Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten unessa kipu tuntuu oikealta?

Vierailija
13.10.2019 |

Osaako joku selittää tätä?

Näen aika usein painajaisia, joissa minua ammutaan, puukotetaan tai kuolen. En tietenkään voi todella tietää, miltä mikään näistä kokemuksista tuntuu, enkä toivottavasti viimeistä lukuunottamatta koskaan joudukaan tietämään. Miksi kuitenkin aivoni pystyvät luomaan kipukokemuksen, vaikka en ole koskaan kokenut edes mitään vastaavaa?

Kuoleman kokeminen unessa oli aluksi hyvin ahdistavaa. Olen kuollut nopeasti ja hitaasti. Nopeasti kuoleminen oli vain unen katkeaminen pimeyteen, mutta olin hetken aikaa tyhjyydestä tietoinen. Hitaasti kuoleminen oli taas kuin olisi taistellut valtavaa väsymystä vastaan ja sammua hitaasti. Nyt nuo kokemukset ovat ehkä auttaneet minua hyväksymään oman tulevan kuolemani, joka toivottavasti on kuitenkin vielä hyvin kaukana.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista. Käytännössähän ihminen voi unissaan tuntea mitä tahansa aistimuksia. Vaikeat ja ahdistavaksi koettavat sellaiset yleensä liittyvät stressin, lääkkeiden yms. aiheuttamiin unihäiriöihin.

Vierailija
2/23 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nähnyt unta että leijona puree nilkkaani, oikeasti olin pamauttanut jalkani sängynpäätyyn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvaimet voivat myös aiheuttaa kaikenlaisia aistimuksia unissa, joten jos ei ole muuta mikä elämässä näitä unihäiriöitä selittäisi niin haluaisin keskustella lääkärin kanssa, varsinkin, jos nämä unet ovat alkaneet hiljattain.

Vierailija
4/23 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvaimet voivat myös aiheuttaa kaikenlaisia aistimuksia unissa, joten jos ei ole muuta mikä elämässä näitä unihäiriöitä selittäisi niin haluaisin keskustella lääkärin kanssa, varsinkin, jos nämä unet ovat alkaneet hiljattain.

On näitä ollut jo vuosia. Liittyvät lähinnä juuri stressiin, ahdistukseen tai masennukseen. Kun söin joskus aikoinaan mielialalääkkeitä, sain myös unihalvauksia.

Vierailija
5/23 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen "herännyt", kävellyt kesäyön hämärässä vessaan ja ihmetellyt miksi seinät näyttävät vääristyneiltä ja sitten tajunnut olevani vielä unessa. Tuntui täysin todelliselta ennen kuin huomasi ne vääristymät "todellisuudessa". Nään silloin tällöin hyvin visuaalisesti tarkkoja unia, joissa olen lukenut lehtiä jne., mutta tuo oli ensimmäinen kerta, kun tuntui kuin olisin oikeasti fyysisesti kaikinpuolin läsnä.

Vierailija
6/23 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannustan tutustumaan valveunitekniikoihin. Pystyt kehittämään itsellesi tietoisuuden unissasi, jolloin voit jopa oppia "ohjailemaan" mitä unissa tapahtuu ja toivottavasti voit näin välttää näkemästä näitä unia, joissa kuolet. Tekniikat on simppeleitä, vaatii vain vähän kärsivällisyyttä. 

Vierailija
7/23 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinä vain kuvittelet, luultavasti ihan jotain toista kuin miltä se oikeasti tuntuisi.

Minä näin juuri unta jossa jotain matoja ryömi jaloissani, ja niistä sain jonkin loistartunnan. Se ei sattumoisin tuntunut missään että peukaloni alkoivat sitten syöpyä ihoriekaleiden sisällä...

Ja siinä hoitoa odotellessa peukalo tipahti lattialle.

Syynä voi toki olla se että tuppaan nukkumaan kädet pään alla, ja usein kädet kipeytyvät. Mutta jossain vaiheessa tuota unta tajusin että tämä on uni ja kiskoin itseni hereille enkä tuntenut kipua missään.

Vierailija
8/23 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannustan tutustumaan valveunitekniikoihin. Pystyt kehittämään itsellesi tietoisuuden unissasi, jolloin voit jopa oppia "ohjailemaan" mitä unissa tapahtuu ja toivottavasti voit näin välttää näkemästä näitä unia, joissa kuolet. Tekniikat on simppeleitä, vaatii vain vähän kärsivällisyyttä. 

Tarkoitat selkounta. Valveuni on ns. päinvastainen tilanne eli että uneksii hereillä.

Kannatan myös, selkounien näkeminen on mahtavaa! 

Vierailija
9/23 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin näen tosi todentuntuisia unia ja muistan unet todella pitkään.

Tosi usein nään unta siitä, että teen aamurutiinit, käytän koirat ulkona ja syön, lähden töihin. Kunnes herään ja ihmettelen, että enkös juuri mennyt töihin.. hauskaa se tässä on, että olen työtön.

Pari kk näin unta siitä että olin hoitaja, eräällä kampuksella ja seinään ajoi bussillinen ihmisiä. Lähdin hakemaan suojahaalareita kun minut otti puhutteluun eräs tuntemani henkilö menneisyydestä (oikean ammattini opettaja). Joka alkoi nuhtelemaan, vaikka sanoin, että nyt on kiire tuolla on hätätilanne. Hän pyysi seuraamaan ja hän vei minua kellariin ja kierreltiin ympäri kampuksen kellareita yms. Samalla hän selitti, ettei ikinä ole minusta tykännyt ja minussa on jotain outoa. Aloin epäillä tilannetta ja sanoin että nyt lähden, koska ulkona tarvitaan apua.

Hän otti käsiaseen esille ja uhkaili. Jolloin otin kännykän esille ja soitin 112, pidin sen taskussa. Puhuin ääneen että mitä aiot minulle tehdä täällä kampuksen kellarisssa yms.

Jolloin hän vei minut syvemmälle kellariin ja sanoi, että tollaiset Jumalan kätyrit kuuluu polttaa.

Onneksi poliisit saapuivat ja tilanne loppui siihen että hänet ammuttiin.

____

Näen siis tosi usein unia jotka jäävät mieleen, siis joka yö ja monia erilaisia unia.

Välillä miettinyt oliko se unta vai totta.

Vierailija
10/23 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi usein nään unta siitä, että teen aamurutiinit, käytän koirat ulkona ja syön, lähden töihin. Kunnes herään ja ihmettelen, että enkös juuri mennyt töihin.. hauskaa se tässä on, että olen työtön.

Pari kk näin unta siitä että olin hoitaja, eräällä kampuksella ja seinään ajoi bussillinen ihmisiä. Lähdin hakemaan suojahaalareita kun minut otti puhutteluun eräs tuntemani henkilö menneisyydestä (oikean ammattini opettaja). Joka alkoi nuhtelemaan, vaikka sanoin, että nyt on kiire tuolla on hätätilanne. Hän pyysi seuraamaan ja hän vei minua kellariin ja kierreltiin ympäri kampuksen kellareita yms. Samalla hän selitti, ettei ikinä ole minusta tykännyt ja minussa on jotain outoa. Aloin epäillä tilannetta ja sanoin että nyt lähden, koska ulkona tarvitaan apua.

Hän otti käsiaseen esille ja uhkaili. Jolloin otin kännykän esille ja soitin 112, pidin sen taskussa. Puhuin ääneen että mitä aiot minulle tehdä täällä kampuksen kellarisssa yms.

Jolloin hän vei minut syvemmälle kellariin ja sanoi, että tollaiset Jumalan kätyrit kuuluu polttaa.

____

Näen siis tosi usein unia jotka jäävät mieleen, siis joka yö ja monia erilaisia unia.

Voikohan nää mun unet olla noita selkounia, koska kykenen muuttamaan unia ja jos herään niin pystyn jatkamaan siitä mihin jäin..

Vierailija
11/23 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä näen myös unia, joissa soi jokin sävelmä tai unessa keksimäni kappale.

Harmittaa muuten ihan piirun verran, kun sitä ei sitten enää päivällä muista.

Vierailija
12/23 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitat selkounta. Valveuni on ns. päinvastainen tilanne eli että uneksii hereillä.

Kannatan myös, selkounien näkeminen on mahtavaa! 

Aivan! Meni sanat sekaisin, kun vasta puhuin valveunista ystävän kanssa. Selkounia tosiaan tarkotin.

Vierailija
13/23 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

____

Voikohan nää mun unet olla noita selkounia, koska kykenen muuttamaan unia ja jos herään niin pystyn jatkamaan siitä mihin jäin..

Selkounessa tiedät nukkuvasi ja sen tietoisuuden vuoksi voit ohjailla unta. Eli periaatteessa näät selkounia, mutta voisit viedä sen vieläkin pitemmälle, jos opettelet tekniikoita - voit nähdä ja tehdä unissa ihan mitä huvittaa.

Vierailija
14/23 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu juttu. Näin kerran unta että voitin lotossa päävoiton ja elämäni muuttui täysin. Olin unessani todella iloinen onnenpotkusta ja toteutunut haaveitani. Kun sitten heräsin mietin vielä että onpa ihana herätä lottovoittajana. Meni hetki aikaa tajuta ettei mitään lottovoittoa ollut :(

Vierailija
15/23 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

____

Selkounessa tiedät nukkuvasi ja sen tietoisuuden vuoksi voit ohjailla unta. Eli periaatteessa näät selkounia, mutta voisit viedä sen vieläkin pitemmälle, jos opettelet tekniikoita - voit nähdä ja tehdä unissa ihan mitä huvittaa.

Pitääpä testata ja ottaa asiasta selvää.

Musta on vaan tosi outoo, että muistan ne unet niin selkeästi. Ja voin vaikka jatkaa niitä unia seuraavana yönä ja muuttaa niitä.

Esim mun mies ei muista näkikö edes unia.. mä taasen voin kertoa unistani monen viikonkin jälkeen. Oon pari unta kirjoittanut paperillekkin ja vois trhdä niistä kokoelman ja kirjoittaa kirjan :'D

16/23 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen aihe. En osaa selittää ilmiötä, mutta olen itse ajatellut, että mieli vaikuttaa niin todentuntuisesti, että se tuntuu fyysisesti aidolta. Useinhan myös jotkut aidot fyysiset tuntemukset tulevat uneen kuten vaikka vessahätä. Itselläni migreeni ja päänsärkykin tulevat aina uneen, jos herään yöllä särkyyn.

Minulla joskus esim. käden puutuminen tulee uneen fyysisenä tuntemuksena, mutta unessa se vääristyy erilaiseksi (joku halaa tai puristaa tiukasti tai tuntuu kipua). Joskus olen nähnyt sellaisia unia, että suu ja hampaat ovat täynnä jotain tahmeaa ainetta ja herätessäni on ollut hengästynyt olo.

Vierailija
17/23 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on usein unia, joissa koira puree kättäni tms. Kun herään, tajuan että käsi on jäänyt pään ja tyynyn alle ja sitä pistelee. Unessa koiran hampaat tuntuvat niin todellisilta. Olen nähnyt unia myös että minua pistävät kymmenet mehiläiset, mutta kun herään kipu on hävinnyt. Sitä on  vaikeampi selittää, koska yleensä ne tuntemukset ovat ympäri kehoa.

Vierailija
18/23 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vinkkiä miten tietää olevansa unessa:

1. Katso jotain tekstiä. Käännä katse pois ja katso takaisin. Jos olet unessa, teksti on muuttunut tai kadonnut.

2. Katso kelloa, katso sitten poispäin. Kun katsot uudestaan, viisarit ovat eri kohdassa kuin aikaisemmin.

3. Yritä laittaa joku sähkölaite päälle, esim. lamppu tai TV. Ne eivät mene päälle, tai tapahtuu jotain muuta outoa.

4. Työnnä käsi seinään. Jos se menee seinästä läpi, olet unessa.

5. Hyppää ilmaan. Jos jäät leijumaan, olet unessa.

Kun tajuat näkeväsi unta, voit alkaa ohjailla sitä. Se tosin vaatii harjoittelua, mutta voit periaatteessa päättää mitä seuraavaksi tapahtuu. On hyvä tehdä joskus tarkistuksia myös kun tietää olevansa hereillä, koska silloin tarkistelu tulee tavaksi. 

Jostain syystä itselläni tulee aina jossain vaiheessa katto vastaan, esim. en pysty lähtemään asunnosta koska käytävä kallistuu niin etten mahdu portaikkoon. Kerran kuulin kuulutuksen "tämä suunta on suljettu, kokeile jotain muuta". Olisi mielenkiintoista tietää, miksi uni ei päästä minua ulos kämpästä.

Vierailija
19/23 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on joskus erittäin tuskastuttavia valveunia. Kutsun näitä maatuskauniksi, koska luulen aina herääväni ja olenkin silti unessa, ikään kuin avaisin maatuskan kerroksia.

Usein näen näitä unia, kun pitäisi mennä vessaan. Herään, menen vessaan ja hetken päästä huomaan että olenkin edelleen sängyssä. Näissä unissa olen yleensä ihan jossain muualla kuin kotona, herään esim. lapsuudenkodissa tai jossain ihan vieraassa paikassa. Se kuitenkin tuntuu hirveän todelliselta joka kerta. Vessassa on yleensä jotain outoa, se on hirveän korkealla tai niin pieni etten mahdu sisään. Olen nähnyt unia joissa olen oikeasti jo pöntöllä ja yritän pissata, mutta mitään ei tapahdukaan.

Joskus tämä toistuu viisikin kertaa. Onneksi en ole vielä pissannut sänkyyn.

Vierailija
20/23 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari vinkkiä miten tietää olevansa unessa:

1. Katso jotain tekstiä. Käännä katse pois ja katso takaisin. Jos olet unessa, teksti on muuttunut tai kadonnut.

2. Katso kelloa, katso sitten poispäin. Kun katsot uudestaan, viisarit ovat eri kohdassa kuin aikaisemmin.

3. Yritä laittaa joku sähkölaite päälle, esim. lamppu tai TV. Ne eivät mene päälle, tai tapahtuu jotain muuta outoa.

4. Työnnä käsi seinään. Jos se menee seinästä läpi, olet unessa.

5. Hyppää ilmaan. Jos jäät leijumaan, olet unessa.

Kun tajuat näkeväsi unta, voit alkaa ohjailla sitä. Se tosin vaatii harjoittelua, mutta voit periaatteessa päättää mitä seuraavaksi tapahtuu. On hyvä tehdä joskus tarkistuksia myös kun tietää olevansa hereillä, koska silloin tarkistelu tulee tavaksi. 

Jostain syystä itselläni tulee aina jossain vaiheessa katto vastaan, esim. en pysty lähtemään asunnosta koska käytävä kallistuu niin etten mahdu portaikkoon. Kerran kuulin kuulutuksen "tämä suunta on suljettu, kokeile jotain muuta". Olisi mielenkiintoista tietää, miksi uni ei päästä minua ulos kämpästä.

Ei se uni sulje sua sinne kämppään, sinä suljet itsesi sinne kämppään jostain syystä. Vai meinaatko ehkä havahtua hereille, jos yrität poistua kämpästä?