Ihmisten on lopetettava vaatteiden ostaminen
Suomalaiset ostavat enemmän vaatteita ja käyttävät niihin vähemmän rahaa. Pikamuotijätit viherpesevät brändejään, mutta vain tuotannon vähentäminen auttaisi ilmastokriisiin. Halpavaatteiden ostamisesta ei saa ekologista millään, ja siksi meidän täytyy saada dopamiiniryöppymme muualta.
Kommentit (41)
Tiedän nuoria naisia, jotka shoppailevat uusia vaatteita joka viikko. Vaatteita käytetään vaan muutaman kerran ja sitten pitää saada uusia. Esim. Farkkujakin saattaa löytyä vaatekaapista helposti yli 50!
Onhan se kuluttaminen joidenkin ihmisten kohdalla aivan mahdotonta. Yhtään ei mietitä mitään muuta kuin omaa ulkonäköä ja IG-tykkäyksiä. Ja näitä on muuten paljon.
(Valmistautunut vastaanottamaan alapeukkuja... :( )
Älkää nyt taas viitsikö liioitella. Mun vanhin vaatekappaleeni on hartialämmitin (Medina) joka on ollut käytössä 80-luvulta tähän asti ja on edelleenkin. V. -90 hankittuja on jokin pusero ja yöpaituli. Vanhimmat ja edelleen käytössä olevat housut ostin 90-luv. ja olen paikannut niitä sisältä.
Uusin tulokas on juhlamekko häihin viime kesänä. Vai ostinko sukat sen jälkeen, en muista. Uskon, että olen kohtuullinen vaatteiden kuluttaja. En lupaa lopettaa kokonaan uusien vaatteiden ostoa enkä myy vanhoja pois kirppareilla, kierrätykseen voin viedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko ikinä itse ostaneet esim. Kierrätyskeskuksesta vaatteita? Niissä voi olla ihan kunnollisiakin, mutta etenkin lastenvaatteet ovat täynnä pikkuvikoja kuten alkavia reikiä. En tahdo maksaa sellaisesta edes kymmentä senttiä!
Rasittaa muutenkin ajatus, että vaatteiden ostamisen tulisi olla ekstravaikeaa; ei todellakaan tulisi, päinvastoin. Jos vaatteita löytyisi helposti eri koossa ja malleissa, voisi valikoima olla noin muuten tavallista pienempikin. Minä en ala metsästämään omantyylisiäni vaatteita koossa 50 kirppareilta, siinä menee helposti vuosikin että löytää yhden asukokonaisuuden!
Tuo on kyllä hassua, itse kierrän paljon kirppareita ja lähes kaikki vaatteet on niistä ostettu. Aina löytyy jotain hyvää, joskus toki törmää rikkinäisiin/likaisiin mutta harvemmin. Niin aikuisten kuin lasten vaatteissa. En tiedä missä muut käy kun tätä väitettä kuulee niin usein?
Tuon koko-ongelman ymmärrän kyllä, miehelleni ei löydy juuri koskaan mitään, itselleni 38 kokoa löytyy hyvin (ja samoin niitä lasten vaatteita).
Ja joo, rahaa olisi ostaa uutena mutta on paljon kivempaa ostaa käytettynä halvalla.
Nauran ihmisille jotka valittaa etteivät löydä kirppareilta mitään tai että vaatteet on vain rättejä. Tuskin edes käyvät kirppareilla kun kaikki aika menee valittamiseen. Itse käyn kiertämässä kirppareita kolmesti viikossa ja joka kerta löydän kasseittain ostettavaa ja saman verran lahjoitan itse myyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko ikinä itse ostaneet esim. Kierrätyskeskuksesta vaatteita? Niissä voi olla ihan kunnollisiakin, mutta etenkin lastenvaatteet ovat täynnä pikkuvikoja kuten alkavia reikiä. En tahdo maksaa sellaisesta edes kymmentä senttiä!
Rasittaa muutenkin ajatus, että vaatteiden ostamisen tulisi olla ekstravaikeaa; ei todellakaan tulisi, päinvastoin. Jos vaatteita löytyisi helposti eri koossa ja malleissa, voisi valikoima olla noin muuten tavallista pienempikin. Minä en ala metsästämään omantyylisiäni vaatteita koossa 50 kirppareilta, siinä menee helposti vuosikin että löytää yhden asukokonaisuuden!
Voisit vaikka laihtua pienempään kokoon metsästämällä vaatteita kirpputoreilta sillä siellä joutuu kävelemään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisit vaikka laihtua pienempään kokoon metsästämällä vaatteita kirpputoreilta sillä siellä joutuu kävelemään
Minä laihduin 40 kiloa ja vein vaiheittain määrätietoisesti liian suureksi jääneet vaatteeni kirpparille. Ostin sieltä aina sopivan, muttei kuitenkaan liian tiukat, vapaa-ajan ja työhousut. Yläosia pystyy käyttämään pitempään väljempinä. Niissäkin tulee kuitenkin sekin vaihe, että näyttää siltä kuin olisi kaverin vaatteet lainassa. Trikooyläosat ja -mekot ovat kotikäytössä ja alaosina menevät ihan pojan vanhat verkkarit ja collarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierrätyskeskukset, kirpputorit ja Facebookin kierrätysryhmät ovat täynnä hyvälaatuisia, kestäviksi todettuja vaatteita huokeaan hintaan. Oikean koon ja mallin löytäminen voi olla vaikeaa. Mutta niin kuuluukin olla. Helppouteen meillä ei ole varaa. Huhtikuun alussa, 5. päivä, vietettiin Suomen ylikulutuspäivää. Siis päivää, jolloin suomalaiset olivat kuluttaneet laskennallisesti osansa maapallon luonnonvaroista. Päivä koitti viikkoa nopeammin kuin vuotta aiemmin. Helsingin Paloheinässä hiihdettiin vielä. Isoimmat syylliset ylikulutukseen ovat energiantuotanto, liikenne ja ruoka, mutta meidän täytyy miettiä uudelleen koko elämäntapamme. Kuluttamisen täytyy loppua.
Sama juttu kun joku ihmetteli että miksi ostaa uutta autoa kun käytettynä luonto pelastuisi ym... Jonkun se auto pitää ensin ostaa uutena, jotta sen voi käytettynä myydä. Sama se on vaatteissa, jonkun se paita pitää sieltä kaupasta uutena ostaa jotta sen voi kirpputorilla joskus myydä.
Käytettyjä vaatteita voi myydä uudelleen kun niitä ei enää itse käytä. Vaattueita kannattaa karsia sdn mukaan jos ei ole jotain vaatetta 4-5 kuukauteen käyttänyt niin eikun kiertoon vaan uudestaan ja myyntiin.
Nuo aikarajat on hassuja, eiköhän jokainen osaa itse määritellä vaatteidensa käyttöiän. Minulla on vanhimmat vaatteet n 20v takaa ja sen lisäksi on pari äitini vaatetta 50-luvulta. Joku vaate tai laukku voi olla useitakin vuosia käyttämättä ja tulee sitten uudestaan käyttöön. Minun vaatteet ovat ajattomia ja laadukkaita. Minulla on myös pari henkkamaukan vaatetta 20v takaa. Ihan hyvin nekin toimivat tarvittaessa. Ennen sielläkin oli parempi laatu. En myöskään ymmärrä näitä vaatteita jotka menevät pilalle ekassa pesussa. Minulla ei ole ollut sellaista vaatetta koskaan riippumatta mistä ne on ostettu. Näkeehän sen jo kankaasta ja jäävät kauppaan. Netistä olen ostanut vain yhden vaatteen ja siitäkin olin kaupassa kokeillut toista väriä etukäteen. En tällä pituudella 155cm osta netistä puoli metriä liian pitkiä ja mittasuhteisiin sopimattomia vaatteita. Haluan myös tuntea kankaan sormissani, siitähän huomaa onko vaate laadukas. En osta myöskään kirppiksiltä. Olen kierrättänyt sinne omia vaatteita ja huomannut että suuri osa on aikamoista roskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierrätyskeskukset, kirpputorit ja Facebookin kierrätysryhmät ovat täynnä hyvälaatuisia, kestäviksi todettuja vaatteita huokeaan hintaan. Oikean koon ja mallin löytäminen voi olla vaikeaa. Mutta niin kuuluukin olla. Helppouteen meillä ei ole varaa. Huhtikuun alussa, 5. päivä, vietettiin Suomen ylikulutuspäivää. Siis päivää, jolloin suomalaiset olivat kuluttaneet laskennallisesti osansa maapallon luonnonvaroista. Päivä koitti viikkoa nopeammin kuin vuotta aiemmin. Helsingin Paloheinässä hiihdettiin vielä. Isoimmat syylliset ylikulutukseen ovat energiantuotanto, liikenne ja ruoka, mutta meidän täytyy miettiä uudelleen koko elämäntapamme. Kuluttamisen täytyy loppua.
Sama juttu kun joku ihmetteli että miksi ostaa uutta autoa kun käytettynä luonto pelastuisi ym... Jonkun se auto pitää ensin ostaa uutena, jotta sen voi käytettynä myydä. Sama se on vaatteissa, jonkun se paita pitää sieltä kaupasta uutena ostaa jotta sen voi kirpputorilla joskus myydä.
No, tämä on vähän kestämätön argumentti. On laskettu, että jos koko maailman vaatetuotanto pysäytettäisiin nyt, kohtuukuntoisia vaatteita riittäisi kaikille vielä vuosikymmenien ajan ennen kuin tuotantoa tarvitsisi käynnistää uudelleen. En kannata tällaista, mutta se vähän valottaa sitä miten aika harvan tarvitsee ostaa uutta jotta niitä tulisi kiertoonkin. Vaatteita menee jopa käyttämättöminäkin roskiin kun vaateketjujen mallistot uudistuvat.
Satumaa pitää sanoittaa uusiksi...
Vaatemeren tuolla puolen, jossakin on maa
missä onnen kaukorantaan vaatteet liplattaa
missä rievut kirjavimmat luo aina loistettaan
siellä huolet huomisen ei jääneet unholaan
Oi jospa kerran sinne satumaahan käydä vois
niin sieltä koskaan lähtisi en roinan lailla pois
vaan rahatonna en voi lentää
vanki olen maan
vain aatoksin mi kauppaan entää
sinne käydä saan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytettyjä vaatteita voi myydä uudelleen kun niitä ei enää itse käytä. Vaattueita kannattaa karsia sdn mukaan jos ei ole jotain vaatetta 4-5 kuukauteen käyttänyt niin eikun kiertoon vaan uudestaan ja myyntiin.
Nuo aikarajat on hassuja, eiköhän jokainen osaa itse määritellä vaatteidensa käyttöiän. Minulla on vanhimmat vaatteet n 20v takaa ja sen lisäksi on pari äitini vaatetta 50-luvulta. Joku vaate tai laukku voi olla useitakin vuosia käyttämättä ja tulee sitten uudestaan käyttöön. Minun vaatteet ovat ajattomia ja laadukkaita. Minulla on myös pari henkkamaukan vaatetta 20v takaa. Ihan hyvin nekin toimivat tarvittaessa. Ennen sielläkin oli parempi laatu. En myöskään ymmärrä näitä vaatteita jotka menevät pilalle ekassa pesussa. Minulla ei ole ollut sellaista vaatetta koskaan riippumatta mistä ne on ostettu. Näkeehän sen jo kankaasta ja jäävät kauppaan. Netistä olen ostanut vain yhden vaatteen ja siitäkin olin kaupassa kokeillut toista väriä etukäteen. En tällä pituudella 155cm osta netistä puoli metriä liian pitkiä ja mittasuhteisiin sopimattomia vaatteita. Haluan myös tuntea kankaan sormissani, siitähän huomaa onko vaate laadukas. En osta myöskään kirppiksiltä. Olen kierrättänyt sinne omia vaatteita ja huomannut että suuri osa on aikamoista roskaa.
Tarvitsee vähemmän kaappeja ja pärjää pienemmällä asunnolla kun ei säilyttele tarpeettomia ruonaröykkiöitä pitkin nurkkia vaan ylenpalttisen hamstraamisen sijaan kierättää ja laittaa sitä tavaraa kiertoon.
Ei vaan pysty käyttämään toisen vanhaa vaatetta. Vaikka olisi kuinka pesty ja puhdas, niin ajatus jo etoo.
Vierailija kirjoitti:
Satumaa pitää sanoittaa uusiksi...
Vaatemeren tuolla puolen, jossakin on maa
missä onnen kaukorantaan vaatteet liplattaa
missä rievut kirjavimmat luo aina loistettaan
siellä huolet huomisen ei jääneet unholaan
Oi jospa kerran sinne satumaahan käydä vois
niin sieltä koskaan lähtisi en roinan lailla pois
vaan rahatonna en voi lentää
vanki olen maan
vain aatoksin mi kauppaan entää
sinne käydä saan
👏🏻👏🏻👏🏻
Oletko harkinnut sanoittajan uraa?
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan pysty käyttämään toisen vanhaa vaatetta. Vaikka olisi kuinka pesty ja puhdas, niin ajatus jo etoo.
Et ollenkaan taida ymmärtää, että minkälaisissa tiloissa ja hygieniaolosuhteissa vaatteita tehdään halpamaissa? Siihen päälle vielä loppukäsittelyssä käytetyt kemikaalit. Uudet vaatteet pitää joka tapauksessa pestä ennen käyttöä koska ne ovat matkanneet maita ja mantuja ennen kuin ne ovat sinun ostoskassissasi.
Huonolaatuiset trendirätit voisi jättää ostamatta. Ostettaisiin kestävää ja ajatonta. Ei tarvitse ostaa kirpparilta, jos ostaa hyvälaatuista joka kestää omassa käytössä vuosikaudet.
Mä lopetin muutama vuosi sitten vaatteiden ostamisen kaupoista kun laatu oli aivan surkeaa. Pari hyvälaatuista paitaa/hupparia ja housut olen tilannut netistä mutta perus h&m:t ovat olleet boikottilistallani jo 10v.
En ole mikään muodikas pukeutuja, mutta en ihan tyylitajutonkaan. Lapsille saan ystäväperheiden käytettyjä vaatteita ja käytön jälkeen kierrättämme ne uudestaan. Vain sukkia olen ostanut uutena.
Rahasta tämä ei ole kiinni. Olen akateeminen ja yritän olla myös ekologinen.
Vierailija kirjoitti:
Sun mielipide. Noin 20 vuotta kirppiksiltä vaatteeni ostaneena voin sanoa, että nykypäivänä kirppiksiltäkin on hankala löytää kestävää vaatetta, kun vaatteet ei enää kestä kierrätystä. Jatkuvasti menee kirpparilta hankitut siistit ja ehjät vaatteet muutaman pesun jälkeen roskiin, kun ei sen pidempään kestänytkään. Harmittaa, kun kirppiksiltä hankituista vaatteista vaatejätettä tulee jatkuvasti ja siitä on vaivaa, kun niitä lumppuja roudaa roskiin. Siksi harkitsen, että alan ostamaan vaatteita enemmän uutena, niin niillä on enemmän käyttöikää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Pystytkö lukemaan kirjaston kirjoja?
Uutinen oli melkoinen shokki minulle. Itse ostan vaatteita vain käytettyinä, enkä edes joka vuosi. Tuolla on siis joku, joka ostaa minunkin ostovoiman edestä uusia vaatteita. Mihin niitä mukamas tarvitsee niin paljon???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ne vaatteet ei ikuisesti siellä kierrossa kestä. Ei vaikka olisi hyvälaatuinenkin. Niitä uusia vaatteita nyt vaan on ihan pakko jonkun ostaa.
Ihanko oikeasti ette ymmärrä mitä tässä tarkoitetaan vai läyskytätkö paskaa vain oikeuttaaksesi jatkuvan kulutuksen?
Minä en ole ikinä löytänyt kirpparilta kunnon vaatteita. Aivan järkyttäviä rytkyjä 80-luvulta.
Ostan mitä haluan silloin kun sattuu huvittamaan. Viher terroristit ei koulutustani pysty ohjaamaan
https://silputtusilpuksi.blogspot.com/