mikä on hyvä potta ja missä iässä olette alottaneet harjoittelun?
Kommentit (16)
Esikoisen kanssa aloitettiin pottailut 2-vuotiaana, pari viikkoa myöhemmin poika oli päiväkuiva ja kuukausi myöhemmin myös yökuiva.
Kakkosen kanssa aloitettiin pottailu myös 2v synttäripäivänä, viikossa poika oppi päiväkuivaksi, kuukaudessa yökuivaksi. Kolmannen kanssa ajattelin odotella myös sinne lähelle 2-vuotispäivää.
Hatunnosto kaikille äideille jotka jaksavat potattaa muutamanviikon ikäistä vauvaa, mutta ei myöhäinen pottailun aloitus välttämättä tarkoita sitä, että kuivaksioppimisessa menisi sen kauemmin. Lapset oppivat kuiviksi omaan tahtiinsa, eikä se aina riipu äidin viitseliäisyydestäkään.
Onnea pottatreeneihin kaikenikäisille :-)
" Meillä kolme poikaa joista nuorin nyt kohta 2v ja 4 kk eikä olla vieläkään aloitettu. Mulla ei olis enää useamman lapsen kanssa ollut mahdollisuuksia juosta pissattamassa vauvaa potalla harva hetki. Oikeesti, mun mielestä se on lähinnä äitien tekemisen puutetta."
Eli onhan sinun kuitenkin harva se hetki vaihdettava sitä vaippaa vauvalle, ellei vauvaa sitten pissa- ja kakkavaipassa pidetä ?
Niin samallahan se menee se potalle istuttaminen kun potta on siinä hoitopöydän vieressä.
Kun sitä vaippaa siis käy vaihtamassa........
Minusta suurempi vaiva (ja suurempi haju) on pestä kakkapyllyä kun se kakka on levinnyt yltympäriinsä....... Meillä kakka plumpsautetaan potasta pyttyyn. Ja pottaan on tosiaan kakattu 6kk lähtien =)
Aloin lukea tata ketjua, kun meidan esikoinen on nyt 1 v. 7 kk ja olen alkanut ajatella etta olisikohan potan aika tullut. Noita aiempia viesteja lukiessa alkoi tulla semmoin kylmanhiki: siis teinko taas vaarin? Olenko siis noin 18 kk myohassa potta-harjoittelun alusta? Olenko kamala vanhanaikainen epapateva ja kai laiskakin aiti? Onneksi kirjoitit!
Itse olen lukenut etta liian aikainen pottaharjoittelu (siis ilman vaippaa, joka ei ole tietty naiden aikaisten harjoittelujen tilanne josta aiemmin kirjoitettiin) voi kehitaa suurta turhautusta, koska lapsi ei viela osaa pidattaa pissaa eika kakkaa. Siis fysiologinen kehitys ei ole viela sita saavuttanut. Mutta toisaalta, nyt sain myos kannustusta sille, etta harjoittelun voi kuitenkin jo aloittaa just esim. vaipan vaihdon yhteydessa. niinpa ainakin tottuu siihen pottaan vahitellen.
" " " Itse olen lukenut etta liian aikainen pottaharjoittelu (siis ilman vaippaa, joka ei ole tietty naiden aikaisten harjoittelujen tilanne josta aiemmin kirjoitettiin) voi kehitaa suurta turhautusta, koska lapsi ei viela osaa pidattaa pissaa eika kakkaa. Siis fysiologinen kehitys ei ole viela sita saavuttanut." " "
Tämä todellakaan ei pidä paikkansa ja täällä: http://www.voima.fi/content/view/full/611 on selitetty mikä osuus muovivaippafirmojen rahavirralla on tähän erittäin sitkeässä olevaan huhuun =((((
Mielenkiintoista... Onko nyt siis Dr Searskin väärässä? Hänenkin mukaansa lapsen tulee olla pottatouhuihin valmis jne.
http://www.askdrsears.com/html/10/T106600.asp
Meillä on pian 1v. lapsi ja kiinnostaa tämä asia tietysti, ja olen suuri Dr Sears ja hänen AP:nsa fani.
Halvemmista markettimalleista pissa lirahtaa helposti jostain
sivusta lattialle. Tytöllä ei tosin ole samaa ongelmaa. :)
Toiseksin me aloitimme pottaharjoittelut noin lapsen ollessa
1,5 v-2 v. Touhu oli tosin pelkkää leikkimistä aluksi. Esikoinen
oppi kakkaamaan pottaan noin 2 v:na ja päiväkuivaksi hän
oppi noin 2,5 v:na. Toinen lapsi oppi molemmat jutut yhtä
aikaa noin 2 v 8 kk:n iässä.
Meillä on ollut molemmilla lapsilla kestovaipat alusta asti,
joten siinä suhteessa pissahädän yms. tiedostaminen on
ollut helpompaa lapselle. Itse suosittelenkin kuivaksiopettelu-
housuja vaipoista potalle siirtymisen välivaiheeseen,
etenkin jos lapsella on käytetty koko ajan kertiksiä.
Sinänsä lapsi oppii kuivaksi todella nopeasti ja helposti,
kun hän on siihen valmis niin fyysisesti kuin psyykkisesti.
Meillä molemmat lapset oppivat kuiviksi parissa viikossa,
ja sitten vaipan sai jättää kokonaan pois päivisin!
Lapselle tulee helposti pottakammo, jos häntä pakotetaan
potalle vastointahtoa. Vähän voi silti vanhempaa lasta jo
lahjoakin potalle esim. tarroilla. Lisäksi pitää aina
kehua, jos ja kun pottaan tulee jotain!
Ei kannata hankkia Baby Björnin tai muuta vastaavaa kallista, taitaa olla rahastuksen makua vaan niissä.. itse aloitin pojalla pottailun reilu 7kk iässä, kun osasi jo itse istua, ja poika tykkää! Aina vaipanvaihdon yhteydessä käytän potalla ja useimmiten tulee kakka ja ainakin pisuliru jos ei muuta..
Itse ajattelin aluksi että, hitsi kun ei jaksaisi aloittaa pottalla käyntiä. Kuvittelin sen jotenkin teettävän lisätyötä. Mutta nyt käytän mielellään vauvaa potalla kun onhan se miellyttävämpää hänenkin tehdä tarpeet pottaan kuin ähistellä tiukkaan vaippaan. Ja pyllykin on ihan puhdas pestäessä, toisin kuin kakkavaipan jäljiltä..
Heti eka kerrasta ymmärsi kakan tehdä! Ehkä vielä jossain vaiheessa tulee takapakkia, mutta se kuuluu asiaan. Kun pienenä pottailun aloittaa niin siitä tulee helposti osa päivärutiinia ja ehkä oppii kuivaksikin sitten aiemmin kuin nuo 2 vuotiaaksi vaipoissa pidetyt.. Mukavia pottahetkiä teillekin! Jotain mukavaa puuhaa voi lapselle keksiä siihen, vaikka jokin uusi esine käteen jota voi sitten ihmetellä potalla istuessaan..
Potta oli Baby Björnin sydänpotta, joka toimi pojalla suht hyvin. Muista malleista lensi suihku yli...
käy katsomassa:
www.ainu.fi
valitse Tuotteet
valitse babybjörn
valitse sydänpotta
tämmöinen http://www.babyidea.fi/vauvanhoidosta/potta.html läpinäkyvä potta, on ollut tosi hyvä. Lasta voi kehua juuri kun pissa tulee, eikä vasta sitten kun nouseee potalta.
MEillä on aloitettu " vessatus" jo 6 viikkoisesta, välillä mennyt paremmin ja kävelemään oppimisen myötä huonommin. Nyt 1,5v:nä tekee taas reippaasti pissat pottaan kuten pikkuvauvana.
Minulle ei kyllä pälkähtänyt päähänkään laittaa 6-viikkoista vauvaa potalle. Aloitimme potan tarjotamisen esikoiselle joskus 6 kk jälkeen ja toiselle lapselle joskus 1 v. jälkeen. Eipä kiinnostanut kumpaakaan eivätkä jaksaneet siinä istua, vaikka kuinka iskin lelua ja kirjaa käteen. Pissasivat ja kakkivat ihan milloin ja mihin sattuu. Välillä yritin laittaa väkisinkin potalle, jolloin lapset huusivat, parkuivat ja vetivät itsensä kaarelle. Onneksi oli sen verran järkeä, että annoin pottailun olla.
Molemmat opetin potalle hieman yli 2-vuotiaina ja yö- ja päiväkuivia ovat olleet 2,5-vuotiaina. Silloin meillä oli herkkyyskausi emmekä omasta mielestäni ole olleet mitenkään erityisen myöhässä, päin vastoin hyvissä ajoin liikkeellä moniin ystäviimme nähden.
Pottana meillä on ollut tuo BabyBjörnin pottatuoli, siinä on hyvä istua ja on kätevää kaataa vain kuppiosasta tuotokset, ei tarvitse siis koko pottaa nostella. Hintaa en muista mutta ei se nyt kovin paljon maksanut, ja käyttöikääkin on kertynyt jo 4 vuotta :)
vaan häntä kannateltiin potan yläpuolella. Vauvalla on luontainen tarve olla likaamatta itseään ja jos vauvalle antaa mahdollisuuden, hän tekee asiansa muualle kuin vaippaan. Meillä tämä ainakin toimi todella hyvin :o) Katsoppas vaikka lisätietoa vauvan " pissautuksesta" täältä http://www.voima.fi/content/view/full/611
Vimmaliini:
tämmöinen http://www.babyidea.fi/vauvanhoidosta/potta.html läpinäkyvä potta, on ollut tosi hyvä. Lasta voi kehua juuri kun pissa tulee, eikä vasta sitten kun nouseee potalta.MEillä on aloitettu " vessatus" jo 6 viikkoisesta, välillä mennyt paremmin ja kävelemään oppimisen myötä huonommin. Nyt 1,5v:nä tekee taas reippaasti pissat pottaan kuten pikkuvauvana.
Meilläkin käytössä tuo ihana läpinäkyvä potta, on hyvä että pääsee kehumaan heti kun pissaa tulee. Poju on käynyt potalla 7 viikkoisesta nyt ikää on melkein 12 viikkoa.
Ja hyvin sujuu kun ollaan kotosalla, reissupäivinä pissatus jää vähemmälle.
ja 3 kuisesta lähtien potalle kainaloista kannatellen.
Haluaisin myös tuon Babyidean läpinäkyvän potan koska kyllä sitä vieläkin joutuu kurkkimaan pojan jalkojen välistä,e ttä joko se pissa on tullut ? Poika nyt 1v 5kk
6kk alkaen on tehnyt kaikki kakat pottaan ja äidin viitseliäisyydestä riippuen myös useat pissat päivässä.....
Nyt on 1kk ajan jo ilmoittanut kaikki kakka- ja pissahädät ja pierut saonmalla: KAKKA! =D
minusta täällä on erittäin loistavat ohjeet ihan pienen potatukseen. Eikä kannata pelästyä sanaa vaipattomuus koska ei meilläkään vaipattomia olla vaikka potatetaankin. Kokoajan on vaippa mutta sen lisäksi käydään potalla useita kertoja päivässä =) http://www.latteria.biz/vvv/
baby björnin pottatuoli. Mielestäni tuolinmallinen oli hyvä kun lapsi aluksi vierasti pottaa niin tykkäsi kuitenkin lopulta istuksia siinä kun muistutti tuolia.
Ei tykännyt aluksi marketin edullisesta potasta (isovanhempien luona kun oli), mutta nyt suostuu jo siihenkin.
Vähän päälle vuoden vanhana aloitettiin pottatreeni. Vaipat pojalta jäivät 1v 7kk:na.
Ihan vain siksi ettei nyt aleta kuvittelemaan kaikkien aloittavan pottatreenit synnytyslaitoksella. Meillä kolme poikaa joista nuorin nyt kohta 2v ja 4 kk eikä olla vieläkään aloitettu. Mulla ei olis enää useamman lapsen kanssa ollut mahdollisuuksia juosta pissattamassa vauvaa potalla harva hetki. Oikeesti, mun mielestä se on lähinnä äitien tekemisen puutetta. Ok, kukin tyylillään mutta kun lapsi on kypsä kuivaksi niin se tapahtuu suht nopeesti eikä tartte hermojaan menettää pissapyykissä. Ekan kanssa aloitettiin puolitoistavuotiaana ja silloin oli aikaa asiaan perehtyä mutta niin vain se homma alkoi sujua vasta kaksi ja puolivuotiaana. Yökuiva hän oli vasta lähempänä viittä! Kakkonen aloitti kesäaikaan puolitoistavuotiaana, hänellä oli lahja saada pissa tulemaan koska vaan kun vessanpöntöllä isovelikin lirutteli. Vaan esimerkin voima ei tehonnyt tähän vesseliin alkua pidempään ja nyt neljän vanhana ei pissapyykkiä ole enää ihan niin paljoa. Kolmonen eli nuorin ei siedä pottaa silmissäkään, vessanpönttö on tuttu mutta koskaan ei sinne mitään tule vaikka äkistelisi kuinka. Enkä kyllä ole ainoa naapurustossa ja lähipiirissä jonka lapset eivät ole päivä ja yökuivia kahden vanhana. Onneksi.
Paras potta meillä on ollut selkänojallinen, niitä meillä kaksi, tämä BB joka on ihan hyvä ja sitten Prismasta joskus ostettu halpisversio myös selkänojallinen. Molemmat ovat toimineet kunhan aika on ollut kystä.
Terveisin ilmeisesti laiskimus