Genitaaliherpes
Otsikko kertoo kaiken. Monta päivää kestäneen tuskan jälkeen sain eilen tietää että mulla on genitaaliherpes. Oon aivan täysin romuna tän asian kanssa. Onneksi sattu hyvä lääkäri, oli tukena ja neuvona mutta yleislääkärikään ei paljoa asiasta osannut sanoa. Netti ei kerro juuri mitään.
Miljoona kysymystä siis mielessä. Oonko kantanut tätä pitkään oireettomana vai oonko saanu nykyiseltä seksikumppanilta?
Jos tarttuu oireettomana miten tältä voi kukaan ees välttyä?
Miten tämän tuskan kanssa kestää?
Paljon maksaisi estolääkitys?
Miten ihmeessä tästä voi jatkaa eteenpäin? itse olen seksuaalisesti hyvinkin virittäytynyt ja mulla on ollut suhteita puhtaasti seksin takia mutta onko nyt aika parsia pipari umpeen kun netin mukaan edes kondomi ei suojaa?
Apua, tarinoita, vertaistukea toivoisin. Toki haluan kuulla myös niitä huonoja ja tuskaisia tarinoita että tiedän mitä on odotettavissa. Ja onko jossain jotain vertaistuki kanavaa?
Mielelläni kuulisin myös tarinoita miten seksi kumppani on asian ottanut? Itse siis olen saanut oireettomalta kumppanilta jos nykyiseltä olen saanut ja pelkään kertomista ihan sairaan paljon... 😭
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo se primaaritartunta on kamala mutta ei se myöhemmin oireile kuin lievästi, jos ollenkaan.
Sairastuin 35 vuotta sitten. Tauti uusi vähintään kerran kuukaudessa, usein kahdestikin, niin kauan kuin kuukautiskierto pyöri. Hormonikierukan laitto koottu kuukautisen ja sen jälkeen vähän harveni, mutta lähes kerran kuukaudessa tuli silti. Nykyisinkin tulee herkästi esim. hankauksesta, seksin jälkeenkin lähes aina, ellen ota estolääkettä.
Oireet eivät enää onneksi ole niin pahat kuin ekalla kerralla, mutta kipeää tekee edelleen.
Ai kamala.. Miten sulla psyyke kestää? Itse miettinyt että jos näin käy että vaivaa vähän väliä niin miten pää kestää. Eikö estolääkettä pysty syömään myös pitkiä aikoja kerralla? Itse en pysty hormonaalista ehkäisyä käyttämään joten ei ole itsellä vaihtoehto.
Suhde kunnossa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo se primaaritartunta on kamala mutta ei se myöhemmin oireile kuin lievästi, jos ollenkaan.
Ihanaa, kiitos tiedosta. Sain juuri soitettua miehellenikin ja puhuttua asioista. Kyllä tämä vielä iloksi muuttuu.
No saiko se "miehesi" kakistettua ulos kantavansa sukupuoliherpestä ja tartuttaneensa sinut?
Vierailija kirjoitti:
Minä sain tartunnan Thaimaassa 9v sitten kun paikallinen nainen otti suihin. En huomannut mitään outoa. Kyseessä on HSV-1 eli huuliherpes-virus joka tarttui penikseen. Kannat ovat menneet herpeksessä sekaisin suuseksin ansiosta. Parin viikon päästä oli kova kirvely ja rakkuloita. Sain lääkettä suun kautta. Aasiasta olen saanut myös ostettua lääkettä ilman reseptiä. Tosin tauti tai ainakin sen oieet hävisivät jo 5v sitten eikä ole enää oireita ikinä näkynyt eikä ole muutenkaan tarttunut kehenkään naiseen tietääkseni. Käytännössä oireettomana se ei tartu vaikka lääkärit joskus koittavatkin muuta väittää että muka on "mahdollista" mutta virusta ei ilman rakkuloita käytännössä ikinä erity riittävästi tartunnan mahdollistamiseen, siksikin olen pannut paljaalla menemään normaalisti aina kun rakkuloita ei ole ollut eli viimeiset 5v aina.
t. Mies 42v
Tää miesten kumikammo on ihan pimeetä. Varattunakin painetaan yhdenillanhoitoja ilman kumia.
Sain reilu vuosi sitten seksisuhdekumppaniltani "läksiäislahjaksi" genitaaliherpeksen. Oltiin juuri lopetettu tapailu, parin viikon kuluessa nousi kuume, punoitus ja rakkuloita ihan tuhottomasti alapäähän, ylhäältä perään asti molemmin puolin, niitä oli jopa sisäreisien hiertymissä. Pissaaminen kirveli lähes sietämättömästi.
Lääkäri määräsi puhelimessa Vasicloviriä, herpestestiä ei tehty, mutta oireet viittasivat niin vahvasti siihen. Parissa viikossa tämä tuska oli ohi, sen jälkeen on tullut max kerran kuussa yksi rakkula alapäähän, vaivaa muutaman päivän vessassa käydessä. Lääkkeitä en ole alun jälkeen käyttänyt.
Jos tämä pitkässä parisuhteessa tulee niin eikö se kerro pettämisestä?
Vierailija kirjoitti:
Sain reilu vuosi sitten seksisuhdekumppaniltani "läksiäislahjaksi" genitaaliherpeksen. Oltiin juuri lopetettu tapailu, parin viikon kuluessa nousi kuume, punoitus ja rakkuloita ihan tuhottomasti alapäähän, ylhäältä perään asti molemmin puolin, niitä oli jopa sisäreisien hiertymissä. Pissaaminen kirveli lähes sietämättömästi.
Lääkäri määräsi puhelimessa Vasicloviriä, herpestestiä ei tehty, mutta oireet viittasivat niin vahvasti siihen. Parissa viikossa tämä tuska oli ohi, sen jälkeen on tullut max kerran kuussa yksi rakkula alapäähän, vaivaa muutaman päivän vessassa käydessä. Lääkkeitä en ole alun jälkeen käyttänyt.
Ei kerro. Voi olla vuosia oireettomana. Ja miehillä saattaa olla ohi nopeasti, niin etteivät edes tajua asiaa. Tai tautia voi kantaa täysin oireettomana koko ikänsä. Ja niinkun tuolla sanottua voi tarttua myös suuseksissä, toisen huuliherpeksestä jonka ei tarvitse edes olla näkyvä
Ano kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kerro. Voi olla vuosia oireettomana. Ja miehillä saattaa olla ohi nopeasti, niin etteivät edes tajua asiaa. Tai tautia voi kantaa täysin oireettomana koko ikänsä. Ja niinkun tuolla sanottua voi tarttua myös suuseksissä, toisen huuliherpeksestä jonka ei tarvitse edes olla näkyvä
Olen käsittänyt että huuliherpes on tuo oireettomanakin majaileva, mutta genitaaliherpes tulee aina seksistä ja tuoreessa tartunnassa nuo vahvat oireet.
Voi olla genitaali herpes tietenkin myös oireeton. Ja tarttuu myös oireettomana, varsinkin miehestä naiseen. Miehet päässeet tästä(kin) helpommalla ja usein miehellä oireeton onkin. Mutta tietenkin genitaaliherpes tulee aina seksistä, mistäs muustakaan. Mutta voi tarttua oireettomasta vehkeestä penetraatiossa tai oireettomasta huuliherpeksestä suuseksin aikana.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla genitaali herpes tietenkin myös oireeton. Ja tarttuu myös oireettomana, varsinkin miehestä naiseen. Miehet päässeet tästä(kin) helpommalla ja usein miehellä oireeton onkin. Mutta tietenkin genitaaliherpes tulee aina seksistä, mistäs muustakaan. Mutta voi tarttua oireettomasta vehkeestä penetraatiossa tai oireettomasta huuliherpeksestä suuseksin aikana.
Niin mutta jos ollaan oltu vaikka 10v yhdessä ja yhtäkkiä saa s.e.herpestartunnan kumppanilta niin eiköhän se kerro että vieraissa käyty hakemassa, etenkin jos kummallakin oireet?
Vierailija kirjoitti:
Yths sivulta kopsattu
"Osalla tartunnansaaneista oireet ovat selkeitä (rakkuloita, kipua, punoitusta) ja toistuessaan tunnistettavia, mutta monella herpeksen oireet ovat joko niin lieviä tai epätyypillisiä, että herpestä voi sairastaa ja tartuttaa kumppaneilleen tietämättään.“
Joten ei todellakaan tarkoita pettämistä edes pitkässä suhteessa. Jos mies joskus selvinnyt todella lievillä oireilla kymmeniä vuosia sitten ja loppu elämänsä ollut oireeton niin aika kurja syytellä pettämisestä kun toinen ei ole ollut tietoinen asiasta lainkaan. Ja siis toki nainen samassa asetelmassa mutta naisella harvoin herpes pienillä oireilla. Itse olen genitaaliherpeksen saanut tyttöystävältäni, oireettomasta huuliherpeksestä. Tai näin oletetaan. Hänellä ei genitaaliherpeksestä ole ollut koskaan oireita, mutta huuliherpeksen tapaista on ollut.
Toivottavasti olette niin viisaita että ensimmäisenä ette ala pettämisestä syyttämään, voin kertoa että tuska kuolemaa primaari oireissa tehtäessä syytökset pettämisestä ei todellakaan auta asiaa..
Joojoo, ei kannatta uskoa noita tyttöystävän oireettomia herpeksiä.
Vierailija kirjoitti:
Joojoo, ei kannatta uskoa noita tyttöystävän oireettomia herpeksiä.
Ai saakeli, onneks maailmassa on järkevämpiä ihmisiä kun sinä. Huomaa ettet aiheesta juurikaan tiedä. Ja sitäpaitsi, ennemmin tuossakin voisi pettämisestä syyttää oirehtivaa, miks just oireeton ois käyny pettämässä :D
No trollit trollina, mitäpä noista välittään
Vuosi sitten primäärioireissa lääkärin puheista sain käsityksen että niiden ilmaantuessa tartunnasta on 1-2 viikkoa. Eli oireettomana voi kyllä tartuttaa muita ja elää vaikka loppuelämänsä, mutta jos primäärioireet saa niin tartunta on tuore. Jos siis molemmilla on primaarioireet samaan aikaan niin kyllä siinä joku kolmaskin on ollut jommallakummalla.
Tämä ei koske huuliherpestä, joka voi olla ihan luonnostaan elimistössä eikä tarvitse seksiä tarttuakseen.
Luin joskus että herpes voi korvaan levitessään aiheuttaa jopa kasvohalvausta. Muistakaa siis olla sörkkimättä niitä rakkuloita etteivät leviä muualle.
oireettomana kautena jos haluaa yhdyntää ilman kumia kumppanin kanssa, niin pitääkö käyttää estolääkitystä vai aina kumilla tartunnan jälkeen?
Alkujärkytys voi olla musertava, mutta siitä selviää ja elämä jatkuu. Ensimmäinen infektio on usein ikävin, ajan myötä oireilu lievenee ja harvenee niin että välissä voi kulua vuosia ja asiaa tuskin enää muistaa. Virukseen on tehokkaat ja turvalliset lääkkeet, joita voi syödä jatkuvasti estolääkityksenä, jos oireita tulee tiheään. Itselläni tartunta ei ole estänyt ihmissuhteita ja normaalia elämää. Tsemppiä, selviät kyllä!
Mulla on ollut toi 7 vuotta. Olen aina kertonut avoimesti kumppaneille herpparista ennen kun on menty petipuuhiin.
Ketään ei ole haitannut. Yhdelle tarttunut näiden vuosien aikana ja hän tiesi riskin.
Nyt olen ollut vakisuhteessa 5 vuotta ja miehellä ei tartuntaa, lapsia 2.
Minulla se on pysynyt todella hyvin poissa terveillä elämäntavoilla. Lopetin röökin ja juomisenkin, ehkä kerran vuodessa puhkeaa lievänä johonkin päin kehoa. Ensijärkytys oli suuri, mutta olen oppinut sen hyväksymään ja elämään sen kanssa. Aika yleinen kuitenkin on! Paljon tsemppiä sulle. Ei se maailmaa kaada. <3
Vierailija kirjoitti:
oireettomana kautena jos haluaa yhdyntää ilman kumia kumppanin kanssa, niin pitääkö käyttää estolääkitystä vai aina kumilla tartunnan jälkeen?
Ei tarvita kumia jos ei ole herpes "päällä". Ei tartu käytännössä oireettomana vaikka tätä myyttiä sitkeästi vieläkin jotkut pitää yllä.
Sairastuin 35 vuotta sitten. Tauti uusi vähintään kerran kuukaudessa, usein kahdestikin, niin kauan kuin kuukautiskierto pyöri. Hormonikierukan laitto koottu kuukautisen ja sen jälkeen vähän harveni, mutta lähes kerran kuukaudessa tuli silti. Nykyisinkin tulee herkästi esim. hankauksesta, seksin jälkeenkin lähes aina, ellen ota estolääkettä.
Oireet eivät enää onneksi ole niin pahat kuin ekalla kerralla, mutta kipeää tekee edelleen.