En osaa olla lomalla rennosti, koska pelkään joutuvani töihin
Onko kenelläkään muulla vastaavaa ongelmaa, ettei osaa olla lomalla rennosti, koska pelkää joutuvansa töihin? Mulla on niin. Mulle on soitettu monesti lomalla, että nyt tarvittaisiin sijaista. Nytkin heräsin tänä aamuna jo kuuden jälkeen enkä saanut enää unta. Olin ihan varma, että kohta puhelin soi. Tuntuu kuin pitäisi olla varuillaan koko ajan. Tunnen syyllisyyttä lomalla olemisesta.
Miten näistä ajatuksista pääsee eroon?
Kommentit (22)
Estät työpaikan puhelinnumerot loman ajaksi
Tervetuloa sijaisuuksia tekevän työttömän arkeen 😅 Koko elämä on tuota, aina valmiina kuin partiopoika.
Hanki toinen liittymä joka on vain vapaa-aikaa varten. Tai laita puhelin kiinni loman ajaksi. Kolmas vaihtoehto, että vastaat puheluun, mutta sanot, että olet lomalla enkä pääse tulemaan nyt töihin, että hankkikaa toinen. Puheluun vastaaminen ei velvoita, että olisit heti valmis menemään töihin.
Vierailija kirjoitti:
Hanki toinen liittymä joka on vain vapaa-aikaa varten. Tai laita puhelin kiinni loman ajaksi. Kolmas vaihtoehto, että vastaat puheluun, mutta sanot, että olet lomalla enkä pääse tulemaan nyt töihin, että hankkikaa toinen. Puheluun vastaaminen ei velvoita, että olisit heti valmis menemään töihin.
Ei ole ihan noin yksiselitteistä. Esimies voi velvoittaa lomalta töihin, mutta se tietysti maksaa. Turvallisinta on estää mahdollisuus yhteydenottoon. Velvollisuutta ei synny, jos ei saa kiinni.
Kiitos teille vinkeistä. Olen laittanut joskus puhelimen äänettömälle yöksi, mutta huonona puolena en kuule, jos tulee joku tärkeä soitto.
Mulle tulee kieltäytymisestä syyllinen olo ja huono omatunto, vaikka tiedän, ettei niin tarvisi tuntea.
Hoitoalalla moni tuntee tästä syyllisyyttä. Minä sain itse muutaman työkaverin vihat niskaan, kun sanoin julkisesti, että en tee enään ainuttakaan ylityövuoroa,kun palaan hoitovapaalta takaisin,koska niistä maksetaan niin huonosti.
Hälytyskorvaus vapaapäivältä töihin kutsuttaessa 16€, ylityöt maksetaan 50% 18h saakka, vasta siitä 19h alkaen tunnit on 100%. Minun tasoitusjakso on 15vkoa, siinä ajassa vielä ehtii useamman vuoron tehdä, mutta kivat niillä, kellä on normaali 3vkoa.
Moitittiin siitä, että jätetään työkaverit pulaan. Sanoinkin suoraan, että työnantaja se jättää työntekijät pulaan, kun te joustatte velvollisuudentunnoissanne ja pian pitelette useamman sairasloman, kun on selkä tai hermot mennyt. Joustamalla ei tule lisää työvoimaa, ikinä. Kommentti "niin no mutta kun, no pitäiskö kirjottaa vetoomus, että kukaan ei enään suostu ylitöihin".
Öö...ei tarvitse, näytin Tessistä, että ylitöihin tarvitaan aina työntekijän suostumus. Silti uhriudutaan.
Tsemppiä sulle, kyllä se menee ajan kanssa ohi tuo olo, kun pidät kiinni vapaa-ajastasi. Ajattele, että se on sinun JO ansaitsemaasi aikaa ja laske, kuinka pienen korvauksen saat siitä versus normaaliin työpäivään. Erotus ei ole kummoinen. Minulla onkin henkilökohtaisena mottona ylitöiden suhteen "mun vapaa-aika maksaa enemmän", toki teen niitä pyhinä, kun on useampi pyhä peräkkäin, esim joulu. ja ilta/yövuoroja JOS olen suunnitellut jonkin lomareissun, johon tarvitsee matkakassaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ihan noin yksiselitteistä. Esimies voi velvoittaa lomalta töihin, mutta se tietysti maksaa. Turvallisinta on estää mahdollisuus yhteydenottoon. Velvollisuutta ei synny, jos ei saa kiinni.
Ei esimies voi velvoittaa töihin lomalla. Ei suomessa ole orjuutta. Ja olen tietoinen että esimerkiksi sairaalassa tarvitaan tietty miehitys ja niitä vapaalla olevia hälytetään tarvittaessa töihin, mutta jos kieltäydyt lomaan vedoten, sitten etsitään tilalle joku toinen. Siinä jää kyllä nimi muistiin ja kun itse tarvitsee joustoa jossain asiassa, saattaa pomo nämä asiat muistaa. Mutta loma on loma.
Minäkin olen hoitoalalla. En ole tietääkseni koskaan saanut mitään korvausta loman keskeyttämisestä. Mieheni soitetaan lomalta töihin vain äärimmäisessä hädässä ja he saavat korvauksen ja ylimääräisiä lomapäiviä. Vähän eri kuin meillä.
Meillä myös on pelotteena tuo "nimi jää muistiin". En vaan ole ikinä saanut työnantajan puolelta mitään joustoa, vaikka olen usein keskeyttänyt lomani. Ihan yksipuolista joustoa tämä on.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa sijaisuuksia tekevän työttömän arkeen 😅 Koko elämä on tuota, aina valmiina kuin partiopoika.
Tervetuloa myös vastuullista, hyvinpalkattua asiantuntijatyötä tekevän ihmisen arkeen (ja lomaan). Vastuu omasta työstä ja asiakkaiden liiketoiminnasta on aina päällä, myös loman aikana, ja jos asiakkaalla on hätä, silloin mennään. Mitään lisäkorvauksia tästä ei makseta, mutta kuukausipalkka on hyvä.
Varmaan itse presidenttikin keskeyttää tarvittaessa lomansa, joten valitatte kaikki ihan turhasta.. Eli tervemenoa presidentin hommiin itse kullekin.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan itse presidenttikin keskeyttää tarvittaessa lomansa, joten valitatte kaikki ihan turhasta.. Eli tervemenoa presidentin hommiin itse kullekin.
Presidentillä ei ole lomaa. Virka on 24/7...
Pressa voi toki lähteä lomamatkalle, mutta on silti ns. töissä ja keskeyttää matkansa mikäli tilanne niin vaatii
Huutonauraisin jos pomo pyytäisi lomalla töihin ja latelisin muutamat ärräpäät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei esimies voi velvoittaa töihin lomalla. Ei suomessa ole orjuutta. Ja olen tietoinen että esimerkiksi sairaalassa tarvitaan tietty miehitys ja niitä vapaalla olevia hälytetään tarvittaessa töihin, mutta jos kieltäydyt lomaan vedoten, sitten etsitään tilalle joku toinen. Siinä jää kyllä nimi muistiin ja kun itse tarvitsee joustoa jossain asiassa, saattaa pomo nämä asiat muistaa. Mutta loma on loma.
Itse olen sairaanhoitaja, sairaalassa töissä ja meillä on kyllä sellainen periaate että lomalaisille ei soiteta ollenkaan. En tiedä lukeeko tämä suorastaan jossain sopimuksessa/ohjeissa mutta aina kun käydään läpi listaa kelle voisi soittaa, todetaan esim. että ”Anna” ja ”Tiina” on lomalla, niille ei voi soittaa.
Joskus on joku vapaaehtoisesti siirtänyt lomansa toiseen kohtaan, jos jonkun listan miehitys on näyttänyt huonolta.
Jos riskinä on että lomalta soitetaan niin itsekin varmaan laittaisin työnumeroihin eston päälle.
Mua ei edes vapaapäivinä saa töihin, vaikka kirveellä uhkaisivat, saati sitten lomalla!
Lampaat tulleet keskustelupalstalle😁
Olen jo kauan sitten oppinut että vaikka kuinka joustaa niin sitä ei arvosteta. Tai ainakaan arvostus ei näy käytännön tasolla palkankorotuksena, joustona, bonuksena... ei ole kyllä kiitostakaan kuulunut. Joten en viitsi hirveästi itsekään enää joustella vaan pidän huolen omasta jaksamisestani ensisijaisesti.
Työnantajaa ei paljoa sureta jos meikä saa burnoutin. Kyllä sit joku uus löydettäisiin tilalle josta voi alkaa puristaa mehuja kuiviin. Hoitoalasta kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä onkin tälläinen diktaattori pomo. Arvostus häntä kohtaan on 0.
Kuten jo sanottua niin esimiehen numero estoon loman ajaksi tai muu sellainen järjestely, että sua ei vaan saa kiinni. Syyllisyydentunteen joudut työstämään pois ihan itse, veikkaan kyllä että olo helpottaa jo ensimmäisen sellaisen loman jälkeen, kun olet ollut työpaikan tavoittamattomissa ja huomannut, että taivas ei pudonnut niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos teille vinkeistä. Olen laittanut joskus puhelimen äänettömälle yöksi, mutta huonona puolena en kuule, jos tulee joku tärkeä soitto.
Mulle tulee kieltäytymisestä syyllinen olo ja huono omatunto, vaikka tiedän, ettei niin tarvisi tuntea.
Oletettavasti olet vakityössä koska olet lomalla, joten mitä pelkäät että siitä seuraa jos kieltäydyt? Tuskin irtisanomista? Sinun tehtävä ei ole laatia työvuoroja eikä rekrytoida, joten käsiparien riittävyys on esimiehesi ongelma, siitä hänelle maksetaan isompaa palkkaa kuin sinulle. Suomi on täynnä työttömiä, ei tarvitse kuin valita yksi ja tulostaa ennalta laadittu työsopimus allekirjoitettavaksi. Jos jonain päivänä saat vaikka yt:n tuloksena kenkää, ei sinua kukaan kiittele siitä että uhrasit laillisen vuosilomasi työpaikan vuoksi. Kukaan tuskin muutenkaan kiittelee siitä mitä teet. Opettele sanomaan jämäkästi että olet lomalla, etkä tule töihin, että jaksat taas tehdä töitä ilman sairauslomia. Sairausloma on se taikasana pomolle, siitä ei pidä yksikään esimies ja se herättää miettimään. Käytä sitä sanaa. Pidä puolesi, älä ole liian kiltti. Ihan omasta kokemuksesta tämän sanon, vaikka sinulla olisi määräaikainen työ, pidä puolesi.
Hanki työtä varten eri liittymä ja anna sen numero esimiehelle. Vaihdat korttia aina, kun pääset vapaalle. Jos ei saa kiinni, ei ole velvoitetta. Ja nykyisestä liittymästä esimiehen numero mustalle listalle, niin ei saa sitäkään kautta kiinni.