En osaa päättää mitä opiskelisin!
Sain karsittua vaihtoehdot niin että jäljellä on 11, mutta nyt tuntuu vielä vaikeammalta päättää.
Kommentit (14)
Itse aloin opiskelee merkonomiksi, koska voin vaihtaa tuotekategorian sitten halutessani toiseen, ei onnistu jokaisella ammatilla tämä.
Jos alan myymään tuotteita x vaikka seuraavat 10 vuotta ja kyllästyn, niin voin alkaa sitte myymää vaikka tuotteita y.
Vierailija kirjoitti:
No mitä ne vaihtoehdot ovat? Mitä kirjoitit/kirjoitat? Mikä ala/aine kiinnostaa eniten?
Kielet
Kulttuurien tutkimus
Biologia
Ympäristötieteet (akvaattiset tieteet)
Maataloustiede
Metsätieteet
Oikeustiede
Historia
Filosofia
Kemia
Taiteiden tutkimus
Todella moni kiinnostaa ja joitain ei pysty edes opiskella kunnolla Suomessa. Pitäisi löytää siis yksi jota opiskelisin, mutta kun olen kiinnostunut niin monesta että vaikea päättää. Ajattelin että voisin ottaa sivuaineeksi muita, mutta niitä on niin monta että en usko että kerkeäisin kaikkea opiskella.
Kirjoituksilla ei sinällään ole väliä koska valmistuin jo ajat sitten.
Itse osuin laakista "oikealle" alalle, mutta vasta jälkeenpäin olen tajunnut millainen tuuri oikein kävikään. En etukäteen osannut ajatella miten kivoja juttuja ovat mm. liukuva työaika, siisti sisätyö, töiden projektiluontoisuus (joskus saa asioita päätökseen), pienehkö työyhteisö ja yksityinen työnantaja, jonka kanssa voi joustavasti sopia esim. lomista ja muista.
Kannattaa siis miettiä etukäteenkin, millaista se työelämän arki tulee olemaan. Kiitän luojaani etten itse epähuomiossa joutunut johonkin vuorotyöhön, jossa työvuorot on määrätty vuosi etukäteen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä ne vaihtoehdot ovat? Mitä kirjoitit/kirjoitat? Mikä ala/aine kiinnostaa eniten?
Kielet
Kulttuurien tutkimus
Biologia
Ympäristötieteet (akvaattiset tieteet)
Maataloustiede
Metsätieteet
Oikeustiede
Historia
Filosofia
Kemia
Taiteiden tutkimusTodella moni kiinnostaa ja joitain ei pysty edes opiskella kunnolla Suomessa. Pitäisi löytää siis yksi jota opiskelisin, mutta kun olen kiinnostunut niin monesta että vaikea päättää. Ajattelin että voisin ottaa sivuaineeksi muita, mutta niitä on niin monta että en usko että kerkeäisin kaikkea opiskella.
Kirjoituksilla ei sinällään ole väliä koska valmistuin jo ajat sitten.
Kannattaa sitten myos miettia etta miten nuo alat tyollistaa. Kun pyhalla hengella ei ela taalla kukaan.
Arvelisin, etta listasi lyhenee huomattavasti kun otat taman huomioon.
Mene opiskelemaan lääkäriksi. Todella erinomainen työllisyystilanne ja kovat palkat.
Monia noista aloista on myös helppo opiskella yhdessä. Eli valitset pääaineeksesi vaikka ympäristötieteet, siinä sivussa tulee pakosti biologiaa. Siihen on helppo valita sivuaineiksi kemiaa, oikeustiedettä (ympäristöpolitiikkaa), metsätieteitä... kirliä on helppo opiskella ylimääräisenä, mutta ei tietenkään yhtä syvällisesti. Historia ja taiteiden tutkimus kulkevat myös käsi kädessä, mutta työllistymisnäkymät taitavat olla vieläkin heikommat vrt. luonnontieteet.
-1
Vierailija kirjoitti:
Mene opiskelemaan lääkäriksi. Todella erinomainen työllisyystilanne ja kovat palkat.
Mietin sitä mutta ei mulla ole oikein mielenkiintoa lääketiedettä kohtaan eli en usko että jaksaisin opiskella sitä. Siinä kestää myös todella kauan valmistua etenkin jos haluaisi erikoistua, kun ei ole tarpeeksi mielenkiintoa niin ei tunnu sen arvoiselta.
Sosiaalityö. Laadulilinen tutkimus ja huutava pula työntekijöistä.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalityö. Laadulilinen tutkimus ja huutava pula työntekijöistä.
Sori mutta ei ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä haluat tehdä työksesi?
Joku siisti sisätyö missä saisi tehdä omassa rauhassa olisi ihanne.