden ,maksoi 7000€.

Vierailija
12/21 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa luopua noista tekosyistä, että juot tylsyyteen tmv. Asia on ehkä aluksi ollut niin, mutta nyt kuulostaa jo enemmänkin riippuvuudelta. Lasten takia kynnys hakea apua on varmasti iso. Voit alkaa alentamaan sitä kynnystä hakemalla apua anonyymisti ja totutella asiasta puhumiseen ihmisten kanssa. Netistä löytää vertaistukea ja tietoa (esim. päihdelinkki), on auttavia puhelimia ja anonyymeja vertaistukiryhmiä.

Vierailija
13/21 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ihanista viesteistä. Hyviä neuvoja!

ap

Olisi hyvä että menisit hoitoon ja lapsi saisi kunnon perheen.

Vierailija
14/21 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärille heti!

Vierailija
15/21 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita nulikat sijoitukseen ja avaa korkki oikein kunnolla, kun kukaan ei ole enää estelemässä - kerranhan täällä vain eletään...!

Vierailija
16/21 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et vissiin ole työelämässä, kun kerran aamun asti voit juopotella ja elämä on tylsää? Miten työttömällä yksinhuoltajalla on varaa alkoholiin? Saako lapset ruokaa ja muut tarpeet?

Vierailija
17/21 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitset juopottelua parempaa tekemistä. Periaatteessa helppo juttu, ihan sama mitä se on.

Mutta etsi sellainen asia; mä olen 43 v. alkoholisti, ja yritän löytää ulospääsyä tästä tilanteesta (uskovaiset kiitos vain, olen jo löytänyt Herran Jeesuksen, eli olkaa vapaasti aivan hiljaa.)

Vierailija
18/21 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et vissiin ole työelämässä, kun kerran aamun asti voit juopotella ja elämä on tylsää? Miten työttömällä yksinhuoltajalla on varaa alkoholiin? Saako lapset ruokaa ja muut tarpeet?

Vierailija kirjoitti:

Katsos, moni alkoholisti pystyy hoitamaan lapset, kodin ja työn loistavasti. Kerran viikossa kun juo, niin siinä on aika monta päivää hoitaa asioita selvinpäin. Ongelma ei ole vielä sellainen etteikö hommat onnistuisi. Siksi tässä lopettamista mietin että tilanne ei mene siihen että ei enää pysty huolehtimaan mistään.

ap

Vierailija
19/21 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kuulostaa huolestuttavalta, että juot tylsyyteen. Keksisitkö jotakin kivaa tekemistä, ulkoilua tms? Itsellä auttanut monesti lenkille lähteminen.

Sitten taas tuo ujouteen ja estyneisyyteen juominen, se mun on helppo ymmärtää. Join itse nuorena tosi paljon, helposti kolmekin kertaa viikossa. Ajattelin myös etten olisi hauskaa seuraa selvinpäin. Jossakin vaiheessa tajusin että olen ihan väärässä porukassa ja juominen ei ole kovin järkevää, vie kaikki rahatkin. Kännijuominen väheni pikkuhiljaa, ehkä pariin kertaan kuussa. Joskus saatoin kotona ottaa sen lisäksi pari rentouttavaa, mutten päivittäin. Sitten pikkuhiljaa huomasin, ettei alkoholi oikeastaan enää edes rentouta, tuo vaan pahan olon. Vuosi vuodelta juominen väheni kuin itsestään.

Nykyään (oon pian 40) en enää juo ollenkaan. Kännissä oon viimeksi ollut varmaan 3 vuotta sitten. Ujo olen edelleen, mutta ihan sama. Enää ei tarvitse esittää muille mitään.

Valitettavasti en tiedä mikä taho voisi sinua auttaa, etenkin kun pitäisi tehdä anonyymisti. Olisiko mitään muuta kuin alkoholi joka toisi sisältöä elämääsi? Joka tapauksessa sinun tilanne on kyllä huolestuttava, jotain pitäisi tehdä ennen kuin karkaa kokonaan käsistä. Tsemppiä sinulle!

Vierailija
20/21 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain muuta sisältöä kyllä pitää keksiä elämään. Pahimmat alkoholistitkin tarvitsevat jotain muuta sen viinan tilalle, kun lopettavat ryyppäämisen.

Mieti, mitä tekisit, jos ei olisi mitään esteitä: raha, muiden mielipiteet, aika, oma kunto, ulkonäkö, häpeä, osaamattomuus... Mitä ihmiset nyt yleensä valittelevat. Sitten ala miettiä niiden kiinnostavien juttujen toteuttamista.

Luonnossa liikkumista suosittelen melkein kaikille, koska siinä saa endorfiineja, näkee ja kuulee mielenkiintoisia juttuja, saa ajan kulumaan ja kuntokin voi vähän kohota. Tulee parempi mieli.

Hienoa, että olet tunnistanut ongelman ja haluat itse muutosta. Kyllä se siitä, kun ensiaskel on jo otettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme