Mulla ei ole koskaan ollut rahahuolia.
Ei kieritä rahassa, mutta aina on ollut tarpeeksi. Tämähän on toki hyvin subjektiivinen asia. Joillekin keskiluokkaisuus on rikkautta. Joillakin menee silloin huonosti, jos perheen yhteistulot on alle 10 000/kk.
Nämä olen huomannut niissä, joilla raha ei pysy, vaikka mitkä tulot olisi:
- kulutetaan harkitsematta
- juostaan tarjousten perässä, koska se on pelkkää säästöä. Koko ajan kulutetaan.
- Jos rahaa on tänään, se on heti käytettävä. Ei mietitä asioita pitkällä tähtäimellä.
- Koulutus ja sen puute. Melkein aina ihmisestä voi nähdä jo lapsena, että elinikäinen köyhyys on edessä. Menestyjät yleensä ryhdistäytyvåt jossain vaiheessa ja ottavat vastuun opinnoistaan. Lukio on hyvä juttu ajatellessa tulevaa elintasoa. Ei pakollinen, mutta helpottaa.
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa.
Kolahtiko?
Toivottavasti elämäsi jatkuu yhtä huolettomana.
Valitettavasti ihan kaikki voi muuttua yhden pienen sattuman vuoksi. Irtisanominen työstä. Äkillinen sairastuminen. Tulipalo.
Onnittelut.
Olen hyvästä perheestä, lukenut nelivuotiaasta, koulutettu, mutta elänyt omasta päätöksestä yksin.
Parantumaton syöpä, useiden vuosien sairausloma ja olen naurettavan köyhä.
Ei elämä aina mene, kuten toivoisi.
Puolet AMK:n käyneistä on mennyt sisään ammattikoulun kautta, joten ei lukio kovin autuaaksi tee. Eikä akateeminen tutkintokaan alalta, josta kukaan ei ole valmis mitään maksamaan.
Kiva, onko sinulla myös sen verran - rahan lisäksi - ihmisyyttä, että tuet minua rahallisesti, sinulla kun sitä riittää.
Minulla on neurologinen poikkeavuus ja vaikea fyysinen sairaus. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja hyvin tiukoilla ajoittain. Olen akateeminen ja kaikkeni yrittänyt, silti ei onnistunut.
Voin laittaa tilinumeroni. Kiitos etukäteen.
Sairaus ei tule kaikille. Se ei selitä suurinta osaa köyhyydestä. En ole tunteeton idiootti. Tiedän, että on tilanteita, joita ei voi ennakoida. Yleensä ottaen silti, asiat menevät juuri kuin kirjoitin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sairaus ei tule kaikille. Se ei selitä suurinta osaa köyhyydestä. En ole tunteeton idiootti. Tiedän, että on tilanteita, joita ei voi ennakoida. Yleensä ottaen silti, asiat menevät juuri kuin kirjoitin.
Ap
Niin että autatko? Eli et? Sanahelinäsi on täyttä paskaa, tekoihin sinusta ei ole.
Ei mullakaan. Lapsuuden perheessä ei ollut rahahuolia ja itse onnistuin saamaan erittäin hyväpalkkaisen työn. En katsele hintoja ja käytän rahaa aika paljon, mutta aina vain jää säästöön kuitenkin.
Olen kyllä miettinyt, miten helppoa on elämä ollut tähän asti.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti elämäsi jatkuu yhtä huolettomana.
Valitettavasti ihan kaikki voi muuttua yhden pienen sattuman vuoksi. Irtisanominen työstä. Äkillinen sairastuminen. Tulipalo.
Irtisanominen ei haittaa, ellei elämä ole aiemmin mitoitettu sentilleen tulojen mukaan. Lainaa on ehkä otettu silmät, suut täyteen. Meillä ei olisi miehen kanssa hätää, vaikka molemmat irtisanottaisiin yhtä aikaa. Meillä on vain asuntolainaa ja sitä voisi maksaa työttömyystuillakin ihan helposti. Todennäköisesti jossain vaiheessa edes jompi kumpi taas työllistyisi.
Vakavaa sairautta varten meillä on vakuutus, johon saisi pienen (20 te) kertakorvauksen. Toki vakuutus ei kata kaikkia sairauksia, mutta sitten vaan kiristettäisiin vyötä ja elettäisiin pienempien tulojen mukaan.
Tulipaloa varten kaikilla on vakuutus, ainakin omistusasujilla. Pankkikin sitä edellyttää.
Tottakai kaikki voi muuttua silmänräpäyksessä, mutta kyllä niillä omilla kulutustottumuksilla on valtavan suuri merkitys. Minulla on kaksi ”köyhää” kaveria ja aika nopeasti ymmärsin miksi ovat ”köyhiä” kun kävin heidän kanssa kaupassa. Ostivat kaikkea ihan turhaa (oho, dvd:t eurolla, otan näitä viisi kpl kun halvalla saa) tai oho, tässä vaatteet -50 %, voisin ostaa kun halvalla saa vaikken sinänsä edes tarvitse. Jotenkin semmoinen suunnitelmallisuus puuttuu kokonaan. Ei ymmärretä että silloin kun tulot on pienet, ei voi tuhlailla alkukuustakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ainakin yhdellä viidestä aikuisesta on krooninen sairaus. Useimmat sairaudet ei ole sellaisia että kaikki kulut kattaisi yhteiskunta. Lisäksi sairauden tuomaa toimintakyvyn menetystä ei korvata mitenkään, vaan pitää sitten handlata kuten parhaiten taitaa. Toimintakyvyn pitää olla vähintään 2/5 alentunut, että pääsee osittaiselle, määräaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle. Osatyökykyisiä on paljon enemmän kuin tilastoista käy ilmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ainakin yhdellä viidestä aikuisesta on krooninen sairaus. Useimmat sairaudet ei ole sellaisia että kaikki kulut kattaisi yhteiskunta. Lisäksi sairauden tuomaa toimintakyvyn menetystä ei korvata mitenkään, vaan pitää sitten handlata kuten parhaiten taitaa. Toimintakyvyn pitää olla vähintään 2/5 alentunut, että pääsee osittaiselle, määräaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle. Osatyökykyisiä on paljon enemmän kuin tilastoista käy ilmi.
Eli siis jos työkyvystä on jäljellä vakuutuslääkärin _mielestä_ enemmän kuin 3/5, lasketaan täysin työkykyiseksi jolla on samat velvollisuudet elättää itsensä kuin täysin terveellä. -sama
Ei mullakaan ole koskaan ollut rahahuolia. Olen kyllä ollut täysin varaton ja koditon, mutta en minä silloinkaan ollut huolissani raha-asioista. Olen aina ollut huolissani pelkästään terveydestäni. Mitä enemmän terveyshuolia on, sitä vähemmän pystyy huolehtimaan mistään muusta.
Onneksi mun ei tarvitse olla huolissani rahasta, parisuhteesta, lapsista, talosta, koulutuksesta, työstä, ilmastonmuutoksesta,...
Onneksi mulla on nämä terveyshuolet.
"Toki vakuutus ei kata kaikkia sairauksia, mutta sitten vaan kiristettäisiin vyötä ja elettäisiin pienempien tulojen mukaan."
Eli jos vakuutus ei kata sairautta, niin jätät käymättä esim. hoidossa joka pitäisi itse maksaa? Sairaus kasvattaa myös välillisiä kuluja, esim. ei pääse kauppaan kävellen --> pakko mennä bussilla tai autolla. Ei pysty vaihtamaan auton renkaita tai tekemään remonttia - maksettava palveluista tai luovuttava kulkuneuvosta/asuinmuodosta. Teillä terveillä on joskus vähän yksinkertainen käsitys siitä, mitä sairastaminen on.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mistä tiedät, että asiat menee yleisesti ottaen juuri niinkuin kirjoitit? Joistain ihmisistä voit havaita nuo asiat mistä kerroit kun kyttäät ulkopuolelta, luuletko että tiedät kaiken siitä mitä heidän elämässään tapahtuu? Tiedätkö esimerkiksi 100% varmuudella, että heillä ei ole sairauksia?
Niino eihän se rahan riittävyys vaadi niinkään tuloja vaan ihan vaan kykyä ottaa vastuuta itsestään ja olla suunnitelmallinen. Siksi köyhyyttäkään ei voi korjata rahalla. Köyhyys on henkinen vamma.
Ei mullakaan, ja tiedostan, että olen etuoikeutetussa asemassa. Tein vahingossa hyvän ammatinvalinnan, työttömyys ei näillä näkymim ole uhkana ikinä ja palkka on ihan hyvä.
Opiskeluaikana olin kyllä ihan oikeasti köyhä, rahat oli koko ajan loppu, mutta se ei haitannut, koska kaikilla muilla oli sama tilanne. Yhdessä kavereiden kanssa laskettiin rahoja ja odotettiin opintotukea. Köyhyyden tunteeseen vaikuttaa se, millaisessa vertaisryhmässä elää ja mitä vaatimuksia muilla ihmisillä on. Ovatko muut ihmiset ympärillä samassa tilanteessa vai joutuuko kokemaan huonommutta suhteessa muihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mistä tiedät, että asiat menee yleisesti ottaen juuri niinkuin kirjoitit? Joistain ihmisistä voit havaita nuo asiat mistä kerroit kun kyttäät ulkopuolelta, luuletko että tiedät kaiken siitä mitä heidän elämässään tapahtuu? Tiedätkö esimerkiksi 100% varmuudella, että heillä ei ole sairauksia?
Aloittaja on aivan oikeassa. Suurin osa köyhyydestä johtuu ihmisten huonoista valinnoista, ei sairauksista. Ihmiset ovat usein malttamattomia. Kaikkea pitää saada heti vaikka velaksi. Sitten jos sairastuu tai tulee muuta onnettomuutta, koko velalle rakennettu, elämäksi kutsuttu korttitalo romahtaa.
Hohhoijaa.