Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi työyhteisössä eri henkilöillä on eri säännöt?

Vierailija
15.10.2019 |

Kysymys otsikossa.

Ihmettelen tätä ilmiötä. Miksi Pertille sallitaan että hänen kännykkänsä saa olla päällä mutta Marjatan kännykkä pitää olla äänettömällä, ettei häiritse avokonttorissa muita?

Miksi Pirjolle sallitaan asioista raivoaminen ja huutaminen kun työyhteisössä muuten tunneilmaisut on kielletty?

Miksi Sanna saa tulla joka päivä myöhässä töihin kun muilta vaaditaan täsmällisyyttä tai saa huomautuksen?

Miksi Mervi saa nauraa äänekkäästi mutta muille tullaan huomauttamaan jos naureskelee kovaäänisesti??

Miksi työyhteisössä eri henkilöille on eri säännöt? Ja jos tästä asiasta kysyy kukaan ei suostu vastaamaan?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitän, että kyse on työpaikan valta-asemasta. Vallalla oleville sallitaan enemmän oikeuksia kuin heikommassa asemassa oleville.

Ihmiset ottavat itselleen erioikeuksia, eikä esimies jaksa/ehdi ottaa asiaa esille.

Vierailija
2/17 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidetaan olla samassa työpaikassa, ap. Näitä asioita olen itsekin ihmetellyt. Eikä lista vielä tuohon lopu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiina pääsee aina Lisäkoulutukseen mutta Siiri ei.

Markku saa kännätä itsensä juovuksissa firman juhlissa mutta muille tämä on häpeällistä käytöstä.

Varpu saa vittuilla ja kiukutella työpaikalla mutta muut saavat heti varoituksen jos käyttäytyy samalla tavalla.

Tommi kieltäytyy lisätöistä ja se on OK, muille se tarkoittaisi tulos tai ulos!

Vierailija
4/17 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ihmiset olemme niin eriarvoisia, työpaikoillakin...

Vierailija
5/17 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska eri ihmiset tuovat eri määrän arvoa työpaikalle. Voihan sitä julkituutista huutaa, että tasa-arvo ja yhdenmukaisuus sitä ja tätä, mutta harvoin on työpaikalla tai millään muullakaan paikalla niin, että kaikki tuovat saman verran arvoa paikalle. Aika usein älämölöä pitävät ne, jotka eivät tuo sitä arvoa niin paljon kuin muut ja näin ollen täytyy vetää tasa-arvokortti esiin.

Live with it. Et ole yhtä arvokas kuin Sanna tai Marjatta. Kannattaisi ehkä katsoa peiliin ja miettiä miksi.

Vierailija
6/17 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi typerimmistä on , että harjoittelijoiden , kesätyöntekijöiden ja siivoajien nopea vilkaisu puhelimeen tuottaa vihaa, mutta sitten itsellä on facebook auki koko päivän ja katsotaan aina kun sinne tulee jotain uutta.

Vierailija
7/17 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsuuden perheessä käyttäydytään kuvatun lailla. Ilmeisesti joku arvoasteikko.

Vierailija
8/17 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut työyhteisössä jossa sain tehdä työpäivää omien menojeni mukaan. Esim sain aloittaa hommat jo klo 4 tai 5 aamulla muiden aloittaessa klo 8 ja lähteä puolen päivän aikaan jos siltä tuntui. Tai tehdä päivän kahdessa osassa jos halusin. Muutamalle muullekin pidempään työssä olleelle se mahdollisuus vapauteen annettiin, mutta sitä käytettiin siihen että lusmuiltiin kun esimies ei ollutkaan paikalla. Itse sain jatkaa koska tein työni hyvin.

Vierailija
9/17 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan tuossa on jokaiselle sallitu jokin heikkous. Eikö se ole tasa-arvoista? Sun kohdalla varmaan siedetään kateutta/katkeruutta?

Vierailija
10/17 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos Pirkko on hyvä ja tehokas työntekijä, joka huonolla käytöksellä saa muut voimaan pahoin ja tekemään huonompaa tulosta, niin miten hänen lisäarvonsa lasketaan? Ja kuka sen laskee?

Minäkin olen ajatellut sen niin, että todennäköisesti noilla ihmisillä on muita hyviä puolia, joiden takia niitä huonoja puolia suvaitaan. Mutta onko se loppujen lopuksi oikeudenmukaista. Jos on muutama keskiverto työntekijä, joka ei loista missään, he varmaan ihmettelevät, jos he ovat ainoita, joiden pitää käyttäytyä mallikelpoisesti töissä.

Vai onko tuo tapa säästää palkasta. Sen sijaan, että Pirkolle maksettaisiin bonuksia, hänelle annetaan vapauksia.

Vierailija
11/17 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi Pirjolle sallitaan asioista raivoaminen ja huutaminen kun työyhteisössä muuten tunneilmaisut on kielletty?"

Sitä minäkin ihmettelin yhdessä entisistä työpaikoistani, että miksi juuri Pirjo-nimiselle henkilölle oli raivoaminen sallittu. Sen jälkeen kun Pirjo huusi minulle niin AOH olisi halunnut siirtää minut toiseen paikkaan.

Vierailija
12/17 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johan tuossa on jokaiselle sallitu jokin heikkous. Eikö se ole tasa-arvoista? Sun kohdalla varmaan siedetään kateutta/katkeruutta?

En minä ole kateellinen tai katkera mitenkään. Ihmettelen vain tätä ilmiötä ääneen. Itseasiassa minä olen saanut paljon ”oikeuksia” josta en hiisku sanaakaan koska se aiheuttaisi työpaikalla kateutta. Yksi on se, että esimiehen kanssa sovittiin juuri lisävastuista ja sitä myöten palkankorotuksesta. Lisäksi minä olen juuri se tyyppi joka pääsee aina lisäkoulutukseen jos sinne haen, kun kaveri vieressä valittaa miksi ei taaskaan päässyt vaikka on hakenut monta kertaa.

Kunhan illan iloksi pohdin näitä asioita ja ilmiöitä.

Vierailija
13/17 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööh. :D

No tottakai esim joku pitkään talossa ollut on erilaisessa roolissa ku uus työntekijä. Mut tietty jos on vaikka sama ammattinimike ja tehtävät samat, niin tottakai sillon sääntöjenki pitäis olla lukuunottamatta jos neuvotellaan vaikka työajoista esim. lapsiperheen kanssa yms yms.

Mä ite ihmettelen sitä, että miks jostain säännöstä on sanottu että "asia on sit näin" ja se sääntö on ollut ika hassu, sit ku oon toteuttanut sitä asiaa niin, niin mua katotaan vihasesti, sit mä koitan kysy että "sähän sanoit että asia on näin?" niin sit sanotaan "no ei toi voi tavaks kyllä tulla" sit sanon et "okei, eli asia ei sittekään ole niinku sanoit?" jonka jälkee työntekijä tekee ite samaa seuraavat päivät. :D toi on mun mielestä ihmeellisempää ku se, että vaikka sata vuotta talossa olleella on joku tapa vaikka soittaa työn ohessa perheelleen.

Vierailija
14/17 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska eri ihmiset tuovat eri määrän arvoa työpaikalle. Voihan sitä julkituutista huutaa, että tasa-arvo ja yhdenmukaisuus sitä ja tätä, mutta harvoin on työpaikalla tai millään muullakaan paikalla niin, että kaikki tuovat saman verran arvoa paikalle. Aika usein älämölöä pitävät ne, jotka eivät tuo sitä arvoa niin paljon kuin muut ja näin ollen täytyy vetää tasa-arvokortti esiin.

Live with it. Et ole yhtä arvokas kuin Sanna tai Marjatta. Kannattaisi ehkä katsoa peiliin ja miettiä miksi.

Hehehhh. Meillä kaikista ilkeimmät sai erityiskohtelua ja niiden menoa katsottiin läpi sormien. 

Jos joku muu oli yhtä ilkeä, oli se aivan kamalaa ja se muistettiin hyvin piiiiitkään.

Vierailija
15/17 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hehehhh. Meillä kaikista ilkeimmät sai erityiskohtelua ja niiden menoa katsottiin läpi sormien. 

Jos joku muu oli yhtä ilkeä, oli se aivan kamalaa ja se muistettiin hyvin piiiiitkään.

Tämä on hyvin yleistä. Esimiehellä ei riitä kantti laittaa hankalat ja vaikeat työntekijät kuriin... Siitä kärsii sitten koko työyhteisö.

Vierailija
16/17 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukseni mukaan erityisoikeuksia (raivoaminen yms.) saavat hankalat ihmiset. He ovat niin voimakastahtoisia, ettei pomotkaan uskalla puuttua tilanteeseen. Usein nuo erityisoikeudet ovat työntekijän itsensä keksimiä. Kukaan vaan ei uskalla sanoa mitään, ettei joudu silmätikuksi.

Ymmärrän, jos joku saa lisävastuuta tai ylimääräisiä tehtäviä pitkän kokemuksen tai luotettavuuden myötä, mutta tuollaiset perus käytöstavat pitäisi olla kaikille samat. Jos töissä ei saa käyttää kännykkää, niin luonnollisesti säännöstä voidaan poiketa, jos työntekijä odottaa soittoa vakavasti sairaasta vanhemmastaan tai labratuloksista. 

Vierailija
17/17 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on selitetty jo ajat sitten Orwellin "Eläinten vallankumouksessa". Kaikki ovat tasa-arvoisia. Mutta toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset.

Tämän kun ymmärtää, niin sietää helpommin työelämää.