Teinkö typerästi, kun menen töihin
Tilanne siis tämä. Olen 57-vuotias mies. Kesällä irtisanottiin vajaan 30-vuoden palveluksen jälkeen. Työt siirrettiin Ruotsiin ja 13-henkilöä sai ”kenkää”.
Olen nyt ansiosidonnaisella ja saan ihan mukavasti sitä noin 1700-1900€/netto kk.
Hain TE-keskuksen kautta ns rekrykoulutukseen ja pääsin. Maanantaina alkaa. Ihan perus sisälogistiikka-ala. Koulutus ei kestä kauaa ja sen jälkeen varmaankin pitäisi jäädä rekrytoijalle töihin.
Mutta, mutta aloituspalkka 11€ tunti. Se on vähemmän, kuin nykyinen ansiosidonnainen. Ajattelin homman kuitenkin näin; 57-vuotiaana on todella vaikea saada mitään töitä. Nyt saan ehkäpä ns ” jalkaani oven väliin”. Lisäksi , jos olisin vain jäänyt odottelemaan, että ansiosidonnainen lähenee loppuaan, ikää vain tulisi lisää ja kävisin jo silloin 59-vuotta ja olisi taas entistäkin vaikeampi saada töitä+ kotona melkein kaksi vuotta tekemättä mitään...se ei todellakaan tekisi mielenterveydellekkään mitään hyvää.
Joten nyt sitä maanantaina mennään ” koulun penkille”. Hirvittää, pelottaa ja kaikkea muuta. Toivottavasti ratkaisuni olisi oikea , sillä eläkeikään on vielä kosolti matkaa. Saan ja ennenkaikkea jaksan tehdä töitä, kun niitä on ikänsä tottunut tekemään. Hanttihommiin mennään, mutta sillä ei ole väliä. Kaikki työ on arvokasta.
Mitä mieltä olette ratkaisustani arvon kollegat?
Kommentit (31)
Hyvä ratkaisu! Aina parempi tehdä jotain kuin "maata kotona". Se voi olla monelle myös mielenterveyden kannalta paras ratkaisu. Eläkeikään sinulla tosiaan on vielä pitkä aika, joten parempi ainakin yrittää saada työtä, vaikka palkka aluksi ei hyvä olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Samankaltainen tilanne täällä. Töihin menossa ja tulot tulevat laskemaan. Haluan vaan periaatteesta tehdä töitä ja ansaita elatukseni itse kun kerran työkykyinen olen ja työpaikan sain.
Puoluetoimistolta päivää!
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ratkaisu! Aina parempi tehdä jotain kuin "maata kotona". Se voi olla monelle myös mielenterveyden kannalta paras ratkaisu. Eläkeikään sinulla tosiaan on vielä pitkä aika, joten parempi ainakin yrittää saada työtä, vaikka palkka aluksi ei hyvä olisikaan.
Ansiosidonnainen ei kerrytä eläkettä, joten ihan järkevästi teit. Ja aika epävarmaa olisi työllistyä enää noilla kilometreillä.
Puoluetoimistot ja poliitikot huutelee mielellään moraalipuheita että saataisiin kansa vapaaehtoisesti aivopestyä tekemään työtä ilman korvausta. Moraalipuheet ja mielipidehuutelut ei kuitenkaan voi ohittaa lakeja, lakien perusteella teet sopimuksesi, et huutelijoiden huuteluiden perusteella.
Näistä syistä voi vain kehoittaa huolehtimaan siitä, että työstä sovittaessa ehdot ovat aina kunnossa. Älä tee sopimusta, jos ei ehdot ole kunnossa. Asiat takaisin neuvottelupöydälle niin kauan ja niin monta kertaa että ehdot on kunnossa.
Sivustahuutelijoiden huuteluista ei tarvitse välittää pätkän vertaa, pidä mielessä että elämä on ainutkertainen ja huutelijoiden tahdissa ei kannata työtä eikä mitään sopimuksia tehdä.
Huutelijat menoleikattavaksi, niin sitten saat ehkä itsellesi paremman sopimuksen.
Hyvä ratkaisu, itse oisin tehnyt samoin. Työ on muutakin kuin rahaa, se pitää elämässä kiinni. Ansiosidonnaisesi määrä tuskin pysyisi samana eläkkeelle asti. Palkkasi nousee vähitellen. Ja mitä vanhempi olet, sitä huonommin kelpaat työelämään. Onnittelen ettet jäänyt laskelmoimaan, tuo on parempi ratkaisu itsesi kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Työ on muutakin kuin rahaa, se pitää elämässä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnainen ei kerrytä eläkettä, joten ihan järkevästi teit. Ja aika epävarmaa olisi työllistyä enää noilla kilometreillä.
Ansiosidonnainen päiväraha kerryttää eläkettä. Sitä karttuu 1,5% vuodessa työttömyyspäivärahan perusteena olevista ansioista, joista huomioidaan 75%.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata huono ratkaisu. Koulutuksen päätyttyä ei sinua vakinaisteta ja työpaikka ottaa seuraavat orjat nälkäpalkalla ja sinulle jää luu käteen.
Tämähän olisi aloittajan kannalta peräti hyvä ratkaisu. Hän saisi koulutuksen päätyttyä loikoilla edelleen ansiosidonnaisella seuraavat - onko se nyt 300 päivää?
Tuossa iässä on erinomainen asia, kun pääsee kouluttautumaan uuteen työhön. Sinulla on paremmat mahdollisuudet vaihtaa parempaan paikkaan kun olet jo töissä.
Tottakai menet töihin. Sinulla työvuosia jäljellä vielä lähes 10.
Palkka toivottavasti nousee, kun teet työsi hyvin!
Samankaltainen tilanne täällä. Töihin menossa ja tulot tulevat laskemaan. Haluan vaan periaatteesta tehdä töitä ja ansaita elatukseni itse kun kerran työkykyinen olen ja työpaikan sain.