Miksijoku nolo wt sanoo mää ja sää tai mie ja sie vaikka pitäisi sanoa minä ja sinä?
Miksi ei olla osaavinaan suomen kieltä, vaikka on istuttu koulunpenkillä ja äidinkielen oppimäärä suoritettu?
Kommentit (19)
Koska sun wt:t on jostain keskeltä suomea ja savosta.
Koska murteet. Ihan joka maassa omansa, ovat kielellistä rikkautta.
Mars koulunpenkille takaisin opiskelemaan murrealuita, -rajoja ja -sanoja.
Vierailija kirjoitti:
Savolaiset onkin aina wt-väkeä. Ovat aina tekopirteitä ja puhuvat murteella vain ärsyttääkseen muita.
Paljonko sinulla on vielä peruskoulua jäljellä? Millä luokalla opetetaan nykyään murrealueet ja yhdyssanat? Miksijoku ei ole yhdyssana.
Koska mie olen puhunut näin nelekytävuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Savolaiset onkin aina wt-väkeä. Ovat aina tekopirteitä ja puhuvat murteella vain ärsyttääkseen muita.
Voe tokkiinsa.
Täällä on jo äiti-hullu ja nyt on myös wt-hullu.
Vielä nolompaa pn, kun joku Pieksämäellä ikänsä asunut mongertaa sä ja mä . Ja sitten välillä sieltä lipsahtaa se sie tai mie.
Vierailija kirjoitti:
Vielä nolompaa pn, kun joku Pieksämäellä ikänsä asunut mongertaa sä ja mä . Ja sitten välillä sieltä lipsahtaa se sie tai mie.
Oletko joskus ollut Pieksämäellä? Pieksämäellä lähes kaikki sanovat mää ja sää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos niin puheesta nyt edes tajuaisi jotain.
Ei ole olemassa "puhtaita" kieliä - on vain murteita.
Kieli elää ja on muutoksessa koko ajan. Kun siirtyy toiselle murrealueelle, alkaa pian mielellään käyttää tuota itselle "uutta kieltä", jota ympäristössä puhutaan.
Minusta on hauska kuulla ihmisten käyttävän kotiseutunsa murretta. On myös kiinnostavaa huomata, että Suomen eri alueilta tulleilla voi säilyä se lähtöalueen aksentti tunnistettavana, vaikka puhuttaisiinkin tuota uuden alueen murretta.
Jos tähänkin pitää wt-käsite tuoda mukaan, niin wt:n edustaja on sellainen, joka luulee, että hänen käyttämänsä "kieli" on parempi kuin jonkun muun käyttämä - siis murteen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko joskus ollut Pieksämäellä? Pieksämäellä lähes kaikki sanovat mää ja sää.
Taisi olla alkuperäisen kommentoijan pointti, että kuulostaa pahalta kun lähetään yrittämää puhua muuta murretta kuin omaa. Esim pieksämäkeläiset, jotka yrittävät puhua mä ja sä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinunlaisesi angsti-masentuneet ja katkeroituneet/kateelliset ihmiset ovat kansamme kuonaa.
Ketä voi kiinostaa tämmöiset horinat? Iip minäkin sorruin vastaamaan tälle wt "sankarille". Ripottelen siis tuhkaa päälleni.
Mitäpä se siulle kuuluu miten myö muut puhutaan 😉
Vierailija kirjoitti:
Eikö Savossa juuri sanota minä ja sinä?
Pahempaa on kun sanotaan ketä vaikka se on KUKA
Miepä se vasta hurja oon. Mie sanon edelleen mie ja sie, vaikka oon yliopistossa lukenut pääaineena suomen kieltä ja nyt toimin äidinkielenopettajana.
Murteet ja aluepuhekielet ovat kaunista antia suomen kielelle. Pitäkää niistä kiinni!
T. Karjalan tyttö
Tai mä ja sä.