Miten unessa kipu tuntuu oikealta?
Osaako joku selittää tätä?
Näen aika usein painajaisia, joissa minua ammutaan, puukotetaan tai kuolen. En tietenkään voi todella tietää, miltä mikään näistä kokemuksista tuntuu, enkä toivottavasti viimeistä lukuunottamatta koskaan joudukaan tietämään. Miksi kuitenkin aivoni pystyvät luomaan kipukokemuksen, vaikka en ole koskaan kokenut edes mitään vastaavaa?
Kuoleman kokeminen unessa oli aluksi hyvin ahdistavaa. Olen kuollut nopeasti ja hitaasti. Nopeasti kuoleminen oli vain unen katkeaminen pimeyteen, mutta olin hetken aikaa tyhjyydestä tietoinen. Hitaasti kuoleminen oli taas kuin olisi taistellut valtavaa väsymystä vastaan ja sammua hitaasti. Nyt nuo kokemukset ovat ehkä auttaneet minua hyväksymään oman tulevan kuolemani, joka toivottavasti on kuitenkin vielä hyvin kaukana.
Kommentit (23)
Kerran näin selkounta, jossa sängyn vieressä oleva ovi katosi ja tilalla oli tapetoitu seinä. En kuitenkaan pelästynyt, vaan lähdin rauhassa ulos lapsuudenkodin ikkunasta ja lensin yli jäisen maiseman, missä kuului ikään kuin junan kuulutuksia. Heräsin kuitenkin ennen kuin pääsin mihinkään mielenkiintoiseen paikkaan. Oli kesä eikä minulla ollut edes kylmä.
Minä tajuan olevani unessa, kun alkaa tapahtua jotain mistä tulee ahdistunut tunnelma tai aavistan, että jotain pahaa tulee tapahtumaan. Pystyn ohjaamaan uneni pois siitä. En nää painajaisia oikeastaan ikinä.
Mulla on samanlaisia unia, kun on yöllä vessahätä. Kerros-kerrokselta heräilee.