Pitkä ajomatka ja tapailemani mies vaatii että ajan puolet matkasta, vaikka olen ajanut autoa viimeksi 15 vuotta sitten
Eli meillä pienimuotoinen lomareissu suunnitteilla mutta taitaa nyt sitten kaatua tähän. Olin 15 vuotta sitten pahassa kolarissa ja sen seurauksena melkein vuoden pyörätuolissa. Minulle jäi tästä trauma, enkä sen jälkeen ole pystynyt ajamaan. Mies sanoo, että minun pitää ajaa puolet matkasta, koska hänen keskittymisensä alkaa herpaantua siinä 4-5 tuntia ajettuaan. (matka kestää 9,5h)
Minä en kertakaikkiaan uskalla ajaa ja suuntakin on sellainen, etten ole siellä ennen ajanut. Miten ratkaista tilanne?
Kommentit (46)
Eikös tuo jo suunnitteluvaiheessa ole lähtökohtaisesti kuollut idea lähteä henkilöautolla tuollaiselle taipaleelle. Ellette jousta. 15 vuotta ajamattoman ei ehkä ole parhainta/turvallisinta alkaa opetella uudestaan ajoa lomamatkalla vieraalla tiellä, pitkän autossa istumisen jälkeen. Ja varsinkin, kun perille pääsy on varmasti molempien ajatuksissa, voi olla että on tullut nukuttua huonosti jne. Joten ehkä se ajotunti ja ajo ilman "päämäärää" olisi parempi alku. Niin että se lähtee omasta halusta, että nyt alan tähän taas. Ihan tuossa suunnitteluvaiheessa olet siis käytännössä kortiton henkilö. Joten vaihtoehdot on mennä henkilöautolla ja varata matkaan 2 päivää. Ottaa varmempi kuski kolmanneksi mukaan reissuun. Tai matkustaa julkisilla.
Pidempi tauko tai yö jossain. Ja tarpeeksi tiheästi lyhyitä taukoja.
Ite en ees uskaltaisi pitkään ajamattoman kyytiin mennä ilman, että toinen saa ensin treenata ajamista uudestaan. Ajoin kesälomareissulla miesystävän autoo, mutta ehto oli, että sain käydä ennen matkaa ajelemassa sen autolla, vaikka säännöllisesti ajankin.
Aja heti alkumatkasta auto ulos tieltä, ennenkuin vauhti on ehtinyt kiihtyä liikaa. Sen verran vaan, että auto jää joko jumiin tai puskuri ja etuvalo vioittuvat. Eiköhän mies ala miettiä juttua uudeleen.
Kuka uskaltaa kuskin kyytiin , joka on ajanut vuosikymmeniä sitten ?
Kuka antaa autonsa em.kuskille ?
Et h*lvetti soikoon aja ihan kanssa kulkijoiden turvallisuuden vuoksi.
Miehen kannattaa tutkituttaa päänsä.
Ajamisen opettelu uudestaan kannattaa lähinnä, jos on jatkossakin tarvetta ajaa.
Mä en ole ajanut viiteentoista vuoteen, koska ei ole ollut autoa käytössä (ja sen omistaminen olisi nykyisessä asuinpaikassa lähinnä riesa). Jossain vaiheessa mietin, pitäisikö harjoitella uudelleen ja ottaa vaikka pari ajotuntia, mutta sitten tajusin, että ei olisi silti ajamiseen tarvetta kuin tyyliin kerran pari kesässä. Eikä sillä pysy ajotaito yllä. En todellakaan koe olevani valmis ajamaan, vaikkei ole edes traumoja, ja ihmettelisin ihmistä joka väkisin haluaisi mun kyytiin neljäksi ja puoleksi tunniksi. Jos nyt on pakko olla itsetuhoinen niin ei nyt sentään liikenteessä.
Korttia ei ole miehelläkään, mökkireissut on sitten tehty maksamalla kuskaamisesta ajaville kavereille, tai tarvittaessa julkinen + taksi -yhdistelmällä. Jos nyt joskus päädyn asumaan haja-asutusalueelle tms, katsotaan sitten uudestaan. Mutta muuten luulen, että robottitaksit ehtii tulla ennen kuin mun ajotarve olisi tarpeeksi tiheä että kannattaisi opetella ajotaito uudestaan.
Summa summarum, teette reissun jotenkin muuten ja jos mies ei tajua, jotain vikaa on sen harkintakyvyssä.
Anna Ap ajokorttis poliisille, siis lopeta ajo-oikeutesi, jos et enää uskalla ajaa. Tai sitten käsittele traumasi ja mene hiljaisille pikkuteille ajelemaan vaikka autokoulun kautta, jos kovasti hirvittää . Minulla oli myös pitkä tauko ja oli se aloittaminen uudestaan pelottavaa, mutta kyllä se alkoi sitten sujua.