Kysymys teille, jotka ette tee suursiivouksia
Minun tapani hoitaa siivoukset on nopea viikottainen siivous (minä, mies tai yhdessä ) ja sitten pari kertaa vuodessa tehdä suursiivous, johon menee tyyliin lomaviikko. Puoliso kyllä auttaa, mutta yleensä siivousta ei tehdä yhteisellä lomalla, joten minä hoidan sen suurimmaksi osaksi. Tympii. Jotenkin haluaisin opetella erilaisen siivoustyylin, mutta en tiedä miten se kannattaisi tehdä. Kertokaa te, jotka ette tee suursiivouksia, mutta kuitenkin asutte suhtkoht siististi.. Vähän taustatietoa, asutaan maalla, 2 koiraa, isohko vanha omakotitalo.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä tehdä mitään suursiivouksia. Siivooja käy joka viikko, ikkunanpesijä 2 kuukauden välein. Vaatekaapit käyn läpi 2x vuodessa ja kiikutan Punaiselle Ristille kaikki, mikä ei ole ollut päälläni kertaakaan sen puolen vuoden aikana.
Meillä ei ole ylimääräistä roinaa eikä turhaa tavaraa ja nautin siitä, että kaikki vaatteeni roikkuvat siististi henkareilla eikä missään epämääräisissä pinoissa. Alusvaatteet ja sukat tietysti ovat omissa laatikoissaan.
Ei tulisi mieleenkään alkaa pyyhkiä jotain kattoa 9 m korkeudessa, eikä myöskään seiniä, jotka ovat yhtä korkeita. Seinäpinnat maalataan muutaman vuoden välein.
Onneksi asunnossa on yhtä korkeat seinät kuin katto. Tulis lumet sisään talvella, jos katto leijuisi metrin korkeemmalla kun seinät päättyy.
Työnnän siivoojalle avaimet käteen ennenkuin hurautan lentoasemalle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mullakin menee suursiivoukseen monta päivää ja teen sen kolme krt vuodessa. Meillä neliöitä 200 joten siivottavaa riittää.
Siivoukseen kuuluu:
Mattojen pesu
Patjojen tamppaus & höyrypesurilla pesu, sama sohville ja sohvatyynyille
Ikkunoiden pesu
Kirjahyllyn tyhjennys kirjoista ja pölyjen pyyhintä (lähes 300 kirjaa)
Astiakaapin tyhjennys ja astoiden pesu ja kaapin putsaus (kolme astiastoa+ lasit)
Vaatekaapin siivous/päivitys, käyttänättömät vaatteet pois, kesä/talvi vaatteiden vaihto
Liinavaatekaapin päivitys, ja siistiminen, parittomat tyynyliinat ja kulahtaneet lakanat pois ja uusien pesu&mankelointi
Saunan ja pesutilan siivous
Terassin siivous (kesäkeittiön siivous, kalusteiden päälisten pesu yms)
Sitten vielä koko talon siivous kunnon pesurilla kivilattiat, putsaan sokkelit, oven karmit, kaappien ovet, ulko-ovet, listat, pistorasioiden ja valokatkaisijoiden kotelot..Olen vähän siivoushullu mutta nautin siitä, mies ja ipanat lähtee yleensä mökille ja minä haen pönikän viiniä ja siivoan ja kuuntelen hyvää musiikkia :) (otan siis töistä yleensä vapaata tämän vuoksi)
Tästä syystä mulla ei enää ole juurikaan kirjoja. Muistan lapsuudestani, kuinka vmäinen homma toi oli :D.
Itse olen havainnut hyväksi sellaisen ns. kiertolistan.
Eli meillä jaetaan tehtävät joko kerran viikossa tehtäväksi, tai kerran kuussa.
Sitten on joka päivä vessa + roomba + pölyt, tuo on tosi nopeaa.
Mutta esim. näin, jaat ensin viikon päivät ja siihen viereen viikoittain tehtävät jutut, ja sitten jaat ne päiville-
ma - jääkaapin pesu
ti - jalkalistojen imurointi
ke - petivaatteet ja peittojen yms. imurointi
jne.
Sitten kuukauden päivät (nämä siis toistuu koko ajan tuona kk päivänä) ja isommat jutut, esim.
1 pvä - varaston järjestely
4 pvä - peittojen ja tyynyjen pesu
8 pvä - keittiön kaappien järjestely
jne.
Tuolla tavalla noilla on tietty järjestys koko ajan ja on aina siistiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mullakin menee suursiivoukseen monta päivää ja teen sen kolme krt vuodessa. Meillä neliöitä 200 joten siivottavaa riittää.
Siivoukseen kuuluu:
Mattojen pesu
Ikkunoiden pesu
Astiakaapin tyhjennys ja astoiden pesu ja kaapin putsaus (kolme astiastoa+ lasit)
Vaatekaapin siivous/päivitys, käyttänättömät vaatteet pois, kesä/talvi vaatteiden vaihto
Liinavaatekaapin päivitys, ja siistiminen, parittomat tyynyliinat ja kulahtaneet lakanat pois ja uusien pesu&mankelointi
Sitten vielä koko talon siivous kunnon pesurilla kivilattiat, putsaan sokkelit, oven karmit, kaappien ovet, ulko-ovet, listat, pistorasioiden ja valokatkaisijoiden kotelot..Olen vähän siivoushullu mutta nautin siitä, mies ja ipanat lähtee yleensä mökille ja minä haen pönikän viiniä ja siivoan ja kuuntelen hyvää musiikkia :) (otan siis töistä yleensä vapaata tämän vuoksi)
Tästä syystä mulla ei enää ole juurikaan kirjoja. Muistan lapsuudestani, kuinka vmäinen homma toi oli :D.
Meillä on kirjat suljetussa kaapissa, niitä on jotain yli 1000, mutta ei tarvitse pyyhkiä niitä ikinä.
Me käydään ne kerran vuodessa läpi ja lahjoitetaan osa pois, samalla järjestellään genren mukaan ne.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen havainnut hyväksi sellaisen ns. kiertolistan.
Eli meillä jaetaan tehtävät joko kerran viikossa tehtäväksi, tai kerran kuussa.
Sitten on joka päivä vessa + roomba + pölyt, tuo on tosi nopeaa.
Mutta esim. näin, jaat ensin viikon päivät ja siihen viereen viikoittain tehtävät jutut, ja sitten jaat ne päiville-
ma - jääkaapin pesu
ti - jalkalistojen imurointi
ke - petivaatteet ja peittojen yms. imurointi
jne.
Sitten kuukauden päivät (nämä siis toistuu koko ajan tuona kk päivänä) ja isommat jutut, esim.
1 pvä - varaston järjestely
4 pvä - peittojen ja tyynyjen pesu
8 pvä - keittiön kaappien järjestely
jne.
Tuolla tavalla noilla on tietty järjestys koko ajan ja on aina siistiä.
Ei todellakaan ole aikaa joka päivä siivota.
Jokapäiväiseen kotihommaan kuuluu toki jälkien siivoaminen, esimerkiksi astioiden laittaminen koneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat käyttää koko lomaviikon suursiivoukseen? Eikö kannata pitää paikat siistinä pitkin vuotta ja siivous onnistuu ihan vaivatta?
Ihan mielenkiinnosta kysyn, miten pidetään kaapit, sohvat, lamput, ovet, ikkunat, matot, katot, seinät, huonekalut puhtaina siivoamatta ja vaivatta? Harva kai noita puhdistaa normaalissa viikkosiivouksessa. Kyse on kai siitä, että puhdistaako ne kaikki kerralla vai tekeekö sitä pikkuhiljaa ympäri vuoden.
Olen eri, mutta ainakin meillä valaisimet on kattospotteja ja vastaavia jotka ei pölyty, kaksi pölyttyvää valaisinta on, mutta ne imuroidaan kerran kuussa tavallisen viikkoimuroinnin osana, menee minuutti siihen. Kirjat ei ole avohyllyssä vaan kaappien takana eli ne ei pölyty. Kattoa emme pese emmekä imuroi, se on ruiskumaalattu katto eikä kestä mitään pesua. En usko että sen mahdollinen pieni pöly haittaa. Huonekalut kuten sohva imuroidaan kerran kuussa samalla kun viikkoimurointi. Ei kaapit likastu kun niissä on vain puhtaita vaatteita ja niitäkin melko vähän. Ovet? Jos niissä on tahroja niin puhdistan heti kun näen tahran.
En tunne ketään joka pesisi katon ja seinät.
Vierailija kirjoitti:
Pesen mattoja, verhoja, petivaatteita, jääkaapin, pakastimen, uunin, roskiskaapin ja ikkunoita pitkin vuotta. Järjestelen ja pyyhin kaappeja, pesen saunan, lattiakaivot, liesituulettimen ym sälää silloin tällöin. Viikottain imuroin, pyyhin pölyt ja lattian sekä pesen keittiön ja vessan. Ei tule suursiivouksen tarvetta kuin ainoastaan muuttosiivouksesta.
Välillä kannattaa käydä läpi kirjoituspyödän pöytälaatikot, keittiökaappien ruokatarvikkeet, vaatekaapit ja muut varastotilat että ei huku turhaan tavaraan, joille ei ole käyttöä ja jotka vain vievät asunnossa tilaa. Joskus voi tehdä myönteisiäkin löytöjä kuten ottaa käyttöön jonkun vanhan hyväkuntoisen takin, joka on ollut monta vuotta varastossa. Joitakin rikkinäisiä sukkia voi käyttää nahkakenkien kiillottamisen, mutta muuten vanhoista vaatteista kannattaa yleensä hankkiutua eroon.
Paras tapa välttää suursiivouksen tarvetta on toki pitää asunto tasaisen siistinä kuten imuroimalla kerran viikossa ja pesemällä íkkunoiden kaikki välit kerran vuodessa siitepölykauden jälkeen.
Tätä lukiessa tuntuu, että elämme pellossa. Pesemme lattiat ehkä kerran vuodessa ja samoin ikkunat. Kirjahyllystä pyyhimme pölyt niiltä tyhjiltä pinnoilta enkä ole koskaan pyyhkinyt kirjoja. En edes huomaa niillä olevaa pölyä. Muut tasot pyyhimme ehkä kerran kuukaudessa. Pyyhkeet vaihdetaan kerran viikossa ja lakanat parin viikon välein. Jääkaapin takaa en ole ikinä imuroinut, mutta hellan takaa ehkä parin kuukauden välein.
Pidän imurin esillä ja esim. eteisen matto imuroidaan kolmestikin päivässä rospuuttoaikaan. Muut hommat hoituvat mikä milloinkin. Lapset joutuvat tekemään osansa. He valitsevat listasta kullekin mieluisimman työn, toiseksi mieluisimman jne. ja sen pohjalta jaetaan työt. Joskus vain käsken hoitamaan jonkin homman. En todellakaan siivoa yksin tätä huushollia. Ikinä ei olla suursiivouksia tehty.
Vierailija kirjoitti:
Työnnän siivoojalle avaimet käteen ennenkuin hurautan lentoasemalle.
Meillä siivojalla on avaimet ihan viikkosiivousta varten. Ei olla kotona, kun hän tulee.
Vierailija kirjoitti:
Siivoukseen kuuluu:
Mattojen pesu
Ikkunoiden pesu
Meillä siivooja käy joka toinen viikko ja joka toinen viikko teen noita muita siivouksia ja sen takia ei koskaan tarvitse tehdä suursiivousta vaan asunto on aina siivossa kunnossa.
En ymmärrä. Miten se katto muka likaantuu? Ja seinätkin vaan jos kotona asuu kaksivuotias joka kulkee tahmatassujen kanssa. Ikinä en imuroi hellan takaa. Verhot saa pysyä ikkunassa ihan rauhassa niin kauan että ostan uudet, yleensä kun muutan. Muut paikat siivotaan jos likaantunut, ei sen takia että niin on tapana tai kun kalenterissa niin lukee.
Mulla menee n. viikko jos siivoan koko talon kunnolla. Pesen lattiat, pyyhin seinät ja katot, imuroin niin että huonekaluja siirretään pois paikoiltaan. Pesen kaikki verhot, petivaatteet, matot, liinat yms. Pyyhin kaikki kaappien päälliset, pesen ikkunat (6 pintaa jokaisessa). Pyyhin listat, ovet ja ovien päälliset sekä normaalit pölyt. Kodinhoitohuoneeseen menee päivä, siirrän koneet, pesen kaapit, mankelit yms. Jne...
Iso talo ja monta perheenjäsentä, harvoin teen viikon putkeen vaan ennemmin vähän joskus.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. Miten se katto muka likaantuu? Ja seinätkin vaan jos kotona asuu kaksivuotias joka kulkee tahmatassujen kanssa. Ikinä en imuroi hellan takaa. Verhot saa pysyä ikkunassa ihan rauhassa niin kauan että ostan uudet, yleensä kun muutan. Muut paikat siivotaan jos likaantunut, ei sen takia että niin on tapana tai kun kalenterissa niin lukee.
Meillä on 5 tulisijaa, niistä tulee nokea ja se pitää siivota. Eli verhot on pestävä kerran vuodessa. Samoin katto.
Keväisin pyyhin ovet. Ikkunoiden pesu heti kun on lämmin verhot tarpeen mukaan.
Koko päivä menee eikä jaksakaan kaikkea.
Vaatehuoneen hyllyt kerran vuodessa ja samalla kierrätykseen osa, lattiaa useammin muutaman kerran vuodessa.
Kaksi kertaa vuodessa jos ei ole eläimiä, riittää hyvin perusteellinen siivous.
En ole varmaan koskaan tehnyt suursiivousta sinä aikana kun olen omillani asunut.
Asun nykyään kerrostalokaksiossa. Ei täällä ole niin paljon likaantuvia pintoja, että niiden jynssäämiseen viikkoa millään menisi. Aina silloin tällöin teen jonkin harvemmin tehtävän duunin, esim. nyt viikonloppuna pesin ikkunat. Jonain toisena päivänä sitten pyyhin keittiön kaapinovien päältä sinne kertyneen tahmean rasvaisen pölyn. Pakastimen sulatan talvipakkasilla, jolloin vedän sen pois paikoilaan ja imuroin takaa. Kerran - pari vuodessa pyykkikoneen nukkasihdin puhdistus, mattoja vien pesulaan ennen joulua, jne.
Jos nämä kaikki ei-viikoittaiset keräisi yhteen niin ehkä siihen puoli viikkoa varmaan menisi, mutta niitä ei tosiaan ole tarkoituksenmukaista tehdä kerralla.
Hulluksi tulisin jos tietäisin että joudun kerran vuodessa siivoamaan viikon putkeen. Ja vielä lomalla. Teen siis mikä milloinkin on akuuttia. Ikkunat pesen keväällä kun aurinko paistelee jälleen, verhot vaihtuu samalla. Sauna pestään jouluksi tai jos muuten tahmainen. Lattiat moppaan jos tulossa tärkeitä vieraita. Jne. Hullua jos nämä pitäisi putkeen vetään. Ikinä en oo kattoa pessyt ja seinistäkin pyyhin vaan tahrat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoukseen kuuluu:
Mattojen pesu
Ikkunoiden pesu
Meillä siivooja käy joka toinen viikko ja joka toinen viikko teen noita muita siivouksia ja sen takia ei koskaan tarvitse tehdä suursiivousta vaan asunto on aina siivossa kunnossa.
No nyt ei puhuta ihan samanlaisesta siivouksesta, en oikein jaksa uskoa että joka toinen viikko peset matot, siirrät kaikki huonekalut, höyrypeset kaikki sohvat ja sängyt ja nojatuolit tai tyhjennät kaikki kaapit siivousta varten.. ei sillä että nämä olisi pakko tehdä vaan sillä että et vain mitenkäön pysty tekemään näitä kaikkia viikkosiivouksen yhteydessä..
Toki minäkin meillä siivoan joka viikko, en tarvitse siivoojaa koska niinkuin sanoin nautin tästä, eikä meilläkään ole juuri koskaan sekaista mutta se on silti eriasia kuin muutaman kerran siivota koko talo ns. Kunnolla.
Siivoukseen kuuluu:
Mattojen pesu
Ikkunoiden pesu
Sitten vielä koko talon siivous kunnon pesurilla kivilattiat, putsaan sokkelit, oven karmit, kaappien ovet, ulko-ovet, listat, pistorasioiden ja valokatkaisijoiden kotelot..
Olen vähän siivoushullu mutta nautin siitä, mies ja ipanat lähtee yleensä mökille ja minä haen pönikän viiniä ja siivoan ja kuuntelen hyvää musiikkia :) (otan siis töistä yleensä vapaata tämän vuoksi)