Kun minä en kutsu, koko suku ei tapaa toisiaan
Minulla oli tapana kutsua miehen puolen sukua syömään ja tapaamaan toisiaan jouluna ja meidän kolmen lapsen synttäreille. Anoppi käyttäytyi viime tapaamisella niin ärsyttävästi minua kohtaan, että päätin olla kutsumatta heitä vähään aikaan. Nyt koko suku ei tapaa ollenkaan, sillä kukaan muu ei kutsu ketään kylään. Kiva suku.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap haluaa kommentoida: lastemme isoäiti on aina suuresti iloinnut yhteisistä jouluista ja lastemme synttäreistä, koska on saanut kaikki lastenlapsensa koottua yhteen ja olen tulkinnut muidenkin vieraiden olemuksesta, että meille on ollut kiva tulla. Istuvat aina tuntitolkulla ja selvästi nauttivat toistensa seurasta. En mitenkään näe, että kyse olisi ollut "helvetin esikartanosta". Ihmettelenpä vain, että miksi eivät muut vuorostaan järjestä mitään.
Mummolla vaan vapaus, muttei vastuuta? Eikö se voisi itse vuorostaan järjestää juhlia?
Voitko esim ostaa kaukomatkan itsellesi ja lapsille, lähdette kauas pois koko joululoman ajaksi.
Ap tässä jälleen: juurikin niin. En mitenkään sulkenut jäntäkään pois. Totesinpahan, että kukaan muu ei järjestä yhteisiä juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Ap haluaa kommentoida: lastemme isoäiti on aina suuresti iloinnut yhteisistä jouluista ja lastemme synttäreistä, koska on saanut kaikki lastenlapsensa koottua yhteen ja olen tulkinnut muidenkin vieraiden olemuksesta, että meille on ollut kiva tulla. Istuvat aina tuntitolkulla ja selvästi nauttivat toistensa seurasta. En mitenkään näe, että kyse olisi ollut "helvetin esikartanosta". Ihmettelenpä vain, että miksi eivät muut vuorostaan järjestä mitään.
Ovatko juhlasi "liian hienoja "? Tarkoitan, että teetkö tarjottavat itse vai ostatko valmiina marketista? Oletko taitava kotikokki? Onko sulla juhlavat astiat vai katatko kertakäyttöastiat pöytään?
Mä tykkään järjestää juhlia, rakastan ruuanlaittoa, mulla on useita bravuureita ja lisäksi mulla on riittävästi rahaa. Omistan myös juhla-astiaston, valkoisen pöytäliinan 14 hengen ruokapöytääni, kristallilasit, pöytähopeat jne. Aloitan juhlien suunnittelun hyvissä ajoin. Ymmärrän kyllä, jos joku juhliini osallistuva ei voi tai halua tehdä samoin. Ymmärrän, jos jollekin kynnys kutsua mut on korkea. Ihan suotta toki, koska en odota samaa kuin omissa juhlissani.
Vierailija kirjoitti:
Eikö juhlien järjestämisen pitäisi tietenkin olla vastavuoroista, oli kyse sitten sukulaisista tai ystävistä? Jos kyse on tasavertaisista ihmisistä asuntojen, tulojen, elämäntilanteen ja terveyden suhteen? Ahtaasti asuvat sinkut, sairaat, vanhat, ym jollakin tapaa eriarvoiset eivät ole velvoitettuja, mutta muut kyllä.
Vaikka tällä palstalla kirjoittaa kaikki omituiset ihmiset, suurin osa meistä ilahtuu kyläkutsusta ja muiden tapaamisesta. Eikä se kutsuminen voi olla yksipuolista, jos kyse on normityypeistä. Ilman muuta kutsuja järjestetään jotenkin ainakin kukin vuorillaan. Peruskäytöstapoja. Piste.
Meidän lähisuvussa neljässä sukupolvessa muita kuin eriarvoisia on tasan kaksi eli minä ja siskoni. Molemmat olemme jo kuuskymppisille, velattomia, hyväpalkkaisissa vakitöissä, asumme väljästi ja olemme sinkkuja. Ja me kyllä järjestämme niin joulut kuin pääsiäisetkin.
Minustakin on kiva käydä ravintolassa syömässä, mutta en silti halua perustaa ravintolaa.
Muut eivät vuorostaan järjestä sen vuoksi, että siitä on heidän mielestään liikaa vaivaa. Ovat kuvitelleet, että sinusta on mukavaa järjestää ja heistä taas on ollut kiva osallistua, kunhan joku muu järjestää.