Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukulaispariskunta puolittaa kaiken

Vierailija
11.10.2019 |

Talo ostettiin paikkakunnalta, että molemmilla on yhtä pitkä matka töihin, toisella toiseen suuntaa ja toisella toiseen suuntaan. Asuntolaina on puoliksi. Matkustelut maksetaan puoliksi. Kaikki kulut maksetaan puoliksi. Onko elämä nykyään tällaista?

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Talo ostettiin paikkakunnalta, että molemmilla on yhtä pitkä matka töihin, toisella toiseen suuntaa ja toisella toiseen suuntaan. Asuntolaina on puoliksi."

Mitä omituista näissä on? Asuntolaina on meilläkin puoliksi, talosta myös (sekä aiemmin asunnoista) on omistussuhteen 50-50. Samoilla seuduin työskennellään, joten tuota asuinpaikkavalintaa ei ole tarvinnut pahemmin säätää, mutta tiedän pariskuntia, jotka ovat tehneet tämän ratkaisun (mielelläni järkevää alueella, jossa joka tapauksessa olisi mentävä omalla autolla töihin, näin kummankin työmatka pysyy sopivana).

Muutenkaan tuossa en näe mitään ongelmaa, ellei aleta laskemaan jokaista jugurttipurkkia ja kaupan kassalla tinkaamaan kumpi maksoi viimeksi ja paljonko summa silloin toli. Taasen esim. yhteisen taloustilin käyttäminen laskuihin ja ruokaostoksiin jne. on ihan järkevää.

Vierailija
22/63 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On erilaista kuin ennen jolloin mies maksoi kaiken.

Tasa-arvoa ja nykyaikaa naisten mielestä on se, että naisilla on oikeudet ja omat tulot, miehillä velvollisuudet ja maksajan rooli kuten ennenkin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raha-asiat pystyy puolittamaan mutta juuri esim tuo taloasia eli molemmat haluaa tasan yhtä pitkän työmatkan. Miten sitten kun syntyy lapsia. Miten heidän hoitonsa puolitetaan? Raskautta kun ei puolittamaan pysty.

Ei kai se raskausaika mitään lapsen hoitoa ole, jos raskaus sujuu normaalisti? Ja syntymän jälkeen vanhempainvapaa puoliksi.

Vierailija
24/63 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me laitetaan kaikki puoliksi mieheni kanssa. Eikä ikinä tule yhteistä tiliä! Musta on hämmästyttävää että tätä ihmetellään. Näinhän sen kuuluisi mennäkin...

Niinkö? Mies tienaa 7000, minä 2200. Joutuisin ottamaan lainaa, jotta saisin maksettua kaikki puoliksi. Missään yksiössä mies ei suostu perheen kanssa asumaan.

Mien lie te olettekaan päätynee yheen. Mutta sili huomaan aattelevani, että tasa-arvo on usein hyvä lähökoha parisuheelle. - Haaseia saattaa suhteessa tulla, jos tulotaso kumppanin kanssa on merkittävä. - Vosii tietysi kysyä, että entä jos enemmän tienaava kumppanisi sanoisikin, että  asutaan vaan yksiössä, eei häntä haitaa, etä hän laittaa tienaamaansa rahat vaikka autoon tai johonkin muuhun itseään kiinnostavaan koheeteeseen, joka on jokin muu kuin asunto tai sellainen josa e molemma voisitte mahdollisesti nauttia. Vai kutsuttaisiinko enemmän tienaavaa itsekkääksi kusipääksi? - Jos niin miksi?      

Persaukisina opiskelijoina päädyttiin yhteen. Jos mies haluaisi että asuttaisiin yksiössä, se sopisi oikein hyvin minulle. Olisipa vähemmän siivottavaa. Autoja meillä on kolme, kaksi niistä miehen. Kyllä, kutsuisin kusipääksi miestä joka käyttäisi taloudellista väkivaltaa perheeseensä ja lähtisin lätkimään.

Vierailija
25/63 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei mene kaikilla niin. Miehelläni on 40 kertaa isommat tulot kuin minulla. Hän maksaa about kaiken. Itse ostan ruokaa kotiin jonkunverran.

Jos olisin samoilla tuloilla olevan kanssa parisuhteessa niin varmaan voisi maksaa kaikki puoliksi. Tosin sellainen parisuhde minua ei olisi kiinnostanut; lasta en olisi lähtenyt hankkimaan köyhän miehen kanssa. Mielummin elän yksin kuin yhtä köyhän kuin itse olen. Syön niin vähän että ärsyttäisi puolittaa ruokakulut jonkun 90kg suursyömärin kanssa.

Vierailija
26/63 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me laitetaan kaikki puoliksi mieheni kanssa. Eikä ikinä tule yhteistä tiliä! Musta on hämmästyttävää että tätä ihmetellään. Näinhän sen kuuluisi mennäkin...

Niinkö? Mies tienaa 7000, minä 2200. Joutuisin ottamaan lainaa, jotta saisin maksettua kaikki puoliksi. Missään yksiössä mies ei suostu perheen kanssa asumaan.

Olisitkohan samaa mieltä jos itse tienaisit enemmän.. 😏

Olisin. Perhe on yksikkö, meillä ollut jo yli 20 vuotta. 

Helppo se on ainakin noin sanoa, kun oikea tilanne kuitenkin on mikä on. Olen aina ollut sitä mieltä että onnellisimmat parisuhteet on henkilöillä, joilla on suht sama sosioekonominen asema.

Vierailija
27/63 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä toteutuu oikea, aito ja todellinen tasa-arvo. Vastuut jaetaan tasan. Tätä nimenomaan vaaditaan ja on vaadittu kautta aikojen. Mikä tässä muka on väärin?

Vierailija
28/63 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppo se on ainakin noin sanoa, kun oikea tilanne kuitenkin on mikä on. Olen aina ollut sitä mieltä että onnellisimmat parisuhteet on henkilöillä, joilla on suht sama sosioekonominen asema.

Sinulla on oikeus mielipiteeseesi ja minulla onnelliseen parisuhteeseen ja perheeseen. Kaikilla kun se raha ei pyöri 24/7 ajatuksissa ja iloa sekä onnea tuottaa onnellinen perhe.

Vierailija
29/63 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksaisi, turhan vaivalloista. Mutta varmaan meillä toiminut "yhteiset rahat" 20 vuotta, koska ei ole ikinä ollut hirveän suurta tuloeroa. Välillä toisella vähän paremmat ja taas toisinpäin. Esim. Ravintola tai kauppareissut menee niin, että toinen maksaa, ihan kumpi vaan. Se kummallejuuri tullut palkka tai kellä tilillä enemmän rahaa, jos toinen ostanutesim. Lapsille juuri jotain yms. Meillä yhteinen tili minne siirretään yhteisiä laskuja ja lainoja varten rahaa, kaupat yms menee omilta, miten kulloinkin. Lisäksi Minä siirrän molemmilta säästötilille rahaa, kun jää yli. Tämä sen takia, ettei halua erikoisemmin hoitaa näitä asioita ja sanoo että luottaa siihen, että minä hoidan ne paremmin.

Vierailija
30/63 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen mukaan huutelemaan, että mikä tuossa menee väärin? Muutenkin ap:n kommentti on outo siitä, että tällaistako elämä nykyisin on. Parisuhteissa kun kaikki voivat sopia omat sääntönsä, eikä toisten sääntöjen pitäisi hirveästi hetkauttaa. 

Kaiken puoliski maksaminen on jokseenkin luontevaa, jos tulot ovat samalla tasolla. Itsekään en sitä ymmärrä, jos on selkeät tuloerot, mutta muuten tuo on ihan hyvä tapa hallita taloutta. 

Asumisratkaisuja voi olla monia. Olisi kiva tietää, kuinka pitkät työmatkat esimerkkiperheelleä on ja mitäs sitten, jos jompikumpi vaihtaa työtä. 

Jotenkin tuntuu, että valinnat olisi pitänyt tehdä enemmän toisen ehdoilla. 

Vierailija
31/63 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä toteutuu oikea, aito ja todellinen tasa-arvo. Vastuut jaetaan tasan. Tätä nimenomaan vaaditaan ja on vaadittu kautta aikojen. Mikä tässä muka on väärin?

Ei kukaan ole vaatinut tasa-arvoa kotona vaan työelämässä. Kotona naisen tulee edelleen päättää ja miehen mukautua. 

Vierailija
32/63 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasa-arvoa ja nykyaikaa naisten mielestä on se, että naisilla on oikeudet ja omat tulot, miehillä velvollisuudet ja maksajan rooli kuten ennenkin!

Kaikki naiset ei todellakaan ajattele noin, kuten myös huomaisit, jos lukisit näitä kommentteja läpi. Katkeruutesi naisia kohtaan kuitenkin paistaa läpi kommentistasi. Ikävää että sinulla on ollut huonoja kokemuksia naisten kanssa. On meitä myös paljon fiksuja, työssäkäyviä ja itse oman elämänsä maksavia...myös parisuhteessa.

Vierailija
33/63 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti edelleen on miehiä, jotka haluavat maksaa. Itse en kehtaisi elää miehen siivellä, mutta kun näitä ketjuja lukee niin aika moni nainen tuntuu kehtaavan. Ja/tai mies maksaa siitä, että saa itse panostaa työelämään JA saada jälkikasvua, jonka äiti jää kotiin hoitamaan. Itse en olisi suostunut tuohonkaan, so. jäämään kotiin lasten kanssa.

Siitä on kuitenkin turha naisille valittaa, jos miehet itse tuollaisia valintoja tekevät.

Vierailija
34/63 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattaa se näkymys muuttua sitten JOS tilanne oikeasti on noin. Kai mielelläsi maksat kunninhimottomalle osa-aikaiselle bussikuski-Roopelle pari audi pihaan, etelän matkan kerran kaksi vuoteen sekä moottoripyörän ja jäkisottelut pari kertaa kuussa? Kuuluuhan ne jokaisen ihmisoikeuksiin, paremmin tienaava tietysti kustantaa ne rakkaalleen.

Vierailija
35/63 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raha-asiat pystyy puolittamaan mutta juuri esim tuo taloasia eli molemmat haluaa tasan yhtä pitkän työmatkan. Miten sitten kun syntyy lapsia. Miten heidän hoitonsa puolitetaan? Raskautta kun ei puolittamaan pysty.

Raskautta ei pysty puolittamaan, mutta lapsen hoidon pystyy. Lisäksi raskausaikana nainen on normaalisti töissä, ei suinkaan 9 kk ajan vuodepotilaana. Moni saa noin 100 päivän ajan täyden palkan työnantajalta, joten naiselle ei synny taloudellista taakkaa raskaudesta (työnantajalle syntyy!). Äitiysvapaata ei voi puolittaa, kaikki muut perhevapaat voi, joten missä tässä nyt on ongelma? Ai niin kun äiti haluaa hoitaa sitä lasta eikä osallistua perheen kuluihin muuten kuin kuluttajana.

Vierailija
36/63 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattaa se näkymys muuttua sitten JOS tilanne oikeasti on noin. Kai mielelläsi maksat kunninhimottomalle osa-aikaiselle bussikuski-Roopelle pari audi pihaan, etelän matkan kerran kaksi vuoteen sekä moottoripyörän ja jäkisottelut pari kertaa kuussa? Kuuluuhan ne jokaisen ihmisoikeuksiin, paremmin tienaava tietysti kustantaa ne rakkaalleen.

Miksi osa-aikaiselle kun olen itsekin kokoaikainen työntekijä? En laiskalle maksaisi, koska en ole itsekään laiska. Tottakai käymme perheenä matkoilla ja osallistun sen mukaan kuluihin, mitä pystyn. 

Vierailija
37/63 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on oikeus mielipiteeseesi ja minulla onnelliseen parisuhteeseen ja perheeseen. Kaikilla kun se raha ei pyöri 24/7 ajatuksissa ja iloa sekä onnea tuottaa onnellinen perhe.

Sinusta siis onnellinen suhde ei voi olla sellainen jossa molemmat maksaa osuutensa?

Vierailija
38/63 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun syntyy vauva,niin tietysti silloin mies on raskaana 4,5 kuukautta.

Ja mies imettää joka toinen kerta. 😊

Mutta onhan se totta, että jos jommankumman tulot ovat paljon pienemmät ja isompituloinen kuitenkin haluaa asua tilavammin kuin yksiössä, johon sen pienempituloisen rahat riittäisivät, niin pakkohan on toisen maksaa enemmän?

Vai pitääkö sitten erota tai hankkia kaksi eri asuntoa?

Rikkaampi puoliso asuu isossa omakotitalossa ja köyhempi yksiössä? Että kaikki varmaan menee "oikeudenmukaisesti"

Samoin auto, jos toinen haluaa ostaa kalliimman auton johon hänellä on varaa ja toiselle riittäisi halvempi pikkuauto.

Köyhempi ei pystyisi maksamaan tasan puoliksi kulija ja autolainaa.

Otetaanko sitten kaksi autoa, jolloin köyhempi ajaa kotturalla johon hänen rahansa riittää ja varakkaaampi hulppeammalla autolla?

Tämä "kaikki puoliksi" toimii ainoastaan silloin kun molemmilla on suunnilleen sama tulotaso.

Jos mennään aina sen alempitaosisen maksuvaraa mukaan niin perheessä mennään koko ajan asioissa alemmalla tasolla vaikka olisi varaa muuhunkin.

Ostetaan aina halvin asunto, auto, kodinkone, matka jne.

Tämä ei uskoakseni usein sitten kuitenkaan sovi sille varakkaammalle.

Tottakai pitäisi periaatteessa maksaa tasan, mutta käytännössä se on joskus ja useinkin mahdotonta.

Ja jos pariskunta keskenään raha-asiansa sopii niin mitä se kenellekään muulle kuuluu?

Järjenkäyttökin on joskus sallittua.

Vierailija
39/63 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinusta siis onnellinen suhde ei voi olla sellainen jossa molemmat maksaa osuutensa?

Voi toki, myös muunlaiset suhteet voi olla onnellisia vaikka sinusta taas ei voi olla.

Vierailija
40/63 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne teitä mutta yksi yleisimmistä riidanaiheista parisuhteissa on nimenomaan raha. Täytyy sanoa että vähän itseä ärsyttää naiset joille nykyäänkin sopii paremmin kun hyvin se että mies edelleen maksaa kaiken ja samalla puhutaan tasa-arvosta...mä en edes suostuisi olemaan kenenkään elätettävänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän