Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suostuin toimintakyvyn kartoitukseen. Kutsu aktivointisuunnitelman tekoon työkkäriltä

Vierailija
15.10.2019 |

Puhuin työntekijän kanssa puhelimessa ja sovin, että suostun toimintakyvyn kartoitukseen. Nyt sain kutsun aktivointisuunnitelman laatimiseen. Onko kyseessä muka sama asia? Mitähän on odotettavissa? En halua ainakaan kuntouttavaan työtoimintaan, koska minulla ei ole mitään sellaista kuntoutettavaa mikä siellä korjaantuisi - ei sosiaalista pelkoa, ei vaikeutta herätä aamulla. Miten turhilta kursseilta vältytään? Paras vaihtoehto omasta mielestäni olisi opiskelu kuntouttavasti, koska sitä saa tehdä omaan tahtiin. Opiskelupaikkaa ei kumminkaan valmiiksi ole.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmasti on helvetti jos itse on oppositiossa ihan kaikkeen. Työkkärin linja on välillä aika ihmeellinen, mutta TYPissä linja on eri.

Vierailija
22/37 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi, et vain menisi palkkatöihin?

No kerrohan, näsäsviisas, että mistä niitä töitä saa? Menen heti.

Siivoojan ja henk.koht. avustajan yms. duunia on aina tarjolla.

Ei kelpaa, koska _____ (listaa 10 huonoa tekosyytäsi tähän)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sinulla ei ole mitään kuntoutettavaa, mutta aiot silti opiskella kuntouttavasti? Ja kyllä kuntouttavassa työtoiminnassakin tehdään töitä omaan tahtiin.

Minulla ei ole mitään sellaista kuntoutettavaa, mikä paranisi kuntouttavassa työtoiminnassa. Opiskelu ei paranna, mutta se on kuntouttavaa siinä mielessä että se voi valmistaa uudelleen työelämään kun vanhassa ammatissa ei pärjää

Ap

Vierailija
24/37 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkö voi sanoa, että haluan jatkaa töiden hakua itsenäisesti, ja haluan hakea opiskelupaikkaa? Voiko olla jotain sellaista, että en saisi hakea töitä ja pakottavat johonkin muuhun? Ap

Vierailija
25/37 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläpäin ollaan tiukkana ja on sitten mentävä ja selitykset sitten paljon auta vaikkei työttömyyskään pitkään kestänyt.

Vierailija
26/37 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enkö voi sanoa, että haluan jatkaa töiden hakua itsenäisesti, ja haluan hakea opiskelupaikkaa? Voiko olla jotain sellaista, että en saisi hakea töitä ja pakottavat johonkin muuhun? Ap

Voit sanoa, mutta se riippuu täysin siitä, kuka sinulla on Te-toimistosta työntekijänä, että suostuuko siihen. Perustele sitten vain aina, että miksi et halua asiaa x sinne suunnitelmaan. En tiedä, mitä tapahtuu jos sinne kirjataan jotakin jota et halua ja kieltäydyt allekirjoittamasta ennen muutoksien tekoa, todennäköisesti karenssi.

Vierailija
27/37 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sama asia. Mene kuntouttavaan ja pyydä siihen sisällytettäväksi koulutus. Ei kuntoutuksessa ". kuntouteta". Samanlaista työtoimintaa ku esim. Työkokeilut.

Nyt en ymmärrä. Miten kuntouttavaan työtoimintaan voi sisällyttää koulutuksen? Olen käsittänyt että koulutus tapahtuu oppilaitoksissa, työvoimakoulutuksessa tai oppisopimuskoulutuksella töissä. Olen ollut työharjoitteluissa aikanaan enkä tarvitse mitään työelämän kokeilua siinä mielessä. Ap

Vierailija
28/37 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin juuri lehdestä tyypistä, joka oli ollut jotain 7 vuotta tuetussa työtoiminnassa yksityisessä yrityksessä. Tietenkin ilman palkkaa.

Vierailija
29/37 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä siihen ainakin tulee

Aktivointisuunnitelmaan merkitään:

1) henkilön koulutusta ja työuraa koskevat tiedot;

2) arvio aikaisempien julkisten työvoimapalvelujen vaikuttavuudesta;

3) arvio aikaisempien työllistymissuunnitelmien ja kunnan tekemien henkilöä koskevien suunnitelmien toteutumisesta; sekä

4) toimenpiteet, jotka voivat olla työtarjouksia, muita julkisia työvoimapalveluja, kuntouttavaa työtoimintaa, muita sosiaalipalveluja sekä terveys-, kuntoutus- ja koulutuspalveluja.

Vierailija
30/37 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin tällaista netistä:

Aktivointisuunnitelma täytyy tehdä työttömälle 25 vuotta täyttäneelle asiakkaalle, jolle on laadittu työllistymissuunnitelma ja

joka on saanut työttömyysetuutta vähintään 500 päivältä tai

joka on 500 päivän työttömyyspäivärahakauden jälkeen saanut työttömyysetuutta vähintään 180 päivältä tai

jonka pääasiallinen toimeentulo on viimeisen 12 kuukauden aikana perustunut toimeentulotukeen

Olen siis yli 25, mutta tuo viimeinen kohta ei kohdallani täyty. Tarkoittaako se, että aktivointisuunnitelmaa ei saisi minulle pakottaa karenssin uhalla (lukee ajanvarauksessa)? Tosin suostuin jo puhelimessa, joten sama sen enää väliä, kai nyt menen joka tapauksessa. Ap

Vierailija
31/37 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löysin tällaista netistä:

Aktivointisuunnitelma täytyy tehdä työttömälle 25 vuotta täyttäneelle asiakkaalle, jolle on laadittu työllistymissuunnitelma ja

joka on saanut työttömyysetuutta vähintään 500 päivältä tai

joka on 500 päivän työttömyyspäivärahakauden jälkeen saanut työttömyysetuutta vähintään 180 päivältä tai

jonka pääasiallinen toimeentulo on viimeisen 12 kuukauden aikana perustunut toimeentulotukeen

Olen siis yli 25, mutta tuo viimeinen kohta ei kohdallani täyty. Tarkoittaako se, että aktivointisuunnitelmaa ei saisi minulle pakottaa karenssin uhalla (lukee ajanvarauksessa)? Tosin suostuin jo puhelimessa, joten sama sen enää väliä, kai nyt menen joka tapauksessa. Ap

Ai et ole saanut työttömyysetuutta vähintään 500 tai 180 päivää tai ollut vähintään vuotta tt-tuella?

Vierailija
32/37 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jhtgghjjhh kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi, et vain menisi palkkatöihin?

No kerrohan, näsäsviisas, että mistä niitä töitä saa? Menen heti.

Siivoojan ja henk.koht. avustajan yms. duunia on aina tarjolla.

Ei kelpaa, koska _____ (listaa 10 huonoa tekosyytäsi tähän)

En ole sama, jolla viestisi osoitit, enkä enää ole edes työtön, mutta silloin kun olin, en saanut siivoustöitä vaikka hain niitä ahkerasti. Ilmeisesti korkeakoulutus oli haittaava tekijä. Henkilökohtaisen avustajan hommiin vaadittiin taas usein oma auto tai ajokortti, itseltäni ei näitä löytynyt. Hain toki niitä paikkoja, joihin sovelluin. Eipä herunut.

Vierailija
33/37 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sama asia. Mene kuntouttavaan ja pyydä siihen sisällytettäväksi koulutus. Ei kuntoutuksessa ". kuntouteta". Samanlaista työtoimintaa ku esim. Työkokeilut.

Nyt en ymmärrä. Miten kuntouttavaan työtoimintaan voi sisällyttää koulutuksen? Olen käsittänyt että koulutus tapahtuu oppilaitoksissa, työvoimakoulutuksessa tai oppisopimuskoulutuksella töissä. Olen ollut työharjoitteluissa aikanaan enkä tarvitse mitään työelämän kokeilua siinä mielessä. Ap

Kyllä se on mahdollista. Itse olen juurikin kuntouttavassa johon sisälletty opiskelu. Olen 4 päivää viikossa 6h/ pvä kuntouttavassatyötoiminnassa päiväkodilla ja opiskelua on 2 iltana viikossa. Valmistun laitoshuoltajan ammattitutkintoon.

Vierailija
34/37 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on mahdollista. Itse olen juurikin kuntouttavassa johon sisälletty opiskelu. Olen 4 päivää viikossa 6h/ pvä kuntouttavassatyötoiminnassa päiväkodilla ja opiskelua on 2 iltana viikossa. Valmistun laitoshuoltajan ammattitutkintoon.

Ps. Koulutusillat ovat lähimmällä ammattikoululla ja osaaminen osoitetaan näytöillä oppimispaikalla. Kun ne on suoritettu, valmistun.

Vierailija
35/37 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TYP ei ole kyllä "työvoiman palvelukekus" vaan työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu. Mutta niin, kyllähän sitä voi kaikkea pitää yhteiskunnan salaliittona, mutta se taas sitten kertoo jotain kertojan mielenterveydestä. Itse TYPin parissa opintoihin liittyneen harkan tehneenä voin sanoa että siellä ollaan kyllä ihan sen työttömän asialla ja monessakin asiassa te-toimiston linjaa vastaan.

Se on sama mitä sinä sanot, mutta kyse on työttömien säilömisestä looppiin, josta poispääsy voi olla yllättävän vaikeaa. Ainoa rikos mikä työttömällä on, on työpaikan puute mutta ei TYP tästä ole huolissaan vaan järjestelmän pyörimisestä. Se on myös lausuntoviranomainen Kelaan, säilyykö työttömällä oikeus työmarkkinatukeen eli sillä on erittäin merkittävä rooli työttömän toimeentulon määräämisessä.

Vierailija
36/37 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
37/37 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät he tietenkään sano, että et saisi jatkaa itsenäistä työnhakua. Toki sitä on tarkoitus tehdä silti, vaikka olisikin jossain palvelussa. Ja jos saat töitä, niin palveluista saa silloin aina lähteä. Mutta jos tarjottu toiminta ei ole työllistymisellesi mitenkään hyödyllistä, niin silloin se lähinnä syö aikaa omatoimiselta työnhaulta. Tätä voit toki käyttää argumenttina asiassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi