Kysymys teille, jotka ette tee suursiivouksia
Minun tapani hoitaa siivoukset on nopea viikottainen siivous (minä, mies tai yhdessä ) ja sitten pari kertaa vuodessa tehdä suursiivous, johon menee tyyliin lomaviikko. Puoliso kyllä auttaa, mutta yleensä siivousta ei tehdä yhteisellä lomalla, joten minä hoidan sen suurimmaksi osaksi. Tympii. Jotenkin haluaisin opetella erilaisen siivoustyylin, mutta en tiedä miten se kannattaisi tehdä. Kertokaa te, jotka ette tee suursiivouksia, mutta kuitenkin asutte suhtkoht siististi.. Vähän taustatietoa, asutaan maalla, 2 koiraa, isohko vanha omakotitalo.
Kommentit (69)
Mitä siihen sun viikon kestävään suursiivoukseen kuuluu? Itse siivoan esim. kaappeja tasaisesti pitkin vuotta, en todellakaan kaikkia kerralla.
Asun niin perheen kanssa, että ihan aina on siistiä. TVarat viedään paikoilleen, kaikki, mitään ei pyöri nurkissa.
Koko ajan siivotaan pienesti, päivittäin pyyhkäistään joku kohde. Tai huone, meillä on monta huonetta. Hommaa auttaa, että kaikki tykkää siististä kodista.
Paras on tehdä jatkuvasti vähän, ei tule suursiivouksen tarvetta.
Siivoan huone kerralla periaatteella joka viikko. Ikkunan pesu ulkoistettu.
Siis mitä ihmettä sä siivoat ja millä välineillä että saat sen kanssa pilattua kokonaisen lomaviikon???
En tee suursiivousta kerralla kerran vuodessa, vaan siivoan pitkin vuotta sellaisia kohteita, mitä ei viikoittain/päivittäin siivota.
Pesen mattoja, verhoja, petivaatteita, jääkaapin, pakastimen, uunin, roskiskaapin ja ikkunoita pitkin vuotta. Järjestelen ja pyyhin kaappeja, pesen saunan, lattiakaivot, liesituulettimen ym sälää silloin tällöin. Viikottain imuroin, pyyhin pölyt ja lattian sekä pesen keittiön ja vessan. Ei tule suursiivouksen tarvetta kuin ainoastaan muuttosiivouksesta.
Ei ylimääräistä tavaraa, kaikella on paikkansa ja kaikki laitetaan heti paikoilleen. Robotti-imuri kerran viikkoon ja siivoja käy kerran kuukaudessa ja kaksi kertaa vuodessa hän hoitaa ikkunat. Kaksi aikuista, omakotitalo.
Nyt haluan kysyä miten pitää elää, että on tarpeen viikon suursiivous pari kertaa vuodessa?
Teen kohdennettuja suursiivouksia, kun jaksan ja ehdin. Ei kaikkea tarvitse samalla viikolla tehdä. Kohde voi joskus olla jokin ihan pienikin juttu kuten uunin pesu tai yhden laatikoston järjestely.
Me ei tehda mitaan "suursiivousta". Mies siivoaa kerran viikossa perussiivouksen (imurointi, moppaus, mattojen tamppaus, polyjen pyyhinta, vessat, pyyhkeiden ja liinavaatteiden vaihto) ja jotkut verhojen, mattojen tai ikkunoiden pesu tehdaan tarvittaessa, ehka n. kerran vuodessa eika tosiaankaan kerralla.
Jostain jaakaapin tai hellan takaa en ole pessyt ikina. Enka varmaan tule pesemaankaan.
Sunnuntaille on nyt suunniteltu vaatehuoneen siivous, so. kayttamattomat vaatteet jatesakkeihin ja kierratykseen, on tullut taas ostettua sen verran uutta etta alkaa tulla ahdasta. Aikaa menee ehka tunti tahan.
Varastorakennus ja kellari pidetaan jarjestyksessa, niita ei siis erikseen tarvi siivota.
Pihasauna pestaan kahdesti vuodessa, ennen joulua ja juhannusta.
Eli olen kanssa kiinnostunut kuulemaan etta mihin siivoukseen menee viikko ja loma pilalle :D
En tee kaikkea siivousta yhdessä päivässä, jaan siivoukset useammalle päivälle, jolloin ei vie liikaa aikaa eikä energiaa.
No tällä viikolla olen pessyt saunan ja kylpyhuoneen kunnolla (seinäkaakelit, valaisimet, kaapit, pessyt suihkuverhon jne), keittiön (kaikki kaapit, jääkaapin, uunin, puhdistanut kaikki kodinkoneet jne), makuuhuoneet (3), olohuoneen, eteiset, pessyt kaikki ovet ja ikkunat, pattereiden taukset, pessyt verhot, käyttänyt pesulassa ne matot, mitä ei kesällä pesty, pyyhkinyt seinät ja katot, pessyt lattiat kunnolla, puhdistanut tekstiilipesurilla sänkyjen patjat ja sohvat, siivonnut vaatehuoneen ja muutenkin huoltanut kesävaatteita ja kenkiä talviteloilleen jne jne jne
treffit kirjoitti:
Me ei tehda mitaan "suursiivousta". Mies siivoaa kerran viikossa perussiivouksen (imurointi, moppaus, mattojen tamppaus, polyjen pyyhinta, vessat, pyyhkeiden ja liinavaatteiden vaihto) ja jotkut verhojen, mattojen tai ikkunoiden pesu tehdaan tarvittaessa, ehka n. kerran vuodessa eika tosiaankaan kerralla.
Jostain jaakaapin tai hellan takaa en ole pessyt ikina. Enka varmaan tule pesemaankaan.
Sunnuntaille on nyt suunniteltu vaatehuoneen siivous, so. kayttamattomat vaatteet jatesakkeihin ja kierratykseen, on tullut taas ostettua sen verran uutta etta alkaa tulla ahdasta. Aikaa menee ehka tunti tahan.
Varastorakennus ja kellari pidetaan jarjestyksessa, niita ei siis erikseen tarvi siivota.
Pihasauna pestaan kahdesti vuodessa, ennen joulua ja juhannusta.
Eli olen kanssa kiinnostunut kuulemaan etta mihin siivoukseen menee viikko ja loma pilalle :D
Mahtaa sulla olla hellan ja jääkaapin takunen melko saastanen. Varmaan haiseekin jo :)
Huone kerrallaan. Esim eteinen ja vaatehuone silloin kun kausi vaihtuu ja pitää vaihtaa vaatteet seuraavan kauden vaatteisiin. Kodinhoitohuone huhtikuussa kun pitää saada kaikki sadat taimet valoisaan paikkaan. Sauna jouluna ja juhannuksena, muuten tarpeen mukaan. Muita huoneita sen mukaan kun tuntuvat olevan perusteellisemman tarpeessa.
Robotti-imuri pörrää päivittäin, kun ollaan lemmikkitalous, helpottaa viikkosiivousta kummasti. Muutenkin siistin pitkin päivää omia jälkiäni. Lapset osallistuvat listan mukaan joka päivä. Listalla on muutamia tehtäviä, joista saavat valita keskenään. Näin ei viikkosiivous rasita ja voimia jää sitten siihen perusteellisempaan kun on tarvetta.
Suursiivoukseni kestää vain päivän, jolloin käyn kaikki kaapit läpi. Muuten pidän puhtaudesta huolta viikottain.
Ap vielä jatkaa, ei meillä ole ikinä sotkuista ja tavaroilla on paikkansa, mutta aina sitä pölyä ja likaa tulee...
Millaisilla aikaväleillä pesette uunin, sen taustat, entä jääkaapin ja jääkaapin taustat? entä pyyhitten kaappien hyllyjä, entä keittiön ovien päälliset ( siis sieltä kaapin yläosasta, mihin tuntuu aika nopeasti kertyvän "rasvaa"?
Asun yksin kaksiossa enkä hamstraa tavaraa. En käsitä miten siivoukseen saisi ikinä kulumaan edes kokonaista päivää, vaikka siihen sisältyisi kaikki pakastimen sulattamisesta verhojen pesuun.
Mutta siis pakastimen sulatukset ja verhojen pesut eivät muutenkaan kuulu mihinkään siivouksiin itsellä. Elän siististi ja siivoan jäljet sitä mukaa kun niitä tulee. Imurointi + pölyjen pyyhkiminen silloin kun näyttää siltä että tarvii (n. Kerran viikkoon). Vessan pesua, lattioiden pesemistä tai jääkaapin pyyhkimistä vain tarvittaessa, ei neuroottisesti ”joka perjantai” tai ”joka toinen viikko”.
Ei ole myöskään tapana siivota jo siistiä. Esim kaapista ei oteta puhtaita vaatteita tai pyyhkeitä pesuun vain koska kaikki täytyisi pestä tietyin väliajoin. Keittiössä on jatkuva varaston tyhjennys eli syödään sitä mukaa kun ostetaan niin ei tarvitse koskaan niitäkään käydä läpi.
Olen hamstraaja, ja tässä loukussa ei mitään siivouksia tehdä. Minulla on polut tärkeimpiin paikkoihin, ja rojukasojani katselen rakastavasti niitä polkuja tallatessa.
Mitä tämä sinun suursiivous käsittää?