Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teinkö typerästi, kun menen töihin

Vierailija
11.10.2019 |

Tilanne siis tämä. Olen 57-vuotias mies. Kesällä irtisanottiin vajaan 30-vuoden palveluksen jälkeen. Työt siirrettiin Ruotsiin ja 13-henkilöä sai ”kenkää”.
Olen nyt ansiosidonnaisella ja saan ihan mukavasti sitä noin 1700-1900€/netto kk.
Hain TE-keskuksen kautta ns rekrykoulutukseen ja pääsin. Maanantaina alkaa. Ihan perus sisälogistiikka-ala. Koulutus ei kestä kauaa ja sen jälkeen varmaankin pitäisi jäädä rekrytoijalle töihin.
Mutta, mutta aloituspalkka 11€ tunti. Se on vähemmän, kuin nykyinen ansiosidonnainen. Ajattelin homman kuitenkin näin; 57-vuotiaana on todella vaikea saada mitään töitä. Nyt saan ehkäpä ns ” jalkaani oven väliin”. Lisäksi , jos olisin vain jäänyt odottelemaan, että ansiosidonnainen lähenee loppuaan, ikää vain tulisi lisää ja kävisin jo silloin 59-vuotta ja olisi taas entistäkin vaikeampi saada töitä+ kotona melkein kaksi vuotta tekemättä mitään...se ei todellakaan tekisi mielenterveydellekkään mitään hyvää.
Joten nyt sitä maanantaina mennään ” koulun penkille”. Hirvittää, pelottaa ja kaikkea muuta. Toivottavasti ratkaisuni olisi oikea , sillä eläkeikään on vielä kosolti matkaa. Saan ja ennenkaikkea jaksan tehdä töitä, kun niitä on ikänsä tottunut tekemään. Hanttihommiin mennään, mutta sillä ei ole väliä. Kaikki työ on arvokasta.
Mitä mieltä olette ratkaisustani arvon kollegat?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä huonona ratkaisuna, vaikka palkka onkin surkea, mutta otetaanko kaikki koulutuksen käyneet varmasti töihin ja kokopäiväisesti?

Vierailija
2/31 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuollaiseen koulutukseen pääsee? Olen monta kertaa yrittänyt mutten ole päässyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuollaiseen koulutukseen pääsee? Olen monta kertaa yrittänyt mutten ole päässyt.

Ihan minä hain TE-keskuksen sivujen kautta. Laitoin kolmeen eri paikkaan hakemukseni. Pariin logistiikka-alan ja toiseen siis minut valittiin ja lisäksi laitoin kiinteistönhoitajan koulutukseen.

No toivottavasti kaikki otetaan kokopäiväisesti. Meitä hakijoita oli noin 50 ja 11 aloittaa maanantaina. Toivotaan, että kaikki menee hyvin....siltikin on erittäin kaksijakoiset tunnelmat ja koko ajan miettii liikaakin omaa ratkaisuaan. Kiitos teille kommentoijoille, jotka jo ehditte kommentoida👍

Vierailija
4/31 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aina typerää mennä töihin. :D

Ei vaan, eiköhän tuo ihan hyvä ratkaisu ollut. Tosiaan jos odottelisit ansiosidonnaisen päättymistä kotona, niin siinä vaiheessa olisi paljon vaikeampi enää saada töitä, ja sitten kituuttaisit työmarkkinatuella eläkeikään asti. Kun olet töissä, sinulla on paremmat mahdollisuudet löytää parempia töitä, kuin jos olisit työttömänä.

Vierailija
5/31 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko palkka vaan alun "harjoitteluaikana" tuo ja nousee sitten? Ja minne olisi sitten nousemassa? Periaatteessa toki työn tekeminen aina on parempi kuin työttömänä oleminen.

Vierailija
6/31 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa oikein hyvältä ratkaisulta! Kuten jo sanottu, vaikka et tuohon paikkaan pidemmän päälle haluaisi jäädäkään, töitä on varmaan helpompi saada kun on jo töissä. Eikös nuo rekrykoulutukset perustu siihen työnantajan todelliseen työvoiman tarpeeseen? Minun edellisessä työpaikassani järjestimme tuollaisen ja meille ainakin palkattiin töihin kaikki ne, joilla oli koulutuksen perusteella kykyä ja kiinnnostusta hommaan.

Vierailija
7/31 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata huono ratkaisu. Koulutuksen päätyttyä ei sinua vakinaisteta ja työpaikka ottaa seuraavat orjat nälkäpalkalla ja sinulle jää luu käteen.

Vierailija
8/31 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin järkevä ratkaisu. Tilastollisesti työllistyminen heikkenee merkittävästi jo kolmen kuukauden työttömyyden jälkeen. Sinun ikäisellesi se ei muutenkaan ole helppoa. Toinen tilasto kertoo, että työssä jo olevalla on paljon suurempi todennäköisyys tulla valituksi uuteen työpaikkaan kuin työttömällä, eli vaikka prosentteja en nyt muista niin työhön valituista merkittävän suuri osa on työpaikan vaihtajia.

Vierailija
9/31 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

> Olen 57-vuotias mies. Kesällä irtisanottiin vajaan 30-vuoden palveluksen jälkeen. Työt siirrettiin Ruotsiin ja 13-henkilöä sai ”kenkää”.

> Olen nyt ansiosidonnaisella ja saan ihan mukavasti sitä noin 1700-1900€/netto kk.

> Koulutus ei kestä kauaa ja sen jälkeen varmaankin pitäisi jäädä rekrytoijalle töihin. Mutta, mutta aloituspalkka 11€ tunti. Se on vähemmän, kuin nykyinen ansiosidonnainen.

> kävisin jo silloin 59-vuotta ja olisi taas entistäkin vaikeampi saada töitä+ kotona melkein kaksi vuotta tekemättä mitään...se ei todellakaan tekisi mielenterveydellekkään mitään hyvää.

> Kaikki työ on arvokasta.

Juttu kokoomuksen puoluetoimistolta. Voi että, kun ihminen ei voi tehdä mitään ilman työtä! Ja hulluuskin siitä seuraa! Ja 57-vuotias saa helposti työtä! Ja koulutuksen jälkeen saa työtä yrityksessä! Ja lopun kruunaa "Kaikki työ on arvokasta.". Hellanlettas!

Vierailija
10/31 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko palkka vaan alun "harjoitteluaikana" tuo ja nousee sitten? Ja minne olisi sitten nousemassa? Periaatteessa toki työn tekeminen aina on parempi kuin työttömänä oleminen.

Miksi?

Vierailija
11/31 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa oikein hyvältä ratkaisulta! Kuten jo sanottu, vaikka et tuohon paikkaan pidemmän päälle haluaisi jäädäkään, töitä on varmaan helpompi saada kun on jo töissä. Eikös nuo rekrykoulutukset perustu siihen työnantajan todelliseen työvoiman tarpeeseen? Minun edellisessä työpaikassani järjestimme tuollaisen ja meille ainakin palkattiin töihin kaikki ne, joilla oli koulutuksen perusteella kykyä ja kiinnnostusta hommaan.

Ja sitten heräsin.

Vierailija
12/31 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti palkka on juurikin se 11€, mutta jaksan itse uskoa, että tiedä vaikka tekevä saisi ehkä vielä parempaakin palkkaa. Enkä hae ” kuuta taivaalta” vaan pari-kolme € tunnilta olisi jo bueno.

Aivan mahtavalta tuntuu lukea näitä positiivisia kommetteja täältä👍

Henkinen olotilani nousi potenssiin 100. ISO KIITOS KAIKILLE!!!!!

Ps. Ja vielä puhutaan , etteikö lähimmäisestä välitetä . 🙏

Vierailija
13/31 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata huono ratkaisu. Koulutuksen päätyttyä ei sinua vakinaisteta ja työpaikka ottaa seuraavat orjat nälkäpalkalla ja sinulle jää luu käteen.

Ei työnantaja huvikseen täsmäkouluta ryhmiä toisensa jälkeen. Idea on saada juuri yrityksen tarpeisiin koulutettu työporukka kasaan. Lottovoitto tuon ikäiselle työttömälle.

Vierailija
14/31 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

> Olen 57-vuotias mies. Kesällä irtisanottiin vajaan 30-vuoden palveluksen jälkeen. Työt siirrettiin Ruotsiin ja 13-henkilöä sai ”kenkää”.

> Olen nyt ansiosidonnaisella ja saan ihan mukavasti sitä noin 1700-1900€/netto kk.

> Koulutus ei kestä kauaa ja sen jälkeen varmaankin pitäisi jäädä rekrytoijalle töihin. Mutta, mutta aloituspalkka 11€ tunti. Se on vähemmän, kuin nykyinen ansiosidonnainen.

> kävisin jo silloin 59-vuotta ja olisi taas entistäkin vaikeampi saada töitä+ kotona melkein kaksi vuotta tekemättä mitään...se ei todellakaan tekisi mielenterveydellekkään mitään hyvää.

Juttu kokoomuksen puoluetoimistolta. Voi että, kun ihminen ei voi tehdä mitään ilman työtä! Ja hulluuskin siitä seuraa! Ja 57-vuotias saa helposti työtä! Ja koulutuksen jälkeen saa työtä yrityksessä! Ja lopun kruunaa "Kaikki työ on arvokasta.". Hellanlettas!

No niin pitihän tämä arvata! Ihan kuuleppa kotoa kahvipöydän ääreltä lähdin tätä kirjoittelemaan. Politiikka ei minua kiinnosta. Elän omien arvojeni mukaan niinkuin meistä jokainen. Toivon sinulle kuitenkin parempaa valitsemallasi tiellä.

Negatiivisuudella tuhoaa itsensä ja lähimmäisensä. Senkin olen elämässäni oppinut.

Vierailija
15/31 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin meneminen on typerää vain jos työn ehdot on huonot.

Työtä ei tehdä työn takia, vaan työtä tehdään rahan ja muiden etujen takia - eli työn pitää jollain tavoin hyödyttää itseäsi että siinä olisi mitään järkeä. Se voi olla jopa viihtyisääkin.

Rikkailla on varaa tehdä töitä ajanvietteeksikin. Tokihan työn sisältökin voi sitten olla jotain ihan muuta kuin taviksilla.

11 euroa tunnilta kuulostaa todella vähältä, itse en tekisi omia töitäni läheskään noin alhaisella hinnalla, mutta voisi asian myös sanoa niin päin, että on olemassa varmasti myös varsin helppoja töitä joista 11 euroakin on ihan hyvä raha.

Tärkeätä on se, että itse muodostat oman mielipiteesi ja arviosi, että saatko työstäsi riittävän hyvää palkkaa, koskaan ei kannata muita päästää auktoriteetiksi siinä asiassa, koska epäilemättä työnantajaan sidoksissa olevat ihmiset sanoo että siinä on puolet liikaakin ja vinkuintiassa on heidän kuulemansa mukaan joku joka on tyytyväinen 20 sentin tuntipalkkaankin. Työntekijäryhmissä puolestaan tulee heti joku sanomaan että vähintään 25 eikun 50 euroa tunnilta ja työsuhdemersu pitää löytyä.

Eli toivottavasti pystyt itse arvioimaan, onko vaivannäkösi ja siitä saatava palkka keskenään oikeassa suhteessa.

On mielestäni myös niin että ihmisillä on myös eri elämäntilanteita, kaikkia ei vain yksinkertaisesti saada mahtumaan samaan muottiin, toisilla on työurat olleet pysyviä ja rahaa riittää vaikka olisi joskus pienemmälläkin palkalla ja toisilla työurat taas täysin epävarmoja, joissa isokaan palkka ei riitä.

Ei voi oikein toisen ihmisen puolesta sanoa, onko hänen palkkansa oikealla tasolla, jos ei kuitenkaan loppujenlopuksi tiedä sitä, miten hyvillä ehdoilla on aiemmin työskennellyt, ja onko yleensäkään ottaen saanut koko "elämänsä vaivannäölle" koko työuransa aikana riittävästi palkkaa ja muuta kompensaatiota. Monia ajetaan köyhyyteen väkisin vaikka olisi hyvätkin koulutukset siitä tulee isot riidat.

Vierailija
16/31 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin varmaan ollut rauhassa ensin ansiosidonnaisella ja hakenut rekrykoulutukseen vasta ansiosidonnaisen lopun lähetessä. Niitähän on koko ajan.

Vierailija
17/31 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teit oikein! Vaikka palkka on nyt huono, varmasti nousee muutaman vuoden sisällä. Lisäksi sulle kertyy enemmän eläkettä, saat työterveyshuollon, sosiaalisia kontakteja yms, pysyt varmasti terveempänäkin etkä ala ns etuajassa eläköityä/ vanhentua kun pystyt työelämässä kiinni. Täysin oikea ratkaisu ! Mikään ei estä sua hakemasta muita töitä samalla kun siellä olet, jotain parempipalkkaista. Tilastollisesti on helpompi saada työpaikka jos sulla on jo töitä, kuin että oot työtön. Lisäksi sulla on paljon elämänkokemusta ja työkokemusta takana työelämästä, ties vaikka päädyt mihin asemaan uudessa yrityksessä. Tulta päin vaan rohkeasti ! 😊 oikea asenne sinulla

Vierailija
18/31 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin pitihän tämä arvata! Ihan kuuleppa kotoa kahvipöydän ääreltä lähdin tätä kirjoittelemaan.

Niin varmaan!

Vierailija
19/31 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko se työ tehnyt onnelliseksi? Olisin vain nauttinut vapaasta ja hyvin ansaituista rahoista. Teit tyhmästi.

Vierailija
20/31 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti palkka on juurikin se 11€, mutta jaksan itse uskoa, että tiedä vaikka tekevä saisi ehkä vielä parempaakin palkkaa. Enkä hae ” kuuta taivaalta” vaan pari-kolme € tunnilta olisi jo bueno.

Aivan mahtavalta tuntuu lukea näitä positiivisia kommetteja täältä👍

Henkinen olotilani nousi potenssiin 100. ISO KIITOS KAIKILLE!!!!!

Ps. Ja vielä puhutaan , etteikö lähimmäisestä välitetä . 🙏

Hyvä hyvä!

Itsekin olen töissä yrityksessä jossa monen aloittavan palkka on tuo 11 ja rapiat. Yritys kouluttaa itse ja poimii ns jyvät akanoista, hyvällä tavalla, eteenpäin. Jollain 57-vuotiaalla saattaa olla hyvät mahikset päästäkin eteenpäin töissä nopeammin kun tiedetään että jos annetaan joku vastuullinen asema se ei tule vaatimaan samaa palkkaa 30 vuotta vaan eläköityy 10v sisällä jolloin asema voidaan jättää täyttämättä seuraavalle - helpompi tapa kuin yt-taisto.

Tsemppiä ja onnea uuteen työhön!